Apple taget i at ville profittere 160% på Whitney H's død

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: Apple taget i at ville profittere 160% på Whitney H's død

Indlæg Skrevet: 13. feb 2012, 17:57

Om det er Apple eller pladeselskabet... er det klart? Uanset hvad, så er det nasty.

Der er jo ikke megen fysisk "udbud og efterspørgsel" i den digitale verden, så det lugter lidt.
Brugeravatar
eskild
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Skovlunde / St. Lyngby

Indlæg Skrevet: 13. feb 2012, 17:58

Båtbåt skrev:http://kpn.dk/popmusik/article2693924.ece

Den enes død ...
.
SeeYou
Eskild

www.facebook.com/bj.eskild?fref=ts
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: DK

Indlæg Skrevet: 13. feb 2012, 21:18

f*cking usmageligt og sygt dårlig stil. Tænk at de ikke nøjes med at "glæde sig over" den stigende efterspørgsel efter hendes død.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 13. feb 2012, 22:40

Jeg kan godt se at det er usmageligt, meeen.. det er ren forretning, og det er højst sandsynligt dem der har rettighederne til musikken der har justeret dette.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
Claus Flid
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg Skrevet: 13. feb 2012, 23:08

Vi skal altså liiiiiiiiiiiiiige ha én ting på plads.

Apple bestemmer IKKE prisen på et album. Ellers dvs de har nogle takster som man kan sætte flue ben i.

Men apple piller IKKE ved nogen former for priser. Det er ene og alene distrubuitøren og pladeselskabet.
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg Skrevet: 13. feb 2012, 23:11

Ej hvor klamt, det er virkelig til at brække sig over... Tænk hvis det også var sket - nu brainer jeg bare - efter Michael Jackson var død, at alle albums skulle sælges til skyhøje priser?
skriver noder
Brugeravatar
Bech5
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Århus C

Indlæg Skrevet: 13. feb 2012, 23:28

Claus Flid skrev:Vi skal altså liiiiiiiiiiiiiige ha én ting på plads.

Apple bestemmer IKKE prisen på et album. Ellers dvs de har nogle takster som man kan sætte flue ben i.

Men apple piller IKKE ved nogen former for priser. Det er ene og alene distrubuitøren og pladeselskabet.

Jeg tror Apple kører med nogle lidt andre aftaler med de store selvskaber, end dem du og jeg laver. Eller sagt på en anden måde... det ved du intet om Claus. Apple kan jo principielt ligge et hvilket som helst "gebyr" oveni den pris som selvskabet skal have. Det kan også være en aftale mellem selvskabet og Apple om at hæve prisen og dele 50/50 i porten. Det aner vi ikke.

Uanset hvem der står bag, så er det naturligvis usmageligt men ikke just overraskende! Det er ikke ligefrem de store forkromede etiske principper der hersker i denne branche, og det har det aldrig været. I det mindste har Whitney fået fred for det, der (in)direkte slog hende ihjel - grov udnyttelse.
Brugeravatar
Vagn Luv
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Gentofte

Indlæg Skrevet: 13. feb 2012, 23:36

Bech5 skrev:
Jeg tror Apple kører med nogle lidt andre aftaler med de store selvskaber, end dem du og jeg laver. Eller sagt på en anden måde... det ved du intet om Claus. Apple kan jo principielt ligge et hvilket som helst "gebyr" oveni den pris som selvskabet skal have. Det kan også være en aftale mellem selvskabet og Apple om at hæve prisen og dele 50/50 i porten. Det aner vi ikke.

Ikke destomindre har Claus fuldstændig ret. Itunes kan ikke justere på priserne, det er udelukkende selskaberne der kan hæve og sænke udbudsprisen. Det er Sony Worldwide der har beordret priserne sat op. Og ja, ganske usmageligt.
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll to the bottom and click "I agree."
Brugeravatar
Bech5
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 13. feb 2012, 23:53

Vagn Luv skrev:Ikke destomindre har Claus fuldstændig ret. Itunes kan ikke justere på priserne, det er udelukkende selskaberne der kan hæve og sænke udbudsprisen. Det er Sony Worldwide der har beordret priserne sat op. Og ja, ganske usmageligt.

Principielt har Claus ret... på samme måde som en præsident principielt ikke kan blive valgt i et demokratisk land, uden at et flertal i befolkningen stemmer på ham/hende. Det jeg siger er, at vi ikke ved hvad der er foregået, så der er ingen grund til at være så kategorisk. Hverken i den ene eller anden retning.
Brugeravatar
Vagn Luv
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 14. feb 2012, 00:10

Bech5 skrev:
Vagn Luv skrev:Ikke destomindre har Claus fuldstændig ret. Itunes kan ikke justere på priserne, det er udelukkende selskaberne der kan hæve og sænke udbudsprisen. Det er Sony Worldwide der har beordret priserne sat op. Og ja, ganske usmageligt.

Principielt har Claus ret... på samme måde som en præsident principielt ikke kan blive valgt i et demokratisk land, uden at et flertal i befolkningen stemmer på ham/hende. Det jeg siger er, at vi ikke ved hvad der er foregået, så der er ingen grund til at være så kategorisk. Hverken i den ene eller anden retning.

Jeg har det fra hestens mund. Om du så tror på det eller ej bestemmer du selv. :)
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll to the bottom and click "I agree."
Brugeravatar
Claus Flid
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg Skrevet: 14. feb 2012, 00:21

For det første står der "Apple taget i at ville profittere 160%" i overskriften på denne tråd. Det er jo umuligt!

For det andet står der i JP at prisen steg med 60% i et par timer. Ud af de 60% går ca 5-20% til apple (Alt efter aftale type). De resterende går til Sony. Apple har i øvrigt 14 dages retur ret.

"Apple siger det er en fejl". Hvor står det ?

Og Apple har som tidligere nævnt ingen rettigheder til at rette priser. Rent faktisk køre det hele automatisk via selskabernes eget login til itunes uploadservice.

Og dette ved jeg også fra hestens mund.

Syntes bare det er noget forkvaklet sludder der bliver skrevet om denne sag.
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk
Brugeravatar
Trond Olsen
Producer
Producer
Sted: tættest på Herlev

Indlæg Skrevet: 14. feb 2012, 03:05

Claus Flid skrev:For det første står der "Apple taget i at ville profittere 160%" i overskriften på denne tråd. Det er jo umuligt!

For det andet står der i JP at prisen steg med 60% i et par timer. Ud af de 60% går ca 5-20% til apple (Alt efter aftale type).

Men det laver da ikke om på at de har profitteret 160% pr salg ift før? :)
Blop.
Brugeravatar
emilpetersen
Ass. tekniker
Ass. tekniker
Sted: København

Indlæg Skrevet: 14. feb 2012, 07:30

Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 14. feb 2012, 07:32

Ja, det giver også mere mening. Apple kan jo ikke styre prisen selv, men i simple "journalisters" optik, så er det Apple, som er ansvarlig.
Brugeravatar
ZoSo
Executive Producer
Executive Producer
Sted: København

Indlæg Skrevet: 14. feb 2012, 09:40

Uhh den blir dyr for sony.
Havde de nu bare sat prisen ned og solgt en trilliard mere.
Brugeravatar
Bech5
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 14. feb 2012, 09:50

Holger skrev:Ja, det giver også mere mening. Apple kan jo ikke styre prisen selv, men i simple "journalisters" optik, så er det Apple, som er ansvarlig.

De kan ikke styre den alene, men jeg noterer mig da, at der står:

The change happened when Sony Music, which owns the rights to much of Houston's back catalogue, increased the wholesale price of The Ultimate Collection. This automatically boosted the retail price of the popular album, although Apple is responsible setting the price paid by music fans.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 14. feb 2012, 09:54

Tjah, svært at finde hovede og hale i.
Brugeravatar
Bech5
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 14. feb 2012, 10:06

Vagn Luv skrev:Jeg har det fra hestens mund. Om du så tror på det eller ej bestemmer du selv. :)

Jeg tror skam på dig. Om jeg så tror på hesten ved jeg ikke rigtig. :wink:
Brugeravatar
Vagn Luv
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 14. feb 2012, 10:12

Bech5 skrev:although Apple is responsible setting the price paid by music fans.

