Gear Grotto

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Gear Grotto

Indlæg af Holger »

Gear Grotto YouTube-kanal
Om et par måneder launcher jeg min YouTube-kanal. Det er nørdet fornøjelse og en gammel drøm om at have en videoplatform til information om lydteknik.

Der findes andre kanaler med lign. indhold, men kvaliteten er desværre for lav. FabFilters tutorials er undtagelsen, men de er af gode grunde begrænset i emnerne. Pensado's Place kan være godt, men man skal lede efter guldkornene.

Gear Grotto bliver pædagogisk opbygget og primært med manuskript for at undgå spildtid. De bliver optaget med 3-vejs motorstyret gimbal for et smooth billede og ellers er det video capture fra Mac'en med voice-over.

Introen til Gear Grotto blev optaget i foregårs i mit studie af YusiFilm og bliver klippet i weekenden. Musik produceret af Turkman Souljah.

Link
https://www.youtube.com/user/thegeargrotto

Kanalen er p.t. tom, men hvis du går ind og abonnerer, så følger du med fra starten. Jeg regner med at lave 1 grundig video og 1 "brevkasse"-video om måneden.

Indhold
· Anmeldelser af hardware og software med gennemgang af alle funktioner inkl. tips
· Tutorials
· Myth busting
· "Dear Lagerfeldt" brevkasse, hvor man kan stille et spørgsmål eller foreslå et emne. Stilen bliver mere uformel, men svarene altid saglige. Jeg får i forvejen omkring 1.000 (!) emails om året med tekniske spørgsmål fra hele verden.

Som man måske kan se på emnelisten, så er den totale begynder ikke min målgruppe. Der findes rigeligt (dog også meget misinformation) af den slags. Målgruppen er mellemøvet til højt niveau.

Emner
Black Box Analog Design HG-2 [Review]
Foote Control Systems PS3 ME Class A Compressor [Review]
Dangerous Music BAX Equalizer [Review]
Dave Hill Designs Titan Compressor [Review]
Sonalksis StereoTools [Review]
Bifrost Master High Pass Filter [Preview]

High Pass Filtering / Low Cutting [Tutorial]
Serial Compression - Triple Threat Technique [Tutorial]
Parallel Compression: Part 1 - Increasing Density [Tutorial]
Parallel Compression: Part 2 - Frequency Shaping [Tutorial]
Waves Renaissance Compressor [Tutorial]
De-essing Vocals Without Lisping [Tutorial]
Recording and Mixing Vocal Dubs [Tutorial]
Mix Preparation for Mastering [Tutorial]
Mastered for iTunes (MFiT) [Tutorial]
Mastering Optimization for Streaming Formats [Tutorial]

Non-linear Timing in Compressors [Tips]
High Shelf Equalizer Curves [Tips]
Analog Recall in Mastering [Tips]
Levels in Digital Audio [Tips]
Working with CD Frames in Your DAW [Tips]
Vocal Recording Sessions [Tips]
Reverb Predelay [Tips]
Mastering Setup [Tips]

[Review] = Dybdegående anmeldelse ofte med tips til praktisk brug
[Tutorial] = Dybdegående og systematisk gennemgang inkl. forklaringer om de bagvedliggende mekanismer
[Tips] = Korte forklaringer eller praktiske tips. Nogle tips videoer kan måske blive opgraderet til tutorial status, hvis jeg går full monty.

Brugerinput
Kom med forslag eller kommentarer. Jeg er især interesseret i at høre hvad du synes kunne være den bedste første video at lægge ud med?

Filer
Jeg har købt http://www.geargrotto.com til at hoste evt. testlydfiler, som kan medfølge videoerne. Alt dette er tidskrævende, så jeg forsøger at gøre tingene så simple som muligt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg glæder mig!
Holger skrev:Jeg er især interesseret i at høre hvad du synes kunne være den bedste første video at lægge ud med?
En af følgende (eller også er det umiddelbart bare dem jeg ser mest frem til):

Serial Compression - Triple Threat Technique [Tutorial]
Parallel Compression: Part 1 - Increasing Density [Tutorial]
Parallel Compression: Part 2 - Frequency Shaping [Tutorial]

Mix Preparation for Mastering [Tutorial]

Evt.:
Non-linear Timing in Compressors [Tips]

Medlemsavatar
Internalized Sun
Forum Donator
Indlæg: 842
Sted: Faxe

Indlæg af Internalized Sun »

Hej Holger,

Heh... Ville ind og abonnere, men det gør jeg jo allerede... Venter spændt på noget indhold.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig Mix Preparation for Mastering. Det virker lidt som værende noget af det grundlæggende inden man går videre til detaljerne omkring Mastering :wink:

Glæder mig til det kommer i gang.

Positiv hilsen
Dennis
[b]HVEM [/b]har lagt en kage på min computer?!!?!!

Min musik: http://soundcloud.com/internalized-sun

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det lyder rigtig spændende, og jeg glæder mig til at følge med. Har dog lige et spørgsmål; "Gear grotto" - hvad betyder det helt præcist?

Syntes du skal starte med den her:

High Pass Filtering / Low Cutting [Tutorial]

Den er mest jordnær - ganske vidst er det ikke begynderen du henvender dig til, men du skal jo heller ikke forære det bedste væk på dag 1 :wink:
For eksempel dem her:

De-essing Vocals Without Lisping [Tutorial]
Recording and Mixing Vocal Dubs [Tutorial]

Ville jeg ligge sidst i køen :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mike-air skrev:Det lyder rigtig spændende, og jeg glæder mig til at følge med. Har dog lige et spørgsmål; "Gear Grotto" - hvad betyder det helt præcist?
Gear = Udstyr
Grotto = Grotte (en hule om du vil)

Udover bogstavrimet, så giver det associationer til noget hyggeligt og nørdet synes jeg. Udstyrshulen. Gear Grotto.
Syntes du skal starte med den her:

High Pass Filtering / Low Cutting [Tutorial]

Den er mest jordnær - ganske vidst er det ikke begynderen du henvender dig til, men du skal jo heller ikke forære det bedste væk på dag 1 :wink:
Det er et rigtigt godt bud jeg ikke umiddelbart havde tænkt over. Den vil være god fordi de fleste nok kan lære et eller andet og jeg kan buste et par myter undervejs.

Christoffer I. N. skrev: En af følgende (eller også er det umiddelbart bare dem jeg ser mest frem til):

Serial Compression - Triple Threat Technique [Tutorial]
I den gennemgår jeg nogle meget specifikke indstillinger og principper, især brugbart til meget dynamisk materiale (vokal eller andre analoge indspilninger f.eks.). Jeg kunne forestille mig at lave Waves Renaissance Compressor tutorialen først, da jeg vil benytte den som primær compressor i eksemplerne grundet dens ikke-lineære timing og ratio-afhængige gain reduction range cap, som gør den velegnet til bl.a. low level/falsk upward komprimering.
Internalized Sun skrev: Jeg kunne rigtig godt tænke mig Mix Preparation for Mastering. Det virker lidt som værende noget af det grundlæggende inden man går videre til detaljerne omkring Mastering :wink:
Tak, jeg regner med at basere videotutorialen på emnerne i min eksisterende PDF her: http://www.onlinemastering.dk/pdf/mix-t ... tering.pdf

Fordelen med video er at man kan vise (og afspille) bedre konkrete eksempler og forklare samtidig på en anden måde.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

"What happens in the grotto stays in the grotto" - Hugh Hefner *

Så nu kommer det for dagens lys. :-D

Jeg vil æde det hele råt. Glæder mig.







* I call Freudian slip! :wink:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Sjovt du siger det, jeg kommer til i mere end én video at iføre mig Hugh Hefner style badekåbe.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Har tilføjet:

Levels in Digital Audio [Tips]
Working with CD Frames in Your DAW [Tips]

Medlemsavatar
Sam Silver
Medlem
Indlæg: 243
Sted: 4000, 3$

Indlæg af Sam Silver »

Super initiativ! Glæder mig til at følge med.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kan du lave noget generaliserende men alligevel dybdegående omkring loudness?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Altså lidt som at cykle og bage kage samtidig? ;-)

Det er et svært emne at tale om kort fordi det handler om psykoakustik og der er er mange umiddelbart urelaterede parametre, hvor hvert enkelt parameter tager en krig at fortælle om.

Måske kan jeg sammesætte noget baseret på bl.a. denne tråd:
http://www.gearslutz.com/board/music-co ... -tips.html

Default avatar
goldfinger23
Medlem
Indlæg: 146

Indlæg af goldfinger23 »

Hvor er like-knappen? Lyder sgu fedt! Glæder mig til at følge med!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Fedt. Nogen som har et bedre forslag til brevkassens navn?

"Dear Lagerfeldt" er taget fra klassikeren "Dear Abby", som er/var den mest kendte brevkasse i USA. Gerne noget lidt uhøjtidelig eller sjovt.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:Fedt. Nogen som har et bedre forslag til brevkassens navn?

"Dear Lagerfeldt" er taget fra klassikeren "Dear Abby", som er/var den mest kendte brevkasse i USA. Gerne noget lidt uhøjtidelig eller sjovt.
Syntes egentlig Dear Lagerfeldt er meget godt. Det er ikke for højtideligt på nogen måde.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Er det tænkt som en kanal henvendt til den almene hjemmestudie-noob eller den mere teknisk avancerede lydtekniker? Jeg kunne godt tænke mig at se nogle "from the pro" tips og tricks til nybegynderen og/eller den lidt mere avancerede, der har styr på de basale lydteknik do's and don'ts, der gerne vil tage tingene til et højere niveau - specielt omkring mixteknik, brug af udstyr i de forskellige faser af mixet, vokaloptagelser mm. Men ved ikke om der i forvejen er et hav af den slags videoer på youtube :)

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

En ting jeg savner i pensados place, er gode tricks til indspilning.. på pro-niveau. Der er tons vis af noob-niveau indspilnings videoer på nettet, men ikke nogen særligt kreative eller tips til at håndtere en session.
Nu ved jeg godt at det ikke lige er det du laver i dit studie, men det kunne være vildt cool hvis du kunne tage ud og optage nogle videoer i nogle studier. Eller også med Laura der kunne forklare lidt om vokal indspilning, og om hvordan man sørger for at holde en sanger(inde) selvsikker osv.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er et interessant emne, men som du siger lidt uden for hvad jeg laver i dag. Men jeg synes ikke det er helt umuligt at kigge på nogle gode tips.

Det kunne være både rent tekniske og de psykologiske, f.eks. motiverende kommunikation osv.

Tilføjet.

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Personligt er jeg glad for, hvis der i beskrivelsen til videoen er lagt tidspunkter ind, som man kan klikke på.
Så man f.eks. kan springe hen til det sted i videoen, hvor man finder relevant info - f.eks. delt op i afsnit el. lign.
Nogle gange ser man jo videoen flere gange, og på den måde er det let at "spole" frem til hovedpunkterne.

Medlemsavatar
Niklas
Medlem
Indlæg: 146
Sted: Holte

Indlæg af Niklas »

Fantastisk initiativ, Holger.
Så sent som sidste ude sad jeg og så Pensado's Place og tænkte "det skulle Holger lave"
Jeg ville også gerne se noget om tracking, akustik og mikrofonteknik.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Arnold skrev:Personligt er jeg glad for, hvis der i beskrivelsen til videoen er lagt tidspunkter ind, som man kan klikke på.
Så man f.eks. kan springe hen til det sted i videoen, hvor man finder relevant info - f.eks. delt op i afsnit el. lign.
Nogle gange ser man jo videoen flere gange, og på den måde er det let at "spole" frem til hovedpunkterne.
Tak for tippet. Det kan blive aktuelt til nogle af de længere videoer. Generelt holder jeg min videoer korte og til pointen, i stedet splitter jeg emnerne op i separate videoer.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

GoatSonds skrev:En ting jeg savner i pensados place, er gode tricks til indspilning.. på pro-niveau.
Det er jo nok fordi han modtager ting til mix fra andre og at tingene dermed har en tydelig skillelinie der?

--sd

Medlemsavatar
midibass500
Medlem
Indlæg: 339
Sted: Aarhus

Indlæg af midibass500 »

Abonnerer! :-)
Martin Ahm

Laver lyd til brands - og udgiver 80er elektro på vinyl
Ahmatron - musik og lyddesign til broadcast
Code Elektro - 80er elektro

Medlemsavatar
David Larsen
Medlem
Indlæg: 35

Indlæg af David Larsen »

Fedt initiativ! Bliver det på engelsk eller dansk?


Medlemsavatar
RicoRadio
Medlem
Indlæg: 567
Sted: Holbæk

Indlæg af RicoRadio »

Det bliver super spændende at følge med.. Subscribed :thumbup:
[size=85]Hvis ikke JEG kan, kan alle andre[/size]

Nyt svar