Nu er det officielt: det er de facto lovligt at piratkopiere

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Re: Nu er det officielt: det er de facto lovligt at piratkopiere

Indlæg af Søren Dyhr »

david mondrup skrev:Jeg prøvede nu også at finde den, men den har tilsyneladende kun været tilgængelig i en vis periode, og kun for amerikanske IP adresser. Til gengæld kan man downloade hele baduljen som gratis lydbog. http://www.longtail.com/the_long_tail/2 ... eased.html
Hm... hvis man går ind på Saxos side er der dette link, lidt fiffigt gemt:

http://www.pagegangster.com/p/wMusS/

--sd

Medlemsavatar
deMib
SEO Guru
Indlæg: 1245
Sted: The World

Indlæg af deMib »

> må man ikke brokke sig over systematisk piratkopiering hos en stor del af den danske befolkning, bare fordi man engang selv har gået over for rødt lys?

Naturligvis må du det! :)
Der hvor jeg personligt synes dobbeltmoralen bliver lidt anstrængende er i forhold til pladeselskaberne. Jeg har mange gange siddet til kontraktforhandlinger, hvor artister på spørgsmålet om, hvordan de skal overleve under produktionen og promotion af deres plade har fået klart at vide, at de da bare kunne hæve dagpenge eller bistand imens. Ja, det har vel nærmest været standarden. Ikke alene er det socialbedrageri - det er dobbelt usympatisk, fordi der opfordres til det af store multinationale selskaber udelukkende med egen vinding for øje. Socialbedrageri er i mine øjne en ret alvorlig forbrydelse. Når det så kobles med flere selskabers udflytning af penge til diverse skattely osv, så har jeg meget svært ved at se netop pladeselskaberne som moralens store vogter :)

Det skal naturligvis ikke forhindre folk i at kæmpe for det de nu mener der skal kæmpes for. Det er jo et nogenlunde frit land vi lever i.

Jeg vil så til gengæld tillade mig at kæmpe for, at vi fortsat har en høj retssikkerhed i Danmark - herunder, at det skal kunne bevises uden tvivl, at folk har begået de forbrydelser som man ønsker at dømme dem for.

De senere års terrorlove, knivlov og nu lømmelpakke støder min retsbevisthed. Og jeg synes bestemt ikke den reducerede retssikkerhed, og sammenblanding af den lovgivende, udøvende og dømmende magt som disse love er udtryk for, skal spredes til også at dække brud på ophavsretsloven.

Sådan som jeg hører IFPI brokker de sig over, at det er så frygtelig svært at bevise at bestemte personer er skyldige i ulovlig fildeling. Og ja, det har de da bestemt ret i. Men det gælder også mange andre - og langt mere alvorlige forbrydelser, som f.eks. voldtægt. Men det betyder da ikke, at vi så bare skal dømme en hel masse uskyldige mænd for en modbydelig forbrydelse uden gode beviser. Bevisbyrden må og skal ligge på den anklagende part.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvordan kan de tilsynelade så dømme pædofile uden de store problemer? Det er jo ofte netop samme problematik med IP adresse og bevisbyrde. Det virker som om der er forskelsbehandling.

Medlemsavatar
Runen
Medlem
Indlæg: 2437

Indlæg af Runen »

Altid spændende når der er en fildelings tråd på Lydmaskinen. Pga. brugersammensætningen tror jeg faktisk at dette er et af de bedste steder at læse om dette og debattere dette emne.
Der er ingen tvivl om at musik branchen langsomt bevæger sig i den rigtige retning og der findes efterhånden så mange let tilgængelige og lovlige alternativer til hvad der for 8-10 år siden var et fildelingsdomineret område. iTunes, Play, Spotify(?) mm. tilbyder brugere adgang til musik på brugernes vilkår. Dette er en fantastisk udvikling, og jeg er ærligt talt slet ikke bekymret for musikpirateri idag. Det vil langsomt blive mere og mere irrelevant. Se bare salgstal for single salg for 10 år siden og nu.

Filmbranchen (i danmark) bør derimod ryste i bukserne. Der findes idag nogle fantastiske alternativer til video fildeling i USA. iTunes, Netflix, Hulu etc. Disse tilbud er dog ikke tilgængelige i Danmark, og dette gør at videofildeling vil blomstre. Jeg har netop købt nyt fjernsyn, og hvis jeg havde købt dette i USA kunne jeg leje og streame film direkte fra Netflix uden ekstra tilbehør. Den eneste måde man lovligt kan se video på er hvis man går ned i en fysisk butik og køber en DVD/Blu-Ray disc. Selv når man gør dette må jeg ikke engang lave en kopi og ligge på min harddisk så denne film kan streames direkte på skærmen. (dette er vidst ved at blive ændret...har ikke lige fuldt med). TV serier er helt udelukket (lidt på tv2 sputnik...ja...den tv2 vi allerede betaler for)...og spørg endeligt ikke om HD materiale...
Hvorfor er det at film/tv branchen i DK insisterer på at kæmpe en kamp som ikke kan vindes, og ikke behøver at blive vundet (se musikbranchen)?

Medlemsavatar
Runen
Medlem
Indlæg: 2437

Indlæg af Runen »

Holger skrev:Hvordan kan de tilsynelade så dømme pædofile uden de store problemer? Det er jo ofte netop samme problematik med IP adresse og bevisbyrde. Det virker som om der er forskelsbehandling.
Kan man egentligt det uden at beslaglægge forbryderens computer? Jeg synes jeg hørte noget om det for kort tid siden, men jeg kan ikke se hvordan dette skulle kunne lade sig gøre uden fysiske beviser (især for en så slem forbrydelse)

Medlemsavatar
deMib
SEO Guru
Indlæg: 1245
Sted: The World

Indlæg af deMib »

Holger skrev:Hvordan kan de tilsynelade så dømme pædofile uden de store problemer? Det er jo ofte netop samme problematik med IP adresse og bevisbyrde. Det virker som om der er forskelsbehandling.
De sager jeg har læst om har altid inkluderet beslaglæggelse af forbryderens computer, hvor der så er fundet det ulovlige materiale. Jeg har ikke hørt om nogle der er dømt alene på baggrund af IP eller filnavne, som er det IFPI har ønsket.

