Remix - Hvem kontakter man?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Thunbo
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Odense

Remix - Hvem kontakter man?

Indlæg af Thunbo »

Hey Lydfolk!

Hvis man gerne vil lave et remix af et band/Musiker. Hvem kontakter man så, og hvordan?

Mailer man bandets manager? Skriver man en besked over Facebook til forsangeren?, kontakter man pladeselskabet?

Hvem kontakter man, og via hvad?

Og hvem har efterfølgende rettighederne til det færdige remix?

På forhånd tak
Senest rettet af Thunbo søn 28. apr 2013 23:15, rettet i alt 1 gang.
Mathias Thunbo
Freelance lydtekniker

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Kontakt da bandet via Facebook. De kan altid henvise dig til eks en manager.

Du laver et remix med div orig parts som vokal og andre stems/parts. Det er til en hver tid bandet/forfatteren til nummeret der ejer rettighederne. Og er nummeret signet til et selskabet er det selskabet der for en periode ejer rettighederne.
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Thunbo
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Odense

Indlæg af Thunbo »

Claus Flid skrev:Kontakt da bandet via Facebook. De kan altid henvise dig til eks en manager.
Tak for svaret Claus - og undskyld jeg sætter tvivl ved din besvarelse. Hvis man vælger at opsøge bandets medlemmer, og skrive en besked over facebook, virker der ikke en smule.. Useriøst og/eller uprofessionelt?
Mathias Thunbo
Freelance lydtekniker

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

Thunbo skrev:
Claus Flid skrev:Kontakt da bandet via Facebook. De kan altid henvise dig til eks en manager.
Tak for svaret Claus - og undskyld jeg sætter tvivl ved din besvarelse. Hvis man vælger at opsøge bandets medlemmer, og skrive en besked over facebook, virker der ikke en smule.. Useriøst og/eller uprofessionelt?
Jeg har gjort det et par gange, dog uden resultat, men med høflige henvisninger til andetsted...du kan roligt benytte dig af FB som Claus nævner det.

Medlemsavatar
Thunbo
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Odense

Indlæg af Thunbo »

SAPPY skrev:..du kan roligt benytte dig af FB som Claus nævner det.
Okay :-) Jamen mange tak for svar begge to.
..Hvis andre har gjort andet der virker, skriv gerne jeres forslag :-)
Mathias Thunbo
Freelance lydtekniker

Medlemsavatar
Morty Simmons
Forum Donator
Indlæg: 240
Sted: Hedehusene

Indlæg af Morty Simmons »

Jeg skriver altid til pladeselskaberne, med mindre originalen er lavet af en jeg selv kender, så spørger jeg bare ham/hende. Men det hænger også sammen med at jeg gennem årene har skabt så mange gode kontakter til de forskellige pladeselskaber der udgiver den type musik jeg primært beskæfter mig med.

Men mine remixes er som oftest bestillingsarbejde.
[b][u]Morten Simonsen[/u][/b]
[size=90]Morty Simmons / Chuck Mundae
[i]Producer @ Pre Star Records[/i]
Email: [email]mortysimmons@gmail.com[/email]
URL: [url]http://www.facebook.com/mortysimmonsmusic[/url] / [url]http://www.facebook.com/PreStarRecords[/url][/size]

Medlemsavatar
Jesper Zar
Medlem
Indlæg: 863
Sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Zar »

Du kan sagtens henvende dig til artisten som du gerne vil remixe, du kan også henvende dig til pladeselskabet, og muligheden er også at gøre begge dele :)

Både pladeselskaber og artister får mange henvendelser, så ved at henvende dig til begge, er der større mulighed for at én af dem vender tilbage, men som sagt der er mange henvendelser så tag det ikke personligt hvis du ikke hører fra dem.

Én rigtig god ting er at have et link til soundcloud eller andet sted hvor de kan lytte til andre produktioner fra dig, da mange ikke har lyst til at sende deres parts til én de ikke ved hvad laver med dem, og på den måde kan de også få et billede af hvilken sound du vil kunne bidrage med til deres mixpakke.

Held og lykke med det, og go for it! :)

Nyt svar