Markedspladsen "hvorfor sælger du"

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Chris Wulff
Medlem
Indlæg: 1788
Sted: København

Markedspladsen "hvorfor sælger du"

Indlæg af Chris Wulff »

Det har altid undret mig hvorfor folk er så nysgerrige i forhold til hvorfor folk sælge effekter inde på markedspladsen.

Kan det ikke være flintrende ligegyldigt hvorfor folk sælger deres ting!

Jeg må gå ud fra det bunder i at man gerne vil forsikre sig selv om at varen er iorden, og at sælger ikke sælger fordi varen er defekt, kan ikke komme på andet det kunne være.

Men hvis sælger skriver at varen fungere perfekt, så er det vel det?

Det er vel en privat sag hvorfor man sælger, hvilket man selvfølgelig også bare kan skrive som sælger :lol:


Nå, det var bare nogle tanker jeg skulle af med.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det har også undret mig.....god pointe!

Medlemsavatar
SMP
Forum Donator
Indlæg: 2164
Sted: ˙٠•●CPH●•٠˙

Indlæg af SMP »

Det kan vel være relevant i den forstand, at den potientielle køber ikke nødvendigvis har erfaring med produktet og derfor søger lidt mere information omkring hvad, der gør, at sælger ikke længere vil have produktet.
“Music is what feelings sound like.”

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Af hvad jeg har læst mig til om dette produkt er det helt genialt.. hvorfor i alverden vil du så af med det, har du fundet noget bedre, eller er der fejl ved det, eller har du forkøbt dig og ikke havde råd til det alligevel, hvor ligger katten begravet.. jeg syntes det er fuldstændig fair, jeg spørger altid.

Uanset om det er et sæt monitors eller en brugt bil, er man vel altid interesseret i at lave en go' deal, hvis man køber uden at spørge om der er noget galt med den, så er man selv lidt skyld i en dårlig handel uden at sælgeren har løjet.

Men uden at spørge direkte om der er noget galt med varen, og derved antyde at sælgeren ikke er reel, så spørger man hvorfor personen sælger, og får derved lidt historie, begrundelse og stand med..

Men hvis man er træt af det spørgsmål så burde man måske lave en bedre salgsannonce, hvori det en køber vil vide står..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Hvad SMP sagde..

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

A: Fordi jeg skal af med det.

Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Indlæg af Doc Noiz »

Fordi folk er nogle gearslutz og bare elsker at snakke gear! - Man vil både gerne høre om det man måske vil overtage, men også hvad sælger vil have i stedet for af ren nysgerrighed :)
~ BEHRINGER - Because You're Worth It! ~

Medlemsavatar
Chris Wulff
Medlem
Indlæg: 1788
Sted: København

Indlæg af Chris Wulff »

Hald skrev:hvis man køber uden at spørge om der er noget galt med den, så er man selv lidt skyld i en dårlig handel uden at sælgeren har løjet.
Jamen det er ikke det jeg ræsonnere over, så kan folk jo spørge om der er noget galt, nej de vil vide hvorfor man sælger, og ikke om der er noget galt med produktet.

I samtlige ting jeg igennem tiden har sat til salg herinde, har jeg altid skrevet i hvilken stand tingen har været i, men alligevel spørger folk "hvorfor"

Men jeg fornemmer helt klart, imellem linierne, på folk der spørger om pris, "er du utilfreds med produktet siden du sælger"

Kan de så bare ikke spørge direkte, i stedet for at pakke det ind i "hvorfor Sælger du"

Hald skrev:...eller har du forkøbt dig og ikke havde råd til det alligevel.
Jeg har ærlig talt svært ved at se hvad det skulle have med produktet at gøre??? hvad rager det folk, om jeg må spørge? :-D

Medlemsavatar
Chris Wulff
Medlem
Indlæg: 1788
Sted: København

Indlæg af Chris Wulff »

SMP skrev:Det kan vel være relevant i den forstand, at den potientielle køber ikke nødvendigvis har erfaring med produktet og derfor søger lidt mere information omkring hvad, der gør, at sælger ikke længere vil have produktet.
Ja men som sælger skal man altså lige balancere lidt imellem at sælge sin ting, og sidde og komme med alle de dårlige side ved tingen... see

Det ville virker dumt at skrive, "den lyder af hest når man indspille bas, derfor sælger jeg" så for man jo aldrig solgt sine ting.

"Hvorfor sælger du" er helt klart et negativt ladet spørgsmål der higer efter et negativt ladet svar som man som sælger ikke har lyst til at udbasunere

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

Chris Wulff skrev:
SMP skrev:Det kan vel være relevant i den forstand, at den potientielle køber ikke nødvendigvis har erfaring med produktet og derfor søger lidt mere information omkring hvad, der gør, at sælger ikke længere vil have produktet.
Ja men som sælger skal man altså lige balancere lidt imellem at sælge sin ting, og sidde og komme med alle de dårlige side ved tingen... see

Det ville virker dumt at skrive, "den lyder af hest når man indspille bas, derfor sælger jeg" så for man jo aldrig solgt sine ting.

"Hvorfor sælger du" er helt klart et negativt ladet spørgsmål der higer efter et negativt ladet svar som man som sælger ikke har lyst til at udbasunere
Men det er da rart at vide at den lyder af hest til bas, hvis man nu kun skal bruge den til bas, så er det jo bedre den bliver solgt til en der skal bruge den til guitar, hvor den lyder gudeskønt. Men det kommer jo an på hvor moralsk man nu er som sælger :wink:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er min erfaring, at folk sælger af så forskellige grunde, at der intet er at vinde ved at spørge.

Hvis sælger virkelig havde noget negativt at sige, så ville han nok ikke sige det i forbindelse med salget.

Ergo er spørgsmålet oftest meningsløst hvis det er stillet for at få noget negativt ud af sælger. Man risikerer højest at irritere sælger unødigt og selv få et undvigende diller-daller svar, som ingen kan bruge til noget.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

ja men hvis man nu f.eks. kigger på noget behringer, så ved man jo godt hvorfor folk vil af med det, og vil derfor gerne finde ud af om der skulle være noget galt med det, brum, skrat, manglende knapper osv.

Er det så noget dyrt übernice grej, forstår man måske ikke hvorfor personen vil sælge det.. og da det nu er dyrt, vil man gerne vide om der er noget galt med det.

Jeg ser virkelig ikke problemet i at man spørger om det, frem for "er der noget galt med den" som da er mega negativt..

og hvis man har noget udstyr der lyder af crap, så vær da ærlig om det, men lad vær at bruge kraftige ord om det, eller i så fald, "derfor prisen er så lav" det er jo fair nok.. og hver sin smag og sit behov, derfor er det jo altid fair at sige.. "det var ikke lige mig"..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Som sagt, se mit ovenstående svar på hvorfor det ikke vil fungerer sådan.

Medlemsavatar
Malte Hvid
Medlem
Indlæg: 67

Indlæg af Malte Hvid »

Hvis der virkelig VAR noget man ikke ville ud med, så kan man jo bare sige en halv sandhed eller direkte lyve. Så er man jo lige vidt. Hvis en potentiel køber ikke tror svaret og påstår at man lyver, så bliver de jo totalt til grin. Man kan jo godt svare "fordi jeg godt kunne bruge pengene" selvom halvdelen af alle knapper skratter.

You see?
Mange føler sig kaldet. - De fleste hører forkert.

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Det ville virker dumt at skrive, "den lyder af hest når man indspille bas, derfor sælger jeg" så for man jo aldrig solgt sine ting.
Ja nemlig. derfor skriver man selfølgelig alt det den er god til...
Når nu standen er beskrevet, der er ingen knapper faldet af, den er pæn, og virker 100% som den skal. Så tror jeg tit at grunden til folk spørger, er uvidenhed om produktet i sig selv.
Jeg syntes tit jeg ser folk købe noget ud fra hvad de har læst, enten her, eller andre steder.
Jeg ville aldrig selv købe noget ud fra omtale alene. Jeg vil ud og prøve det først -medmindre det er en billig Behringer ting, som man jo tit ved ikke kan så meget aligevel og ikke skal bruges til det store.
Så jeg tror man er bange for at forkøbe sig på et "nybegynder" produkt pga uvidenhed om det givene produkt..
(gad vide om jeg bliver haglet ned nu?) :)

Mvh JEns
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
Chris Wulff
Medlem
Indlæg: 1788
Sted: København

Indlæg af Chris Wulff »

de Haan skrev:
Chris Wulff skrev:
SMP skrev:Det kan vel være relevant i den forstand, at den potientielle køber ikke nødvendigvis har erfaring med produktet og derfor søger lidt mere information omkring hvad, der gør, at sælger ikke længere vil have produktet.
Ja men som sælger skal man altså lige balancere lidt imellem at sælge sin ting, og sidde og komme med alle de dårlige side ved tingen... see

Det ville virker dumt at skrive, "den lyder af hest når man indspille bas, derfor sælger jeg" så for man jo aldrig solgt sine ting.

"Hvorfor sælger du" er helt klart et negativt ladet spørgsmål der higer efter et negativt ladet svar som man som sælger ikke har lyst til at udbasunere
Men det er da rart at vide at den lyder af hest til bas, hvis man nu kun skal bruge den til bas, så er det jo bedre den bliver solgt til en der skal bruge den til guitar, hvor den lyder gudeskønt. Men det kommer jo an på hvor moralsk man nu er som sælger :wink:
Nej, for hvad jeg synes lyder af hest, ville en nybegynder sikkert synes lød vildt godt, så hvorfor bringe sådan en negativ side ind i salget, det er da det dummeste man kan gøre som sælger.

Lyd er jo en subjektiv vurdering, derfor skriver Berhinger også de laver professionelt lydende preamps... synes de selv. og hvem kan fortænke dem i det.

.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Nå - lidt mere seriøst fra min side:

Jeg tror det er usikre/uerfarne købere, der stiller den slags spørgsmål. Folk der er vant til at handle brugt er mere to the point.

Som i nogle af de andre brugtmarkedsdebatter, så synes jeg også her, at man som sælger skal tage den slags i stiv arm. :-D

Gå som udgangspunkt ud fra, at køber ikke er ude på at genere og irritere.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Malte Hvid skrev:Hvis der virkelig VAR noget man ikke ville ud med, så kan man jo bare sige en halv sandhed eller direkte lyve. Så er man jo lige vidt. Hvis en potentiel køber ikke tror svaret og påstår at man lyver, så bliver de jo totalt til grin. Man kan jo godt svare "fordi jeg godt kunne bruge pengene" selvom halvdelen af alle knapper skratter.

You see?
Præcis.
SustainerPlayer skrev:Nå - lidt mere seriøst fra min side:

Jeg tror det er usikre/uerfarne købere, der stiller den slags spørgsmål. Folk der er vant til at handle brugt er mere to the point.
Præcis.

Som erfaren køber ved du at der kan være en million forskellige grunde til at folk sælger og det i grunden er irrelevant, så længe man er interesseret i at købe.

Man kan evt. spørge ind til potentielle defekter, som sælger måske har overset, men andet giver ikke så meget mening.
Som i nogle af de andre brugtmarkedsdebatter, så synes jeg også her, at man som sælger skal tage den slags i stiv arm. :-D

Gå som udgangspunkt ud fra, at køber ikke er ude på at genere og irritere.
Helt enig.

Tro nu det bedste om folk og tag tingene lidt mere let.

Så slipper jeg og de andre moderatorer også for hele tiden at skulle blande os og kommentere på brok.

Medlemsavatar
Inzider
Medlem
Indlæg: 1551
Sted: København S

Indlæg af Inzider »

Chris Wulff skrev: Kan de så bare ikke spørge direkte, i stedet for at pakke det ind i "hvorfor Sælger du"
Da "Er du utilfreds med produktet for det første er et Ja/nej spørgsmål, vil de fleste almindelige mennesker hoppe uden om dette. "Hvorfor sælger du?"-svaret kan give mange flere svar til ham der er interesseret i det...

