Plagiering og originalitet

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Plagiering og originalitet

Indlæg af mediumaevum »

Jeg er lige blevet beskyldt for plagiering (dog blev ordet ikke brugt direkte), med mit nummer Jutland Hymn, at det lignede for meget Titanic-filmmusikken.

Altså, jeg har selv udviklet melodien. Og ja, noget går igen fra Titanic, andet fra Amazing Grace, andet fra Nærmere Gud til Dig, andet igen fra nogle af Carl Nielsens melodier.

Hvad jeg prøver at sige er, at et klaver/keyboard har 12 toner i en oktav. Du laver bare en tilfældig melodi, helt original, og den vil ALTID have noget indbygget i sig, som allerede er lavet tidligere. Vi taler her om over 400 års musik. Det skulle undre mig, hvis man kunne lave en helt original melodi nu om dage, med fraser som ikke er hørt før.

Så hvor går grænsen mellem originalitet, inspiration og direkte plagiat? (jeg har ikke haft intentioner om plagiat, tværtimod har jeg gjort alt hvad jeg mener at kunne gøre for at gøre den så original som mulig).

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Der er også noget Oh Tannenbaum over den :-D

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Seskho skrev:Der er også noget Oh Tannenbaum over den :-D
Netop. Og hvis ikke man kan finde ud af om det er O Tannembaum, Amazing Grace, Nearer My God To Thee, eller "Se nu stiger Solen" (Laub), altså hvis man ikke kan finde ud af om det er det ene eller andet nummer, men alle numrene på én gang, hvordan kan man så klandre mig for plagiat?

Jeg hørte engang en kunstner fortælle, at sand originalitet netop er, hvis du kopierer mange steder fra.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg kunne egentlig godt tænke mig nogle musikeres meninger på mit indlæg.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis nogen har lavet det før dig, er det du sidder med et remix af et cover.

Man kan heller ikke tage en masse brudstykker af noder og klippe sammen og sige det er originalt hvis det er tema delen man lige har napset hver gang.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev:Hvis nogen har lavet det før dig, er det du sidder med et remix af et cover.

Man kan heller ikke tage en masse brudstykker af noder og klippe sammen og sige det er originalt hvis det er tema delen man lige har napset hver gang.
Enig så langt, men det er heller ikke hvad jeg har gjort. Jeg har siddet og leget med tonerne, og kom frem til en fantastisk melodi, som jeg helt bestemt mener er min egen.

Jeg mener ikke jeg har lavet Remix af et cover. Jeg mener at jeg har tænkt den samme tanke, som andre komponister, før mig.

Og nej, der er ikke tale om Unconscious Borrowing (kender ikke det danske). Jeg har selv tænkt tanken, selv fundet på det, uafhængigt af andre komponister.


Det der konkret er sket er, at 2 sek. ud af måske 40 sekunder, rent tilfældigt går igen i Titanic.

Men du kan bryde al musik op, og sige "disse toner i denne passage minder om temadelen i det og det nummer" og gøre det hele nummeret igennem.

Særligt hvis det er meget simple melodier som er gjort til kendte temaer i filmmusik, er det svært selv at lave noget der ikke rammer disse tonesammensætninger ét eller andet sted i sine numre.

Nu har jeg ikke gjort det med vilje, men jeg har analyseret på mit eget nummer, Jutland Hymn, og fundet melodier fra tidligere/andre komponister, bare for at illustrere min pointe:

1. De første 6 sek. minder om O Tannembaum. Tager man "passing-notes" (kender ikke det danske udtryk) væk, er indledningen lignende Amazing Grace.

Dernæst følger en passage, jeg ikke pt. kan genfinde i andre numre (men der skal nok være masser af numre).

2. Gentagelse af 1, med afslutning ala' Nærmere Gud til Dig.

3. 3 sek. går vist nok igen i en Carl Nielsen-melodi (kan ikke huske hvilken) og 2. akten afsluttes med 2 sek. med en slutning som minder meget om Titanic-temaet.

Følgende fremgangsmåde kan du gøre med ALLE melodier. Du kan altid bryde et stykke op og sige "disse få sekunder minder meget om eller er fra en anden melodi".

Vi taler altså om flere hundrede års musikhistorie.

Med undtagelse af thrills og passing-notes, er ingen dele af en melodi uvæsentlig. Dermed vil alle dele af en melodi gå igen fra et væsentligt punkt i en anden melodi.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Plagiering - DET er et svært ord - men nu har jo efterhånden lyttet til meget af din musik, som du har postet og fælles for det altsammen er, at det lyder som noget andet - eller måske rettere ligesom noget andet. Du er klart inspireret af stilistiske træk, fraser og musikalsk udtryk, som man hører i den genre, du bevæger dig i. Derfor kan man let komme til at lave noget, som andre også har lavet - det gode ved det er, at du er i samme båd som næsten alle andre. Det er meget lidt musik, der rydder bordet med enestående originalitet. Du laver pasticher på musik - og det er også helt fint.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg vil tro man laver den musik man er omgivet af. Hvis du finder at din musik minder om 3-4 specifikke sange er det nok fordi du omgiver dig med et meget smalt udbud af musik. Jo flere forskellige ting du lytter til jo flere ting kan du kæde sammen af og få en klarere original stemme.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Og som Stravinsky udtrykte det: "A good composer does not imitate; he steals."