Jeg har læst om sager, hvor folk er blevet dømt for trusler over Nettet på en kombination af IP, logfiler og videoovervågning på de netcafeer hvor det er foregået fra. Men ikke IP alene.

Man kan heller ikke dømme en bilejer for at hans bil har kørt for hurtigt uden at kunne bevise hvem der har ført bilen. Det sker som regel enten ved at man stopper bilisten når det sker, eller via fotofælder. I nogle tilfælde kan man så ikke se hvem der er på billedet. I det tilfælde kan politiet, grundet de særlige regler der gælder for motorkøretøjer, forlange at ejeren af bilen fortæller hvem der har kørt den. Men her er der så opstået et "hul" i loven. For man har nemlig ikke pligt til at give politiet oplysninger, der kan skade en selv, så hvis man siger, at man lånte bilen ud til f.eks. en mindreårig eller fuld person, så behøver man ikke sige hvem det er fordi det så ville skade en selv. Og så kan man ikke dømmes.

Pointen for mig er, at jeg synes det er vigtigt at man er sikker på, at dem der dømmes for ulovligheder faktisk også er dem der har begået dem. Er man ikke sikker - kan dommstolene ikke overbevises, så må de gå fri. Det betyder naturligvis at nogle skyldige går fri, men det vil jeg altså hellere have end det modsatte - at folk dømmes for noget de ikke har gjort. Og det er jo lige præcis det der kan ske, hvis vi slækker på de almindelig krav til bevisbyrde.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Right, det forstår jeg godt. Helt enig.

Medlemsavatar
TueRoeh
Medlem
Indlæg: 464
Sted: Vanløse

Indlæg af TueRoeh »

deMib skrev:Pointen for mig er, at jeg synes det er vigtigt at man er sikker på, at dem der dømmes for ulovligheder faktisk også er dem der har begået dem. Er man ikke sikker - kan dommstolene ikke overbevises, så må de gå fri. Det betyder naturligvis at nogle skyldige går fri, men det vil jeg altså hellere have end det modsatte - at folk dømmes for noget de ikke har gjort. Og det er jo lige præcis det der kan ske, hvis vi slækker på de almindelig krav til bevisbyrde.
Jeg kan fortælle dig, at som musiker at sidde og se på en teleindustri der scorer kassen på at have et net, hvor sikkert halvdelen af trafikken er hælervarer og samtidig blive latterliggjort fordi man prøver at kæmpe for sin ret, så føler man i den grad sin retssikkerhed krænket. Når man så samtidig skal høre på "netfolket" hovere over "den onde musikindustri" som de jo så nu har besejret, så er man tæt på det røde felt, og har mest af alt løst til at gå ind i Netto og "fildele". ( Selvfølgelig efterlader man sig en brændt cd fyldt med film og musik (og andet software)som man ikke har betalt for på nettet, "for man tager jo ikke noget uden at give igen").

Min opfattelse af retssikkerhed er at man i det mindste har muligheden for at gribe ned i dén informationsstrøm og sige: Dét her er ulovligt, sæt det i karantæne og evt spor hvem der har lægt det der. Så må man jo bruge resourcer på at udvikle en teknologi der gør det muligt.
Det kræver selvfølgelig at dem der sidder på nøglen, nemlig teleselskaberne, er med på den, hvilket de jo sjovt nok ikke er. "De vil jo ikke lege politibetjent". Det svarer imo til et selvskab der ejer en motorvej (eller bro for den sags skyld), og ikke vil lade politi patruljere der. Deres begrundelse er at det er et indgreb i den personlige frihed, men virkeligheden er, at de tjener halvdelen af deres penge på transport af hælervarer.
MacBook Pro Retina 15" 2013 - UAD Twin+Apollo - Logic Pro X - NS10M - Genelec 8050A - Focurite 430 II - TLM103 -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Det svarer imo til et selvskab der ejer en motorvej (eller bro for den sags skyld), og ikke vil lade politi patruljere der.
Er vi ikke nødt til at vride den her metafor lidt.... hvad er en betalingsvej værd for ejerne hvis han/hun skal tillade gratister optage god vejplads eller skræmme betalende kunder væk fra egentlig brug fordi det bliver omstændigt at overhale på en vej velspækket med patruljevogne uden at overskride hastigheds grænserne en gang imellem.

Er en betalingsvej ikke først og fremmest interesant fordi det er muligt at holde en vis hastighed, og ikke fordi der kan slippe en forbrydelse igennem i ny og næ?

--sd

Medlemsavatar
deMib
SEO Guru
Indlæg: 1245
Sted: The World

Indlæg af deMib »

TueRoeh, jeg synes det lyder somom du mener, at midlet helliger målet. Det mener jeg absolut ikke det gør.

Musikindustrien har begået nogle seriøse strategiske fejl i de sidste 10-15 år (der er ingen grund til at remse dem op igen her). Jeg synes meget tyder på, at en meget stor del af det fald der har været i pladesalget skyldes disse fejl og ændrede markedsforhold i øvrigt. Det er f.eks. lykkedes både software og spilleindustrierne at skabe kæmpe fremgang i samme periode, på trods af at de har nøjagtigt samme udfordringer med piratkopiering som musik- og filmbranchen. Det er da bemækrelsesværdigt, synes du ik'?

Der er efterhånden en del uvildige undersøgelser, der tyder på at fildeling faktisk er gavnligt for salget af plader - lidt på samme måde som radio, MTV osv er det (og som iøvrigt også blev bekæmpet stædigt af musikbranchen, indtil de lærte mekanismerne at kende). Hvis du ser på den måde en gennemsnitlig 14-årrig bruger fildeling på i dag, så er det faktisk meget lig den måde jeg selv brugte radio og kassettebånd da jeg var 14. Der var da heller ingen af os 14-årrige dengang der tænkte på, at det var ulovligt at lave de her kassettebånd, som vi flittigt delte og udvekslede med hinanden.

Det er naturligvis altid svært at indrømme egne fejl. Og det har pladeselskaberne haft særdeles svært ved. Så er det lettere at skyde skylden på "de onde teleselskaber" (for nu at blive i samme tone, som du selv bruger). Jeg tror bare ikke løsningen på de udfordringer pladebranchen har ligger der.

