Hvordan bliver jeg dygtig til at læse noder?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Hvordan bliver jeg dygtig til at læse noder?

Indlæg af thansen »

Hej musikere..

Jeg savner nogle effektive tips/metoder til at blive bedre til at læse noder? Måske nogle træningsprogammer, software, tutorials eller bøger.

Håber i kan hjælpe mig.
Senest rettet af thansen fre 30. mar 2018 09:13, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Der er masser af fantastiske musikere, der ikke kan læse noder, så det er ikke et must. Men - selvfølgelig er det fantastisk praktisk at kunne og meget kan blive lettere, når det flyder. Har du en lærer eller arbejder du alene? Det er ofte godt at have et kvalificeret levende menneske ved siden, som kan hjælpe med at korrigere det nødvendige. Det bliver ofte meget teoretisk med computerassistance.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg læser ret godt, i al beskedenhed. Kan ubesværet synge fra bladet, og når jeg spiller til fællessang behøver jeg ikke at have øvet sangen på forhånd. Det føles som at læse højt af en bog - og det er jo ret beset også det jeg gør. Og jeg tror, at årsagen skal findes i den erkendelse: at der i virkeligheden er tale om en simpel læsedisciplin. De fleste kan godt på meningsfuld vis læse højt af en bog uden at forberede sig. Og måden man lærer det på, er ved at læse rigtig, rigtig meget tekst. Det samme gør sig gældende med den slags skrift der kaldes noder. Hvis du læser mange noder, så bliver du bedre til det. Det er i virkeligheden ret simpelt.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Amen :)
skriver noder

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Jeg forstår godt, hvad du mener, David, men jeg synes, det er et noget unuanceret svar. For at blive i din sammenligning med at læse tekst, så svarer det til, at du giver et 2.klasses barn Dickens samlede værker og siger "læs!". Hvis man vil blive bedre til noget som helst, er man nødt til at gribe det metodisk an. Der findes masser af klaverbøger, der går metodisk frem. Jeg kan ikke nævne nogle specifikke, men snak med nogle klaverlærere på den lokale musikskole.

Medlemsavatar
NilsOlav
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Vanløse

Indlæg af NilsOlav »

Jeg satte mig for at lære noder på en utraditionel måde.

Jeg fandt partituret til Johann Sebastian Bachs Brandenburgkoncert nr. 2 i F-dur, og besluttede mig for at lære at læse noder ved at spille første sats af den ind på min Alesis MMT-8 sequencer (vi skriver 1990 eller deromkring) ved hjælp af klaviaturet i min S-10 sampler og med en Kawai K1m som lydkilde (den skulle jo være multitimbral).

Jeg kendte stykket ret godt i forvejen, og Bachs musik har desuden den klare fordel at man altid kan høre hvis man spiller fejl.

Jeg delte satsen op i kortere 'bidder' (typisk en side), og spillede stykket ind med sequenceren sat på et ganske, ganske langsomt tempo, én stemme ad gangen indtil hver 'bid' var indspillet tilfredsstillende.

Det tog mig ca. en måneds koncentreret arbejde, og resultatet var ikke lytteværdigt, men nu kan jeg da læse noder sådan nogenlunde - i hvert fald i F-dur! :-)
We don't make mistakes - we do variations.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

david mondrup skrev:Jeg læser ret godt, i al beskedenhed. Kan ubesværet synge fra bladet, og når jeg spiller til fællessang behøver jeg ikke at have øvet sangen på forhånd. Det føles som at læse højt af en bog - og det er jo ret beset også det jeg gør. Og jeg tror, at årsagen skal findes i den erkendelse: at der i virkeligheden er tale om en simpel læsedisciplin. De fleste kan godt på meningsfuld vis læse højt af en bog uden at forberede sig. Og måden man lærer det på, er ved at læse rigtig, rigtig meget tekst. Det samme gør sig gældende med den slags skrift der kaldes noder. Hvis du læser mange noder, så bliver du bedre til det. Det er i virkeligheden ret simpelt.
Vil det sige, at hvis jeg giver dig en stak kinesiske skrifter, så skal du bare læse dem, så kan du kinesisk? Naah vel :-D

