Fra melodi til episk orkester - hvordan?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Re: Fra melodi til episk orkester - hvordan?

Indlæg af bryla »

NilsOlav skrev: Kontrapunktiske arrangementer (skridtet over koralharmonisering, men bygger på samme regler) kan læres af Johann Joseph Fux: http://www.opus28.co.uk/Fux_Gradus.pdf (Også på engelsk, så man heller ikke behøver at kunne læse latin)
Men man behøver kunne noder :)

Har selv været hele Fux igennem - kan varmt anbefales sammen med Counterpointer fra Ars-Nova
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:
NilsOlav skrev: Kontrapunktiske arrangementer (skridtet over koralharmonisering, men bygger på samme regler) kan læres af Johann Joseph Fux: http://www.opus28.co.uk/Fux_Gradus.pdf (Også på engelsk, så man heller ikke behøver at kunne læse latin)
Men man behøver kunne noder :)

Har selv været hele Fux igennem - kan varmt anbefales sammen med Counterpointer fra Ars-Nova
Er der ikke alternativer som:

1. Har et "FLStudio Piano-Roll-look" istedet for noder? Jeg har forsøgt at lære noder, uden held. Barer med en tilsvarende længde over en timeline, placeret langs et vertikalt klaver, virker mere intuitivt end en "udfyldt node" eller "gennemhullet node", for ikke at tale om de forskellige nøglesymboler skrevet som krudseduller som man finder på nodeark.

2. Er gratis.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

1. Næppe. Noder er de facto standarden for skriftlig fremstilling af musik, og har været det i århundreder. Det er en standard der er stærkt knyttet til symfonisk musik, og jeg vil tro at så godt som alle der kunne finde på at lave undervisningsmateriale i symfonisk orkestrering og harmonisering vil finde tanken om at bruge andet end noder til at illustrere det med absurd.

Indtil videre er jeg kun stødt på én lærebog der bruger piano roll, og den henvender sig til elektroniske producere: https://makingmusic.ableton.com. Selv om det er Ableton der har udgivet den, og dens screenshots derfor er fra Live, så er den rettet mod alle der bruger en computer til at lave musik. Men man kan ikke påstå at den har specielt meget fokus på symfonisk musik.

2. Næppe.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

1. Især fordi disse principper skelner mellem F# og Gb fx, som piano roll ikke gør.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har fundet ud af at der er en tutorial-serie på den måde jeg gerne vil lære tingene på. Men... der er lukket for onlinekurset!
http://courses.evenant.com/p/cinematic- ... -recording

Er der nogen der ved hvor man finder noget lignende dette her? Video-tutorials er den bedste måde jeg lærer på. Hvorfor de pludselige ikke vil sælge deres video-tutorials er mig en gåde. Trailer-musik-kurset er oppe, men jeg er mere interesseret i Cinematic-kurset.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Masterclass.com - der er bla noget med Hans Zimmer

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Det kan diskuteres i en uendelighed om hvad den rigtige/bedste måde at lære at skrive musik på.
Det der virker for nogen, og som man kan kalde en standard, da det har været defakto-metoden (noder) at gøre det på i hundredevis af år, virker måske ikke for andre. - Hvis det alligevel er en computer der skal "opføre" musikken så er noder også underordnet.
I denne digitale tidsalder virker det måske også en smule anakronistisk at hævde at uden den "klassiske" skolegang/baggrund kan det ikke lade sig gøre. Min påstand er selvfølgelig kan det det - men det kræver fokus og vedholdenhed - lige som så meget andet.

Jeg har været forbi din SoundCloud konto og lyttet til nogle af dine værker og har umiddelbart følgende punkter jeg vil foreslå du med fordel kan arbejde videre med:

1) Arbejd på at behærske din DAW og de samples du bruger - således du får programmeret musikken rigtigt. Du har i din "Epic Jutland" mange gode detaljer og tematikker. Jeg tror dog du vil kunne få mere musikalitet ud af at arbejder med såvel legato-programmering som dynamikker helt generelt. Arbejd med de forskellige MIDI instruktioner.