Jeg kan skam godt forstå at du bliver rigtig arrig over, at opleve at tæppet trækkes væk under dig og dit levebrød udvandes. Det må du ikke misforstå. Men jeg synes også bare, at det er vigtigt at situationens analyseres lidt mere objektivt i stedet for bare at kaste sig over den første og bedste syndebuk. Man løser ikke noget ved at handle i panik.

Min mission er sådan set bare at få de rigtige forklaringer og årsager på bordet, så der kan findes gode løsninger for artister fremover.

Pladeselskaberne - særligt de største, har jeg dog ikke så meget til overs for. Min loyalitet ligger i langt højere grad hos de udøvende og skabende kunstnere. Det skyldes nok, at jeg igennem mange år oplevede indefra, hvordan den tunge del af pladebranchen i den grad røvboller kunstnere. Jeg har oplevet forhold indenfor branchen, som direkte kan sammenlignes med forhold der blev afskaffet for over 100 år siden i både industrien og landbruget.

Så jeg så helt bestemt gerne, at der blev lidt bedre økonomi i at skrive og spille msuik, for de bedste af dem der gør det. Men de store pladeselskaber kan for min skyld lægge sig ned på ryggen og dø - sammen med dagbladende og de gamle flyselskaber, iøvrigt :)

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Altså, jeg er ikke helt enig med deMib, men nedenstående indeholder altså adskillige msiforståelser og fejlopfattelser:
TueRoeh skrev:Min opfattelse af retssikkerhed er at man i det mindste har muligheden for at gribe ned i dén informationsstrøm og sige: Dét her er ulovligt, sæt det i karantæne og evt spor hvem der har lægt det der. Så må man jo bruge resourcer på at udvikle en teknologi der gør det muligt.
Det kræver selvfølgelig at dem der sidder på nøglen, nemlig teleselskaberne, er med på den, hvilket de jo sjovt nok ikke er. "De vil jo ikke lege politibetjent". Det svarer imo til et selvskab der ejer en motorvej (eller bro for den sags skyld), og ikke vil lade politi patruljere der. Deres begrundelse er at det er et indgreb i den personlige frihed, men virkeligheden er, at de tjener halvdelen af deres penge på transport af hælervarer.
For det første dækker begrebet retssikkerhed ikke over hvad Politiet/myndighederne må kunne sikre sig, men over at vi alle må have sikkerhed for at alle er lige for loven samt en retfærdig behandling af alle sager. Det er rent jusridisk altså også en sikkerhed for at kan du ifølge loven ikke dømmes på det grundlag som AGP og IFPI godt kunne tænke sig uanset hvor meget der trænger til at blive statueret eksempler i nogles øjne. Uanset om vi synes de har ret eller ej så betyder retssikkerhed i Danmark at de skal løfte den krævede bevisbyrde, og det kan jeg kun være enig med deMib i.

For det andet så er dét at "gribe ned i informationsstrømmen" en farlig ting fordi hvad hører under privatlivet. Så skal der være tale om dommerkendelser som udstedes på begrundet mistanke osv. Teknologien er der jo men det er ikke det samme som at man bare må bruge den hvis man er nok i panik.

Personligt sender jeg TONSEmange mp3 og wav filer over nettet, men det ville være ødelæggende for min forretning hvis en nævenyttig men uvidende kvabtorsk fik sat noget af det i karantæne, for det er kunder som bestiller speaks og hvad ved jeg, men man kan jo ikke se på filnavnet hvad der er i mp3 filen.

For det tredje er det faktisk slet ikke rigtigt at udbyderne ikke gør noget. Jeg forlod selv One.com fordi de spærrede min konto efter at ha' konstateret et stort antal mp3 filer på min serverplads og at der var folk der downloadede dem. Jeg kunne snakke nok så meget jeg ville for at overbevise dem om at det var filer til voice-response systemer som de kunder der havde bestilt dem hentede, intet andet. Altså de gjorde noget men vidste ikke nok om det. Dét er ikke vejen frem.

Men dén med sammenligningen med broen holder heller ikke, for det er jo netop ikke dét de ikke er meget for, nemlig at de skal lade politiet monitorere trafikken. Det de ansvarlige selskaber ikke er meget for er at de skal lege politi og monitorere trafikken dels fordi det jo strider i mod både den personlige frihed og dels fordi de jo slet ikke er en myndighed. Der er nogle helt særlige krav til myndigheder som gør dem til myndigheder og det er ikke og har aldrig været en opgave for eller krav til opstarten af en televirksomhed.

Det er muligt vi, som det går ud over, kan se det smarte i at det lige bliver fixet og snuppet i farten dér hvor det foregår men der skal altså særlige forhold og omstændigheder til fordi det griber ind i den personlige frihed, ikke mindst da der jo også vil blive monitoreret lovlige overførsler mellem lovlydige borgere. Og hvor detaljeret skulle en sådan overvågning være? Kan man se på et filnavn hvad der er i filen? Hvem skal beslutte hvornår der skal sættes ind på hvilket grundlag og overfor hvem? Nej, det kan aldrig blive et teleselskab der skal sidde på dén.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Holger skrev:
deMib skrev: Og til dem der tror, at IFPI og APG har kæmpet musikernes og komponisternes sag, må jeg helt ærligt le (højlydt). Det har de altså ikke. De har kæmpet pladeselskaberne og forlagenes kamp. Og det er noget helt andet ...

Faktum er, at for 10-15 år siden (før Nettet) tjente de fleste musikere der udgav plader på danske pladeselskaber ikke en skid. Pladeselskaberne, producerne, studierne og A&Rs tjente ganske vist rigtig godt (bl.a. ved at der reelt lå kæmpe fortjenester indbygget i de "udgifter" der skulle fratrækkes inden musikerne fik en skid). Jeg ved det, for jeg var selv en del af det setup og klarede mig rigtig godt, mens musikerne omkring mig stort set gik for lud og koldt vand.