Det er hænger ikke sammen, for Apple er jo lige præcis ikke ansvarlige for prisen køberne skal betale. Det er pladeselskaberne der sætter prisen, og alt efter hvad prisen er sat til varierer Apples indtjening selvfølgelig på distributionen, men Apple har intet mandat til at regulere på hverken en gros- eller detailpriserne.
Brugeravatar
Bech5
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 14. feb 2012, 10:18

Vagn Luv skrev:

Det er hænger ikke sammen, for Apple er jo lige præcis ikke ansvarlige for prisen køberne skal betale. Det er pladeselskaberne der sætter prisen, og alt efter hvad prisen er sat til varierer Apples indtjening selvfølgelig på distributionen, men Apple har intet mandat til at regulere på hverken en gros- eller detailpriserne.

Jeg citerer bare en hest... :wink:
Brugeravatar
Vagn Luv
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 14. feb 2012, 10:32

Bech5 skrev:
Jeg tror skam på dig. Om jeg så tror på hesten ved jeg ikke rigtig. :wink:

Ahh, konspirationer i krogene! :dollargrin: Alt kan selvfølgelig lade sig gøre i denne verden, men for at være helt ærlig tvivler jeg på det. Sony påstår at årsagen til ændringen er fordi nogen af hendes udgivelser var lagt i et forkert prisindeks, så de var faktisk bare blevet rettet til det rigtige niveau de hele tiden burde have ligget på. Om man så køber den eller ej kommer man ikke udenom at det er hovedrystende dumt at justere på priserne på en kunstners udgivelser under et døgn efter pågældende er død.

Hvis man havde været smart fra Sonys side havde man sænket priserne (på alle de af hendes udgivelser man kontraktligt havde mulighed for at regulere prisen på), sat PR maskinen i gang og ladet alle medier vide at Sony mindedes en legendarisk sangerindes alt for tidlige død med en uges reducerede priser for at imødekomme den naturlige efterspørgsel. Så havde de sikkert solgt en truckload flere downloads og CDer, og uden den dårlige presse.
Brugeravatar
MFCEO
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 14. feb 2012, 10:43

Vagn Luv skrev:

Så hvis jeg vælger en høj pris på min musik, så må Apple bare æde den og nøjes med en lav indtjening? De sætter ikke slutprisen højere i stedet?

Hvorfor skulle nogle så vælge at sætte en lav pris? bare for at være flinke ved Apple og give dem en højere indtjening?

Det giver jo ingen mening :)
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 14. feb 2012, 10:46

Du har vist misforstået procentregning ;-) Apple tager en procentdel.
Brugeravatar
MFCEO
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 14. feb 2012, 11:09

Holger skrev:Du har vist misforstået procentregning ;-) Apple tager en procentdel.

Jeg forstår udemærket procentregning, det var bare ikke sådan Vagn beskrev det.

Kan godt være det er at fluekneppe, men hvis man tager en procentdel, så har man også mandat til at regulere prisen i mit hoved. Uanset hvad kunden sætter prisen til, så regulerer man den med den procentdel man skal have.

Men ja det er bare et spørgsmål om hvordan man opfatter det Vagn skrev :)

Uanset hvad så kan en virksomhed vel også sætte priser i deres butik som de vil? Selvfølgelig kan man ikke bare droppe en aftale man har lavet uden videre, men hvad skulle forhindre Apple i at sige "Nu vil vi ha 5kr mere pr. sang. Hvis i vil ha jeres musik på iTunes, så må i bare finde jer i det" ? At det så nok ville være pænt dumt at gøre er en anden ting :)

Tilbage til "Branche & Teori"