Det kan også være at af ren nysgerrighed. Når jeg spørger om dette, er det til dels fordi jeg vil høre om HVORFOR du sælger det, da jeg muligvis kunne have samme grund til at købe det, som du/i havde til at starte med, men at det ikke gjorde dét for dig/jer...

Synes nu det er fair nok man spørger, og med mindre man har noget at skjule så kan svaret vel næsten kun gavne ens salg?
Jay Adams Productions
Sound Design
Scoring
Music Production

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Inzider skrev: Det kan også være at af ren nysgerrighed. Når jeg spørger om dette, er det til dels fordi jeg vil høre om HVORFOR du sælger det, da jeg muligvis kunne have samme grund til at købe det, som du/i havde til at starte med, men at det ikke gjorde dét for dig/jer...
Nej, som allerede sagt vil det ikke ændre noget ved den grundlæggende præmisse for hvorfor sælger ikke har en interesse i at tilføje noget som potentielt kan skade hans salg:

Hvis sælger virkelig havde noget negativt at sige, så ville han nok ikke sige det i forbindelse med salget.

Ergo er spørgsmålet oftest meningsløst hvis det er stillet for at få noget negativt ud af sælger. Man risikerer højest at irritere sælger unødigt og selv få et undvigende diller-daller svar, som ingen kan bruge til noget.
Synes nu det er fair nok man spørger, og med mindre man har noget at skjule så kan svaret vel næsten kun gavne ens salg?
Absolut ikke:

Ergo er spørgsmålet oftest meningsløst hvis det er stillet for at få noget negativt ud af sælger. Man risikerer højest at irritere sælger unødigt og selv få et undvigende diller-daller svar, som ingen kan bruge til noget.

Medlemsavatar
Inzider
Medlem
Indlæg: 1551
Sted: København S

Indlæg af Inzider »

sagde heller ikke det var for at få noget negativt ud af sælger udelukkende? Det er vel for at få sælgers mening om produktet?

Jeg har personligt ikke noget imod folk spørger og svarer gerne, hvis jeg ikke allerede selv har skrevet..
Jay Adams Productions
Sound Design
Scoring
Music Production

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du misser stadig pointen så.

Medlemsavatar
Inzider
Medlem
Indlæg: 1551
Sted: København S

Indlæg af Inzider »

Holger skrev:
Hvis sælger virkelig havde noget negativt at sige, så ville han nok ikke sige det i forbindelse med salget.
Behøver da jo ikke være negativt? kan da være det bare ikke lige faldt i ens smag eller at man har fundet noget andet der erstatter det produkt osv osv osv.?
Jay Adams Productions
Sound Design
Scoring
Music Production

Medlemsavatar
Inzider
Medlem
Indlæg: 1551
Sted: København S

Indlæg af Inzider »

Det ved jeg ikke om jeg gør... er muligvis bare ikke enig :)
Jay Adams Productions
Sound Design
Scoring
Music Production

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jo. Her kommer forklaringen, det er ren logik:

Du står ved en krydsvej og ved ikke om du skal gå til højre eller venstre.

Ved krydset står en mand. Ved siden af manden står et skilt, der afslører "Manden her tjener 1.000 kr. hver gang nogen går ned af den venstre sti. Manden får 0 kr. hvis nogen går ned af den højre sti".

Du spørger ham alligevel hvilken sti du bør du gå af.

Det er muligt, at han vil gøre en skinmanøvre for at gøre sit svar mere troværdigt, selvom udfaldet er givet på forhånd pga. hans motivation - men ultimativt vil han ikke risikere at sige noget relevant som kunne få dig til at vælge højre (0 kr.) frem for venstre (1.000 kr.), da det ikke er i hans interesse.

Ergo er du stadig lige vidt og du må ene og alene beslutte dig for hvilken vej du må gå. Eller du må spørge relevante og konkrete spørgsmål, som: "Er der en sø for enden af den venstre sti?". Men jo mere værdiladet dit spørgsmål er, jo mere irrelevant vil svaret potentielt blive, dvs. "Er der en stor, smuk sø for enden af den venstre sti?"

Nyt svar