Spotify eller Wimp?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar

Hvilken stremingtjeneste bruger du?

Spotify
38
70%
Wimp
8
15%
Anden
8
15%
 
Afgivne stemmer: 54
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Spotify eller Wimp?

Indlæg af david mondrup »

Min fornemmelse er helt klart at Spotify er de facto standarden for streaming musiktjenester. Hvis jeg skal linke til et nummer på f.eks. facebook finder jeg oftest et spotify link (eller youtube, hvis nummeret ikke findes på spotify). Men mit Telenor mobil abonnement inkluderer et Wimp abonnement, så når jeg selv skal lytte til streaming musik er det Wimp jeg bruger. Hvis Wimp i virkeligheden har en stor markedsandel kunne jeg såmænd også lige så godt finde på at henvise til Wimp rent generelt når jeg gør opmærksom på musik på nettet.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Anden: Telmore Musik (mon ikke det er et forklædt TDC-produkt?).

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Streaming = Spotify

Hilsen mine sidste salgstal.
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

http://finance.yahoo.com/news/spotify-h ... 00683.html
Den er desværre fra August sidste år, og baseret på en forecast, men ovenstående artikel postulerer at Spotify er markedsleder nu, med ca 30% af markedet worldwide.

Nu kan jeg ikke huske den eksakte reference, men læste en artikel for nogle måneder siden, der fortalte at Spotify stadig var en lille spiller i US, hvor det er Pandora der sidder på størstedelen af markedet.

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

I Tyskland er det

1. Amazon
2. iTunes
3. Muligvis spotify som jeg kan se stormer frem.
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Claus Flid skrev:I Tyskland er det

1. Amazon
2. iTunes
3. Muligvis spotify som jeg kan se stormer frem.
Kilde? :-)

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jeg forsøger at have et kritisk forbrugerperspektiv, så vidt muligt.

Spotify vs Wimp, så er Spotify, svensk, og Wimp er norsk. De har vist begge en bred palet af ejere, og tilsyneladende betaler Wimp lidt mere ud til artisterne og samarbejder måske bedre med performance rights organisationerne. Spotify har dog vist flere medejere i musikbranchen, og så kan man jo sige at pengene bliver der. Wimp har også en dansk musikredaktion, hvilket Spotify ikke har.

Streaming er blevet populært lynhurtigt, men ligger stadig i vuggen. Så jeg kan ikke se nogen er bedre end nogen andre pt. Hvis man kigger ind i ejerforholdene til de store pladeselskaber, så bliver det nok endnu mere komplekst.

Kan ikke vippe til nogen sider. Er "on the fence" som de siger i outlandet :?

Bruger pt. Spotify, og det virker fint. Hvis Wimp viser sig som bedre fra et artist synspunkt, så skifter jeg.

Medlemsavatar
j79
Medlem
Indlæg: 781
Sted: Göteborg

Indlæg af j79 »

For lige at få denne vinkel med også: Jeg klikker konsekvent ikke på links der kræver at jeg linker min FB til en eller anden anden konto...

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg bruger ingen af tjenesterne, Yousee har vist også en løsning (TDC play klon) som jeg har adgang til gennem mit abo. hos dem. Men som sagt bruger jeg det ikke.

Til gengæld har jeg stor glæde af iTunes Match, hvor alt min musik er i skyen hos Apple, det koster 249 kr om året (Spotify koster 99 kr/mnd) Så er det nemlig penge til overs så jeg kan købe de numre jeg ønsker i iTunes. Her har jeg gavn af app'en Shazam til at finde ud af hvad jeg har hørt i en film, radio eller til fest som jeg vil have i min samling.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hald skrev:Jeg bruger ingen af tjenesterne, Yousee har vist også en løsning (TDC play klon) som jeg har adgang til gennem mit abo. hos dem. Men som sagt bruger jeg det ikke.

Til gengæld har jeg stor glæde af iTunes Match, hvor alt min musik er i skyen hos Apple, det koster 249 kr om året (Spotify koster 99 kr/mnd) Så er det nemlig penge til overs så jeg kan købe de numre jeg ønsker i iTunes. Her har jeg gavn af app'en Shazam til at finde ud af hvad jeg har hørt i en film, radio eller til fest som jeg vil have i min samling.
Lyder da som en fremragende idé! Vil jeg bestemt også overveje :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mike-air skrev: Lyder da som en fremragende idé! Vil jeg bestemt også overveje :)
Vi har stor glæde af at min iMac fysisk har musikken (dvs. den tilgår det på en netværksharddisk), Apple TV har adgang til det, vores macbook, konens og min iPhones bruger det, og min iPad er på.
Dvs uden at skulle købe iPhones med meget plads på, kan vi streame det hele, og hvis konen køber et nummer, er der med det samme adgang til det på alle enheder, og bliver det automatisk hentet til min iMac's iTunes.

Men jeg har en arbejdskollega der er meget glad for Spotify og hvor gnidningsfrit det kører på Sonos anlæg.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

For mig er det klart Spotify. Har også TDC og YouSee men ender altid med Spotify.

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Mike-air skrev:
Claus Flid skrev:I Tyskland er det

1. Amazon
2. iTunes
3. Muligvis spotify som jeg kan se stormer frem.
Kilde? :-)
Mine egne salgstal som siger fordelinen ser således ud på vores samarbejde med Warner i Hamburg. (Vi har haft en dance/pop single ud i knapt et år som er gået ret ok i tykland)
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Deezer
Accu Radio og You Tube

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Claus Flid skrev:
Mike-air skrev:
Claus Flid skrev:I Tyskland er det

1. Amazon
2. iTunes
3. Muligvis spotify som jeg kan se stormer frem.
Kilde? :-)
Mine egne salgstal som siger fordelinen ser således ud på vores samarbejde med Warner i Hamburg. (Vi har haft en dance/pop single ud i knapt et år som er gået ret ok i tykland)
No offence, men dine salgstal afspejler nok nærmere hvilke tjenester din målgruppe i tyskland bruger :)

Hvis du skal måle markedsandele skal du have tal på ALT der bliver omsat for i tyskland, og fordele det ud på hver enkelt tjeneste.

Medlemsavatar
Jakob Jørgensen
Medlem
Indlæg: 201
Sted: Aarhus

Indlæg af Jakob Jørgensen »

david mondrup skrev:Hvis Wimp i virkeligheden har en stor markedsandel kunne jeg såmænd også lige så godt finde på at henvise til Wimp rent generelt når jeg gør opmærksom på musik på nettet.
For mit vedkommende sker alt dagligdags musiklytning udelukkende på stream med Spotify, både hjemme og på iPhone'n når jeg er ude i verdenen. Hvis nogle linker til et nummer jeg ikke kan få adgang til instantly (dvs. Spotify, Soundcloud eller direkte afspilning på website), bliver det ikke mig der kommer til at lytte til det. Jeg springer over. Gider ikke at bøvle med det. :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jakob Jørgensen skrev:
david mondrup skrev:Hvis Wimp i virkeligheden har en stor markedsandel kunne jeg såmænd også lige så godt finde på at henvise til Wimp rent generelt når jeg gør opmærksom på musik på nettet.
For mit vedkommende sker alt dagligdags musiklytning udelukkende på stream med Spotify, både hjemme og på iPhone'n når jeg er ude i verdenen. Hvis nogle linker til et nummer jeg ikke kan få adgang til instantly (dvs. Spotify, Soundcloud eller direkte afspilning på website), bliver det ikke mig der kommer til at lytte til det. Jeg springer over. Gider ikke at bøvle med det. :)
Ja, det er min fornemmelse at der er flere der har det sådan, og sådan ville jeg også selv have det som Spotify bruger.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Der er heldigvist flere og flere der traekker deres musik fra spotify

Medlemsavatar
Kellermann
Forum Donator
Indlæg: 166
Sted: Virum

Indlæg af Kellermann »

Yousee musik. De har også en ios app hvilket er fint. Yousee musik kommer med bredbåndsabonnementet og er derfor økonomisk attraktivt sammenlignet med reklamefri Spotify der koster 99 kr. om måneden.
If you're gonna have a hit, you gotta make it fit, so they cut it down to 3:05.

Default avatar
Kim Korgaard
Forum Donator
Indlæg: 25
Sted: Aalborg

Indlæg af Kim Korgaard »

Bruger Wimp, men har en fornuftig aftale (gratis) gennem firmaet, så er måske lidt biased.

Møder jeg et Spotify/whatever-link, så søger jeg som regel bare på nummeret i Wimp.

Læste også tidligere i et opslag på Steve Lukather's facebook-væg at han bestemt ikke var tilfreds med Spotifys udbetaling af midler til kunstnerne. Eller nærmere mangel på samme.
Så jeg er glad for at mit firma tilbyder Wimp og ikke Spotify som tjeneste.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hvis spotify's succes fortsætter, syntes jeg man som artist meget seriøst skal overveje at købe aktier så snart de bliver børsnoteret :) når der ikke er penge i det på den ene måde, må der jo være det på den anden..

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Lidt ny statistik omkring streaming i USA:
http://www.macrumors.com/2014/03/11/itu ... c-service/
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Pandora er vist osse en roeverhistorie
Steve Lukather fik 8 $ sidste aar

Medlemsavatar
j79
Medlem
Indlæg: 781
Sted: Göteborg

Indlæg af j79 »

Sorry for slight hijack, men jeg tænkte at jeg lige ville snige et spørgsmål ind når nu der er så mange spotify-brugere samlet her: har IOS-appen stadig den bug der gør at man ikke kan slette cache/offline playlists så hukommelsen frigøres uden at slette hele appen?

Medlemsavatar
Inzider
Medlem
Indlæg: 1551
Sted: København S

Indlæg af Inzider »

Spotify og Pandora er de største på verdensplan mht. streaming.

Spotify har dog ikke været så længe på markedet, men får flere og flere territorier hvert år.

Alene i Sverige står streaming for 71% af den samlede omsætning (fra musiksalg).

Jeg er ikke i tvivl om at Spotify kommer til at køre dem alle af banen, men på den lange bane skal der falde en anden aftale mht. artist royalties. Det er der selvfølgelig mulighed for når flere og flere går fra "freemium" til subscribers..
Jay Adams Productions
Sound Design
Scoring
Music Production

Nyt svar