Fra melodi til episk orkester - hvordan?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Fra melodi til episk orkester - hvordan?

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har fundet ud af, at jeg åbenbart er bedre til at lave melodier, end til at sammensætte stykket til et storslået nummer.

Dvs. jeg kan sagtens lave akkorder og understemmer. Men jeg kan ikke finde ud af hvordan man sammensætter det hele til et ordentligt "episk" stykke, så det lyder storslået. Melodien kan lyde nok så god, men hvis ikke den sættes sammen med de rigtige trommer, staccato og andet på de rigtige tidspunkter (og afslutter dem ordentligt), vil det bare være en melodistump med nogle akkorder eller understemmer.

Det jeg vil spørge om, er hvordan jeg bevæger mig væk fra det med melodier, og over i noget mere episk, orkestreret, og gerne med tutorials til det. Det er ligegyldigt hvilket program der vælges. Jeg bruger FL Studio, men jeg har fulgt nogle tutorials med f.eks. Cubase og andre. Det er mere idéerne jeg er ude efter at få fat i, mere end de rent tekniske ting (envelope osv.).

Jeg har søgt på Youtube efter tutorials, men de fleste af dem er lavet af amatører, og det musik de komponerer er, ærlig talt, amatøragtigt.
Jeg vil gerne have nogle mere "professionelle" tutorials.

Nogle idéer og links?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Du kan følge dem her på Youtube, evt. også facebook:
8DIO
Soundiron
og så er der nogle flere der laver lignende biblioteker som er gavmilde med tuts.
Troels fra 8DIO er begyndt at lave facebook live videoer hvor han gennemgår det nummer han arbejder på.

Jo, Junkie XL kan du også finde på youtube, han er også gavmild med at vise projekter, eksempelvis fra hans Mad Max Fury Road soundtrack.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det er jo sådan set mere klassiske komposition- og arrangements skills du søger, end det er tricks til at bruge din DAW. Måske du kan finde noget hjælp hvis du søger på "orkestrering" ("orchestration" på engelsk). Men vær advaret; folk bruger hele liv på at lære det her ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

david mondrup skrev:folk bruger hele liv på at lære det her ...
Jep!
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:
david mondrup skrev:folk bruger hele liv på at lære det her ...
Jep!
Jeg har da ikke indtryk af, at folk som von Ziegler, Martikainen osv. er særlig gamle. De er yngre end mig, og har derfor ikke brugt nær så meget tid på musik, som jeg har.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg har kun to tricks i skuffen

The rule of two:
Hvis noget gentages 3. Gang skal det som minimum være anderledes, eks omkvæd parafraseret eller med kor eller flere instrumenter, eller endda kun bas og hihat efterfulgt af et omkvæd med flere instrumenter og et gospelkor/andet. Forandring er osse at tage et instrument ud i 8 takter af 16 i et vers. Eks bassen.

Intensitetskurve
Byg nummeret op så det bliver mest intenst i den sidste fjerdedel. Lissom sex og de fleste film er det altid godt med et klimax.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev:
bryla skrev:
david mondrup skrev:folk bruger hele liv på at lære det her ...
Jep!
Jeg har da ikke indtryk af, at folk som von Ziegler, Martikainen osv. er særlig gamle. De er yngre end mig, og har derfor ikke brugt nær så meget tid på musik, som jeg har.
Din slutning er nødvendigvis ikke korrekt, men hvad jeg lige kan høre på Zieglers side tyder ikke ligefrem på, han har brugt lang tid på at lære orkestrering. Ikke fordi man skal, men som David siger, er det en god ting, der kan løfte ens evner sammen med kompositionsteknikker.
skriver noder

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Der er masser af online kurser hvis du googler
Coursera
Udemy
Ask Audio
Thinkspace
SAE Institute
Groove 3
Berklee

Osv. Så hvis du vil lære af profferne er det bare om at melde sig på noget og betale læringskurven.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

For at komme derhen er du nødt til at studere hos en lærer. Det kan ikke lade sig gøre med et internet kursus. Der er massive mængder af håndværk og teori involveret. Det er ikke et fag, man "bare" kan klare med et par simple tricks. Hvis du så går videre og skal have tingene spillet af levende mennesker (og det er nødvendigt for at få den store lyd), så er det tvingende nødvendigt at du også kan skrive musikken ned, så den kan spilles.
Det er bare med at komme igang - jeg glæder mig til at høre resultatet om 10 år:) - sæt i gang!

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

mediumaevum skrev:Jeg har da ikke indtryk af, at folk som von Ziegler, Martikainen osv. er særlig gamle. De er yngre end mig, og har derfor ikke brugt nær så meget tid på musik, som jeg har.
Hvis de har brugt længere tid på at komponere orkestreret musik end du har, så er det vel ligegyldigt hvor gamle de er?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

benjisan skrev:
mediumaevum skrev:Jeg har da ikke indtryk af, at folk som von Ziegler, Martikainen osv. er særlig gamle. De er yngre end mig, og har derfor ikke brugt nær så meget tid på musik, som jeg har.
Hvis de har brugt længere tid på at komponere orkestreret musik end du har, så er det vel ligegyldigt hvor gamle de er?
Det var forkert formuleret af mig, kan jeg godt se. Det jeg mente var, at da jeg startede med at komponere musik, er ca. samtidig med at de startede med at komponere musik, og da de er yngre end mig, har de komponeret musik i mindre tid end jeg har.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Giver stadig ikke rigtig mening.

Men tror slet ikke at de to ting skal kobles sammen. Bare brug din egen tid på det. Vil støtte op om ideen med en lærer!
skriver noder

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Min fætter samlede en guitar op og spillede helt vildt på den kort efter, han kan rumme store numre, takter, brakes, toner, soloer osv i hovedet, og har et totalt overblik over hvad alle laver i et band, selv i en ung alder. Det må man bare acceptere at nogle dygtige til.

Så er der andre der har spillet instrumenter og gået til det i 10-20 år uden at komme i nærheden af det han kunne efter 2-3 år

Naturlig talent er ikke noget man kan lærer.

Men det skal ikke slå dig ud, for som de andre skriver, må man finde metoder til at lærer det håndværk man ønsker at blive bedre til, om det er med Youtube videoer og øvelse, eller en lærer og øvelse er op til en selv, men øvelse kommer man ikke uden om uanset om man har talent eller ej.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Først skal du nok være lidt mere klar på hvilken slags "episk" musik du vil skrive. Snakker vi om episk musik inden for den klassiske genre, eller inden for film og spil verdenen, hvilket er to vidt forskellige verdener, der dog slægter hinanden! - Men ligesom en produktion hvor at bandet indspiller live sammen, kontra et band der bliver indspillet via adskillige overdubs, er det ikke rigtigt det sammen, dog slægter det hinanden!

Så hvis du vil lyde som Bethoven, Gustav Holst, Mozard, Stravinsky, Ligeti... ext, eller bare har ambitionen om at din musik skal indspilles i en enkelt sal, med et enkelt orkester, ja, så kan det være en rigtig god ide at studere deres materiale, da de er mestre i at balancere orkesteret til et enkelt "rum". - Hvis du vil lyde som Hans Zimmer, Junkie XL, som musik du genkender fra computerspil.. ext. Så skal du nok mere studere dine samplede instrumenter, saturerings plugins, limiters og multibånds kompressorer!

En ting som du vil komme lang med, er at lytte musikken af fra dine favorit "episke" tracks, og lære fra det. Lyt det af, og bliv familiær med instrumentering og form.

Det er også anbefalses værdig at skille komposition og orkestrering ad. Komposition har mere med form, dynamik, tonart, rytmik og melodi at gøre, hvor at orkestrering er farver! Selvfølgelig kan farver inspirere til komposition og komposition inspirere til farver! Men hvis du ikke er ud i udvidet kompositions teknik, hvor at du komponerer ud fra det enkeltes instruments sær teknikker, then who gives a f*ck!