I dag har billedet så ændret sig. De fleste musikere tjener stadig næsten intet men det er ikke det som pladeselskaberne har noget imod. Nej, det som for alvor generer dem er, at de ikke længere har råd til coke, cafe latte og flotte kontorer i midtbyen. Og det er det som de i uskøn forening med IFPI og AGP har kæmpet for at få igen. Deres kamp har aldrig handlet om, at sikre musikerne et ordentligt leverbrød. Aldrig!
:lol:

Haha, for satan, Mikkel, du har ret på flere punkter.

Men problemet med piratkopiering eksisterer jo stadig, og det har skam stadig betydning for både producer og musiker.

Og hvad med mig som også laver software? En ikke uvæsentlig del af min indtægt stammer derfra. Penge jeg bruger til at betale husleje og købe mad til mine to børn. Hvordan skal jeg kunne straffe piratkopister når det via loven er stort set umuligt at dømme dem?

De ganske få gange jeg har taget nogle i at piratkopiere min software har jeg udøvet selvjustits i form af at jeg har slettet softwaren eller krævet betaling på stedet. Heldigvis er det ikke kommet til vold :-) men jeg mener at jeg moralsk har retten til at forhindre folk i at stjæle mit levebrød, også via magtanvendelse.

Jeg synes altid det er en sørgelig dag når loven spillet fallit og man må gribe til selvjustits.
DeMib du fremfører nogle punkter som jeg også selv har forsøgt herinde tidligere!.. Giver dig +1 for næsten det hele!
Holger du får også +1 – jeg synes dog aldrig at magtanvendelse er ok. Der er kun en udøvende magt i DK overfor civile, og det er politiet!
Selvfølgelig er det ikke ok at piratkopiere, men jeg er glad for at ”mafia-metoderne” som APG stod for, er afskaffet og for at retssikkerheden er genoprettet.
Nu er det så bare op til regeringen at lave lovene, således at der kan dømmes.
TueRoeh: Du virker ikke til at have rykket dig en mm. Siden sidste diskussion. Jeg synes at du er indbegrebet af den branche som har vingeskudt sig selv. Jeg kan modargumentere alt det du siger, ved at henvise til det pladeselskab hvor jeg arbejder. Vi er et lille label med 3 ansatte og eget studie. Vi har udgivet 20 produktioner i år, hvor vi selv har ordnet alt. Vi sælger via vores egne stativer på tankstationer, via itunes og via postordre, med en Lars Larsen filosofi med ”lave produktionesomkostninger = lavere pris til køberen” Man kan grine af vores familie virksomhed alt det man vil… Vi bliver aldrig millionærer, men kan man gøre kunstnere, musikere og os selv glade – er det så ikke nok ?

Medlemsavatar
TueRoeh
Medlem
Indlæg: 464
Sted: Vanløse

Indlæg af TueRoeh »

Ok gode betragtninger deMib, men:

Forestil dig en situation hvor det ikke er de 3%, men de resterende 97% af internetbrugerne der mister deres levebrød. Så nettet så ud som det gør idag?
Jeg har altid haft en fornemmelse af at blive ofret på internettets alter og som jeg ser det, er det det der er sket.

Interessant pointe, hvorfor har spil og softwareindustrien haft fremgang. Det ved jeg ikke, men jeg tror næppe på at forklaringen er så simpel som du fremstiller den. Det har længe været en udbredt holdning ,også her på "Maskinen", at musikere fremover stort set kun kan leve af livejobs. Det er der vel en grund til. Det er du så uening i, fair nok, men det burde der så være en hel del brugere herind der ikke er.

Softwarebranchens fremgang har vel været uundgåelig, fildeling eller ej. Spilbranchen har smart satset på spilbokse som PS og X-Box osv. Det er vel ikke så ligetil at kopiere spil til dem, som det er til PC. Desuden har spil, software og computerkraft udviklet sig eksplosivt som de relativt nye fænomener de jo er, i modsætning til musik som udvikler sig langsommere. Det er mit bedste bud.
Men tro mig, jeg håber da selvfølgelig at du har ret, men som tingene står nu, ja så har jeg vel grund til skepsis.

Fremkomsten af det veltemp. klaver, orgel, sampler, elgui, rock, hip-hop mm har kun hjulpet musikken frem i en stigende kurve. Ikke een eneste af dem har medført et så dramatisk fald i den kurve som fildeling (imo) har de sidste 7 år. Det er vel helt uden fortilfælde.

Luny Tune: Jeg stiller det selvf. lidt dramatisk op, man er (var) vel i underholdningsbranchen :) . Jeg er dog ret sikker på at der bliver kigget en del mere ned i den datastrøm end du og jeg er klar over, er du uenig? jeg vil bare have sat det i system så det ikke er teleindustrien (sådan synes jeg i hvert fald at det virker) der bestemmer hvad vi "kigger" efter.

Marco: Jeg griner sandelig ikke af et foretagende som jeres, tvært imod, al respekt. Jeg synes bare at musikken som produkt bliver brugt mere nu end nogensinde og du da har al ret til at blive millionær på dit produkt. Hvorfor ikke? Skal vi nøjes? Det forvænter man af musikere og det synes jeg er forkert. Hvis i kan mangedoble jeres omsætning og have 30 ansat (hvis det er det man ønsker) er det jo 27 jobs som vi jo alle har så hårdt brug for. Det er vel min pointe.

Det lader til at alle, undtagen jeg, er enige om, at nu bliver alt meget bedre bare fordi APG har kastet håndklædet i ringen. Man bliver da i hvertfald helt smittet af jeres optimisme, så lidt har man vel rykket sig, men det er sgu ikke mange mm :-D
MacBook Pro Retina 15" 2013 - UAD Twin+Apollo - Logic Pro X - NS10M - Genelec 8050A - Focurite 430 II - TLM103 -

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Indlæg: 2450
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

TueRoeh skrev:Ok gode betragtninger deMib, men:

Forestil dig en situation hvor det ikke er de 3%, men de resterende 97% af internetbrugerne der mister deres levebrød. Så nettet så ud som det gør idag?
Jeg har altid haft en fornemmelse af at blive ofret på internettets alter og som jeg ser det, er det det der er sket.

