Online frekvenstræning

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Online frekvenstræning

Indlæg af david mondrup »

Fik en reklame i mit feed her til morgen for et frekvenstræningsprogram, og tænkte (da jeg er løbet tør for penge) at det må da kunne findes online. 4 sekunders googlesøgning senere: https://www.puremix.net/ear-training.html. Sjov og lærerig test, hvor man skal identificere 10 forskellige frekvensområder der er boostet ud af pink noise.

Kræver registrering - den fik et tryk på Facebook knappen herfra. En søgning på Puremix her på forummet gav mig indtryk af at de er til at stole på.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

10/10 på lowest 5 octaves... suk, ingen siger noget til konen, jeg vil gerne have ny sub!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hald skrev:10/10 på lowest 5 octaves... suk, ingen siger noget til konen, jeg vil gerne have ny sub!
En ting er at kunne høre og genkende dem på sit setup, noget helt andet er om de lyder godt.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Tak, god pointe, det var ret tydeligt på hende at hun ihvertfald ikke syntes at det lød godt lige nu.. SLAM!! så blev døren til studiet lukket.. Hehe
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Dionysos
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Ribe

Indlæg af Dionysos »

Det overrasker mig lidt, at det er så nemt at lære, også for os, de 99,99% der desværre ikke udviklede absolut gehør i vores første leveår.

Mig bekendt, er der ikke ét eneste eksempel på et voksent menneske, der har udviklet absolut gehør (De online-tilbud, der findes om "learn perfect pitch", må derfor være det rene humbug) Men en lille smule i den retning kan vi jo helt åbenlyst lære, når den test David linker er så forholdsvis nem. Er der nogen der ved, hvor vores grænse går?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Dionysos skrev:Det overrasker mig lidt, at det er så nemt at lære, også for os, de 99,99% der desværre ikke udviklede absolut gehør i vores første leveår.

Mig bekendt, er der ikke ét eneste eksempel på et voksent menneske, der har udviklet absolut gehør (De online-tilbud, der findes om "learn perfect pitch", må derfor være det rene humbug) Men en lille smule i den retning kan vi jo helt åbenlyst lære, når den test David linker er så forholdsvis nem. Er der nogen der ved, hvor vores grænse går?
Nu er der jo ikke tale om at kunne kende f.eks. et A fra et G, men om at kunne kende frekvensområder der ligger pænt langt fra hinanden. Det svarer nok mere til at kunne kende en lille tam fra en gulv tam, hvilket de fleste der har hørt instrumenterne før kan, uden at træne specielt meget. Så ja, det er ikke specielt svært at lære. Men det er rimelig essentielt at kunne hvis man gerne vil have nogenlunde styr på at EQe og arrangere/mixe.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
Dionysos
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Ribe

Indlæg af Dionysos »

Ja, du har jo en ret god pointe. Som musiker kan man jo ikke rigtigt imponere nogen med, at man nu, efter masser af træning, måske kun synger 100hz skævt fra den tone, man skulle ramme :-)

Nyt svar