4Sound i knæ

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Re: 4Sound i knæ

Indlæg af DUBTEMPLE »

Her er så historien om hvordan 4sound mistede endu en ordre
https://www.4sound.dk/pa/mikrofoner/kam ... ideomic-me

Prisen er NOGENLUNDE ok, samme som de billigste på pricerunner incl porto, men man har så valgt IKKE at ligge inde med et eneste eksemplar i hovedafdelingen hvor jeg kører forbi senere i dag

De har den kun i en fjern afdeling, og skal have 60 kr for at sende, istedet for at udveksle varene gratis og internt mellem sine afdelinger, hvor man vel alligevel har en vis logistik kørende, som minimum på ugentligt basis.

Dette har f.eks. T hansen kunnet finde ud af i årevis, uden problemer af nogen art, men ikke 4sound, de kan ikke finde ud af det, og syntes åbenbart de er i en position hvor de skal irritere de kunder der stadig er tilbage :-)

Det bliver Thomann endu engang, ved næste samlede bestilling, eller en af "hardware-pusherne" fra pricerunner

Nogen vil måske indvende at det var spild af tid og undersøge, eller bare overveje 4sound, men det kom sig af de dukkede op på en google søgning

R.I.P. 4sound ,... det kunne I sgu have gjort bedre
/Dub

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Ærgerligt med 4sound. Jeg køber for ml 5-10.000 kr/år hos dem, og er altid glad for at kunne prøve grejet i deres butikker. Der er dog gået for meget Fona bullshit salgsteknik i samtalerne med ekspedienterne, hvor man hele tiden kan høre de instuderede "taler", så dem prøver jeg at undgå. Jeg har ikke brug for mere push til at købe noget (jeg har da taget skridtet ind i butikken for f.....), eller instuderede feature opremsninger som jeg har googlet 20 gange.

Thomann fungerer ofte bedre, men nogle gange slår tilbuddene i 4sound dem altså. Der er aldrig tilbud hos Thomann, kun faste lave priser.

Jeg vil også sige at instrumenter køber jeg helst i butikken, eller hos en forhandler der laver justering før de sender dem. Det gør Thomann ikke, men det gør fx Andertons i England, og med den lave kurs på pundet, så slår Andertons ofte Thomann på prisen. Tjeck det selv..

Medlemsavatar
Nikolajs
Medlem
Indlæg: 920
Sted: Helsingør

Indlæg af Nikolajs »

Der er aldrig tilbud hos Thomann, kun faste lave priser.
Det er i så fald en temmelig ny strategi. Jeg modtager et par gange om året en lille plakat med blowout-deals og andre tilbud fra Thomann. Disse tilbud kan også findes på deres hjemmeside.
[color=#FF0000]Es ist nicht kaputt, es klingt nur so.[/color]

- Nikolaj.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Jeg var i 4sounds trommeafdeling i København forleden. Jeg skulle købe to cajoner til musikskolen. Der stod 2-3 ekspedienter i butikken og sludrede. Jeg smilede til dem og gik ned i kælderen, hvor jeg sad alene I TYVE MINUTTER og prøvede de forskellige cajoner, imens jeg kunne høre ekspedienterne stå og snakke og grine og hygge sig ovenpå. På intet tidspunkt blev jeg tilbudt assistance. Da jeg havde fundet de to cajoner, jeg ville købe, gik jeg op og betalte for dem.

Jeg har også været derinde engang, hvor jeg skulle købe et skind. Da ekspedienten skulle til at slå det ind, kom en kendt trommeslager ind i butikken, som skulle have nogle triggere til en turne. Altså noget Spons. EKSPEDIENTEN SMED BOGSTAVELIGT TALT HVAD HAN HAVDE I HÆNDERNE for at kysse røv på kendistrommeslageren, og i fem minutter var jeg luft.

Jeg fatter ikke hvilken butikschef, der lader sine ansatte opføre sig sådan. Det er et søm i deres egen kiste, hver gang de ignorerer en kunde på den måde.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Udvikling i nøgletal: 4Sound
BEMÆRK: Tidsmæssigt går udvilkingen fra højre mod venstre i tabellen.

Herunder er et screendump af deres nøgletal fra årets afslutning 2014 til 2016. Uanset hvilket nøgletal vi kigger på, er der desværre en negativ trend. Årets resultat er gået fra et underskud på 4,3 millioner til 10,1 millioner ved udgangen af 2016. Bruttofortjenesten afslører at den bagvedliggende omsætning er sunket, med mindre altså at deres omkostninger er skudt i vejret i perioden, hvilket der ikke rigtigt er grund til at tro.

Egenkapitalen er udtryk for selskabets værdi når man ser bort fra gældsposter, og det er rimeligt tydeligt at se at 4sounds værdi er faldet i takt med de har været nødt til at finansiere et stort underskud hvert år. Faldet i balancesummen er formentlig et udtryk for at de har måtte sælge nogle aktiver (bygninger, biler, lager, inventar).

Men generelt ser det rimeligt giftigt ud, da 4sound ikke rigtigt har mere at finansiere deres underskud med. Det betyder altså at de i indeværende år er nødt til at fyre medarbejdere (evt. lukke afdelinger) og stifte gæld for at holde hjulene kørende ind i 2018.
Skærmbillede 2017-09-07 kl. 17.55.49.png
Personligt tror jeg at hvis de ikke a) lukker afdelinger og fyrer medarbejdere eller b) får overbevist investorer eller banker om at de skal have mere kapital til at finansiere underskuddet - så er de nødt til at lukke i løbet af Q1 2018.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

mikkels skrev:Jeg var i 4sounds trommeafdeling i København forleden. Jeg skulle købe to cajoner til musikskolen. Der stod 2-3 ekspedienter i butikken og sludrede. Jeg smilede til dem og gik ned i kælderen, hvor jeg sad alene I TYVE MINUTTER og prøvede de forskellige cajoner, imens jeg kunne høre ekspedienterne stå og snakke og grine og hygge sig ovenpå. På intet tidspunkt blev jeg tilbudt assistance. Da jeg havde fundet de to cajoner, jeg ville købe, gik jeg op og betalte for dem.

Jeg har også været derinde engang, hvor jeg skulle købe et skind. Da ekspedienten skulle til at slå det ind, kom en kendt trommeslager ind i butikken, som skulle have nogle triggere til en turne. Altså noget Spons. EKSPEDIENTEN SMED BOGSTAVELIGT TALT HVAD HAN HAVDE I HÆNDERNE for at kysse røv på kendistrommeslageren, og i fem minutter var jeg luft.

Jeg fatter ikke hvilken butikschef, der lader sine ansatte opføre sig sådan. Det er et søm i deres egen kiste, hver gang de ignorerer en kunde på den måde.
Ja, jeg har også ofte følte mig mærkeligt uvelkommen derinde - særligt i trommeafdelingen - til trods for at jeg over en kort periode smed ret mange penge i butikken.

Jeg har med andre ord ikke efterfølgende følt noget særligt incitament til at smide mine penge i de danske butikker som eks 4sound, men handler i stigende grad på nettet. At jeg efterhånden godt ved præcist hvilke varer jeg skal bruge, gør så også at jeg ikke har ret meget brug for den "ekspertise" der følger med ved at handle i en fysisk butik. (Og ja, det er med vilje at ekspertise er sat i anførselstegn i denne sammenhæng)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Er tallene for 4Sound her i Danmark eller hele koncernen?

Og hvis det "kun" er DK - kan det så tænkes, at et overskud andetsteds i koncernen kan "redde" noget i fremtiden?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:Er tallene for 4Sound her i Danmark eller hele koncernen?

Og hvis det "kun" er DK - kan det så tænkes, at et overskud andetsteds i koncernen kan "redde" noget i fremtiden?
Fra MUSIC RETAIL DENMARK A/S, som er moderselskabet til alle 4Sound butikkerne. Kan desværre ikke se om de også har et moderselskab, men hvis de har kan det sagtens lade sig gøre.

Problemet er bare rentabiliteten... Hvem vil kaste flere millioner i en så risikabel investering? Hvis man skal se fremad: er der noget der tyder på at folk vil stoppe med at handle online? eller at flere vil tage ned i en fysisk butik (vel at mærke til den samme pris)?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Så det er ikke så meget, at de er i knæ - men mere, hvis diller de har i munden?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:Så det er ikke så meget, at de er i knæ - men mere, hvis diller de har i munden?
Mere hvor mange dillere de kan nå, 5 minutter inden klubben lukker :-P

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

For første gang havde jeg i denne uge en garantisag hos Thomann på noget der var Dead On Arrival, de skuffede ikke, tværtimod vil jeg være endnu mere loyal kunde hos dem fremover, havde de så bare nøjes med at være billigst og nogle besværlige idioter ville valget være til stede, men jeg ville ikke opdage hvis 4Sound forsvinder.