Du mangler en deltalje i din sammenligning med at læse alm tekst. Du forudsætter nemlig, at den der læser tekst også kender ordene og ordenes betydning. Som jeg læser thansen indlæg, så er det netop den del han føler er svært.
Jeg er enig med dig, lige så snart man kan ordene og deres betydning. Men man kommer ingen vegne førend man har lært det.. Det er derfor man starter med at lære alfabetet/bogstaverne i skolen. Uden den del, så kan man "læse" på gehør, (noget sludder at skrive, men giver forhåbentlig mening i overført betydning).

Jeg opgav selv at lære noder, for mange mange år siden, (eller så opgav min lære mig), af netop denne årsag.. Det er/var ren volapyk.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg bliver ofte brugt til at læse op i større forsamlinger, og jeg kan godt uden forberedelse, men forbereder mig altid hvis muligt.

Det har taget mange år at bliver god til, jeg gider ikke læse bøger naturligt, så det har været hårdt arbejde og øvelse.
Der går tid før man har et flow og overskud der gør at man kan læse/skæmte lidt foran så man har noget "buffer" at gøre det flydende med.
Men ligesom oplæsning kan blive robotagtig hvis man ikke forstår indholdet, kan nodespil også blive mekanisk hvis ikke flowet er tilstede og pauserne bliver overholdt.

Jeg kan ikke noder, men når jeg læser tekst og fejler i et navn eller en underlig formulering går jeg tilbage og prøver igen, laver evt en markering til mig selv så jeg husker at det bliver tricky. Jeg ved ikke om det også bliver brugt når man øver noder, men jeg tænker at man træner skalaer, laver om på dem og skal spille dem til f.eks. metronom, og jo oftere man gør det des bedre bliver man til at gøre det flydende.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

kandersen skrev:Du mangler en deltalje i din sammenligning med at læse alm tekst. Du forudsætter nemlig, at den der læser tekst også kender ordene og ordenes betydning. Som jeg læser thansen indlæg, så er det netop den del han føler er svært.
Det lyder nu for mig som om, det er hastigheden der er problemet og ikke selve nodernes betydning. Det kan være, thansen kan specificere.
skriver noder

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Der er nogle ret tørre men meget effektive metoder til at læse noder i Claus Jørgensens Noder, rytmer og toner.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af thansen »

Tak for svar.

Ja, som bryla skriver er det nok hastigheden der er problemet. Kan lidt konkludere ud fra jeres svar, at der ikke er nogen let genvej.
Det kræver hvis bare at man bliver ved, indtil den er der.

Indtil videre har jeg:
Lånt Claus jørgensens bog nu. Og lånt et hæfte med 40 nemme sange for at spille så meget forskelligt som muligt hele tiden.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Et råd, jeg fik af en klaverprofessor en gang, var, at låne 10 hyldecentimeter noder på biblioteket, og bare pløje dem igennem. Spille i sit eget tempo men kun spille hver node én gang og fortsætte til den næste. Når mine elever har gjort det, har det kunne mærkes og jeg kan selv mærke en forøgelse af min egen læsehastighed, når jeg gør det.

Man bliver god til det, man bruger sin tid på.
skriver noder

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Nodelæsning er altid noget man kan vende tilbage til. For mig at se, er læring cirkulær, ja jeg har nørdet det meget på musikvidenskab.
En cirkulær læring kunne hedde (også kaldet hermeneutik):

- lære noder via Claus Jørgensens øvelser, indeholder intervalgenkendelse og akkordgenkendelse
- spille melodier inden for sin nuværende formåen.
- spille for andre og bruge det som redskab til fællessang, så man danner sig noget erfaring med at spille med nerver på
- synge prima vista, evt via solmisation, melodistemme og bas
- andet

Man behøver ikke nødvendigvis at tage det i en bestemt rækkefølge, men opsøge situationer hvor man får afprøvet det:

1) det kognitive aspekt, dvs. i dette tilfælde indoptag af ny viden og kunnen (her er Claus Jørgensen et godt sted at starte)
2) det psykologiske aspekt: handler om personligt drive og motivation, selvkontrol, nysgerrighed over for de stykker man spiller
3) det sociale aspekt (situeret læring): at afprøve sin kunnen og opsøge miljøer hvor man bruger noder: korsang, højskolesang, højskolekurser, indlevelse i komponisten og hans tid, finde en person der godt kan lide at synge og arbejde sig frem til at kunne akkompagnere, andet.

Det er vigtigt at udnytte alle tre aspekter. Er man kun i det ene aspekt, eks. nørder Claus Jørgensen udelukkende, lærer man ikke ret meget, hvis man ikke kan se, hvor det skal føre hen. Men det er en god start.

Jeg lærte noder via CJ og spiller også udelukkende noder på guitar, ikke tabs. Jeg brugte en app der hedder symphony pro på ipad, dvs tastede øvelserne ind, så jeg selv kunne bestemme hastigheden via bpm. Jeg har vist mistet data lige der.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af thansen »

Tak for rigtig fede svar, Graceville og Bryla! Giver stof til eftertanke.
Jeg må pløje mig igennem en masse klavernoder som du foreslår bryla.

Men som du nævner graceville, så er det nok godt at tænke musikindlæring som cirkulær process, der ikke behøves at tages i en bestemt rækkefølge.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

i sidste ende lærer du det udenad.
det hele handler om at din hjerne kæder tonen og noden sammen.
som jeg ser det, sker det mest ved at fokusere på hørelære. at du kan tonerne udenad, og rammer den rigtige tangent i første hug. (at du ikke er i tvivl)

det er nemlig sådan at du lærer at tale. du ser far og mors mund bevæge sig, og du hører lydene i ordene, og så kobler hjernen bare de 2 ting sammen. efter en masse tusind gentagelser, kan du det udenad.

lav en masse hørelære øvelser - du skal have autopiloten inde i hovedet aktiveret.

klaverlæreren lærer dig nogle små stykker på 5-8 toner, og så spørger han, ved at spille et andet lille stykke på 8 toner: "og hvad skal der så være på de sidste 3 toner" ? og i den dur. stille og roligt bliver du programmeret, de der 3-4 toner, som er lavet om i noget andet du havde før, og hver gang ser du noderne på papiret. = programmering af din hjerne.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Nej - som hardcore nodelæser kan jeg fortælle dig, at man ikke nødvendigvis lærer det udenad. Det er der i visse musikgenrer ikke tid til eller tradition for at gøre.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

hehe - jeg kan fortælle dig gs, at jeg bruger dem overhovedet ikke. jeg havde allerede lavet over 1000 stykker musik inden jeg fik noget undervisning, og derfor gider jeg ikke begynde at bruge det nu. jeg har lært det ved at bruge en "tracker" på en computer..

jeg kan udmærket se din pointe, og vil også mene, at nogle hoveder ikke egner sig, de står bare af og laver deres egen metode.
personligt har jeg det problem med at spille efter noder, hastigheden. min læsehastighed. den er ikke høj nok. så jeg dropper det. :)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

bryla skrev: Spille i sit eget tempo men kun spille hver node én gang og fortsætte til den næste.

En tilføjelse til denne kunne være at spille hver node/akkord med ens nodeværdier uanset hvilken nodeværdi der står. Dvs at for hvert slag på metronomen spiller du den næste bevægelse. Så har du taget rytmen ud af ligningen som du kan tilføje senere. Jeg har den fra en klaverlærer og havde faktisk glemt den, men er i anledningen af denne tråd kommet i tanke om den igen . Effektiv måde at komme ind i et stykke på.

Noget lignende kan man lave med bands. lige lange nodeværdier med fokus på harmonierne. Som sædvanligt kedeligt for trommeslageren.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Graceville skrev:... lige lange nodeværdier med fokus på harmonierne. Som sædvanligt kedeligt for trommeslageren.
Er trommeslageren ikke som regel ude af døren, inden man kan nå at sige ordet "harmonier" færdigt?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar