Hvor mange af jer har tinnitus?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar

Vælg det der beskriver jeres tinnitus.

Ingen ting, og har aldrig haft det.
60
19%
Har kun efter at have arbejdet/hørt højt musik.
123
40%
Har altid en lille smule.
103
33%
Har altid problemer med det.
19
6%
Har så meget at det er et stort problem i min hverdag.
3
1%
 
Afgivne stemmer: 308
Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Re: Hvor mange af jer har tinnitus?

Indlæg af jakobole »

Jeg fik i november '15 en sindsyg høj hvislen i ørene - omkring E6 eller så'n.
Jeg fandt ud af, at hvis jeg foldede hænderne over hovedet og rykkede på min skalp, så kunne jeg skrue op og ned for den! Det samme gjaldt når jeg skød min kæbe frem. Alt det fortalte mig at der ikke kunne være tale om høretab / "klassisk" tinnitus. Jeg fandt så ud af at der er noget der hedder somatisk tinnitus, og det stammer fra muskelspændinger i nakke og i kæbe, så her er fysioterapi og øvelser vejen frem. Det tog mig næsten et år at blive den 99% kvit, så der er ingen magisk hurtig quick-fix, men der ER hjælp at hente. Så derfor : Hvis du kan ændre din tinnitus vha. hovedstilling / kæbeditto eller anden manipulation af disse, så kan det afhjælpes. Personlig fik jeg hjælp af http://yts.se/ - hun er meget kompetent
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Sejt. Jeg synes det er rigtigt dejligt at høre om held med at reducere/behandle visse former for tinnitus med fysio og øvelser.

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

jakobole skrev:Jeg fik i november '15 en sindsyg høj hvislen i ørene - omkring E6 eller så'n.
Jeg fandt ud af, at hvis jeg foldede hænderne over hovedet og rykkede på min skalp, så kunne jeg skrue op og ned for den! Det samme gjaldt når jeg skød min kæbe frem. Alt det fortalte mig at der ikke kunne være tale om høretab / "klassisk" tinnitus. Jeg fandt så ud af at der er noget der hedder somatisk tinnitus, og det stammer fra muskelspændinger i nakke og i kæbe, så her er fysioterapi og øvelser vejen frem. Det tog mig næsten et år at blive den 99% kvit, så der er ingen magisk hurtig quick-fix, men der ER hjælp at hente. Så derfor : Hvis du kan ændre din tinnitus vha. hovedstilling / kæbeditto eller anden manipulation af disse, så kan det afhjælpes. Personlig fik jeg hjælp af http://yts.se/ - hun er meget kompetent
Jeg lider af samme slags tinnitus. Hvis jeg skyder underkæben frem, så bliver min tinnutus 10 x højere, end hvis jeg bare forholder mig helt normal. Jeg har egentlig aldrig tænkt, at det kunne være noget andet end helt alm. tinnitus som mange lider af.

Men jeg tænker, at det må være påvirkningen af det indre øre, som skaber mere / højere støj i øret. Desværre har jeg ikke fundet ud af, hvordan jeg kan gøre støjen lavere i øret, uanset hvordan jeg former mit kæbeparti?

SLL

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

jakobole skrev:Jeg fik i november '15 en sindsyg høj hvislen i ørene - omkring E6 eller så'n.
Jeg fandt ud af, at hvis jeg foldede hænderne over hovedet og rykkede på min skalp, så kunne jeg skrue op og ned for den! Det samme gjaldt når jeg skød min kæbe frem. Alt det fortalte mig at der ikke kunne være tale om høretab / "klassisk" tinnitus. Jeg fandt så ud af at der er noget der hedder somatisk tinnitus, og det stammer fra muskelspændinger i nakke og i kæbe, så her er fysioterapi og øvelser vejen frem. Det tog mig næsten et år at blive den 99% kvit, så der er ingen magisk hurtig quick-fix, men der ER hjælp at hente. Så derfor : Hvis du kan ændre din tinnitus vha. hovedstilling / kæbeditto eller anden manipulation af disse, så kan det afhjælpes. Personlig fik jeg hjælp af http://yts.se/ - hun er meget kompetent
Spændende! Kan du fortælle lidt om hvilke øvelser du har fået gavn af?

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Øvelsen er meget enkel :
Stil dig ret op, og forestil dig nu du skal holde på et stykke papir mellem skulderbladene - du skal altså føre skuldrene så langt tilbage som muligt. Dernæst sørger du for at undersiden af din hage er vandret - nu flytter du så hovedet lige tilbage for at lave så mange dobbelhager som muligt.
Hold stillingen i 30 sekunder. Gentag 5 gange om dagen.
En anden ting der hjalp mig, var skifte til en lavere hovedpude - jeg har altid sovet med hovedet højt, men fandt ud af at min tinnitus altid har højest om morgenen. Der gik ret kort tid efter skiftet af hovedpude til jeg fik effekt af det.
Microsoft Certified MCSA


Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Jeg har netop været til nogle behandlinger hos en kiropraktor pga. piskesmæld pga. involvering i 2 efterflg. færdelsulykker hvor jeg var uden skyld.
Anyways efter sidste behandling torsdag, i denne omgang. Fik jeg et par timer efter totalt tinnitus i det ene øre og det ville ikke stoppe lige med det samme, men er så stoppet nu og fik mig til at tænke at det netop vare noget i kraniet/nakke og nerver. Jeg har aldrig brugt at høre virkelig høj musik
og håber da at det var et tilfælde;-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Så er min søster kommet med i klubben af folk, der har tinnitus. Den udløsende faktor var klassikeren med et højttaleranlæg, der var skruet for højt op, medens en ledning så blev hevet ud... BAAM. Nu kan hun ikke længere sove ordentligt på nætterne på grund af tinnitusen og er midlertidig sygemeldt og bliver muligvis nødt til helt at skifte karriere på grund af det... :shock:

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mr. Soundman skrev: søn 4. jul 2021 21:17 Så er min søster kommet med i klubben af folk, der har tinnitus. Den udløsende faktor var klassikeren med et højttaleranlæg, der var skruet for højt op, medens en ledning så blev hevet ud... BAAM. Nu kan hun ikke længere sove ordentligt på nætterne på grund af tinnitusen og er midlertidig sygemeldt og bliver muligvis nødt til helt at skifte karriere på grund af det... :shock:
Det er jeg godt nok ked af at læse, det er en frygt jeg har at kunne få en høreskade, tror ikke jeg kan abstrahere fra det. Jeg føler virkelig med hende, men også dig og resten af jeres familie og vennekreds. Det kan påvirke rigtig mange personer at tingene ikke er som før. De bedste tanker herfra.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mange tak Hald.

Hald skrev: søn 4. jul 2021 22:33 Det kan påvirke rigtig mange personer at tingene ikke er som før.
Ja. Nu bor hun i et andet land... Jeg havde hende på Skype i går for første gang siden uheldet skete for en måneds tid siden - jeg kunne tydeligt se, at hun har fået kortere lunte i forhold til folk omkring hende, end jeg er vant til at se :?

Jeg tænker i første omgang, at man måske lige skal se tiden lidt an... Men hvis det er kommet for at blive, så skal det nok blive en udfordring. Så må vi jo kigge på, om hun på en eller anden måde kan lære at tackle det :? Jeg tror ikke engang man kan dæmpe det ved at sende en tilsvarende tone ind i øret i modfase, i og med at det ikke er en lydbølge i luften, som man er oppe imod.

Men jeg ved godt, at livet nogle gange kan være på den måde. Som et lyn fra en klar himmel kan der pludselig ske noget helt uventet, der trækker tæppet væk under et menneske og fra den ene dag til den anden vender op og ned på alt muligt. Den slags er set før :?

Hald skrev: søn 4. jul 2021 22:33 ... det er en frygt jeg har at kunne få en høreskade, tror ikke jeg kan abstrahere fra det. ...
Jeg har også gennem hele voksenalderen haft en skræk for sådan noget. Jeg plejer så også af samme grund at være rimelig opmærksom på at passe på ørerne og bruger tit høreværn, hvis jeg skal opholde mig i et støjende miljø. Jeg plejer også at bruge ørepropper, hvis jeg går ud og kigger på raketter nytårsaften. Og hvis jeg er et sted, hvor der er for meget larm, og jeg har mulighed for at komme væk derfra, så plejer jeg bare at smutte igen.

Men et uheld kan man jo aldrig gardere sig 100% imod. Og det er også noget der kan gøre mig ret gal i nytårsdagene over kanonslag og krysantemumbomber der sprænges rundt omkring. Det er ikke fordi jeg som sådan går i så små sko, at jeg ikke mener teenagere skal have lov at være teenagere og lave lidt fis og fjas - man har jo selv været teenager engang - men de tænker jo bare ikke over, hvilken skade det med uheld kan gøre på et andet menneske, hvis pludselig Fru Jensen står på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt - BAM - bad luck. Tænk hvis der tilfældigvis kommer nogen forbi, der plejer at rode med lyd/musik - såvel professionelt som på amatørplan - sådan en persons liv kan jo blive fuldstændig ødelagt... Og svær tinnitus kan til og med drive folk til selvmord.

I nytårsdagene her for et halvt år siden, så lød der pludselig 2 gevaldige drøn nede i baggården, hvor jeg bor. Det var virkelig højt, og jeg fløj bare op af køjen. Jeg tør slet ikke tænke på, hvis man havde været uheldig og stå udenfor et par meter fra det :shock: Jeg turde dårligt gå ned med affald i flere dage efterfølgende. En ting er, at det kan være en ubehagelig oplevelse, men mest fordi jeg har skræk for at få høreskade og/eller tinnitus... Så kan man smide sine dyre ADAM-højttalere, fine hovedtelefoner og sine akustikpaneler direkte i skraldespanden og i det hele taget se sig om efter en anden hobby. Men problemet er, at passionen kommer indefra, og man går jo ikke bare lige hen og vælger en ny indre passion fra hylderne... sådan fungerer det bare ikke.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mr. Soundman skrev: man 5. jul 2021 06:24 Jeg tror ikke engang man kan dæmpe det ved at sende en tilsvarende tone ind i øret i modfase, i og med at det ikke er en lydbølge i luften, som man er oppe imod.

Nu spekulerer jeg lidt i, om man mon kan skræddersy noget musik/lydlandskab til en bestemt tinnitus-lyd, som gør tinnitusen mindre irriterende at høre på. Hvis nu man laver noget, hvor tinnitus-tonen kommer til at indgå som en naturlig og harmonisk del af et musikstykke/lydlandskab.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mr. Soundman skrev: man 5. jul 2021 06:51 Nu spekulerer jeg lidt i, om man mon kan skræddersy noget musik/lydlandskab til en bestemt tinnitus-lyd, som gør tinnitusen mindre irriterende at høre på. Hvis nu man laver noget, hvor tinnitus-tonen kommer til at indgå som en naturlig og harmonisk del af et musikstykke/lydlandskab.

Nu er jeg jo i gang med et musikstykke for tiden, hvor jeg arbejder med binaural beats... jfr. viewtopic.php?f=16&t=82675 Gad vide, om det kunne være en idé at indlejre binaural beats i ovenfor nævnte tinnitus-afledende lydlandskab, så hjernen samtidig bliver kørt ned i stadier af lavere brain waves... Måske kan det hjælpe til at falde i søvn? Så er det bare at tage hovedtelefoner på, når man skal sove, og så træde ind i en verden af tinnitus-sleeping-lydlandskab af en slags. Det må jeg lige tænke over...

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Greg Scott fra Kush Audio bidrager med nogle teknikker og tanker til at arbejde med nedsat hørelse, håber det er OK at poste i denne tråd.


Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Mr. Soundman skrev: man 5. jul 2021 06:51 Nu spekulerer jeg lidt i, om man mon kan skræddersy noget musik/lydlandskab til en bestemt tinnitus-lyd, som gør tinnitusen mindre irriterende at høre på. Hvis nu man laver noget, hvor tinnitus-tonen kommer til at indgå som en naturlig og harmonisk del af et musikstykke/lydlandskab.
Pink noise kunne måske være en mulighed. Det har jeg brugt på kontoret for at udelukke støj fra kollegerne....

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

MarkBass skrev: tors 22. jul 2021 15:23
Mr. Soundman skrev: man 5. jul 2021 06:51 Nu spekulerer jeg lidt i, om man mon kan skræddersy noget musik/lydlandskab til en bestemt tinnitus-lyd, som gør tinnitusen mindre irriterende at høre på. Hvis nu man laver noget, hvor tinnitus-tonen kommer til at indgå som en naturlig og harmonisk del af et musikstykke/lydlandskab.
Pink noise kunne måske være en mulighed. Det har jeg brugt på kontoret for at udelukke støj fra kollegerne....

Siden jeg skrev det der, har jeg spurgt lidt mere ind til min søsters tinnitus... Der er ikke tale om en bestemt tone, men noget lyd der minder om en støvsuger eller hårtørrer, der kører i det fjerne. Umiddelbart tænker jeg, at det bliver svært at lave noget musik/lydlandskab, hvor støvsugerlyd kan indgå som en naturlig del.

Tak for forslaget med pink noise. Den kan jeg lige tænke over. Man kan i hvert fald sige, at det er meget enkelt at lave og dermed let at teste, om det hjælper.

Personligt synes jeg tilfældig varierende støj kan være væsentlig mere irriterende og forstyrrende at høre på, end f.eks. vedvarende ensartet støj. Er det det, der er pointen, når du benytter pink noise til at mindske gener fra støjende kollegaer? ...at du kommer til at opleve en mere ensartet og jævn støj?

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Yeps

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Yes.

Nyt svar