1) Komposition; Den her er ret simpel, du skriver bare en sang. Hvis du er lost i din form, brug "INTRO-A-B-A-B-C-B-OUTRO! Eller bare lyt formen af fra andre episke numre. Hvis du støder ind i et kompositionelt problem, lokaliser det i et af dine ynglings tracks og lad dig inspirere!

2) Arrangement. Hvordan får man ting til at lyde stort?
- Melodi; Stryger i oktaver.
- Akkorder; Valdhorn omk nøglehuls C.
- Motor; Viola staccato apeggios omk nøglehuls C. Hans Zimmer og alle de andre episke drenge, hopper altid op og ned på grundtonen og tertsen som tommelfinger regel.
- Fylde; Tromboner spillet nøjagtig som du spiller heavy metal power chords på guitaren.
-Bas; Alt hvad der hedder noget med bas smider du der ned, og så oktaverer du det med cello.

Shine det op med percussion, drop alt hvad der hedder woodwind til at starte med!

Oventstående er et simpelt men funktionelt udgangspunkt, og når du har fået det til at fungere, så kan du altid vige fra det og eksperimentere.

... lige en note til at orkestrering tager et helt liv at lære. Nej, det tager kun lige så lang tid, som det vil tage dig for, at lære den lyd som du har lyst til at lære. Hvis du vil lyde som Gustav Holst, og du har en relativ god hukommelse og er godt til at organisere de forskellige teknikker, så kan du jo praktisk talt lære det på ret kort tid!

Den største stopklodser er hvis du ikke har en almen musikalsk teoretisk viden, fks ikke kan læse musik, kender til udvidet harmonik, og aldrig har spillet klassisk materiale, så kan du som sagt have svært ved at forstå det som du gerne vil kaste dig ud i. - Et eksempel kan jo være at hvis du ikke ved hvad "nøglehuls C" er, eller "apeggios", "grundtone", "terts" er, så bliver det jo også svært at følge mine ovenstående, meget simple, instrukser. Men hvad er løsningen så?

-Google det!
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

lasse78 skrev:Først skal du nok være lidt mere klar på hvilken slags "episk" musik du vil skrive. Snakker vi om episk musik inden for den klassiske genre, eller inden for film og spil verdenen, hvilket er to vidt forskellige verdener, der dog slægter hinanden! - Men ligesom en produktion hvor at bandet indspiller live sammen, kontra et band der bliver indspillet via adskillige overdubs, er det ikke rigtigt det sammen, dog slægter det hinanden!

Så hvis du vil lyde som Bethoven, Gustav Holst, Mozard, Stravinsky, Ligeti... ext, eller bare har ambitionen om at din musik skal indspilles i en enkelt sal, med et enkelt orkester, ja, så kan det være en rigtig god ide at studere deres materiale, da de er mestre i at balancere orkesteret til et enkelt "rum". - Hvis du vil lyde som Hans Zimmer, Junkie XL, som musik du genkender fra computerspil.. ext. Så skal du nok mere studere dine samplede instrumenter, saturerings plugins, limiters og multibånds kompressorer!

En ting som du vil komme lang med, er at lytte musikken af fra dine favorit "episke" tracks, og lære fra det. Lyt det af, og bliv familiær med instrumentering og form.

Det er også anbefalses værdig at skille komposition og orkestrering ad. Komposition har mere med form, dynamik, tonart, rytmik og melodi at gøre, hvor at orkestrering er farver! Selvfølgelig kan farver inspirere til komposition og komposition inspirere til farver! Men hvis du ikke er ud i udvidet kompositions teknik, hvor at du komponerer ud fra det enkeltes instruments sær teknikker, then who gives a f*ck!
Jeg har klippet i indlægget, til det jeg vil svare på:

Jeg ønsker at mit musik skal lyde som Hans Zimmer, Waldetoft (computerspil) osv.

Jeg søger tutorials til at lave netop den slags musik, men jeg kan ærlig talt ikke finde noget ordentligt. De er alle lavet af amatører, og lyder derefter.