Når det er sagt vil jeg dog ønske alt godt for 4Sound, og håber at de klarer skærene, jeg ved at en lokal butik kan være guld værd, og at mange uerfarne har brug for den personlige hjælp. Men hvis 4Sound lukker i fremtiden, kommer der andre som kan dække de behov. Guitar centre, trommebutikker og de almindelige butikker vil blomstre mere.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

mikkels skrev: Jeg har også været derinde engang, hvor jeg skulle købe et skind. Da ekspedienten skulle til at slå det ind, kom en kendt trommeslager ind i butikken, som skulle have nogle triggere til en turne. Altså noget Spons. EKSPEDIENTEN SMED BOGSTAVELIGT TALT HVAD HAN HAVDE I HÆNDERNE for at kysse røv på kendistrommeslageren, og i fem minutter var jeg luft.
Jeg har været ude for præcis det samme... bare i guitar-afdelingen

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

EmilEmil skrev:
Jeg har været ude for præcis det samme... bare i guitar-afdelingen
Yep - det var vist standard-proceduren der.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Er 4sound ikke et eller andet stort firma i Norge eller i de baltiske lande? Svjv er det da ikke dansk

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

4sound er norsk. Men de har mange forretninger i DK. Og jeg ville da være ked af at vinke farvel til københavnerafdelingen.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Jo, helt bagved ligger en Norsk olie koncern. Så man kan sige, "moderselskabets moderselskab" ihvertfald ikke mangler penge, og at de får Thomann's omsætning til at ligne en slikbutik. Men derfra og så til om de vil hælde flere penge ud i lokummet (elle i Nordsøen for at blive lidt i stemningen) i form af den skandinaviske musikinstrument-branche er højst tvivlsomt. Ja, 4Sound har sandt for dyden gjort mange ting galt, men de er også et offer for udvilkingen og den tid vi lever i... Jeg har gjort en dyd ud af at drille dem de sidste 5 år, men jeg må erkende at jeg stadig synes det er sørgeligt at det lukker, og det er jeg sikker på det gør.... Men der går også rygter om at Thomann pusler med planer om butikker eller showrooms. Time will tell.....
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvis 4Sound lukker i DK, så vill det være oplagt at Thomann fik en dansk afdeling/showroom.

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Hvordan er det egentlig lige med garanti, hvis man køber noget nu, og de så går rabundus?
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mike-air skrev:Udvikling i nøgletal: 4Sound
BEMÆRK: Tidsmæssigt går udvilkingen fra højre mod venstre i tabellen.

Herunder er et screendump af deres nøgletal fra årets afslutning 2014 til 2016. Uanset hvilket nøgletal vi kigger på, er der desværre en negativ trend. Årets resultat er gået fra et underskud på 4,3 millioner til 10,1 millioner ved udgangen af 2016. Bruttofortjenesten afslører at den bagvedliggende omsætning er sunket, med mindre altså at deres omkostninger er skudt i vejret i perioden, hvilket der ikke rigtigt er grund til at tro.

Egenkapitalen er udtryk for selskabets værdi når man ser bort fra gældsposter, og det er rimeligt tydeligt at se at 4sounds værdi er faldet i takt med de har været nødt til at finansiere et stort underskud hvert år. Faldet i balancesummen er formentlig et udtryk for at de har måtte sælge nogle aktiver (bygninger, biler, lager, inventar).

Men generelt ser det rimeligt giftigt ud, da 4sound ikke rigtigt har mere at finansiere deres underskud med. Det betyder altså at de i indeværende år er nødt til at fyre medarbejdere (evt. lukke afdelinger) og stifte gæld for at holde hjulene kørende ind i 2018.
Skærmbillede 2017-09-07 kl. 17.55.49.png
Personligt tror jeg at hvis de ikke a) lukker afdelinger og fyrer medarbejdere eller b) får overbevist investorer eller banker om at de skal have mere kapital til at finansiere underskuddet - så er de nødt til at lukke i løbet af Q1 2018.
Tak for analysen

Default avatar
Clemme
Medlem
Indlæg: 608
Sted: Vanløse

Indlæg af Clemme »

I forhold til Mikes analyse, så passer det jo fint med de oplevelser flere herinde har haft.

Selv hvad der må betragtes som almindelige hyldevarer er ofte udsolgte i butikkerne, hvilket indikerer, at der er kapitaliseret voldsomt i lagerbeholdningen.

Når bestilte varer ikke kommer (og de kan leveres hos Thomann eller andre), kan det tyde på at kreditorerne har smækket kassen i.

Nu siger grafikken jo ikke noget om gældsposterne, men spørgsmålet er vel, hvilken kreditor der sætter dem stolen for døren, og 4Sound ender i betalingsstandsning.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:Tak for analysen
Det' cool Holger. Vi skriver det bare på regningen 8-)
Clemme skrev:Nu siger grafikken jo ikke noget om gældsposterne, men spørgsmålet er vel, hvilken kreditor der sætter dem stolen for døren, og 4Sound ender i betalingsstandsning.
Gældsposterne har vi her, og ved udgangen af 16 skyldte de lidt over 50 millioner. Det skal dog lige siges at det ikke er helt mærkeligt at en virksomhed der har et stort varelager, også har en proportionalt stor gæld til at finansiere varelageret. Det er de færreste der ejer hele deres varelager, og det at stifte gæld kan hjælpe virksomheder til at vækste hurtigere, samtidigt med at de også får gavn af skatteskjoldet.

Ikke desto mindre ser det stadig grimt ud, givet udviklingen i omsætningen (baseret på mine antagelser). Oven i købet har de i 15 solgt bygninger/ejendomme for lidt under 20 millioner. Alligevel kommer de skidt ud af året, og har ikke fået nedbragt deres gæld specielt meget af den grund.
Skærmbillede 2017-09-08 kl. 16.07.53.png
Nicolai har en god pointe om at de er offer for den tid vi lever i :-)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev:Nicolai har en god pointe om at de er offer for den tid vi lever i :-)
Nej, det er de ikke, tværtimod, så ingen ynk,..

IMHO har de haft årevis til at se det komme, og rette ind, præcis lige som Fona, men de VALGTE noget andet,..

Reglen om "rettidig omhu", gælder ikke kun for olie og shipping-branchen :wink:
SustainerPlayer skrev:
EmilEmil skrev:
mikkels skrev: Jeg har også været derinde engang, hvor jeg skulle købe et skind. Da ekspedienten skulle til at slå det ind, kom en kendt trommeslager ind i butikken, som skulle have nogle triggere til en turne. Altså noget Spons. EKSPEDIENTEN SMED BOGSTAVELIGT TALT HVAD HAN HAVDE I HÆNDERNE for at kysse røv på kendistrommeslageren, og i fem minutter var jeg luft.
Jeg har været ude for præcis det samme... bare i guitar-afdelingen

Yep - det var vist standard-proceduren der.
Helt igennem klamt, og grund nok til at holde sig væk i sig selv :puke:

Der plejer at være nogle få søm i låget på en ligkiste, men i dette filfælde sidder de tæt, og mange,...
/Dub

Default avatar
Telstar
Forum Donator
Indlæg: 354

Indlæg af Telstar »

Jeg har personlig selv handlet en hel del hos Thomann. Men jeg syntes alligevel der kan være en ret stor ulempe ved det. Jeg mener, de er fine nok til mindre ting, eller i det hele taget når handlen går godt, hvilket jo heldigvis er det meste af tiden.

Jeg købte dog en fjeder rumklang (en anelse pricey) lavet af en tysk producent.
Siden dag 1 har der været issues. Kunne dog ikke få den ombyttet. Den skulle sendes til service hos den tyske producent. Så jeg sendte den til Thomann, som sendte den videre til producenten. Det prøvede jeg én gang.

Næste gang der var issues (ikke så lang tid efter), bypassede jeg Thomann da det ville lægge dage til transporttiden da de alligevel bare ville sende den videre. Så jeg sendte den direkte til producenten.
De kiggede så på den (den er håndbygget), fiksede den, og returnerede den til mig.