2) Tematisk og motivisk arbejde. I arbejdet med dine melodier og din harmonisering, så gå endnu dybere ned i materialet. Arbejd med variationer, og udvikling af dit tematiske materiale. Igen, du har mange gode idéer og temaer. Start helt enkelt og arbejd videre med det. - Less is more er generelt et godt råd.

3) Vær opmærksom på instrument-idiomatikker. Hver instrument spilles forskelligt, og noget der virker godt på ét instrument (f.eks. et klaver) virker nødvendigvis ikke godt i træblæsere eller strygere. Her skal du også tage højde for toneleje og hvordan du orkestrere dine idéer. Igen er det måske omsonst at tale om "spilbarhed" i den "rigtige verden" hvis din plan er at musikken alene skal opføres af en computer - men når du skriver musik og har "rigtige" instrumenter med - og ikke syntetiske lyde - så skal du være opmærksom på den tradition der ligger bag - for selvom det måske lader sig gøre at programmere hornstemmer oppe i stratosfæren, så virker det ikke naturligt og der er risiko for at den måde musikken bliver præsenteret/frembragt på falder til jorden.
Her kan du med fordel kigge lidt i nogle af de førnævnte bøger omkring orkestrering for at få en idé om hvad der er arbejde med. Jeg kan tilføje "Instrumentation and Orchestration" af Blatter - det er en god og måske mere nutidig reference end Rimsky-Korsakov og Fux.

4) Lyt (analyser) og kopier. - Gå de værker du ønsker at din musik skal ligne efter og stjæl med arme og ben. - Til en start. - Prøv at se om du kan finde ud af hvad det er der virker, og hvad der er du synes er godt og så efterlign det. Arbejd videre med det og fortsæt ud af din egen "tangent". For nogle er det vigtigt at være original, og så kan dette råd måske virke helt absurd, men det er min erfaring at det er en "hurtig" måde at komme i gang med at skrive musik inden for en bestemt stilart og få det ind under huden. Og her tænker jeg på både det melodiske, harmoniske, tematiske - men i lige så høj grad det DAW/VST tekniske - arbejd med effekterne (rumklang, kompression mv.) og det grundlæggende i midi programmeringen - forstå instrumenterne og deres begrænsninger og muligheder - få "værktøjet" på plads - så er der på den længere bane mulighed for at arbejde med det originale udtryk. Og når du i forvejen er et godt stykke ad vejen med det "originale" så kan jeg kun anbefale at du får kigget på det værktøjsmæssige.

Mht. online tutorials, så har jeg også set reklame for Hans Zimmers kommende "kursus/masterclass" på Masterclass.com. - Det kunne måske være noget for dig.
Der er også mange tutorials, som andre også har nævnt, som går på specifikke sample biblioteker såvel som DAWs - dette kunne også være noget du kunne få glæde af - på det generelle plan.

Der er ingen genveje, i hvert fald ikke hvis det er noget du vil have glæde af på den lange bane.

/Thomas

Medlemsavatar
Ignatius
Medlem
Indlæg: 168
Sted: Århus

Indlæg af Ignatius »

mediumaevum skrev:Jeg har fundet ud af at der er en tutorial-serie på den måde jeg gerne vil lære tingene på. Men... der er lukket for onlinekurset!
http://courses.evenant.com/p/cinematic- ... -recording

Den var lukket fordi den var i "trial", men den er nu åben for alle. Jeg har også meldt mig til det.
"To you Chris Nolan's Batman trilogy was 3 movies. To me it was 11 years of my life..." - Hans Zimmer

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Lad os antage at jeg kan det basale inden for at læse noder, hvilke gratis onlinekurser kan i anbefale?

Har googlet free orchestration course online. Men der er kun døde links.