Interessant pointe, hvorfor har spil og softwareindustrien haft fremgang. Det ved jeg ikke, men jeg tror næppe på at forklaringen er så simpel som du fremstiller den. Det har længe været en udbredt holdning ,også her på "Maskinen", at musikere fremover stort set kun kan leve af livejobs. Det er der vel en grund til. Det er du så uening i, fair nok, men det burde der så være en hel del brugere herind der ikke er.

Softwarebranchens fremgang har vel været uundgåelig, fildeling eller ej. Spilbranchen har smart satset på spilbokse som PS og X-Box osv. Det er vel ikke så ligetil at kopiere spil til dem, som det er til PC. Desuden har spil, software og computerkraft udviklet sig eksplosivt som de relativt nye fænomener de jo er, i modsætning til musik som udvikler sig langsommere. Det er mit bedste bud.
Men tro mig, jeg håber da selvfølgelig at du har ret, men som tingene står nu, ja så har jeg vel grund til skepsis.

Fremkomsten af det veltemp. klaver, orgel, sampler, elgui, rock, hip-hop mm har kun hjulpet musikken frem i en stigende kurve. Ikke een eneste af dem har medført et så dramatisk fald i den kurve som fildeling (imo) har de sidste 7 år. Det er vel helt uden fortilfælde.

Luny Tune: Jeg stiller det selvf. lidt dramatisk op, man er (var) vel i underholdningsbranchen :) . Jeg er dog ret sikker på at der bliver kigget en del mere ned i den datastrøm end du og jeg er klar over, er du uenig? jeg vil bare have sat det i system så det ikke er teleindustrien (sådan synes jeg i hvert fald at det virker) der bestemmer hvad vi "kigger" efter.

Marco: Jeg griner sandelig ikke af et foretagende som jeres, tvært imod, al respekt. Jeg synes bare at musikken som produkt bliver brugt mere nu end nogensinde og du da har al ret til at blive millionær på dit produkt. Hvorfor ikke? Skal vi nøjes? Det forvænter man af musikere og det synes jeg er forkert. Hvis i kan mangedoble jeres omsætning og have 30 ansat (hvis det er det man ønsker) er det jo 27 jobs som vi jo alle har så hårdt brug for. Det er vel min pointe.

Det lader til at alle, undtagen jeg, er enige om, at nu bliver alt meget bedre bare fordi APG har kastet håndklædet i ringen. Man bliver da i hvertfald helt smittet af jeres optimisme, så lidt har man vel rykket sig, men det er sgu ikke mange mm :-D
Spilbranchen har prøvet på at gøre brug af DRM, men det er altid, og jeg gentager ALTID blevet cracket. PS og Xbox er efterhånden heller ikke svære at få piratspil til, der bliver hvertfald smidt en masse spil online. Jeg tror dog der er langt færre der piratkopiere spil, da de dels fylder meget, og fordi de kræver minimalt teknisk mere snilde end hvis man købte det.

TueRoeh: Må man forøvrigt spørge hvad du står bag? :)

Forøvrigt, en sjov lille tanke. Er det okay at piratkopirer licensbetalte produktioner?
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Medlemsavatar
danimuschi
Medlem
Indlæg: 628
Sted: kbh v

Indlæg af danimuschi »

TueRoeh skrev:Ok gode betragtninger deMib, men:

Forestil dig en situation hvor det ikke er de 3%, men de resterende 97% af internetbrugerne der mister deres levebrød. Så nettet så ud som det gør idag?
Jeg har altid haft en fornemmelse af at blive ofret på internettets alter og som jeg ser det, er det det der er sket.

Interessant pointe, hvorfor har spil og softwareindustrien haft fremgang. Det ved jeg ikke, men jeg tror næppe på at forklaringen er så simpel som du fremstiller den. Det har længe været en udbredt holdning ,også her på "Maskinen", at musikere fremover stort set kun kan leve af livejobs. Det er der vel en grund til. Det er du så uening i, fair nok, men det burde der så være en hel del brugere herind der ikke er.

Softwarebranchens fremgang har vel været uundgåelig, fildeling eller ej. Spilbranchen har smart satset på spilbokse som PS og X-Box osv. Det er vel ikke så ligetil at kopiere spil til dem, som det er til PC. Desuden har spil, software og computerkraft udviklet sig eksplosivt som de relativt nye fænomener de jo er, i modsætning til musik som udvikler sig langsommere. Det er mit bedste bud.
Men tro mig, jeg håber da selvfølgelig at du har ret, men som tingene står nu, ja så har jeg vel grund til skepsis.

Fremkomsten af det veltemp. klaver, orgel, sampler, elgui, rock, hip-hop mm har kun hjulpet musikken frem i en stigende kurve. Ikke een eneste af dem har medført et så dramatisk fald i den kurve som fildeling (imo) har de sidste 7 år. Det er vel helt uden fortilfælde.

Luny Tune: Jeg stiller det selvf. lidt dramatisk op, man er (var) vel i underholdningsbranchen :) . Jeg er dog ret sikker på at der bliver kigget en del mere ned i den datastrøm end du og jeg er klar over, er du uenig? jeg vil bare have sat det i system så det ikke er teleindustrien (sådan synes jeg i hvert fald at det virker) der bestemmer hvad vi "kigger" efter.

Marco: Jeg griner sandelig ikke af et foretagende som jeres, tvært imod, al respekt. Jeg synes bare at musikken som produkt bliver brugt mere nu end nogensinde og du da har al ret til at blive millionær på dit produkt. Hvorfor ikke? Skal vi nøjes? Det forvænter man af musikere og det synes jeg er forkert. Hvis i kan mangedoble jeres omsætning og have 30 ansat (hvis det er det man ønsker) er det jo 27 jobs som vi jo alle har så hårdt brug for. Det er vel min pointe.

Det lader til at alle, undtagen jeg, er enige om, at nu bliver alt meget bedre bare fordi APG har kastet håndklædet i ringen. Man bliver da i hvertfald helt smittet af jeres optimisme, så lidt har man vel rykket sig, men det er sgu ikke mange mm :-D
Jeg er sådan set helt enig med dig Tue og jeg tror vil lidt er i samme båd mht studie sessions osv.... Jeg tror bare at man acceptere at piraterne har frit spil og at det er det mest naturlige i verden for alle under 25 at musik er gratis. De har et "brug og smid væk" forhold til musik (og meget andet) og de kan slet ikke forestille sig at man må vente med at købe musikken til man har råd.

Jeg tror at jeg har haft det oppe at vende før, men hvis alle bredbåndforbindelser kostede ca 10 usd mere om måneden, som blev fordelt på musik og filmindustrien, ville begge industrier have ligeså mange penge, som i slut 90'erne og download ville være gratis!
Forestil jer det! Alle betaler en tusse om året for at få adgang til ALT musik og ALLE film/serier/tv osv. i hele verden... Det ville fanme være blær!

Jeg syns at man skulle sige f*ck ophavsretten og finde på en mere moderne måde at administrere tingene på...! -Tænk hvis politikerne (på verdensplan) for en f*cking gangs skyld kunne foregribe begivenhederne (nåh nej det er vist for sent -igen) og gå sammen om at åbne op for og demokratisere kultur samtidigt med at dem der har produceret det kan få penge for det!?

Jeg ved godt det ikke er særligt gennemtænkt, men jeg syns det er ved at være uinteressant at diskutere om piratkopiering er OK eller ej. Det er en fact at folk gør det, så det er bedre at diskutere hvordan man for penge ud af musik. -Og til dem der syns at musik ikke kun handler om penge kan jeg kun sige at: Jo flere penge jeg tjener på musik, jo mindre tid skal jeg bruge på at tjene penge på andre ting. Derfor har jeg mere tid til at blive bedre til at lave musik og kan lave mere musik.

Medlemsavatar
TueRoeh
Medlem
Indlæg: 464
Sted: Vanløse

Indlæg af TueRoeh »

SpYkE112 skrev:TueRoeh: Må man forøvrigt spørge hvad du står bag?
Jeg står ikke bag noget, hvis jeg gjorde det, var jeg nok klogere og droppede debatten :wink:

Jeg har arbejdet som musiker siden 90'erne. Hvis det har interesse er der (en sikkert ukomplet) liste her over hvad for en type musik jeg har medvirket på. Man kan vel sige, at jeg er een af dem der kun kan klare sig i branchen, hvis producerne har mange midler at producere for.

http://www.discogs.com/search?q=Tue+R%C ... all&page=1
MacBook Pro Retina 15" 2013 - UAD Twin+Apollo - Logic Pro X - NS10M - Genelec 8050A - Focurite 430 II - TLM103 -

Medlemsavatar
deMib
SEO Guru
Indlæg: 1245
Sted: The World

Indlæg af deMib »

> Jeg har altid haft en fornemmelse af at blive ofret på internettets alter og som jeg ser det, er det det der er sket.

Der findes også folk i Danmark der mener, at al deres egen ulykke og mismod skyldes muslimer eller terrorister. Jeg mener ikke der er hold i hverken den eller din påstand. Begge dele bygger på følelser og frygt for "de fremmede" frem for dokumenterbare facts. Jeg kan godt forstå følelsen - både din og andres, men jeg synes bare ikke vi skal indrette verden efter den.

IFPI har iøvrigt i høj grad benyttet sig af samme form for uvidenskabelig manipulation med statistisk materiale som DF. Begge parter benytter sig ofte af det samme, men (synes jeg) let gennemskuelige trick med at fremvise to grafer med næsten identiske kurver og alene på den baggrund påstå at det beviser en årsag/virknings sammenhæng. Det gør det naturligvis ikke, som de fleste kvikke folk her på Lydmaskinen naturligvis godt ved.

Jeg kan huske på DR TV der engang var nogle sjove matematik-nørder, der havde fundet to grafer frem for en udvalgt periode - den ene viste antallet af ynglende storke, og den anden viste antallet af fødsler i Danmark. Kurverne havde nøjagtigt den samme nedadgående form. Hvad beviser det så? :)

Uanset om vi så fik 1 million storke til Danmark er jeg overbevist om, at det ikke ville ændre på antallet af børnefødsler. Lige så sikker er jeg på, at hvis Internettet blev nedlagt i morgen - eller aldrig havde været opfundet, så ville salget ikke pludselig stige til de historiske højder fra sen 80'erne.

Og her ligger så en anden statistisk manipulation gemt. For salget i slut 80'erne (kan ikke lige huske den helt nøjagtige årrække) var historisk højt - og nok også helt urealistisk højt. Jeg tror aldrig nogle sinde vi igen kommer til at se en plade sælge 500.000 fysiske eksemplarer, som Midt om Natten gjorde. Vi kan ikke bruge den tid som benchmark for hvor mange plader der burde sælges i dag - og hvor mange Internettet så skulle have "ædt".

Jeg kan sagtens forstå at mange mennesker vil drage den, for dem, logiske konklusion, at når der er nogle der downloader en sang, så køber de den ikke og dermed er der mistet et salg. Men det var faktisk også nøjagtigt den samme frygt pladebranchen havde da radioen begyndte at brage frem. De frygtede helt oprigtigt, at folk ville holde op med at købe plader, når de kunne høre dem i deres fulde længde på radioen. Jeg har set citater fra dengang fra branchen der var ordret identiske med hvor tids udtalelser fra branchen om Internettet. Helt identiske.

Og endnu værre blev det da kassettebåndoptageren kom frem. Den var pladeselskaberne satme heller ikke glade for. Mindst lige så lidt som filmselskaberne og biograferne var i forhold til videomaskinerne til hjemmebrug (og optagelse, deling osv).

Men for både radioen og kassettebåndets vedkommende beviser historien jo i dag, at det lykkedes for branchen at vende det de troede var en stor ulæmpe for dem til en kæmpe kommerciel fordel. Det er jeg 110% sikker på også vil ske i forhold til Nettet.

Jeg tror bare ikke nødvendigvis det bliver de pladeselskaber vi kender i dag, som kommer til at løbe med gevinsten af den store omlægning af branchen vi står overfor. Jeg tror i lant højere grad det bliver sådan nogle som mig (ikke at det nødvendigvis lige bliver lige mig personligt), der har en professionel og passioneret tilgang til BÅDE musikken og Internettet. Og sker det, så tror - og håber jeg virkelig også på, at det kan blive til stor gavn for de skabende og udøvende kunstnere. Taberne bliver de gamle selskaber.