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Jeg vil tro man laver den musik man er omgivet af. Hvis du finder at din musik minder om 3-4 specifikke sange er det nok fordi du omgiver dig med et meget smalt udbud af musik. Jo flere forskellige ting du lytter til jo flere ting kan du kæde sammen af og få en klarere original stemme.
Jeg hører meget kirke-hymne-musik (Genéve-psalteren fra 1562), samt katolske hymner. Og det selvom jeg aldrig går i kirke.

Samt middelaldermusik, renæssancemusik eller filmmusik inspireret af samme tidsperioder (dvs. middelalder, renæssance eller 1800-tals-hymner).

Jeg kan godt lide en smule moderne musik, som f.eks. Ralph Vaughan Williams (1872-1958), særligt den han lavede over et tema af Thomas Tallis (1505-1585).

Ellers kan jeg ikke fordrage moderne musik.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Så gå videre med Korngolds violin koncert fx eller Åini du Roma
skriver noder

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

mediumaevum skrev:Jeg er lige blevet beskyldt for plagiering (dog blev ordet ikke brugt direkte), med mit nummer Jutland Hymn, at det lignede for meget Titanic-filmmusikken.
Jeg checkede lige Titanic theme på youtube (har ikke set filmen), og mmjaaeehhh mmnneeeejjj, jeg synes ikke det er et plagiat, så lad være med at lade dig hyle ud af sådan en kommentar. Det er mega svært ikke at ramme oven i nogen andre. Jeg har selv endt dér ved en fejl (nogen mente det var et plagiat, men den sang de pegede på, havde jeg aldrig hørt før).

Nåja, nu vi snakker inspiration og anbefalinger, så kan jeg næsten ikke dy mig for at kaste lidt byzantinsk musik ind:


Og hvis det lyder som om de synger falsk ude i starten, så tror jeg faktisk ikke det er tilfældet, men derimod at det er kvarttoner som vi kender dem fra tyrkisk og arabisk musik. Måske er det her byzantinske musik en form for mellemting mellem den gregorianske sang vi kender på vores breddegrader og så den arabiske/tyrkiske verdens "maqam" (musikteori)... måske. Jeg er ikke sikker. Det er ikke helt mit stærkeste felt. :)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Joachip skrev:
mediumaevum skrev:Jeg er lige blevet beskyldt for plagiering (dog blev ordet ikke brugt direkte), med mit nummer Jutland Hymn, at det lignede for meget Titanic-filmmusikken.
Jeg checkede lige Titanic theme på youtube (har ikke set filmen), og mmjaaeehhh mmnneeeejjj, jeg synes ikke det er et plagiat, så lad være med at lade dig hyle ud af sådan en kommentar. Det er mega svært ikke at ramme oven i nogen andre. Jeg har selv endt dér ved en fejl (nogen mente det var et plagiat, men den sang de pegede på, havde jeg aldrig hørt før).

Nåja, nu vi snakker inspiration og anbefalinger, så kan jeg næsten ikke dy mig for at kaste lidt byzantinsk musik ind:


Og hvis det lyder som om de synger falsk ude i starten, så tror jeg faktisk ikke det er tilfældet, men derimod at det er kvarttoner som vi kender dem fra tyrkisk og arabisk musik. Måske er det her byzantinske musik en form for mellemting mellem den gregorianske sang vi kender på vores breddegrader og så den arabiske/tyrkiske verdens "maqam" (musikteori)... måske. Jeg er ikke sikker. Det er ikke helt mit stærkeste felt. :)
Ok, tak. Jeg har lige fået at vide af andre, at de heller ikke kan høre den store lighed. Hvilket selvfølgelig er godt.

Ang. den byzantinske musik... nej, jeg synes ikke det lyder som om de synger falsk, ihvertfald ikke i starten. Der er en lille smule længere ind i stykket, men ikke meget.

Det er præcis de toner jeg godt kan lide. Sammen med selvfølgelig antik græsk/romersk, antik kinesisk og ældre keltisk.
Mange vil sikkert synes at antik græsk lyder forfærdeligt. Det er lidt specielt, men jeg synes det lyder godt.

Tilgengæld lyder popmusik som om de alle synger falsk.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Titanic er hollywood opskrift, de er ofte generiske og følger helt almindelige principper, så mange af dem minder om hinanden.
kender du ikke "indiana jones skalaen" ? det kalder jeg den. hvis du spiller temaet på indiana jones: der er lavet 1000 hollywood stykker som spiller de samme toner (samme skala+tangenter) som indiana jones.

det er ikke tonerne der kan plagieres, det er mellemrummet mellem tonerne! (beatet)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SIDwave skrev:Titanic er hollywood opskrift, de er ofte generiske og følger helt almindelige principper, så mange af dem minder om hinanden.
kender du ikke "indiana jones skalaen" ? det kalder jeg den. hvis du spiller temaet på indiana jones: der er lavet 1000 hollywood stykker som spiller de samme toner (samme skala+tangenter) som indiana jones.

det er ikke tonerne der kan plagieres, det er mellemrummet mellem tonerne! (beatet)
Jeg mener vist at den skala jeg spiller efter er mixolydisk og dorisk.
Men jeg har ikke helt styr på skalerne.

Men ved det er kirketonearterne.

Det er efter samme forskrift som mange kirkesalmer. F.eks. Salme 42 af Goudimel.

Nyt svar