Rigtige venner ,.. livets gang i DR

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Re: Rigtige venner ,.. livets gang i DR

Indlæg af Mike-air »

Muligvis - men tænk på events ude i verden. Vi får ofte kun én vinkel på sagen, og det er sjældent at en 'nyhed' er baseret på dybdegående empirisk research.

Derfor er 'nyheder' pr definition ikke neutrale i min verden. Og der findes ikke en 100% troværdig kilde, hvor du kan nøjes med at belyse et problem fra 1 vinkel. Selv forskningsartikler er farvet af dem der har skrevet dem.

Derfor er nyheder bare utroværdig varm luft for mig.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Der vil aldrig være en "neutral" nyhed, hvis 2 personer ser en begivenhed, og skal berette om det, vil de blive forskellige, pga perception osv vil spille ind på deres opfattelse og gengivelse

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Mike-air skrev:
Mikkel Kå skrev:
Mike-air skrev:
Nydeligt! Kunne ikke have sagt det bedre selv.

Hvor går I så hen for at få jeres "neutrale nyheder"?
Aint no such thing..
Så giver det da ikke mening at kritisere DR for manglende neutralitet.

Men lad mig omformulere så: Kan du/I pege på et dansk nyhedsmedie, som når bredere/lige så bredt ud (dybde og bredde) og som er mindre biased end DR?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Som svar til både Mikkel og Hippo:

Som nævnt fra første post, at tro eller håbe på neutrale nyheder et at leve på en løgn, mener bare det skal stoppes, principielt, mener også folkekirken skal lukkes som stats-institution, præcis som i sverige, for den er heller ikke neutral, men der havde jeg så gudskelov muligheden for at melde mig ud :-)

Dem der ønsker at præge debatten må starte deres egne stationer, store som små, jeg ser næsten ikke tv, og hører næsten kun mindre lokal-radioer efterhånden.

Hvad kultur angår, (eller mangel på samme), har jeg allerede talt, jeg er ikke bange på vegne af sand kultur, den vil såmænd nok være bedre hjulpen uden en stats-financieret taste-jury.

Har kun betalt tv-licens og haft tv de sidste 4 år af mit liv, siden jeg flyttede samnen med konen, hun er også holdt op med st se tv nu, det eneste jeg jeg hat fundet værd at se i al den tid, var den anden aften hvor jeg streamede "Felix og Vagabonden" på deres hjemmeside, andre små stikprøver på deres sendeflade har ikke været noget jeg gad se færdig. Money for nothing. 4 år.

Jeg havde dog en ganske kort periode et TV med min X for 25 år siden, det var der, jeg fik kvalme, bl.a. over DR, og siden da altså intet TV ind til for 4 år siden, men bruger det egentligt stadig ikke

Der er mange andre gode grunde til at lukke DR, det bidrager de så rigeligt selv med, f.eks. jævnfør artikklen
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 8. feb 2017 11:18, rettet i alt 5 gange.
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Mikkel Kå skrev:
Mike-air skrev:
Mikkel Kå skrev:

Hvor går I så hen for at få jeres "neutrale nyheder"?
Aint no such thing..
Så giver det da ikke mening at kritisere DR for manglende neutralitet.

Men lad mig omformulere så: Kan du/I pege på et dansk nyhedsmedie, som når bredere/lige så bredt ud (dybde og bredde) og som er mindre biased end DR?
Det var et ledende spørgsmål, hvor jeg, hvis jeg svarede på det, ville modsige mit eget udsagn ovenfor.

Er du journalist?

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Ha - nej, det er jeg ikke... Du svarede ikke på spørgsmålet. Er du politiker?

Spøg til side:

Den der "neutralitetskritik" har jeg altså svært at så ret meget hold i.
Selvfølgelig er der ikke noget der er 100% objektivt.
Men det er også noget der hedder "tilstræbt objektivitet" og det er altså også muligt at vurdere forskellige niveauer af objektivitet. Og selvom DR kan kritiseres (og i nogle tilfælde også skal kritiseres, både for indhold og forbrug af midler), så har jeg svært ved at pege på en nyhedsinstitution som er lige så vægtig og vigtig i det danske mediebillede som DR. Særligt i disse "fake-news-tider".

http://www.b.dk/kronikker/er-dr-journal ... -tv2s-blaa

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Min hovedpointe er, at alle medier vil være farvet på den ene eller den anden måde, fordi det ikke er muligt andet.
Derfor skal man ikke forherlige NOGEN af dem. Man skal bare vide, at det i en eller anden grad altid er bs man køber sig ind i.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Mike-air skrev:Min hovedpointe er, at alle medier vil være farvet på den ene eller den anden måde, fordi det ikke er muligt andet.
Derfor skal man ikke forherlige NOGEN af dem. Man skal bare vide, at det i en eller anden grad altid er bs man køber sig ind i.
Tjoo - men det er jo lige netop det med "i en eller anden grad" der er vigtigt. At hælde al videns(re-)produktion i den samme store kasse og putte et Bullshit-label på er både unuanceret og usagligt.

Og når man så begynder at rangordne eksempelvis nyhedsformidling, så er der mig bekendt ikke noget seriøst forskning der understøtter en påstand om at DR er særligt biased eller særligt meget bullshit. Snarere tværtimod (jvf mit link ovenfor).

Og der er det så min påstand/holdning, at i den her "SoMe/fakenews" tid vi lever i, har vi i høj grad brug for nogle "fælles medier" med bred appel, der dog i det mindste arbejder efter nogle rimeligt ordentlige journalistiske kriterier og tilstræber en rimelig objektiv journalistisk standard.


I Danmark er det så af historiske grunde finansieret gennem licens (som jo også går til meget andet end lige DR - f.eks lokalradioer, tv2's regioner m.m.) i stedet for som en skat.
Det er der så nogle der ikke vil betale til - fred være med det. Vi har jo nok alle nogle elementer af den offentlige sektor som vi synes er for store og/eller ikke gider betale til. Jeg mener bare man skal være varsom med at undervurdere samfundsnytten - også af de institutioner man ikke lige selv kan lide.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ihhhh hvor formulerer du mine tanker godt og sobert Mikkel Kå

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det var da interessant hvordan en debat omkring DR kan vække følelser hos folk.

Men i forhold til din holdning omkring brede medier, så er jeg ikke enig. Jeg ser nogle muligheder i en mindre hierarkisk dækning af det vi kalder nyheder. For eksempel via folks mobiltelefoner og et koncept som facebook live, hvor folk kan streame deres egen oplevelse fra begivenheder som de sker.
Mikkel Kå skrev:Tjoo - men det er jo lige netop det med "i en eller anden grad" der er vigtigt. At hælde al videns(re-)produktion i den samme store kasse og putte et Bullshit-label på er både unuanceret og usagligt.
Okay, så toner jeg den ned og siger:
Vær kritisk overfor nyheder, uanset hvor de kommer fra, for der er en høj sandsynlighed for at de ikke afdækker samtlige relevante vinkler af den begivenhed det drejer sig om.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det har alle dage været en god ide at benytte sig af flere nyhedsmedier. Sådan er det stadig.

Men i en tid hvor politikere i stigende omfang præsenterer deres egen alternative virkelighed og fakta, så er det vigtigt at have nogle medier, der ikke bare er mikrofonholdere, men som også tør stille spørgsmålstegn. Det får man sgu hverken fra forskellige 'almindelige menneskers' live facebookvideoer eller politikeres tweets.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Den med at folk selv filmer til FB Yt osv. de er da somregel ret biased, man ser jo ikke hvad der skete lige inden optagelsen ;-)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Endu engang, man styrer opinionen i den retning man ønsker ved simpelthen at udvælge hvad man bringer, hvem man bringer, hvem man vælger at fange på det gale ben, og hvem man vælger at fange på det rigtige ben, man går naturligvis ikke ud i en eller anden form for journalistisk uredelighed, det behøver man slet ikke,..
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev:Det har alle dage været en god ide at benytte sig af flere nyhedsmedier. Sådan er det stadig.

Men i en tid hvor politikere i stigende omfang præsenterer deres egen alternative virkelighed og fakta, så er det vigtigt at have nogle medier, der ikke bare er mikrofonholdere, men som også tør stille spørgsmålstegn. Det får man sgu hverken fra forskellige 'almindelige menneskers' live facebookvideoer eller politikeres tweets.
Jeg må indrømme jeg er lidt paf over dit svar her...

1) Jeg har ikke nævnt twitter

2) Hvordan kan du lukke muligheden for ufiltreret realtime video så hurtigt ned?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

lakris skrev:Den med at folk selv filmer til FB Yt osv. de er da somregel ret biased, man ser jo ikke hvad der skete lige inden optagelsen ;-)
Det ville jeg jo så gå ud fra at det enkelte individ er intelligent nok til at regne ud eftersom det er live...

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Jeg har ingen problemer med en "mindre hierarkisk" dækning, og man skal de helt sikkert ikke "nøjes" med DRs vinklinger. Men det er en god reference.

De sociale medier har jeg så ikke så meget fidus til i en nyhedssammenhæng. Det er så selvrefererende, og jeg oplever en stigende tendens til at folk isolerer sig i deres små "informationsbobler" hvor de snarere bekræfter sig selv i de holdninger de havde i forvejen, end "opsøger den brede viden". Lige netop derfor synes jeg DR er vigtig - som en måde at udbalancere den tendens på.
Jeg oplever også oftere folk der reproducerer og deler forskellige facebook-opslag som "objektiv viden" fuldstændig ukritisk. Så sent som i går, hvor en opdatering om "den manglende dækning" af brandsagen fra Ry pludseligt cirkulerede i mit facebook-feed som en "objektiv sandhed" skønt enhver kunne tænde for fjernsynet eller kigge på DR/TV2/Politikken osv og konstatere at sagen havde fået masser af dækning den dag.

Og så er der hele det kildekritiske element - det er uhyre vanskeligt at vurdere troværdigheden af et udsagn hvis du ikke ved andet om afsenderen end hans navn og facebook-billede.


Jeg kan dagligt ved selvsyn konstatere hvordan verdensbilledet og informationsstrømmen ser ud hos de unge mennersker, som har sociale medier som deres primære referencer. Det er ikke kønt...
Senest rettet af Mikkel Kå ons 8. feb 2017 14:40, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Iøvrigt vil jeg lige indskyde at det var holgers kommentar omkring X-faktor jeg syntes var 'nydelig'.

I Danmark mener jeg ikke det ville være et problem udelukkende at have private nyhedsaktører.

Og jeg vil gå så langt som at sige at det er mere gennemsigtigt på den måde. På samme måde som vore aviser er forskellige fra hinanden..

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Og jo - der masser ting man kan kritisere DR for. Men jeg synes lige netop nyhedsformidlingen er den mindst relevante af dem.

Jeg ville pege på:
1864-sagen
Sagen om underholdningsorkesteret
Eurovision
Heste-sagen
Osv

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Mike-air skrev:
I Danmark mener jeg ikke det ville være et problem udelukkende at have private nyhedsaktører.
Agree to disagree... :)

I parantes bemærket, kan man også diskutere hvor "private" de store dagblade er herhjemme. Mediestøtten gav omkring 20mill i støtte til hvert af de store dagblade herhjemme (2014-tal).
Senest rettet af Mikkel Kå ons 8. feb 2017 14:38, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg tror bare jeg skal holde mine holdninger for mig selv, men ikke desto mindre følger jeg interesseret med i udviklingen på området :-)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Mike-air skrev: Jeg må indrømme jeg er lidt paf over dit svar her...

1) Jeg har ikke nævnt twitter

2) Hvordan kan du lukke muligheden for ufiltreret realtime video så hurtigt ned?
Fair nok - tag twitter ud af det

Jeg har været fotograf længe nok til at vide, at der ikke findes ufiltreret realtime video. Folk vælger, hvad de tager med. Man kan skabe historien i et billede eller en video udelukkende ved at vælge, hvilken vej man drejer kameraet. 99% af det (nyheds)video, der vises på de sociale medier handler om at vise, hvor meget for galt det er, at XX bliver undertrykket af den urimelige overmagt. Hvis du ikke kender folk, hvordan vil du så vurdere, om deres video er ufiltreret og unbiased? Hvis du kender dem/følger dem, er der en god chance for, at du kan spejle dig i deres politiske standpunkter.

Jeg mener, ufiltreret realtime politisk neutral/objektiv video er langt mere utopisk end politisk neutrale medier.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mike-air skrev:Jeg tror bare jeg skal holde mine holdninger for mig selv, men ikke desto mindre følger jeg interesseret med i udviklingen på området :-)
Er vi ikke bare derhenne, hvor det er helt fint at folk gerne vil have whatever, men at de selvfølgelig selv betaler for det? Det er ligesom dér diskussionen ender i min verden.

Fint at have fælles skat til at betale veje (til transport af vores produkter og mennesker), uddannelse af befolkningen (så vi ikke skal rende rundt og forsumpe i generel dumhed som samfund) og naturligvis et basalt sikkerhedsnet til at reparere fattige syge mennesker, og et simpelt, fokuseret politi til at tage sig af bl.a. indbrud og voldssager.

Det meste andet må være et valg og ikke tvang. Det er en sygt og bloated big mother-samfund, hvor nogle kræver penge fra andre som en "ret".

Desværre er bliver der slet ikke stillet spørgsmålstegn ved vores system, helt fra børnene er små i skolen. Så det er kejserens nye klæ'r om igen.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev:
Mike-air skrev: Jeg må indrømme jeg er lidt paf over dit svar her...

1) Jeg har ikke nævnt twitter

2) Hvordan kan du lukke muligheden for ufiltreret realtime video så hurtigt ned?
Fair nok - tag twitter ud af det

Jeg har været fotograf længe nok til at vide, at der ikke findes ufiltreret realtime video. Folk vælger, hvad de tager med. Man kan skabe historien i et billede eller en video udelukkende ved at vælge, hvilken vej man drejer kameraet. 99% af det (nyheds)video, der vises på de sociale medier handler om at vise, hvor meget for galt det er, at XX bliver undertrykket af den urimelige overmagt. Hvis du ikke kender folk, hvordan vil du så vurdere, om deres video er ufiltreret og unbiased? Hvis du kender dem/følger dem, er der en god chance for, at du kan spejle dig i deres politiske standpunkter.

Jeg mener, ufiltreret realtime politisk neutral/objektiv video er langt mere utopisk end politisk neutrale medier.
Det ville nu være rart hvis du havde inkluderet argumentationen ovenfor i dit første svar.. Det er lidt nemmere at forstå, end at du bare lukker den ned på den anden måde.

Og gode pointer i øvrigt.

@Holger: jo det er jeg helt enig i.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Holger skrev: Er vi ikke bare derhenne, hvor det er helt fint at folk gerne vil have whatever, men at de selvfølgelig selv betaler for det? Det er ligesom dér diskussionen ender i min verden.

Fint at have fælles skat til at betale veje (til transport af vores produkter og mennesker), uddannelse af befolkningen (så vi ikke skal rende rundt og forsumpe i generel dumhed som samfund) og naturligvis et basalt sikkerhedsnet til at reparere fattige syge mennesker, og et simpelt, fokuseret politi til at tage sig af bl.a. indbrud og voldssager.

Det meste andet må være et valg og ikke tvang. Det er en sygt og bloated big mother-samfund, hvor nogle kræver penge fra andre som en "ret".

Desværre er bliver der slet ikke stillet spørgsmålstegn ved vores system, helt fra børnene er små i skolen. Så det er kejserens nye klæ'r om igen.
Jo, selvfølgelig er det (også) en diskussion om hvor stor den offentlige kasse skal være, og hvor grænsen skal gå for hvad det offentlige skal involvere sig.

Jeg er så bare slet ikke enig i at mediestøtte/licens m.m. ikke er i den brede offentligheds interesse. Og ser man på det politiske spektrum og "vælgernes dagsorden" er det, så vidt jeg kan se, også kun et mindretal af befolkningen der støtter din holdning her.

At der "ikke bliver stillet spørgsmålstegn" kan jeg nu ikke genkende. Diskussionen om DRs rolle/mediestøtte/licens blusser da jævnligt op.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg er så bare slet ikke enig i at mediestøtte/licens m.m. ikke er i den brede offentligheds interesse. Og ser man på det politiske spektrum og "vælgernes dagsorden" er det, så vidt jeg kan se, også kun et mindretal af befolkningen der støtter din holdning her.
Og det må du jo gerne mene - og betale for din mening med dine penge.

Min mening er det modsatte og jeg vil gerne vælge at lade være med at betale for din mening. Alt andet er tvang. Get it? :-D

Nyt svar