Rigtige venner ,.. livets gang i DR

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Re: Rigtige venner ,.. livets gang i DR

Indlæg af Mikkel Kå »

Ja - jeg har fanget hvad du mener, Holger.

Men det handler jo bare om hvor man "lægger snittet" - du kan jo ikke alene definere på vegne af hele samfundet "hvad der er væsentligt" og hvad der er "whatever".

Her er du - tilsyneladende - i mindretal. Og så må man jo rette ind. Ligesom vi andre gør, når vi er uenige med flertallet.
Det hedder demokrati.
Get it :)
Senest rettet af Mikkel Kå ons 8. feb 2017 15:39, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Man kan godt kalde det tvang, når det store flertal trækker noget ned over hovedet på en, men hvis man gerne vil være en del af et samfund, så må det være præmissen.

Ellers kan man jo bare vælge at købe sig en øde ø.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er en meget normal måde at betragte det på - jeg er jo vokset op med den synsvinkel, det er vi alle. Ikke så sympatisk, men naturligvis nemt for dem som får det som de vil.

Der synes jeg det er mere sympatisk, at prioritere frihed over tvang. Bare kald mig hippie, men jeg tror på det gode i mennesket og på at prioritere mennesket over systemet og flertallets tyranni.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Hvem er "de" - "dem" der får det som de vil?

Jeg kender ikke en eneste, der "har det som de vil" - det er jo det der hele demokratiets pointe. At vi må deles om at få ret, og opnå kompromisser der er tålelige for flertallet. Det har intet med tyranni at gøre.

Nu kom vi måske lidt langt væk fra DR-diskussionen? Men interessant, synes jeg.

Men det der med at behæfte modpartens holdninger med negative konnotationer, og sin egne som billede på "det gode", er jeg ikke så meget til.
Nogle ville sikkert kalde din position "grådig egoisme" som svar på "tyranni". Men det flytter debatten et ufrugtbart sted hen, efter min holdning. Kunne vi ikke prøve at undgå det?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Men hvorfor mon de ikke bare går over til kun at være en internet streaming-tjeneste med login til betalende brugere og deres husstand?

Første argument ville nok være at man ikke bare kan droppe tv-signalet, men jo, det er gjort og folk har skiftet TV ud til at understøtte mpeg2/4 kodningen. De har jo ikke problem med at gøre på radiosiden hvor de snart dræber FM til fordel for DAB... nårh jeg mener DAB+ som de skiftede til .

Hvorfor ikke bare tage skridtet fuldt ud og lave tjenesten digital, så vil det vise sig hvor godt deres indhold er på bankkontoen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Nu skal jeg nok stoppe, men bare lige en sidste bemærkning, som trænger sig på efter at have læst hele tråden igen.


Jeg synes det er lidt sjovt, at sådan en tråd som handler om at "folk bare kan søge deres information selv" og "vi har ikke brug for centraliseret nyhedsformidling" er fyldt med faktuelle fejl, som ingen tager sig af, eller undersøger nærmere.

Et par eksempler:
Den med de "biased DR nyheder" har jeg prøvet at skyde ned med link til et referat af en forskningsrapport, men ingen af dem der har lanceret påstanden kommenterer på det, og påstanden lever herefter videre i bedste velgående i resten af tråden. Uden nogen form for dokumentation.

De påstås også at licensen er "steget helt vildt" - det påstås at den er fordoblet på 10 år. Men ifølge DRs opgørelser (se link) er licensen vokset med 400kr på fra 2006 til 2016 år. For at finde en fordobling skal vi tilbage til slutningen af 80'erne hvor licensen var omkring 1200.
Korrigeret for inflation (danmarks statistiks forbrugerprisindeks) er der reelt tale om en stigning på knap 400 kr fra 1989 til 2016.

http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/6FEB03B4- ... 092015.pdf

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Licens var en ting der til dels gav mening dengang det ikke var teknisk muligt at styre hvem der kunne modtage ens tv-signaler. Men i dag har vi ikke det tekniske problem.
Hald skrev:Men hvorfor mon de ikke bare går over til kun at være en internet streaming-tjeneste med login til betalende brugere og deres husstand?
Hvorfor? Fordi de er i den fantastiske situation lige nu, at vi stadigvæk har konceptet "licens": Et system hvor man på den ene side ikke er en del af skatten og dertil hørende forhandlinger om hvad skattepengene skal gå til, og på den anden side kan kradse penge ind fra mennesker der (som jeg) hverken ser dansk TV, hører dansk radio, eller ønsker at gøre det. At give afkald på sådan en indtægtskilde er næppe i deres interesse.

Og hver gang nogen prøver at anfægte systemet, afsporer DRs folk elegant hele debatten vha. udtrykket "public service", hvilket må siges at være noget af et retorisk kneb, eftersom al TV i praksis er public service ifølge lovgivningen. Faktisk citeres radio- og fjernsynslovens paragraf 10 på kulturministeriets hjemmeside, hvor man kan se at public service defineres som "et bredt udbud af programmer og tjenester omfattende nyhedsformidling, oplysning, undervisning, kunst og underholdning." - D.v.s. kan det betegnes som underholdning, ja så er det public service.

Kort sagt: Begrebet "public service" er altså ubrugeligt til andet end villedning. Og hele konceptet "licens" bør afskaffes, da det er en konstruktion som både gør DR usårlige overfor venstrefløjen (det er ikke skat) og højrefløjen (det er ikke brugerbetaling). De er med andre ord hævet over demokratiet.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Syntes ovenstående er rimelig skarpt set. Personligt så jeg helst at det kørte over skatten, og at deres budgetter i så fald blev omprioriteret til at have mindre underholdning, da jeg ser det som spild af offentlige midler (det var faktisk en af hovedårsagerne til jeg citerede Holger tidligere).

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Hald skrev:Men hvorfor mon de ikke bare går over til kun at være en internet streaming-tjeneste med login til betalende brugere og deres husstand?
Udover alle de grunde der allerede er præsenteret, kan jeg komme i tanke om minimum 2 mulige (om end sammenhængende) forklaringer.

1: Fordi min gamle mormor på 85 ikke kan finde ud af alt det der interweb-halløj.

2: Fordi en rigtig stor del af danskerne, er mægtig glade for DR og den måde som "biksen kører på".

Nuvel, denne undersøgelse er 10 år gammel, og jeg har ikke belæg for at sige at det alt sammen gælder i samme omfang i dag. Så ret mig gerne hvis jeg tager fejl, men indtil videre er jeg vist den eneste der besværer mig at få noget fakta ind i den her diskussion. Så jeg tillader mig lige at citere lidt løst fra hovedkonklusionen.

"DR har stadig en særlig status blandt danskerne i forhold til andre mediebetalingstilbud. Når de bliver sat til at prioritere i medietilbud, er der flest danskere, der nødigst vil undvære DR’s tilbud. Samtidigt er DR også det ’medie’, som flest danskere vurderer, leverer mest kvalitet for pengene, når priserne på medietilbuddene lægges åbent frem.
Der er dog flere danskere, der vurderer at DR leverer en kvalitet, som de ikke vil undvære, end der er danskere, som vurderer, at DR leverer mest værdi for pengene sammenlignet med andre medietilbud."

"Undersøgelsen viser, at der generelt er opbakning til, at DR satser på nye områder i fremtiden. Knapt 8 ud af 10 af danskerne går således ind for, at DR enten investerer flere penge i kvaliteten af programmer og services eller tilbyder nye temakanaler.
Undersøgelsen viser endvidere, at over halvdelen af danskerne foretrækker ’det nye DR’ med temakanaler, også selvom licensen stiger til 160 kr. om måneden."

I kan selv læse resten her:
https://www.dr.dk/NR/rdonlyres/D8F466AE ... pport2.pdf

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Mike-air skrev: Personligt så jeg helst at det kørte over skatten, og at deres budgetter i så fald blev omprioriteret til at have mindre underholdning, da jeg ser det som spild af offentlige midler (det var faktisk en af hovedårsagerne til jeg citerede Holger tidligere).
Og det er jeg - personligt - også enig med dig i. For min skyld kunne man godt reducere antallet af amerikanske serier (og genudsendelser af dem - hvor mange gange skal vi egentlig se "De flyvende læger"), skære ned på antallet af TV og Radiokanaler, nedprioritere de mange dårlige kulturproduktioner - og så bare gå all in på nyheder.

Spørgsmålet er om også flertallet af danskerne er enige.

Jeg tvivler, og bøjer mig for flertallet...

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Folk der altid skriver "jeg ser ikke DR eller hører DR radio, så jeg vil ikke betale licens", ved oftest ikke hvad licens pengene går til, udover DR :-)

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Holger skrev:Bare kald mig hippie.
Det er nok noget af det sidste, jeg ville kalde dig. Hippiebevægelsen handlede, så vidt jeg ved, mest om solidaritet. Det synes jeg ikke, du giver udtryk for at være den største tilhænger af...

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Mikkel Kå skrev:Spørgsmålet er om også flertallet af danskerne er enige.

Jeg tvivler, og bøjer mig for flertallet...
Det du indikerer her, er at der er et flertal der muligvist er uenige med du og jeg.

Men kan vi sige at der er det?

Hvis ikke der har været en folkeafstemning, så ved vi det reelt set ikke. Teoretisk set er muligheden der for at 90% af danskerne ønsker at ændre DR på præcist den måde du skitserer. Det er nok meget usandsynligt, givet den fordeling der er i folketinget, men muligheden er der stadig.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Jeg synes rapporten jeg har linket til ovenfor viser et billede af generel tilfredshed med DRs services (selvom den er 10 år gammel, og det dermed er med visse forbehold i forhold til det aktuelle billede). Og ja, det generelle politiske billede taler for samme konklusion, synes jeg.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Mikkel Kå skrev:Jeg synes rapporten jeg har linket til ovenfor viser et billede af generel tilfredshed med DRs services (selvom den er 10 år gammel, og det dermed er med visse forbehold i forhold til det aktuelle billede). Og ja, det generelle politiske billede taler for samme konklusion, synes jeg.
Dude, 10 år er alt for gammelt til at det kan bruges til noget. Der er sket utroligt meget med mediebillet siden da.

Det er ellers et fint analyse bureau der har lavet den :) :)

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Jeg kan ikke umiddelbart finde noget nyere materiale der synes definitivt at afkræfte den konklusion. Du peger også selv på "det politiske billede" som ikke synes at vise en særlig forandring i det forhold.

Jeg kan godt finde noget nyere som bekræfter pointerne fra 2006 undersøgelsen, men det er noget DR selv har lavet og datagrundlaget fremgår ikke ret tydeligt. Så den ville jeg ikke smide her.
(Det er så heller ikke verdens grundigste søgning jeg har lavet...)

Hvis du har et link til en nyere undersøgelse af samme art, så smid den da endelig her. Jeg vil gerne blive klogere...




Når det så er sagt, mener jeg også man skal passe på med ikke at barbere for meget af "mangfoldigheden" ud af DR. For det mangfoldigheden der giver de brede masser incitament til betale, og dermed sikre - blandt andet - at der er plads til en nogenlunde sober nyhedsdækning.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Ingen af os har noget, og dermed står den også åben..

Vi kan ikke sige hvorvidt majoriteten af befolkningen;
- Er tilfredse med DR og de disponeringer der er gjort over de seneste år
- Ikke ønsker at licensen blev ændret til at være en ren medie skat i stedet

med mindre der er lavet en nyere, repræsentativ måling som be/afkræfter dette.

Derfor 0-0 til både fortalere og modstandere.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Nu bliver det jo lidt et underspørgsmål ift trådens udgangspunkt, men derfor kan det jo være fint nok at få lukket den del.

Du har ret i at vi ikke kan konkludere noget definitivt for nuværende. Vi kan selvfølgelig godt sidde og vente på at nogen laver en sådan undersøgelse, eller også må vi arbejde ud fra det materiale, der faktisk er til rådighed (de undersøgelser som faktiske er lavet, det generelle politiske billede, vælgernes dagsorden m.m.), vel vidende at det så i høj grad bliver en strid på ord.

Anyways: der er næppe grund til at vi to tærsker langhalm på det, for vi er så vidt jeg kan se, rimeligt enige om hvad der burde være DRs primære fokus, og at man sagtens kunne omlægge licensen til en skat, og at en sådan omlægning måske - forhåbentligt - også kunne føre til en bredere diskussion af hvad DRs rolle skal være.



I forhold til trådens overordnede udgangspunkt - skal vi kalde det "luk-lortet-diskursen" - har jeg vist ikke mere at tilføje end det allerede anførte.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Nu fandt jeg så alligevel noget, men jeg har ikke tid til at pløje det igennem lige nu.

DR er forpligtet til at lave en årlig "public service redegørelse" - den indeholder bla statistik over hvor mange der bruger DR services m.m.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Mikkel Kå skrev:Nu fandt jeg så alligevel noget, men jeg har ikke tid til at pløje det igennem lige nu.

DR er forpligtet til at lave en årlig "public service redegørelse" - den indeholder bla statistik over hvor mange der bruger DR services m.m.
Og jeg er næsten sikker på det er mine kolleger der laver den, men det er stadig ikke en måling af de to hypoteser vi har diskuteret ovenfor.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Når nu vi er ved at vende tilbage til trådens udgangspunkt (kudos for en sober diskussion - jeg skal beklage, at ikke alle mine bidrag har været lige sobre)

Jeg er en af dem, der synes, at det eneste TV-udbud på dansk, der overhovedet er værd at beskæftige sig med er DR. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har set noget på TV2. Jeg kan også tage Kanal5 og TV3 (Jeg har fravalgt alle kanaler jeg kunne fravælge), og det hænder jeg ser Big Bang Theory, Politijagt, luksusfælden eller nogen kitchen nightmares. Af dem er det kun politijagt, der er den mindste smule kød på. Det er faktisk lige før, jeg vil kalde det public service. Til gengæld synes jeg, at både DR2 og DR3 ofte præsenterer programmer, hvor der rent faktisk er lidt kød på. Hvis jeg helt frit kunne vælge TV kanaler, ville alt andet end DR få kniven. Ikke alle DRs kanaler ville klare cuttet.

På radiofronten har jeg det til gengæld lige omvendt. I min optik har P3 fuldstændig smadret den danske musikscene, og den del af den danske musikscene, jeg interesserer mig for er overhovedet ikke repræsenteret på DRs FM radiokanaler. Hvis de ville noget med deres public service forpligtelse i den sammenhæng burde de præsentere et langt bredere udsnit af den danske musikkultur. Det gør de ikke - så skal man over på mere eller mindre obskure internetkanaler. Jeg hører gerne radioavisen, musikquizzen og Monopolet. Alt andet kan de gerne skrotte for min skyld.

Jeg synes, det er et kæmpe demokratisk problem, at flere og flere mennesker vælger kun at høre nyheder fra mere eller mindre politisk farvede medier, og at de kun lytter til dem, de på forhånd er enige med. Samtidig prøver flere at flere politikere at 'snakke direkte med vælgerne' - men altid i en form, hvor ingen har mulighed for at stille kritiske spørgsmål, politikerne er tvunget til at svare på. I USA har det allerede ført til Trump, og også i Europa er det en voksende tendens. På det punkt spiller DR en stor rolle i det danske politiske landskab. Politikere (fra begge fløje) bliver rent faktisk faktatjekket, og politikerne bliver hevet i studiet til programmer, hvor der rent faktisk er tid til at snakke til bunds. De sociale medier spiller til gengæld en lidt negativ rolle her. De er med til at forstærke tendensen til at vi kun hører nyheder fra folk vi er enige med - Til gengæld har de (specielt Twitter) også gjort, at nyheder kan spredes langt hurtigere end tidligere, og det er en god ting. Bagsiden af den medalje er, at de spredte nyheder eksisterer uden faktatjek, uden neutralitet og i en vis grad lever i 'enighedsboblen'.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Mike-air skrev: Og jeg er næsten sikker på det er mine kolleger der laver den, men det er stadig ikke en måling af de to hypoteser vi har diskuteret ovenfor.
Den med den omlagte licensbetaling fremgår ikke af redegørelsen. Desværre...

Men den kan godt sige noget om hvordan folk bruger DR og dermed også indikere noget om hvorvidt en ændring af programfladen ville opfattes som godt eller skidt. (Men altså ikke direkte om DR skal stoppe med at sende "De flyvende læger" :) )

Overordnet hæfter jeg mig ved (2015-tal):
ca 80% af befolkningen benytter sig af DRs tv-tilbud.
- DR1 er klart den største faktor her, med DR2 på andenpladsen. Det siger ikke noget entydigt om balancen mellem nyheder/kultur/osv. Jeg opfatter - personligt - ikke DR1 som en nyhedstung kanal.
Størstedelen af radiolytterne er på P4 og P3 - ikke ligefrem de nyhedstunge kanaler. Omvendt har P1 den højeste kvalitetsvurdering af radiokanalerne. Og P1 er også den radiokanal flest ville savne, hvis den ikke var der.
Men der er stadig 73% der ville savne P3. (Guderne må vide hvorfor...)
Dr.dk vurderes til at være relevant, troværdig og af betydning for det danske samfund, af cirka 70%.

Det noget brogede billede af hvordan de forskellige DR tilbud benyttes får mig til at konkludere at "flertallet" af brugerne ikke ville bryde sig om en benhård nyhedssatsning på DR, og der er ikke noget i det der får mig til at betvivle at resultaterne fra 2006 undersøgelsen stadig skulle kunne være gældende. Men jeg er klar over at det er en læsning jeg selv ligger i tallene. Så man er velkommen til at skyde det ned med nogle andre tal.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

En god grund til at 2006-tallene ikke stadig er gældende:
Det er 10 år siden.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Nu var hovedfokus i mit senest indlæg jo på 2015 tallene, og de betragtes ikke som bevisførelse for at 2006 tallene stadig gælder.

Det fremgår egentlig ret tydeligt synes jeg. Men man kan selvfølgelig godt fejllæse det, hvis man vil.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Mikkel Kå skrev:Nu var hovedfokus i mit senest indlæg jo på 2015 tallene, og de betragtes ikke som bevisførelse for at 2006 tallene stadig gælder.

Det fremgår egentlig ret tydeligt synes jeg. Men man kan selvfølgelig godt fejllæse det, hvis man vil.
Glemte lige at qoute, sorry:
og der er ikke noget i det der får mig til at betvivle at resultaterne fra 2006 undersøgelsen stadig skulle kunne være gældende. Men jeg er klar over at det er en læsning jeg selv ligger i tallene.

Nyt svar