Hvad hedder denne melodi ??

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
mckenzie
Medlem
Indlæg: 1
Sted: holstebro

Hvad hedder denne melodi ??

Indlæg af mckenzie »

Hej allesammen.

Er der nogen der kan genkende den melodi der bliver brugt når hun begynder at synge "if i were a boy" ved 0.42 kan simpelthen ikke komme i tanke om hvor den kommer fra :)?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Du tænker på Bittersweet symphony
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Velkommen til Lydmaskinen for øvrigt, dejligt at se flere fra Holstebro :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

The last time - Rolling Stones/David whitaker

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »



For fanden Blachman! Ikke det blik, hun er for ung!

anyways, The Verve har også planket det – faktisk med tilladelse fra Rolling Stones: The Last Time - så al royalty går til Rolling Stones, selvom de selv har planket for at få den sang til at fungere.

Ifølge ovenstående video et, ironisk nok, bittersweet forløb.

Det er i ligaen af historier om sange som "In the Jungle" og "Stairway to Heaven" hvor det falder ud til de få forlag der har de mest snedige jurister eller hvor vægten blot tipper lidt til den ene side og winner takes it all.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg


Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev:Everything Is A Copy...
Præcis, dem der påstår at have " fået en åbenbaring", eller at have frembragt noget "fra bunden", er antageligt fulde af løgn, dem der er frække nok til at påstå det er dem, og dernæst er inde i det juridiske, og har kapitalen til at føre en evt sag, det er dem der løber med æren,...

Hele området er lige så illosorisk, som det er for en alm lille mand, at udtage patent på noget teknisk, som iøvrigt
er lidt lettere at dokumentere.

Der er vist et mønster der,..
Senest rettet af DUBTEMPLE tirs 3. maj 2016 13:12, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Lee Scratch Perry: "I did'nt make it, I found it" :-)
/Dub

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg ryster lidt på hovedet af et meget almindeligt ordsprog på FB, har gudskelov ikke set det som tatovering (undskyld hvis jeg sårer nogen)

"Den der går i andres fodspor, kommer aldrig foran"

Det er tilsyneladende Kon-Fut-Se og har sikkert en uddybende forklaring som nuancerer det, men musikere, fysikere, filosoffer, læger, sygeplejersker, skolebørn, helikopterpiloter, piloter, landmænd, dyrepassere i zoo og astronauter, har læringsmæssigt meget ud af at gå i andres fodspor rigtig længe. Mozart, Bach, Pachabel etc.

Når det så er sagt, er der masser af musik skabt af afroamerikanske musikere og uden deres samtykke indspillet af hvide kunstnere og derefter udgivet. Tutti Frutti er et godt eksempel men der er masser, da det har været almindelig praksis. Alle husker og respekterer Little Richard og de fleste er nok ligeglade med Pat Boone som gjorde den til en hvid sang.
(In the Jungle)The Lion sleeps tonight var et megahit men sydafrikaneren der skabte den fik aldrig en krone af producerne og det blev et mega hit. Bamse skulle efter sigende have genindspillet Vimmersvej i ren dårlig samvittighed og givet indtægterne til hans døtre eller ihvertfald sendt en eller anden form for kompensation. Kan ikke helt huske historien.

Der er forskel på ren tyveri og så en form for inspiration. Bach, Mozart og Beethoven er også blevet 'afsløret' i plagiat – det var almindelig praksis at låne en eller flere takter fra andre, hvis man syntes det var godt - mens man også er i tvivl om, hvorvidt Josquin des Prez har komponeret alt, eller hans navn på noden blot var et kvalitetsstempel.

Hov, der kom jeg vidt omkring

/hep!
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Eller jo.... har lige opdaget Pat Boone: In a Metal Mood: No More Mr Nice Guy... covernumre af heavyklassikere som Smoke on the Water og You got An Other Thing Coming.

Det kan ses som dårlig humor men også at man stjæler/låner fra en anden kultur fordi ens egen er indholdsløs og den anden er spændende og eksotisk. Det er huge money, har han åbenbart gjort siden han var 23 og frem.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Graceville skrev:Når det så er sagt, er der masser af musik skabt af afroamerikanske musikere og uden deres samtykke indspillet af hvide kunstnere og derefter udgivet.
Jeg tror ikke at den hvide race er specielt mere ond i den henseende :dollargrin:

Mange kender nok åbnings nummeret fra "Fiddler on the roof" uropført i 1964



Soul Vendors som blev dannet I 1967 fik så en "åbenbaring" og lavede denne studio-one "klassiker": (Swing Easy)



mennesker er mennesker :dollargrin: :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jo, i det raceopdelte usa i 50'erne var den :-) i særdeleshed.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Indlæg: 810
Sted: Solrød Strand

Indlæg af Rolland »

Beyonce's If I Were A Boy er ellers en fed sang. Rundgangen er nok hørt før, men det er OK, så genkender man jo sangen. Den dukker op hér ved ca. 12 minutter:
Roland Saint - creating grandiose pop music

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg så dokumentaren om Keith Richards i går. Han spiller forskellige sange han kender og kan lide og pludselig "kommer der noget til ham". Så der er en nok en grund hvis en eller flere af deres sange, lyder som andres. Men mht at bruge små lydbidder eller rundgange, så har det jo foregået i populærmusik de sidste mange mange år. Jeg så et interview med JR Rotem forleden der fortalte at han altid tager udgangspunkt i en genkendelig sample. Han har en del hits på samvittigheden. Så det virker. Om det er forkasteligt vil jeg ikke gøre mig til dommer på. Nogle gange kommer der kreative ting, andre gange knap så fedt. Sådan er det jo med alt musik. Nu hører jeg så til den kategori af musikelskere der ikke synes at bittersweet symphony er noget særligt uden netop det stringer riff
Deaktiveret

Nyt svar