Jeg holder stadig på, at det kan læres ved tutorials, og man ikke behøver en lærer for at lære at lave sådan noget musik. Men jeg kan jo tage fejl...

Hvad angår "farver"... hvad betyder det? For lyd har da ikke farver. Farver er noget øjet opfanger, og lyd er noget ørerne opfanger. Det kan godt være det er en terminologi jeg ikke er bekendt med, men hvad betyder det i givet fald?

Jeg googlede det, men det eneste jeg kan finde er "tone color" som ikke har med musik at gøre, men noget man bruger i photoshop... og photoshop er et tegneprogram, ikke et musikprogram.

Endnu mere forvirrende bliver det, når de taler om at visse strenge har en "warm color"... Varme er en temperatur, og selvom det giver sig udslag i længere bølgelængder for lys, som igen opfanges af øjet i det rødlige spektrum, giver det slet ingen mening for mig at tale om det i musikalske termer, da musik er lyd, og lyd er bølger i luften, ikke lysbølger.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Tro mig - du tager fejl:). Hvis dine ambitioner er store (og godt for det), så skal du på den ene eller den anden skolebænk.

Og ja - man bruger farver til at beskrive musik med - meget individuelt selvfølgelig, men det fiver en fornemmelse af stemning. Nok mest kendt fra at være i "blåt humør". Sådan lidt tungsindigt stemningsfuldt. Når du stiller de spørgsmål her, så er det indlysende, at du har brug for kvalificeret sparring/lærer.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jeg tror du bør starte med at lære at google, dernæst finde en lærer. Du får mest ud af en lærer, hvis du er i stand til at høre og gøre det læreren foreslår.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

the songcabinet skrev:Jeg tror du bør starte med at lære at google, dernæst finde en lærer. Du får mest ud af en lærer, hvis du er i stand til at høre og gøre det læreren foreslår.
Det er meget fint med en lærer... men hvad koster sådan én i timen?

Jeg går ikke ud fra at statskassen betaler sådan noget... eller hvad?

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Hvor gammel er du?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

mediumaevum skrev:Det er meget fint med en lærer... men hvad koster sådan én i timen?

Jeg går ikke ud fra at statskassen betaler sådan noget... eller hvad?
For at få en pris må du nok tage fat i en potentiel lærer og høre hvad de vil have. Jeg kunne f.eks. foreslå Thomas Bryla og Lasse78 fra denne tråd.

Statsfinansieret musikundervisning sker primært indenfor uddannelsessystemet, for studerende på f.eks. MGK og konservatorierne. Jeg ved ikke om det er aktuelt for dig; dels er det fuldtidsstudier, hvilket jo kærver at man er der i sit liv hvor det ligger lige for at tage en udannelse, dels er adgangsbegrænsningen ret skrap, og hvis man f.eks. ikke kan noder eller basal musikteori tror jeg det er mere end svært at blive optaget som komponist på nogle af uddannelserne.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:
mediumaevum skrev:Det er meget fint med en lærer... men hvad koster sådan én i timen?

Jeg går ikke ud fra at statskassen betaler sådan noget... eller hvad?
For at få en pris må du nok tage fat i en potentiel lærer og høre hvad de vil have. Jeg kunne f.eks. foreslå Thomas Bryla og Lasse78 fra denne tråd.

Statsfinansieret musikundervisning sker primært indenfor uddannelsessystemet, for studerende på f.eks. MGK og konservatorierne. Jeg ved ikke om det er aktuelt for dig; dels er det fuldtidsstudier, hvilket jo kærver at man er der i sit liv hvor det ligger lige for at tage en udannelse, dels er adgangsbegrænsningen ret skrap, og hvis man f.eks. ikke kan noder eller basal musikteori tror jeg det er mere end svært at blive optaget som komponist på nogle af uddannelserne.
Uddannelsessystemet er ikke aktuelt for mig, da jeg ikke er egnet til almindelig undervisning.