Om 10-15 år, når de nye forretningsmodeller er faldet på plads og musikbranchen har fået sine nye "Google" og "eBay", så skal de gamle koncerner som Sony og Polygram nok komme rendende og købe det hele igen, så det hele ender hos mastodonterne, som det altid har gjort. Men jeg tror lige der skal en 10-15 års seriøs og passioneret produktudvikling til. Og den er på vej ...


> Det er vel ikke så ligetil at kopiere spil til dem, som det er til PC.

Kopiering af spil - uanset formater, er skam ikke det store problem. Det er ikke der forskellen ligger. Jeg tror mere det har at gøre med, som du også er inde på, at spillebranchen er så meget yngre - også ledelsen af den, og at man i langt højere grad er kommet kundernes ønsker i møde og lært at udnytte de nye medier - frem for at frygte dem og forsøge at bekæmpe dem. Det kan man bestemt ikke sige musikbranchen har gjort.

Iøvrigt mener jeg at både spillebranchen og musikbranchen er en del af den samme overliggende kategori: Underholdning. For de fleste mennesker - unge som gamle, har man X tid og penge at lade sig underholde for. Bruges der flere penge på f.eks. spil bruges der mindre på f.eks. musik. Så spillebranchens succes er jeg overbevist om har kostet musikbranchen meget.

danimuschi, en global enighed om ophavsret - særligt hvis den blev tilpasset og justeret lidt i forhold til det vi har i Danmark i dag, ville da bestemt være fint. Men desværre er det nok også urealistisk. Når vi ikke engang kan blive enige om noget så vigtigt som basale menneskerettigheder tvivler jeg på at det sådan lige med det samme lykkes med ophavsretslov. Med den stigende globalisering er det naturligvis en stigende udfordring i sig selv. For hvor skal hvilke love gælde og for hvem?

Det sidste kom tydeligt frem, som et seriøst paradoks, da det Russiske site AllOfMP3 for nogle år siden begyndte at sælge alverdens sange for næsten ingen penge. De fulgte såvidt jeg ved Russisk lovgivning på det pågældende tidspunkt, og Kulturministeriet udtalte, at man nok ikke ville kunne straffe danskere der købte der (hvilket vist heller ikke skete), fordi man kunne sige at de handlede i god tro og fordi sitet ikke var ulovligt.

Udfordringerne med globaliseringen er dog ikke alene knyttet til Internettet - det forstærker bare udfordringerne.

Jeg er så bare typen der ser "udfordringer" som "muligheder". Måske er jeg bare naiv, men man bliver nu i meget godt humør af det :)

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

I forhold til spilmarkedet, foregår meget også online idag. og det håndteres på flere måder... Enten ved abbonnement (World of Warcraft) eller ved at man køber en Uniq nøgle (lidt ligesom vi kender den til cubase, bare som en uniq kode istedet) som så skal godkendes hvergang inden man kan logge ind (Counterstrike f.eks)

Lidt rodet.. men giver det mening.. ?

Medlemsavatar
Gracehoper
Medlem
Indlæg: 449
Sted: Kbh. K

Indlæg af Gracehoper »

marco skrev:I forhold til spilmarkedet, foregår meget også online idag. og det håndteres på flere måder... Enten ved abbonnement (World of Warcraft) eller ved at man køber en Uniq nøgle (lidt ligesom vi kender den til cubase, bare som en uniq kode istedet) som så skal godkendes hvergang inden man kan logge ind (Counterstrike f.eks)

Lidt rodet.. men giver det mening.. ?
Og spil (som Battlefield Heroes) der har gratis online spil, hvor man så køber sig til ekstrafunktioner og "fluff".

Jeg tror iøvrigt at musikindustriens nærmeste overlevelse findes i abonnementservices alá Spotify.
Hvis salgstal var kvalitet, ville McDonalds være verdens bedste restaurant og Noma en punchline.

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

det er de facto lovligt at piratkopiere
men man maa vel saa osse indsee at det digitale medie saasom iphones med spotify ligsom goer det uneodvendigt at piratere musik.
Senest rettet af Vagn Hollund tirs 10. nov 2009 00:48, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
TueRoeh
Medlem
Indlæg: 464
Sted: Vanløse

Indlæg af TueRoeh »

danimuschi skrev:Jeg tror at jeg har haft det oppe at vende før, men hvis alle bredbåndforbindelser kostede ca 10 usd mere om måneden, som blev fordelt på musik og filmindustrien, ville begge industrier have ligeså mange penge, som i slut 90'erne og download ville være gratis!
Forestil jer det! Alle betaler en tusse om året for at få adgang til ALT musik og ALLE film/serier/tv osv. i hele verden... Det ville fanme være blær!
Ja det kunne nok være en løsning, men den fordelingsnøjle gad jeg godt nok ikke forhandle på plads. Hvor meget er et musiknummer værd? Hvor meget skal spillefilmen der har kostet 1 mia at lave have pr download i forhold til et afsnit af Late Night Show? Tror du det er muligt? Jeg tror at jeg i en tidligere tråd sammenlignede det m et varehus hvor alle varer har samme pris. Så er der vel ikke nogen der gider lave fladskærme, når Marsbaren får afregnet samme beløb. Eller hur?
MacBook Pro Retina 15" 2013 - UAD Twin+Apollo - Logic Pro X - NS10M - Genelec 8050A - Focurite 430 II - TLM103 -

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Lad os prøve at tælle: Hvor mange pirater mon der findes i verden, i forhold til de mennesker der indædt kæmper denne "moralske" kamp imod piratkopieringen!?

Jeg tør godt påstå, uden at kunne bevise det, at piraterne langt overstiger antallet af disse ophavsfolk, og deres "lakajer" der tjener penge med dem...

Så er det jeg tænker: Hvorfor er det pludseligt DE FLESTE, der skal til at tilpasse sig DE FÆRRESTE?

Sådan har det da aldrig fungeret i politik f.eks., for her hersker der demokratiske regler... surt for dem der ikke får deres vilje fordi de er i mindretal (som mig f.eks. der gerne så VKO fejet af banen efterhånden :dollargrin: )... burde det ikke være det samme når det kommer til ideologien omkring piratkopiereing? ... HVIS der er flere der siger "det er ok at piratkopiere", end der er folk der siger det modsatte, hvorfor f...... skal ophavsfolkene så have deres vilje, i stedet for at acceptere, at de bare fører en bussiness der ikke fungerer i det samfund de fleste ønsker?

Det handler i bund og grund om at TILPASSE SIG de livsvilkår vi bliver stillet overfor, ligegyldigt hvad det handler om, og hvis ophavsfolkene ikke kan slippe afsted med at rase og være efter efter piraterne, så er det nok fordi de er i undertal... så må man finde sig en anden måde at tilpasse sig på, nøjagtigt som alle os andre når VI er i undertal.

SÅ summa summarum... som DeMib skriver, så handler det om, at branchen må tilpasse sig... det er ikke flertallet der skal tilpasse sig dem. I bund og grund er der en stor ideologisk uenighed om dette emne i befolkningen åbenbart, vurderet ud fra antallet af pirater (som musik branchen jo i øvrigt også SELV erkender der er en HULENS masse af)... det kunne da være sjovt at se hvor mange i verden der var for/imod kopiering af imaterielle "ydelser" hvis man udskrev verdensomspændende valg om det... tror bare musik branchen skal være glade for at DET ikke kommer til at ske, for så vil de få sig en forskrækkelse :dollargrin:

Det var så MIN mening :dollargrin: ... og på sin vis er jeg glad for at ophavsretten ikke kan skabes i det omfang ophavsfolkene ønsker det, for kunne de det, så var der fa'me ikke nogen mennesker der kunne stå op hver morgen og gå uden for sin dør uden ørepropper, bind for øjnene og klemme på næsen, uden at blive anholdt for offentlig piratkopiering af samfundet og kulturen...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Hvis flertallet synes du skal have hugget hovedet af saa maa du vel osse bukke dig ikke ?
Doedstraf i dk eller ej.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Vagn Hollund skrev:Hvis flertallet synes du skal have hugget hovedet af saa maa du vel osse bukke dig ikke ?
Jo, hvis flertallet har indført en lovgivning der tillader den slags afstraffelse, så jo! ... men måske det givne eksempel er så langt ude, at det ikke er værd at bruge som sammenligning, da vi ikke lever i middelalderen mere? :dollargrin:

Men hvis du mener der skulle være et flertal i den danske befolkning, for at jeg skal have hugget hovedet af, på trods af lovgivningen, så må i jo danne et parti, komme i folketinget og skabe en lov der giver jer mulighed for det... nøjagtigt som piraterne burde gøre hvis de vil have lovliggjort piratkopiering, og nøjagtigt som ophavsmændende burde gøre det, hvis de vil have det ulovligt...

Pt. vil jeg påstå, at det er minoriteten der har fat i den lange ende, da det trods alt stadigvæk er ulovligt... men hvor fair er det?... det er lige så rådent efter min mening, som når man putter gamle kendte kunstnere på finansloven, selv om deres musik i dag ikke kan sælge...

Men det er jo så også bare min mening... den har man vel lov at ha :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Martin Frederiksen
Medlem
Indlæg: 991
Sted: Odense

Indlæg af Martin Frederiksen »

Razmo skrev:Lad os prøve at tælle: Hvor mange pirater mon der findes i verden, i forhold til de mennesker der indædt kæmper denne "moralske" kamp imod piratkopieringen!?

Jeg tør godt påstå, uden at kunne bevise det, at piraterne langt overstiger antallet af disse ophavsfolk, og deres "lakajer" der tjener penge med dem...

Så er det jeg tænker: Hvorfor er det pludseligt DE FLESTE, der skal til at tilpasse sig DE FÆRRESTE?

Sådan har det da aldrig fungeret i politik f.eks., for her hersker der demokratiske regler... surt for dem der ikke får deres vilje fordi de er i mindretal (som mig f.eks. der gerne så VKO fejet af banen efterhånden :dollargrin: )... burde det ikke være det samme når det kommer til ideologien omkring piratkopiereing? ... HVIS der er flere der siger "det er ok at piratkopiere", end der er folk der siger det modsatte, hvorfor f...... skal ophavsfolkene så have deres vilje, i stedet for at acceptere, at de bare fører en bussiness der ikke fungerer i det samfund de fleste ønsker?

Det handler i bund og grund om at TILPASSE SIG de livsvilkår vi bliver stillet overfor, ligegyldigt hvad det handler om, og hvis ophavsfolkene ikke kan slippe afsted med at rase og være efter efter piraterne, så er det nok fordi de er i undertal... så må man finde sig en anden måde at tilpasse sig på, nøjagtigt som alle os andre når VI er i undertal.

SÅ summa summarum... som DeMib skriver, så handler det om, at branchen må tilpasse sig... det er ikke flertallet der skal tilpasse sig dem. I bund og grund er der en stor ideologisk uenighed om dette emne i befolkningen åbenbart, vurderet ud fra antallet af pirater (som musik branchen jo i øvrigt også SELV erkender der er en HULENS masse af)... det kunne da være sjovt at se hvor mange i verden der var for/imod kopiering af imaterielle "ydelser" hvis man udskrev verdensomspændende valg om det... tror bare musik branchen skal være glade for at DET ikke kommer til at ske, for så vil de få sig en forskrækkelse :dollargrin:

Det var så MIN mening :dollargrin: ... og på sin vis er jeg glad for at ophavsretten ikke kan skabes i det omfang ophavsfolkene ønsker det, for kunne de det, så var der fa'me ikke nogen mennesker der kunne stå op hver morgen og gå uden for sin dør uden ørepropper, bind for øjnene og klemme på næsen, uden at blive anholdt for offentlig piratkopiering af samfundet og kulturen...
Men du fremlægger det jo som om at det ER lovligt at fildele ulovligheder, og at det derfor ER flertallet som skal have deres vilje. Men sådan fungere en lov jo heldigvis ikke.
Venlig hilsen
Martin Almind // Producer & Sangskriver
https://www.facebook.com/MartinAlmindMusic

Nyt svar