Medlemsavatar
Sjamus
Forum Donator
Indlæg: 447
Sted: Skanderborg området

Indlæg af Sjamus »

https://www.garritan.com/principles-of-orchestration/Det her vil jeg anbefale du kigger på. Det er omfattende og koster gratis :-)
Der er også JunkieXL's Youtube kanal. Der er et par videoer hvor han viser hvordan han, via pianoroll, laver strygere fra en enkelt pianomelodi til færdigt strygerarrangement. Desuden en hvordan han opbygger percussion på samme måde. Begge til en af Mad Max filmen.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Sjamus skrev:https://www.garritan.com/principles-of-orchestration/Det her vil jeg anbefale du kigger på. Det er omfattende og koster gratis :-)
Der er også JunkieXL's Youtube kanal. Der er et par videoer hvor han viser hvordan han, via pianoroll, laver strygere fra en enkelt pianomelodi til færdigt strygerarrangement. Desuden en hvordan han opbygger percussion på samme måde. Begge til en af Mad Max filmen.
Garritan-kurset er ikke fuldgyldigt. Der mangler en hel del. F.eks. er siden her https://www.garritan.com/principles-of- ... ons-20-25/ tom på min skærm, mens de andre har noget tekst, men ikke særligt uddybende.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

har du prøvet at søge på youtube?
skriver noder

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

gå til klaver på aftenskole. du lærer SÅ MEGET og bliver MEGET BEDRE!
og det vil være let for dig, da du allerede har lavet en masse musik!

og sidste ting: KONTRAPUNKT! :)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hvis man kan orkestrere Windows-lydene, burde man også kunne orkestrere mine melodier... eller hvad?



Og det er det jeg vil lære, at orkestrere ENHVER melodi!

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Synes jeg efterhånden har skitseret, hvad i hvert fald er én og en rigtig god måde at nå dertil på.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Synes jeg efterhånden har skitseret, hvad i hvert fald er én og en rigtig god måde at nå dertil på.
1. Lære noder. Det arbejdes der videre med.

2. Søge på youtube, men det har jeg gjort, og jeg kan ikke rigtigt finde noget brugbart i det virvar af videoer. Enten er de i enorm dårlig kvalitet tilbage i 2007-9 med dårlig lyd og billede, eller også er "fortælleren" distraherende (fumler rundt i det, kan ikke finde ud af det alligevel).

Derfor kunne jeg godt bruge nogle links som du evt. kender til.

3. Idéer. Til tider en mangelvare, men arbejder på det.

4. Kontrapunkt, men skal lære noder først?

5. Her et spørgsmål du forhåbentligt kan svare på:

I VST'en har violinerne en indstilling der hedder 2nd Violins. Jeg slog det op, men kan ikke helt finde ud af om man bruger 2. violiner til en understemme som følger melodien (når melodien går op går understemmen også op) eller om man skal holde sig langt væk fra det, og fokusere 100 % på at skabe en interessant understemme til 2. violinerne? Eller gemmer man det til Viola og Cello?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

1. Fedt!
2. Kender du Orchestration Online?
3. Stærkt overvurderet
4. God ide
5. Kommer an på situationen. Absorber hvordan komponister gennem tiden har gjort brug af strygerensemblet
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:1. Fedt!
2. Kender du Orchestration Online?
3. Stærkt overvurderet
4. God ide
5. Kommer an på situationen. Absorber hvordan komponister gennem tiden har gjort brug af strygerensemblet
Iflg. Orchestration Online skal man have "inner ear". Jeg ved ikke helt hvad der menes med det, men altså:

Jeg har den her melodistump som jeg har komponeret for år tilbage. Den vil jeg gøre et stort nummer ud af, og lige i skrivende stund kan jeg få den til at blive spillet i et kæmpe orkester med noget der minder om kontrapunktisk understemmer, harpe og strygerensemble. Det hele udfolder sig i mit hovede, men jeg aner ikke hvordan jeg skal holde styr på det.

"Koncerten" er sikkert færdig når jeg vender tilbage for at læse dit svar, men er det det der menes med "inner ear"? Og hvordan omsætter jeg det til et reelt stykke? Laver man skitser eller hvad gør man helt præcis, bare hvis den skulle dukke op igen?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Man laver masser melodier og man bliver ved.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

I meget lang tid....:)

Nyt svar