Fra jeg sendte den afsted til jeg modtog den igen, gik der ihvertfald 3 uger. Nu har den så et issue igen. Og jeg orker næsten ikke at skulle undvære den igen. Og hele bøvlet med at skulle pakke og afsende den.

Her ville det have været meget bedre hvis der var en butik, jeg kunne gå ned til og aflevere den.
Af samme årsag har jeg nogle gange købt hos 4sound, hvis det var en større ting og de kunne konkurrere på prisen.

Købte engang en Prophet 6 gennem en svensk hjemmeside (deres butik ligger i Stockholm), fordi 4sound ikke havde fået den endnu (den var lige blevet lanceret). Big mistake. Der viste sig at være et issue med den, og at skulle sende sådan en kleppert frem og tilbage er mildest talt ikke min livret. Plus at det kostede mig 700,- (det lykkedes mig gennem venner at finde en billig transportør - med GLS eller lignende havde det kostet det dobbelte).

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Telstar skrev:Her ville det have været meget bedre hvis der var en butik, jeg kunne gå ned til og aflevere den.
Af samme årsag har jeg nogle gange købt hos 4sound, hvis det var en større ting og de kunne konkurrere på prisen
Ja, hvis det så reelt virker på den måde, når man, måske lang tid efter, står og skal have repereret noget,...

Jeg kunne også godt finde på at købe en monitor hos Elgiganten, til samme pris, hvis Elgiganten havde den fordel at man kunne indlevere hos dem

Men det bliver vist mere og mere almindeligt at ting sendes andre steder hen fra starten af når der skal køres en RMA sag

(optikker f.eks. her kører Tamron stadig med at levere tingene ind hvor de er købt, imens andre brands ønsker varen sendt andre steder hen straks)

Så man skal ikke føle sig sikker, selv ikke hvis "klaveret spiller" på den måde på tidspunktet man køber
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Telstar skrev:Jeg har personlig selv handlet en hel del hos Thomann. Men jeg syntes alligevel der kan være en ret stor ulempe ved det. Jeg mener, de er fine nok til mindre ting, eller i det hele taget når handlen går godt, hvilket jo heldigvis er det meste af tiden.

Jeg købte dog en fjeder rumklang (en anelse pricey) lavet af en tysk producent.
Siden dag 1 har der været issues. Kunne dog ikke få den ombyttet. Den skulle sendes til service hos den tyske producent. Så jeg sendte den til Thomann, som sendte den videre til producenten. Det prøvede jeg én gang.

Næste gang der var issues (ikke så lang tid efter), bypassede jeg Thomann da det ville lægge dage til transporttiden da de alligevel bare ville sende den videre. Så jeg sendte den direkte til producenten.
De kiggede så på den (den er håndbygget), fiksede den, og returnerede den til mig.

Fra jeg sendte den afsted til jeg modtog den igen, gik der ihvertfald 3 uger. Nu har den så et issue igen. Og jeg orker næsten ikke at skulle undvære den igen. Og hele bøvlet med at skulle pakke og afsende den.

Her ville det have været meget bedre hvis der var en butik, jeg kunne gå ned til og aflevere den.
Af samme årsag har jeg nogle gange købt hos 4sound, hvis det var en større ting og de kunne konkurrere på prisen.

Købte engang en Prophet 6 gennem en svensk hjemmeside (deres butik ligger i Stockholm), fordi 4sound ikke havde fået den endnu (den var lige blevet lanceret). Big mistake. Der viste sig at være et issue med den, og at skulle sende sådan en kleppert frem og tilbage er mildest talt ikke min livret. Plus at det kostede mig 700,- (det lykkedes mig gennem venner at finde en billig transportør - med GLS eller lignende havde det kostet det dobbelte).
Det er jo ikke Thomanns skyld, at producenten et en klaphat, der ikke kan finde ud af at lave sine ting ordentligt.

Jeg har haft samme oplevelse i 4sound med en mixer, som var inde til reparation tre gange. Jeg blev ærlig talt ret træt af at skulle pakke den i bilen og køre ind til det indre København. Thomann henter den i det mindste, der hvor jeg ønsker.

Til 4sounds ros skal det siges, at tredje gang jeg kom, fik jeg alle mine penge retur, da jeg sagde, at jeg var træt af en mixer, der var så upålidelig.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar