Gear Grotto

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Re: Gear Grotto

Indlæg af Holger »

j79 skrev: Noget jeg häftede mig ved, er at du har skåret helt ind til benet på den måde at der intet fyld er, videoen bliver holdt relativt kort. Og samtidig kommer godt omkring det hele og efterlader et professionelt og kompetent indtryk. Den balancegang er der ikke mange der mestrer, oftest sköjtes der henover visse elementer, eller også bliver der ävlet i en uendelighed. Her sidder den lige i skabet efter min mening. Jeg antager at det er helt bevidst, så thumbs up til det!
Tak, det er jeg meget glad for at du bemærker.

Jeg brugte denne metode:

· Skriv en tekst (på nuværende tidspunkt er man enormt stolt af al den fine tekst man har produceret)

· Reducér teksten med 50% (kill your darlings og tænk modtagerorienteret)

· Reducér med yderligere 25%, men denne gang alene med fokus på sproget, dvs. fjern unødvendige ord, mere simple, mundrette sætninger, fjern unødvendige gentagelser og implicitte information, osv.

Mine videoer bliver alle under 10 minutter, da mængden af optaget information er begrænset pr. session for de fleste.

Medlemsavatar
Identity
Medlem
Indlæg: 271
Sted: København

Indlæg af Identity »

Holger skrev:
j79 skrev: Noget jeg häftede mig ved, er at du har skåret helt ind til benet på den måde at der intet fyld er, videoen bliver holdt relativt kort. Og samtidig kommer godt omkring det hele og efterlader et professionelt og kompetent indtryk. Den balancegang er der ikke mange der mestrer, oftest sköjtes der henover visse elementer, eller også bliver der ävlet i en uendelighed. Her sidder den lige i skabet efter min mening. Jeg antager at det er helt bevidst, så thumbs up til det!
Tak, det er jeg meget glad for at du bemærker.

Jeg brugte denne metode:

· Skriv en tekst (på nuværende tidspunkt er man enormt stolt af al den fine tekst man har produceret)

· Reducér teksten med 50% (kill your darlings og tænk modtagerorienteret)

· Reducér med yderligere 25%, men denne gang alene med fokus på sproget, dvs. fjern unødvendige ord, mere simple, mundrette sætninger, fjern unødvendige gentagelser og implicitte information, osv.

Mine videoer bliver alle under 10 minutter, da mængden af optaget information er begrænset pr. session for de fleste.
+1

Det er virkeligt dejligt at se i sær hvis man sammenligner med andre youtubere. Ikke for at hænge dem ud men f.eks. Recordingrevolution, Pensados Place eller Sonic Scoop.

Det tager ham ca. 10 min i denne her video at forklare at det er bedst at starte med at mixe sit omkvæd og derefter versene, fordi hvis man begynder på det mest kompakte sted i éns mix så er man sikker på at elementerne ikke optager for meget plads i versene.

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Identity skrev: Det tager ham ca. 10 min i denne her video at forklare at det er bedst at starte med at mixe sit omkvæd og derefter versene, fordi hvis man begynder på det mest kompakte sted i éns mix så er man sikker på at elementerne ikke optager for meget plads i versene.
Jeg synes nu han siger det, efter ca et minut? - men han snakker godt nok meget.. ;)

Anywho - det er sgu nice lavet Holger. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Medlemsavatar
Søren Bendixen
Medlem
Indlæg: 2559
Sted: Jutland denmark

Indlæg af Søren Bendixen »

Fik endelig set din video med Black Box´en.
Fremragende - jeg blev klogere- synes jeg :-)

Keep it coming

MVh
Søren Bendixen
Firma: Audiotect
[url]audiotect.dk[/url]
[url]http://twitter.com/SorenBendixen[/url]
[url]http://listn.to/soerenbendixen[/url]

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev:Mine videoer bliver alle under 10 minutter, da mængden af optaget information er begrænset pr. session for de fleste.
SUPER første-video !!! eneste problem er det mindre rum for forbedringer :-D

Jeg faldt over dette med de "10 minutter" ,.. er der en gængs opfattelse af at vi indlærer bedst i små doser på netop omkring 10 minutter ???

(det kunne give grund til overvejelse omkring optimeret indlæring generelt)
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg tror det afhænger af metoden. Hvis du sidder i mit studie, så kan du sagtens køre i >2 timer. Altid 10 minutters pause pr. 50 minutters undervisning.

Man veksler mellem samtale, observation, at lytte til eller udføre opgaver, tage notater - i et konstant ping-pong. Variationen gør, at man ikke går død.

Der er naturligvis undtagelser.

Billede

Med ren envejskommunikation, så tror jeg kortere doser er bedre. Man skal kunne processere og huske informationen. Formatet på de max. 10 minutter gør, at man kan gense videoen, hvis det senere bliver relevant, men det gør man ikke hvis den er 45 minutter.

Hvis emner vil blive delt op i to videoer, f.eks. Levels in Digital Audio, som bliver delt op i 1 video om indspilningsniveauer og 1 video om processerings/mix niveauer. Derefter 1 detaljeret video om mixdown til mastering (inkl. noget om niveauer i det endelig mix), osv.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Har også meget med mediet at gøre. De fleste af os tænker jo "no f*cking way" og slukker/skipper videre, når man ser en YT-video, der varer længe.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg kan godt være lidt som ham med den røde trøje en gang imellem :-)

Men YT er nok et af de "steder" jeg har suget mest viden til mig overhovedet, overgår 10 års skolegang med flere længder,...
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg optager de mest matematiske lektioner vi har med min iPhone, så jeg kan se det igen på et senere tidspunkt. Det er self. ikke tilladt, men jeg deler det ikke med nogen - bruger det udelukkende som genopfriskning op til eksamen. Og så er der den glimrende egenskab ved video-formatet at man kan spole frem til det man skal bruge. Pause - tage en kop kaffe. Og så trykke play igen.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg sidder lidt og leger med at næste Gear Grotto video skal være om TDR Kotelnikov GE Mastering Compressor.

En blanding af en anmeldelse og avancerede tips. Mest det sidste. Derudover en kort gennemgang af alle features.

Noget i den her stil:

· Kort gennemgang af alle features og et par indledende småtricks
· Detaljeret gennemgang af de specielle features, som samtidig vil komme ind på ting som er relevante for mange compressorer (men ofte er skjulte)
· Et par konkrete tips til fx parallel comp og så nogle avancerede tricks med fokus på mastering
· Undervejs vil jeg sammenligne en smule med mine hardware comps i forhold til lyd/features
. + et par compressor-myter...

Synes det er en superfed digital comp, som fortjener lidt kærlighed.

Er i gang med en synopsis.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

:banan:

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Jeg anede ikke den eksisterede, men nu har jeg spottet den, og kan samtidig se at den bliver skamrost af andre nørder... Og så er den tilmed gratis- virkelig fedt:) Den kan således passende downloades imens vi venter på Gear Grotto :dollargrin:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

https://www.tokyodawn.net/tokyo-dawn-labs/

Deres gratis plugs er milevidt bedre end mange dyre købe-plugs.

GE-versionen, som Holger vil anmelde, er dog en købe-version med lidt ekstra godt i posen.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Har brugt Slick-EQ en del... Elsker hvordan man kan skifte "flavor" på de samme indstillinger, og se hvad der passer bedst til den aktuelle lyd (samme egenskab er super fed ved H-EQ fra Waves).

Glæder mig til at se videoen! :)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Uhh - den vil jeg glæde mig til at se.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så er der en lille teaser ude for Gear Grotto Episode III



Skift til 1080p HD for bedre kvalitet.

Eksternt link:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

:banan:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

KristianNielsen skrev:Glæder mig mega meget til kaffe-tippet! Estimeret release dato? :)
;-)

VIdeoen er næsten færdig, mangler kun et par enkelte skud. Alt er klippet og speaket.

Primært skal jeg have clearet noget musik jeg har været lidt sent ud med... mit gæt er 25. januar før aftalerne er helt på plads. Måske før hvis de forbarmer sig...

Vi taler primært en "funktions"-video, dvs. alle funktioner bliver gennemgået og der vil være små tilhørende tips til de fleste af funktionerne. Ydermere bliver en del grundkoncepter lige høvlet hurtigt, fx soft vs. hard knee/nominelt vs. reel threshold, attack & release myter, osv.

Det vil både kunne bruges på forståelsesplanet og på det mere praktiske plan bl.a. pga. de små tips.

Så vil jeg muligvis senere lave en kort 5-minutters follow-up video hvor jeg gennemgår fx fake upward comp i flere detaljer og med et konkret eksempel på musik. Thomas Bryla har allernådigst givet mig lov til at bruge et af hans orkestrale stykker, hvilket er op lagt til at demonstrere denne teknik. Teknikken kan selvfølgelig bruges til mange slags musik og instrumenter.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Fedt, håber licenseringerne går smooth - ellers donerer jeg gerne nogle grooves :dollargrin:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak det var pænt af dig!

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Har netop set din seneste Gear Grotto video -super gennemgang af Kotelnikov og dens mange funktioner!

God video produktion i øvrigt, godt flow og visualisering. Sejt med referencer til lignende funktioner i dine hardware-enheder, I like:) Og tak for pdf med presets!

Parallel Dry Mix samt wet/dry under samme knap var jeg faktisk slet ikke klar over at den havde (TL;DR!). Mange kompressor plugins har typisk kun et wet/dry blend, og det er rigtig fint at have begge muligheder.

Der ved 14:20min, under 'Eco mode' nederst til venstre, hvilke settings har du benyttet?
Spørger da jeg ikke selv oplever samme noise-floor som i eksemplet. Kan måske skyldes at min egen test var med en lidt anden setting i rms mode. Det ser måske lidt voldsomt ud på plottet, og jeg synes faktisk Eco mode ikke er helt så ringe endda. Hvis man fx. introducerer Yin/Yang er det mærkbart hvad der sker ved højere præcision.


For resten, var der cognac, whiskey eller æblejuice i glasset?? :-)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

:jam: yes det er en fed video på alle leder og kanter!
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak, tak, tak!

Fabian, der er brugt nogle ret ekstreme settings til aliasing testen.

Alle modes er testet med samme settings for retfærdighedens skyld.

Disse settings, som altså er ens for alle comps, bonger så helt vildt ud i Eco mode.

De er valgt for mere tydeligt kunne at se de forskelle, der rent faktisk er.

Under normale omstændigheder vil det nemlig ikke være så tydeligt, og det er på ingen måde et realistisk billede af lyden - og slet ikke med RMS mode.

Bemærk, at dette “voldsomme” støjniveau i Eco mode ligger helt nede ved 24 bit svjh. Grafen er lidt svær at tyde rent værdimæssigt, så det ser voldsommere ud end det er.

Det står med meget små bogstaver på skærmen hvilke settings jeg ca. har brugt i alle de testede modes og andre plug-ind. Der står også "don't try this at home", haha.

Stock RMS-compen der sammenlignes med er Logic Pro Compressor Platinum Digital i RMS og den reklamerede "Clean" compressor er Pro-C2 i "Clean" mode, lol. Pro-C2's mastering mode er til gengæld særdeles clean - til gengæld er den ikke fleksibel fordi den altid er så langsom i releasen uanset nominel værdi.

Min pointe med at inkludere disse sammenligninger var for at man altid skal huske, at stille spørgsmålstegn ved hvad en compressor påstår eller reklamerer med - den kan sagtens være god alligevel, men ikke nødvendigvis clean.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Fabian skrev: For resten, var der cognac, whiskey eller æblejuice i glasset?? :-)
Kold Earl Grey:-D Alt er fake i det klip, pejselyden, den klassiske musik. Selv det (relativt ringe) lys er lavet med små projektører. Til gengæld var det skidesjovt at lave.

Nyt svar