Produktion og afsætning af lydbøger

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Produktion og afsætning af lydbøger

Indlæg af david mondrup »

Jeg sidder her i sommerferievarmen og overvejer at kaste mig over at indtale lydbøger. Jeg har udstyret og ekspertisen. Jeg kan lide at læse højt, og reaktionen fra min familie og dem der tilfældigvis er i nærheden når jeg læser højt for ungerne giver mig et hint om at jeg måske også har talentet til at gøre det. Så det kan jo aldrig skade at prøve det af.

Er der nogle her der har nogle erfaringer at øse ud af? Primært indenfor den branchemæssige del: Hvordan får man opgaverne med at producere lydbøger? Hvilket leje af aflønning bør man forvente? Jeg forestiller mig at indtale et kapitel af 2-3 forskellige bøger og (hvis jeg ellers bliver tilfreds med resultatet) sende det til Gyldendal og andre forlag for at vise hvad jeg kan tilbyde. Er det den rigtige vej at gå, eller er den metode lige så dødfødt som at sende demoer til pladeselskaber?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg tror desværre, at de fleste selskaber går efter "kendte" stemmer - skuespillere som sælger varen via en kendis-effekt. Det skal dog ikke afskrække dig fra at prøve - men mere en kynisk betragtning. Held og lykke med det!

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg har nu hørt masser af lydbøger læst af folk jeg aldrig ellers har hørt om. Selv om der selvfølgelig også findes lydbøger med Thomas Winding, eller Leif Davidsen eller Peter Øvig der læser deres egne bøger - og den effekt kan jeg selvfølgelig ikke konkurrere med. Men, som sagt, ukendte oplæsere findes skam også (eller også kender jeg bare ikke så mange danske stemmeskuespillere).
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg synes bestemt også at det er med at klø på. God idé i øvrigt!

Medlemsavatar
Cmay
Forum Donator
Indlæg: 2425
Sted: Vejle omegn

Indlæg af Cmay »

hvad med at prøve at indtale et creative commons bog projekt først. så kommer det andre til gode samtidig med du kan bruge det som demo .
[b]I fear the day when the technology overlaps with our humanity. The world will only have a generation of idiots. - Albert Einstein[/b]

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

hm, har jeg ret i, at en del af lydbog-markedet produceres af organisationer som Dansk Blindesamfund? Erindrer i min øresnegl noget i den retning .. måske værd at ringe at spørge dem.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Nej, Gyldendal f.eks får producere/produktionsselskaber til at lave deres. Det er bare med at være om sig.
Produktionselskaberne har så et katalog af stemmer de kan vælge fra. Speak katalog.
En af mine gode venner lever af at lave speaks og kan også levere andre stemmer, fra andre.
Så kunderne har noget at vælge imellem. Prøv at se om du kan komme i stald hos folk som lydstudietaros.dk og msproduktion.dk som speaker.
Mange indspiller hjemme i dag, er faktisk næsten et krav at du kan.
Deaktiveret

Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Indlæg: 2362
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg af nickkbh »

Jeg indtaler pt med en amerikansk gut for Blackstone Audio.
Han er absolut ikke kendt, men er derimod skide god.
Bare klø på. Har du en god stemme, bør du sagtens kunne få job.

Min gamle chef Martin Riel, producerer lydbøger.
Find ham via Serious Radio Business.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Tak for gode og konkrete svar. Der er nogle steder at tage fat - det er værdsat.

Skulle nogle komme på mere relevant, så skyd endelig løs. Er der f.eks. nogle af jer der ved i hvilket leje sådan noget aflønnes (evt. via PM, om svaret kræver fortrolighed)?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Det er bare idéer, men i stedet for at gå til de etablerede fra starten, så kunne du prøve at netværke med nogen der sælger (indie) bøger fra BookBaby eller lignende steder, og evt. tilbyde at indspille en eller to gratis, som du siden kan bruge som demo. Derefter kunne du fx tilbyde at indspille et prøve kapitel før de beslutter sig for at købe resten. http://www.bookbaby.com/

Det kræver nok en lidt krævende forretningsmodel for at starte op.

Dertil kunne du prøve at konceptualisere det som et projekt (fx at du vil indspille bøger for at gøre pendlertid/ventetid mere spændende og produktiv, eller udbrede litteratur til mennesker der normalt ikke læser så meget), og søge fondsmidler til det. Majken Invordsen har lavet en række workshops om det for KODA, og udgivet en bog, som kunne hjælpe dig i gang. http://fundraisingtilkreativeprojekter.dk/

Efter et run med det vil du have meget mere at komme med til de etablerede..

Medlemsavatar
Newp_16
Medlem
Indlæg: 1514
Sted: Aarhus C

Indlæg af Newp_16 »

Jeg kender også en, der indspiller lydbøger, og han er i hvert fald ikke kendt. Familiefar der tidligere har arbejdet med at oversætte bøger.
Hvis du har den rette stemme, tror jeg, det er det vigtigste. Og når du ovenikøbet kan alt teknikken i forvejen, så må der da være muligheder :)
[b]Blog og portfolio:[/b] [url]http://ludvigolsen.dk[/url]

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

tomcat skrev:hm, har jeg ret i, at en del af lydbog-markedet produceres af organisationer som Dansk Blindesamfund? Erindrer i min øresnegl noget i den retning .. måske værd at ringe at spørge dem.
Bøger til blinde, svagtseende og ordblinde bliver primært produceret af NOTA (http://www.nota.nu/).

De laver ikke kun en stak lydfiler men laver dem i et specielt format så man kan navigere i dem på flere niveauer, og hvor man kan læse teksten samtidigt med at man hører den. Så vidt jeg ved, bruger de ofte skuespiller-uddannede indtalere - men ikke nødvendigvis kendte.
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Medlemsavatar
David Larsen
Medlem
Indlæg: 35

Indlæg af David Larsen »

Var det planen at du også selv ville redigere dem? I så fald stødte jeg de her tråde på socialsounddesign.com for et stykke tid siden:
http://socialsounddesign.com/questions/ ... -audiobook
http://socialsounddesign.com/questions/ ... 3159#13159
Der er nogle grundlæggende tips til workflow og teknikker i forbindelse med at redigere lydbøger.

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

David Larsen skrev:Der er nogle grundlæggende tips til workflow og teknikker i forbindelse med at redigere lydbøger.
Jeg vil sige at især den sidste skal tages med et meget stort gran salt.

Jeg vil sammenligne det med, at man fik at vide at hvis man skulle lave snedker arbejde så skulle man starte med at købe en stor bøtte plastisk træ til at fylde i skævhederne, for så kan man skære alt træ ud med en motorsav.

Det kræver selvfølgeligt et rimeligt studie, mikrofon og ikke mindst gode taleteknikker. B.la. er det godt at have et glas vand at drikke, så man ikke laver for mange klik-lyde med læberne.
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

David Larsen skrev:Var det planen at du også selv ville redigere dem?
Jeg tænker umiddelbart at der vil være størst afsætning for éns arbejde, hvis man kan levere det så færdigt som muligt. Så ja, jeg vil nok selv redigere dem. Jeg skal kigge på trådene, og se om jeg kan skille skidt fra kanel.

Indtil videre er planen at indtale et kapitel fra hhv. en børnebog og evt. en fagbog, dels for at se om jeg har ret i min formodning om at jeg selv vil være tilfreds med resultatet, dels for at have en vareprøve at levere når jeg tager kontakt til nogle af de mennesker der er nævnt her i tråden.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg søger for øvrigt stadig svar på hvilket leje den type arbejde aflønnes i. Hvad kan man forvente for f.eks. at indlæse en bog på 250 normalsider? 500 kr.? 5.000? 50.000? eller en flad 50er?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
David Larsen
Medlem
Indlæg: 35

Indlæg af David Larsen »

Preben Friis skrev:
David Larsen skrev:Der er nogle grundlæggende tips til workflow og teknikker i forbindelse med at redigere lydbøger.
Jeg vil sige at især den sidste skal tages med et meget stort gran salt.

Jeg vil sammenligne det med, at man fik at vide at hvis man skulle lave snedker arbejde så skulle man starte med at købe en stor bøtte plastisk træ til at fylde i skævhederne, for så kan man skære alt træ ud med en motorsav.
.
Den sidste, den angående fjernelse af støj? Kan du uddybe hvad du mener? (Er oprigtigt nysgerrig, har brugt den som reference et par gange hvilket jo er fjollet hvis det er nogle tvivlsomme forslag der bliver givet)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Der var noget snak om støjreduktion, med et par fornuftige indlæg af Preben, i denne tråd: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=49176
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

David Larsen skrev:Den sidste, den angående fjernelse af støj? Kan du uddybe hvad du mener?
Jeg refererede til denne sektion:
Once this is all dialed in, then setting up a sidechain with something like a C4 can help you suppress the background noise, which through all of this preparation you have made consistent in level and timbre so the C4 is working FOR you not AGAINST you. And, at this point you'll be able to properly evaluate material as you roll over it, and maybe it needs a 'touch' of FFT like iZotope RX or X-Noise to make it sparkle.
Det lyder mere som en sælger der lever af at sælge plugins end en lydtekniker. Min pointe er, at det kun er nødvendigt at hive den slags op af skuffen hvis man har et signal der skal "reddes" frem af en dårlig optagelse eller en ridset LP. Det er ikke noget man bør bruge i et normalt produktionsforløb.
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Længe siden denne tråd kom op, men den dukker åbenbart op på Google. Jeg har i hvert fald fået en henvendelse fra en forfatter, der nu er endt ud i at jeg har fået mit første job med at indlæse en roman. Den indledende følen-hinanden-på-tænderne op til aftalens indgåelse har dels bestået i at han har sendt mig en synops og de første par kapitler så jeg kunne se om det var noget jeg ville gå med til, og jeg har indlæst et par sider og sendt til ham så han kunne høre en prøve på hvad han får; dels har vi aftalt de økonomiske rammer.

Det bliver sjovt at prøve!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Niklas
Medlem
Indlæg: 146
Sted: Holte

Indlæg af Niklas »

Fedt at du har fået et læse-gig. Tillykke med det!
Og sjovt at du blev opdaget gennem en lydmaskinetråd.

Det virker lidt voldsomt og direkte, at spørge hvilken pris I endte på.
Men blev nysgerrig på hvilket leje aflønningen af den slags arbejde ligger i. Fandt du nogensinde ud af det?

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Det lyder spændene - til mit arbejde har jeg brugt et firma der hedder voice archive, og jeg mener ovenikøbet det er dansk, men der er sikkert mange andre. Det har været er en lidt anden boldgade, ikke hele bøger, men kortere indspilninger. Måske kunne det også ha interesse at komme i stald sådan et sted? Jeg tror i hver fald det er en fordel at du både kan speake og lave optagelserne selv.

Medlemsavatar
MISA
Medlem
Indlæg: 10

Indlæg af MISA »

Der er mange muligheder for at komme igang som speaker! Jeg foreslå at tage kontakt til diverse speakfirmaer og dem er der en del af i Dk. På deres site kan du blive oprettet som speaker, her kan du vælge hvilke speciale du vil arbejde indenfor. radio, tv, film, reklame, lydbøger mm. Tillykke med din første roman :D

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Prøv evt. at kontakte http://www.epicsound.dk og hør ad. Jeg ved de laver den slags. (Det er nogen af mine gamle kolleger fra spilbranchen der står bag.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Billede

Så er der sat op til indlæsning af Bernsteins Hemmelighed af Morten Thor Hansen: http://www.lowepublishing.dk/produkt/be ... ighed-mp3/ Hvor svært behøver det egentlig at være?

Jeg ved hvad jeg skal lave de næste par uger.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar