Studier med gode vokal/voiceover bokse

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
zapz
Medlem
Indlæg: 240
Sted: KBH:.

Studier med gode vokal/voiceover bokse

Indlæg af zapz »

Jeg vil gerne prøve en masse studier i København af, for at finde "det bedste" til vokal/voiceover. Det skal være super dødt. Mikrofon sortiment er ikke så vigtigt, men der må godt være noget god preamp.

Hvilke vil i foreslå?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Medley er et godt bud: jakob@medleystudios.dk

Voice over er måske lidt voldsomt at bruge Medley til, men hvis budgettet er til det...

Bemærk, at "helt død" primært handler om at bunden og mellemtonen også er fri for resonanser. Det er pærenemt at lave en vokalboks der lyder død i toppen (skum), mens en god boks oftest kræver to ting: plads + massiv dæmpning i bund og mellemtone. Pladsen alene giver større afstand til reflektionerne.

For mig er en fuldstændig død boks ikke et must. Det handler mere om at evt. reflektioner ligger meget lavt og ikke roder i bund og mellemtone - og naturligvis ingen hårde reflektioner i toppen fra glas o.a.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. jeg har også et ret så dødt kontrolrum i mit studie, FishCorp, på Vesterbrogade. Great-River eller AMS Neve 4081 (4 x 1081 pre-trin). U47feti / C12 VR / AKG 414 / Shure SM7, EV RE20 m.m. er til rådighed ..

Det har ikke just samme wow-faktor som Medley - f.eks. er der een, som har tagget "f*sse" ude på toilettet (måske er det Trump?), men gearet og teknikeren fejler ikke noget :)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Haha

Og kæmpe +1 til Rune herfra.

Medlemsavatar
zapz
Medlem
Indlæg: 240
Sted: KBH:.

Indlæg af zapz »

Tusind tak for svar!
Kontrolrum behøver ikke være dødt, kun boks.
Holger, helt enig, det handler om de lavere frekvenser. Især 100-400, synes jeg. Nogle rum passer bedre til nogle mennesker end andre, da resonanser kan støtte eller maskere, alt efter hvor folks stemmeleje ligger, og det kræver mere end bare masser af rockuld at gøre er rum mere neutralt. Så Medley kunne være en vinder. Eller lign.?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

zapz skrev:...og det kræver mere end bare masser af rockuld at gøre er rum mere neutralt
Nah, det er ca det... Hvis det ikke er neutralt og man har pakket rummet godt ind, så skal der bare mere ind i hjørnerne.

Men det kommer også an på hvad man skal lave derinde, er det sang så er der ofte mere lydstyrke på, og er der reflektioner vil denne så også komme tilbage i højere niveau end hvis det er speak.

Og hvis du benytter Hippos kontrolrum som er behandlet er lokalet ofte større end en vokalboks, det har den fordel at en fordobling af afstanden mellem lytter og kilde sænker lydniveauet med 6 dB, og da kilden måske står i et hjørne der er dæmpet vil første reflektion være stort set ikke eksisterende og det der kommer ud i lokalet bliver dæmpet og kommer stort set ikke tilbage, og det der gør vil ramme bagsiden af mikrofonen.

Hvis du stiller dig i midten, kan du kigge på afstanden fra midt til væg, og selv uden dæmpning vil lydstyrken ved væggen igen være faldet 6dB når den kommer tilbage til der hvor kilden står.

Så Medley ville være overkill, specielt hvis det er speak. Havde det været i Jylland kunne du have benyttet mit studie.. ja lige på nær fancy pre-amp, kan måske finde en 350kr's Art Tube-pre i en skuffe et sted.. hehe..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar