4Sound i knæ

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Re: 4Sound i knæ

Indlæg af Smittefar »

DUBTEMPLE skrev:Og hvordan er det fysiske varehus nede i tyskland ?

Med betjening ?

Med kompetance ?

Med muligheden for at prøve alt af i ro og mag uden for meget indblanding ?

Står tingene rent faktisk fremme i stor stil ?
Uden at have været dernede, er det mit indtryk at svarene til alle spørgsmål er ja. Jeg tror ikke, der er så meget personale, men det er der.

Jeg har også tænkt tanken, at Thomann kunne vælge at bygge et showroom/pickup-point i Storkøbenhavn tæt på en S-togsstation og en motorvej og med en stor parkeringsplads. Det kunne meget hurtigt gøre meget ondt på 4sound. Jeg kommer efterhånden meget sjældent i 4sound - mest fordi, jeg er flyttet til Søborg, og det er bare ikke nemt at komme derind. I gamle dage boede jeg lige ved Nordhavn St. så der kunne jeg komme derind på et kvarters tid.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

Har oplevet både 1'ste klasses service og betjening hos 4sound, men osse himmelråbende arrogant bedrevidenhed uden noget at have det i!

Der bliver svært at undvære en fysisk butik til at fornemme hvordan tingene "føles", men et par år mere med VR, AR og 3D-printning kunne nok hjælpe på det. F. eks kunne Fender lave en VR-butik hvor du kunne prøve alle halsprofiler, bodyshapes, træsorter, og farver, for at man så derefter kunne bestille et custom-eksemplar, der bliver leveret direkte til dig fra fabrikken. (3D-print?)
Så vil Thomann osse være væk! Ingen er sikker!

Da jeg var knægt (lang tid siden!) var der ismejerier, bladkiosker, tobakskiosker, købmænd, viktualiebutikker, osv osv, overalt!
Sign of the times? Godt eller skidt? Like it or not? De eneste, der kan ændre på om de handlende stadig vil være der fremover, er os selv, ved at købe hos dem! Selv den bedste betjening og service har svært ved at konkurrere med "et godt tilbud"!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Man fremtiller ofte "kunden" som problemet, i en lidt forkælet branche hvor man har svært ved at kikke ind ad og sætte sig selv i focus i stedet. Jeg oplever generelt bedre service, support, knowhow, hurtighed, respons, og lagerbeholdning på nettet, end jeg gør i fysiske butikker.

Sjældent jeg har spørgsmål længere, det har jeg som regel checket ud allerede, da jeg hader det der tomme og irriterede blik de sender afsted når de ikke kan svare

Det eneste jeg reelt har behov for skulle være et showroom, samt gratis pick-up point
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Sidst jeg handlede i 4sound var 2-3 år siden, på trods af jeg bor tæt på, og køber grej konstant. Der havde noget så sjældent som en rimilig pris på et par beyer headphones. Da jeg lige skulle prøve de andre 10-12 stykker viste det sig at deres demo anlæg ikke virkede, og der kun var lyd i et par stykker af dem. Oppe bag disken stod samtidig 4-5 ekspedienter og trådte hindanden over tæerne som om der ikke var noget fornuftigt at lave. Jeg orkede ikke at nævne det, for det havde været ude af funktion flere uger, og problemet var tydeligvis at de ikke GAD ordne det, betalte bare for dem jeg på forhånd havde udvalgt mig, og siden har jeg så ikke handlet der.
/Dub

Medlemsavatar
Nikolajs
Medlem
Indlæg: 920
Sted: Helsingør

Indlæg af Nikolajs »

I artiklen tales der om "»væsentlig usikkerhed om fortsat drift«". Ville det afholde nogle af jer fra at lave større indkøb hos 4Sound? Ville være kedeligt at købe grej hos en forhandler der har lukket og slukket om et halvt år.
[color=#FF0000]Es ist nicht kaputt, es klingt nur so.[/color]

- Nikolaj.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Nikolajs skrev:I artiklen tales der om "»væsentlig usikkerhed om fortsat drift«". Ville det afholde nogle af jer fra at lave større indkøb hos 4Sound? Ville være kedeligt at købe grej hos en forhandler der har lukket og slukket om et halvt år.
I forhold til garanti mm. er det da noget juks, ja.

Men personligt går jeg og kigger på grej til omkring 10.000 og jeg ville ikke have noget problem med at købe det ved 4sound, hvis blot prisen er ok, og de har det liggende i butikken (hvilket er det vigtigste kriterie for mig - jeg hader at vente).

Men hvis det nu var en dyr preamp eller kondensator mic, så ville jeg ikke købe den hos 4sound imens der er den her høje sandsynlighed for at de går konkurs.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Nikolajs skrev:I artiklen tales der om "»væsentlig usikkerhed om fortsat drift«". Ville det afholde nogle af jer fra at lave større indkøb hos 4Sound? Ville være kedeligt at købe grej hos en forhandler der har lukket og slukket om et halvt år.
Jeg har faktisk i forvejen undgået dem, i en del år, men kun "såvidt muligt", jeg har ikke noget princip om ikke at bruge dem, og det SKER da de har haft et ok tilbud, dog er der flere år imellem :-) så i det scenario der er nu ville jeg fortsat bruge dem, men prisen skal nu være ENDU lavere før jeg slår til, som dispensation for usikkerheden, og selv om de klare den er deres garantier jo stadig dårligere end nede sydpå, typisk, den slags skal dispenseres,...

Her og nu ville jeg kun købe kraftigt nedsatte varer, f.eks. halv pris, og jeg vilke kun købe typer af varer hvor garanti normalt aldrig bliver aktuelt.

Noget i stil med nogle SM58'ere til 350 kr stykket på et ophørs udsalg ville jeg overveje, aldrig noget dyrt, såsom en synth eller guitar, der ville jeg ikke røre dem med en ildtang

Anyway, de har jo næsten aldrig hvad jeg skal bruge, så meget teoretisk tanke, uanset prisen ;-)
/Dub

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg har aldrig haft problemer. Fik engang en mikrofon der var defekt i strømforsyningen og den byttede de bare. Det er nu mest mindre ting jeg køber i 4sound, som synths, hørebøffer og stativer. High end gear handler jeg hos Cyberfarm. Det er lidt udenfor 4sound Aalborgs ekspertise, fandt jeg ud af. Men jeg ville faktisk være ked af at skulle bestille alt hjem fra Thomann, når jeg kan køre i 4sound og hente tingene nu og her. Omvendt kan de nok ikke bygge en god forretning på alle de småkøb
Deaktiveret

Medlemsavatar
KreXX
Medlem
Indlæg: 96
Sted: Odense

Indlæg af KreXX »

DUBTEMPLE skrev:Og hvordan er det fysiske varehus nede i tyskland ?

Med betjening ?

Med kompetance ?

Med muligheden for at prøve alt af i ro og mag uden for meget indblanding ?

Står tingene rent faktisk fremme i stor stil ?
Har lige været dernede for anden gang på 3 år. God kundeservice, masser af ekspedienter som alle er høflige med at finde vare eller lave demo på deres kæmpe udvalg i butikken. Hvis det ikke fysisk er i butikken og du gerne vil prøve det skaffer de det fra lageret i løbet af 30 min. Prøvede bl.a guitarer i 80.000kr klassen ved at spørge pænt om man demo'e i deres VIP rum. Selvom vi var 8 danskere på tur og ikke købte for særligt mange penge hører man ikke en brokke over man hopper fra et instrument til andet. Har nærmest opgivet 4sound da de ikke har ting på lager eller har ekstrem lang ventetid på skaffevarer.

Medlemsavatar
KreXX
Medlem
Indlæg: 96
Sted: Odense

Indlæg af KreXX »

DUBTEMPLE skrev:Og hvordan er det fysiske varehus nede i tyskland ?

Med betjening ?

Med kompetance ?

Med muligheden for at prøve alt af i ro og mag uden for meget indblanding ?

Står tingene rent faktisk fremme i stor stil ?
Har lige været dernede for anden gang på 3 år. God kundeservice, masser af ekspedienter som alle er høflige med at finde vare eller lave demo på deres kæmpe udvalg i butikken. Hvis det ikke fysisk er i butikken og du gerne vil prøve det skaffer de det fra lageret i løbet af 30 min. Prøvede bl.a guitarer i 80.000kr klassen ved at spørge pænt om man demo'e i deres VIP rum. Selvom vi var 8 danskere på tur og ikke købte for særligt mange penge hører man ikke en brokke over man hopper fra et instrument til andet. Har nærmest opgivet 4sound da de ikke har ting på lager eller har ekstrem lang ventetid på skaffevarer.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Positive historier kan evt. postes her: http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=16&t=73874
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Der er "lokale udlejes" skilt på trommeafdelingen i Kbh. Noget tyder på at det er på vej i den gale retning for alvor.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

K-Bee skrev:Der er "lokale udlejes" skilt på trommeafdelingen i Kbh. Noget tyder på at det er på vej i den gale retning for alvor.
Er det ikke bare fordi de rykker det over ovenpå guitar afdelingen? Der har de gået og sat en 1. sal i stand ved jeg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Trommeafdelingen i Kbh er den eneste trommebutik ud over Drumcity i Århus hvor har oplevet et trommesæt være stemt korrekt, så man rent faktisk kunne hører ordentlig forskel på produkterne. Der findes helt sikkert flere, men det havde jeg ikke forventet da de fleste musikbutikker sælger trommer uden at vide noget om dem.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Madelaire skrev:
K-Bee skrev:Der er "lokale udlejes" skilt på trommeafdelingen i Kbh. Noget tyder på at det er på vej i den gale retning for alvor.
Er det ikke bare fordi de rykker det over ovenpå guitar afdelingen? Der har de gået og sat en 1. sal i stand ved jeg
Det kan selvfølgelig godt være. Så bare lige skiltet :wink:

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Indlæg: 1732
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Jeg har flere gange haft fornøjelsen af at arbejde i kæden (både hos Knud Eskildsen, Aage Jensen, og senest 4SOUND), og jeg må erkende at jeg har set det komme i lang tid. Det er jeg sikkert ikke den eneste der har, men jeg har flere gange kommenteret på den måde man har forsøgt at fyre sig til et bedre regnskab.

Det er simpelthen en nedadgående spiral når man for at få lidt mere "plus" på bundlinien i et væk fyrer medarbejdere i de enkelte forretninger. Mange gange har de valgt at opsige nøglemedarbejdere med årtiers erfaring og viden for efterfølgende at ansætte helt grønne medarbejdere uden viden og uden veludviklet service.

At de så også kun sjældent havde råd til at have de bare lidt dyrere varer på lager er et helt andet, men meget relevant, problem.

Jeg er desværre ikke overrasket;

Kenneth.
KennethA

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

DUBTEMPLE skrev:Hvis det når dertil, så er der sikkert basis for lydmaskinens årlige bustur til tyskland :-)

Cyberfarm mistede jeg lidt fidusen til sidste år ,...

(og for at gøre en lang historie kort, så tror jeg heller ikke de vil falde ind i rollen som min fremtidige hardware-pusher)

Nicolai har jo gang i noget oppe i Lyngby ,.. ved ikke præcis hvilken målgruppe han sigter på langsigtet
Jeg kan nu ikke tage æren for noget af det. Jeg synes bare Niels, der ejer butikken i Næstved og har åbnet den lille i Lyngby er en fin fyr. Og da han er Roland Planet og jeg jo har et samarbejde med Roland gennem 20 år, så hjælper jeg lidt til. Officielt tager jeg mig lidt af hans jyske og fynske kunde-kontakt men jeg har til tider mere kontakt til nogle af de sjællandske...
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Jeg var i 4sound i går, og det gjorde lidt ondt i hjertet at se. Der var pillet mange ting ned fra hylderne, bl.a. mange af de fede guitarer, som jeg holder meget af kigge på. Butikken fremstod lidt som at man solgte ud, og ikke bestilte nye varer hjem. Desuden var den ene ene medarbejder suuuupertræt. Jeg spurgte om det havde været en lang dag, hvortil han svarede at det havde været umenneskeligt, de havde ingen aircon, og deres IT system var brudt sammen. Jeg prøvede at opmuntre ham ved at sige at der heldigvis ikke var lang tid til fyraften (2 timer), hvortil han svarede at der var en evighed til.

Jeg spurgte ham også om hvad de var for en udmelding der kom fra bestyrelsen vedr. deres usikre fremtid, hvortil han svarede at det var old news, og at de ikke var i fare... hmmm..

Anyways så synes jeg bare det er megasynd.. Jeg elsker at komme der og jeg elsker at det er muligt at køre ud efter stik, eller prøve en guitar mm. derude. Jeg har aldrig fået en dårlig behandling, og jeg holder faktisk af 4Sound måske mest af alt af nostalgiske årsager.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Smittefar skrev:
DUBTEMPLE skrev:Og hvordan er det fysiske varehus nede i tyskland ?

Med betjening ?

Med kompetance ?

Med muligheden for at prøve alt af i ro og mag uden for meget indblanding ?

Står tingene rent faktisk fremme i stor stil ?
Uden at have været dernede, er det mit indtryk at svarene til alle spørgsmål er ja. Jeg tror ikke, der er så meget personale, men det er der.

Jeg har også tænkt tanken, at Thomann kunne vælge at bygge et showroom/pickup-point i Storkøbenhavn tæt på en S-togsstation og en motorvej og med en stor parkeringsplads. Det kunne meget hurtigt gøre meget ondt på 4sound. Jeg kommer efterhånden meget sjældent i 4sound - mest fordi, jeg er flyttet til Søborg, og det er bare ikke nemt at komme derind. I gamle dage boede jeg lige ved Nordhavn St. så der kunne jeg komme derind på et kvarters tid.
Kan se at Thomann hyrer personale, specielt til at tage sig af det danske marked, selv om vi er uendelig lille i deres målestok, det er fedt :thumbup:

Kommer forbi 4Sound mindst en gang om ugen, (arbejder bl.a. i city), men har i lang tid bare kørt forbi, det er jo ikke der jeg får svar på et spørgsmål, eller finder det jeg skal bruge på lager, og da slet ikke til den rigtige pris. Men i forrige uge var jeg faktisk inde for at kikke på en Epiphone Les Paul, de havde sat den på tilbud måneden ud, (til d 26), men de havde reelt kun haft nogle ganske få af dem kunne han oplyse, disse blev selvfølgelig revet væk straks. Når jeg gik forgæves i butikken så skyltes det at de samtidig havde valgt IKKE at opdatere hjemmesiden. Ikke jordens undergang, men endu en lille ufed oplevelse. Der gik ydeligere flere dage før de fik den brilliante ide at slette tilbudet fra hjemmesiden. Jeg tror ikke det er en god ide at skide på kundernes tid, og forventninger, men det "styrer" de jo selv, eller noget,..
KreXX skrev:
DUBTEMPLE skrev:Og hvordan er det fysiske varehus nede i tyskland ?

Med betjening ?

Med kompetance ?

Med muligheden for at prøve alt af i ro og mag uden for meget indblanding ?

Står tingene rent faktisk fremme i stor stil ?
Har lige været dernede for anden gang på 3 år. God kundeservice, masser af ekspedienter som alle er høflige med at finde vare eller lave demo på deres kæmpe udvalg i butikken. Hvis det ikke fysisk er i butikken og du gerne vil prøve det skaffer de det fra lageret i løbet af 30 min. Prøvede bl.a guitarer i 80.000kr klassen ved at spørge pænt om man demo'e i deres VIP rum. Selvom vi var 8 danskere på tur og ikke købte for særligt mange penge hører man ikke en brokke over man hopper fra et instrument til andet. Har nærmest opgivet 4sound da de ikke har ting på lager eller har ekstrem lang ventetid på skaffevarer.
Glæder mig at høre, nogenlunde som jeg havde forestillet mig, ved ikke om jeg kommer forbi dem i tyskland nogensinde, men betragter dem vel egentligt som min nye hardware-pusher, da der i mine øjne reelt ikke er nogen der gider at have mig som kunde i Danmark. Og så har du HELT ret i det der med at tingene bare skal være på lager, hvis man er pusher, det er jo ligesom ideen,... min sidste bestilling på diverse ting gik endu engang til Thomann for kort tid siden, mange af delene skulle jeg have kæmpet for at få fat på i DK, sikkert forgæves for flere af delene, samt deraf følgende ventetid, og vanlig kludder, det gider man ikke at betale op til dobbelt pris for,... Thomann havde endu engang det hele, straks, og leverede endu engang på mit dørtrin, uden bøvl, uden fejl, og uden porto,..
Vedhæftede filer
tho.JPG
tho.JPG (85.23 KiB) Vist 2373 gange
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har lige været i 4sound (KBH) i dag for første gang i lang tid - Det var faktisk en stor positiv oplevelsen. Christian P og Bob stod ved disken, og jeg blev hilst med et "Hej Kristian, kan det passe, du har fået lagt noget til side, det synes jeg, jeg så i morges?" Og ganske rigtigt, det havde jeg, men det var nu godt nok i studieafdelingen. Men Christian ville gerne vise mig alt det nye, de havde lavet, så knægten (Johan, 4 år) og jeg fik en rundvisning i deres nye superlækre akustiske afdeling ovenpå.

Alle afdelingerne har fået en overhaling, og jeg synes faktisk, det er blevet toplækkert. Bobs brune samling er blevet til en fast udstilling ovenpå, og det er sguda også meget fedt.

Angående Thomann, så har nogen af mine bekendte guitarister været dernede fornylig og lavet en VLOG. Afsnit 1 er fra justmusic i Hamburg, men afsnit 2-4 er fra Thomann. Afsnit 2 og 3 er fra hhv servicecenter og lageret. Afsnit 4 er fra showroom - Her er afsnit 4
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Smittefar skrev:Jeg har lige været i 4sound (KBH) i dag for første gang i lang tid - Det var faktisk en stor positiv oplevelsen. Christian P og Bob stod ved disken, og jeg blev hilst med et "Hej Kristian, kan det passe, du har fået lagt noget til side, det synes jeg, jeg så i morges?" Og ganske rigtigt, det havde jeg, men det var nu godt nok i studieafdelingen. Men Christian ville gerne vise mig alt det nye, de havde lavet, så knægten (Johan, 4 år) og jeg fik en rundvisning i deres nye superlækre akustiske afdeling ovenpå.

Alle afdelingerne har fået en overhaling, og jeg synes faktisk, det er blevet toplækkert. Bobs brune samling er blevet til en fast udstilling ovenpå, og det er sguda også meget fedt.

Angående Thomann, så har nogen af mine bekendte guitarister været dernede fornylig og lavet en VLOG. Afsnit 1 er fra justmusic i Hamburg, men afsnit 2-5 er fra Thomann. Afsnit 2 og 3 er fra hhv servicecenter og lageret. Afsnit 4 og 5 er fra showroom - Her er afsnit 4
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
KreXX
Medlem
Indlæg: 96
Sted: Odense

Indlæg af KreXX »

Jeg er ham båtnakken i video 1 der kalder LUKE 3 for verdens kedeligste guitar.

Det er netop den geargaztour jeg snakker om.

Det var 4 gang vi kørte med samme koncept på 2 dages tur med en overnatning.

Medlemsavatar
Frederik Braad
Medlem
Indlæg: 46
Sted: Aarhus

Indlæg af Frederik Braad »

Jamen hvis 4Sound lukker, hvor skal alle de studerende musikere så have studiejob henne :lol:

Medlemsavatar
WarmJet
Medlem
Indlæg: 90
Sted: Århus

Indlæg af WarmJet »

En skam hvis de lukker. Har altid fået god og kompetent behandling i Århus-afdelingen, også selvom jeg sjældent køber andet end kabler.

Men ja, det er forståeligt nok hvorfor de har problemer. Guitarafdelingen har som folk nævner andet end almindeligheder og studieafdelingen kunne godt bruge flere high end varer og det ville være rart hvis de begyndte at importere Oktava mikrofoner, der i mine ører tørrer gulvet med næsten alle andre mikrofoner i samme prisklasse. Samtidig ville det også være fantastisk hvis de solgte RTM bånd, der burde være kundegrundlag for det i Århus.

Ville stort set aldrig overveje at købe en guitar på nettet, selvom produktionen er automatiseret idag er træ stadig et organisk materiale og især med de billige modeller kan kvaliteten og en guitars "personlighed" svinge en del fra enhed til enhed.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ja, selv de mest oplagte mikrofoner, m.m. lagerføres ikke. Til min store overraskelse har Rossum end ikke en dansk forhandler eller importør, da jeg overvejede at placere ordren på Morpheus i DK. Rossum spurgte om jeg kendte nogen kompetente muligheder, da 4sound således ikke lå i kortene spillede jeg bolden op til Cyperfarm, de fulgte dog aldrig op på min henvendelse, gav end ikke lyd efterfølgende på nogen måde. Men det er vel også en måde at fortælle man ikke gider kunden. Heller ikke for en anden gangs skyld. Jeg har modstræbende forliget mig med at blikket må vendes mod udlandet, i stort, såvel som småt. I en lang årrække undersøgte jeg faktisk før alle køb, om der skulle være en lige så god eller bedre mulighed i DK før ordren gik videre. Dette sker ikke længere.

4sound er vist iøvrigt ikke dansk, men et norsk foretagende såvidt jeg husker, lidt på samme måde som hvis Thomann åbnede en filial i DK
/Dub

Nyt svar