Jeg har droppet ambitionerne om at leve af mit musik. Det er og forbliver en hobby, som jeg dog gerne vil være bedre til.

Der undersøges dog p.t. mulighed for klaver/keyboard-undervisning (eneundervisning). Men komposition/orkestrering kunne også være interessant. Du nævner Bryla, men jeg ved ikke hvor i landet han befinder sig, eller om han kunne være interesseret i at lære mig noget.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det ved jeg heller ikke. Du må nok spørge ham. Men da han jo også har bidraget her i tråden får han sikkert besked om at der er nye poster, og kigger selv ind og læser det ...

Nu nævner du tangentundervisning. Du kan være heldig at din klaverlærer også kan give dig nogle fifs til at komme i gang med arrangement og/eller orkestrering. Det er ikke usædvanligt at pianister naturligt tænker meget i stemmeføringsbaner når de regner ud hvordan man lettest kommer fra én akkord til en anden.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg befinder mig i Esbjerg hvor jeg blandt andet underviser i komposition og orkestrering på MGK. Ellers er det ikke uhørt at tage timer over Skype. PM hvis du har interesse!
skriver noder

Medlemsavatar
NilsOlav
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Vanløse

Indlæg af NilsOlav »

Bare for at smide et par links ind...

Orkestrering kan læres - f.eks. fra Nikolay Rimsky Korsakov: http://www.northernsounds.com/forum/for ... 8623447f8b (Den er på engelsk, så man behøver ikke engang lære russisk først)

Kontrapunktiske arrangementer (skridtet over koralharmonisering, men bygger på samme regler) kan læres af Johann Joseph Fux: http://www.opus28.co.uk/Fux_Gradus.pdf (Også på engelsk, så man heller ikke behøver at kunne læse latin)

Begge værker er egnede til selvstudium, og indeholder mange øvelser.

Bl.a. Mozart, Haydn og Beethoven er blevet undervist efter Fux, og værket holder i dag.

Ud over dette kan man lære meget ved at lytte.
We don't make mistakes - we do variations.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

NilsOlav skrev:Bare for at smide et par links ind...

Orkestrering kan læres - f.eks. fra Nikolay Rimsky Korsakov: http://www.northernsounds.com/forum/for ... 8623447f8b (Den er på engelsk, så man behøver ikke engang lære russisk først)

Kontrapunktiske arrangementer (skridtet over koralharmonisering, men bygger på samme regler) kan læres af Johann Joseph Fux: http://www.opus28.co.uk/Fux_Gradus.pdf (Også på engelsk, så man heller ikke behøver at kunne læse latin)

Begge værker er egnede til selvstudium, og indeholder mange øvelser.

Bl.a. Mozart, Haydn og Beethoven er blevet undervist efter Fux, og værket holder i dag.

Ud over dette kan man lære meget ved at lytte.
Jeg har lidt spørgsmål til det:

Lad os sige at jeg har en simpel men god melodi som består af et A og B-stykke. Melodien lyder "filmisk", og bygger i sig selv op til noget stort.

Jeg har lagt akkorderne ind. Derudover har jeg fået lavet 1 understemme som harmonerer fint med melodien (en slags anden melodi som ligger under den egentlige melodi og endda lyder godt for sig selv).

Læg dertil at jeg har lavet 3 "arpeggios", en "langsom", en "hurtig" og en som ligger hvor akkorderne er og udgør en slags hurtig bas (ved ikke hvad det kaldes, men det jeg taler om her er den type bas-stemme som f.eks. er i Conquest of Paradise fra 1992 af Vangelis).

Lad os sige jeg har alt det ovenstående på plads. Hvordan arrangerer jeg det så, så det bygges op fra bunden, og bliver storslået?
Jeg har gjort det med Epic Jutland, men det er kun sket den ene gang i det format, og jeg vidste ikke hvad jeg lavede. Jeg er ikke sikker på jeg kan gentage det nummer, hvis jeg ikke ved hvad jeg laver.

Nyt svar