Lære orkestrering og kontrapunkt - hvor/hvordan?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Lære orkestrering og kontrapunkt - hvor/hvordan?

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har haft kontakt til en musikskole for at forhøre om der er mulighed for klaver/keyboard-undervisning, samt teori omkring kontrapunkt og evt. orkestrering. Jeg fik at vide, at den eneste lærer de har som kan de ting, er booket og der iøvrigt er lang ventetid.

Hvis det bliver den endelige afgørelse, at jeg bliver afvist på det grundlag, hvad skal jeg så gøre for at lære kontrapunkt, orkestrering og at spille klaver/keyboard?

Jeg ønsker specifikt at lære at orkestrere strygere. Jeg har rimelig gode VST'er fra 8dio, med de rette dynamics, vibrato og expression-settings kan de lyde som Cinematic Studio Strings, det er i samme kaliber. Jeg har pt. violin, viola og cello, som divisi og ensemble samt enkeltvis. Tænker ikke nødvendigvis bas, men ellers kan jeg også bestille det. Cello kan da også gøre det ud for en bas i flere tilfælde, er min erfaring.

Jeg skal "bare" lære at orkestrere dem, dvs. lave interessante kontrapunktiske finurligheder, så de mixer godt sammen og giver mening.

Hvad vil i anbefale jeg gør?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Privatlærer.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. hvordan vil du beskrive dine nuværende færdigheder i forhold til grundlæggende musik-teori? Dét at orkestrere bygger jo lidt forenklet sagt oven på en forståelse af akkorder, voicings, ect ..

Jeg vil umiddelbart gætte på der er masser af litteratur om emnet, så måske en vej kunne være at få styr på forudsætningerne for, at et selv-studie giver mening? Det er selvfølgelig fedt at beherske et instrument som f.eks. klaver, men når du alligevel arbejder "digitalt" er det måske ikke der kræfter er bedst brugt?
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Privatlærer.
Og hvor skaffer man sådan én?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

gs-dk skrev:Privatlærer.
Ditto

Prøv at høre musikskolen om de eller deres lærer kender nogen.

Du kunne også skrive her, så kunne det være forummet kender en i området.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det kunne jo være, at musikskolens lærer har tid privat.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev: . Cello kan da også gøre det ud for en bas i flere tilfælde, er min erfaring.
Basserne er en del af strygerensemblet. Udeladelser er en undtagelse.
skriver noder

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Hejsa mediumaevum - Jeg syntes at du skal tage tingene step-by-step, så at du lærer det hele i den rigtige rækkefølge, for nemlig ikke at ramle ind i for megen forvirring på vejen. Tror første mission bør være at få noget klaver/musik teori undervisning. Det er dit musikalske fundament, og ud fra det, vil rigtig mange ting helt ad sig selv give mening. Hvis selve musikskolen ikke kan tilbyde det lige pt, hiv fat i en af de gode elever der har styr på sagerne, og få ham til at dele ud af sin viden.

Hvis du specifikt ønsker at lære stryger orkestrering, så få fat i en masse stryger partiture. Læs dem, copy/paste fra dem, lyt til musik i den genre du skal gøre dig i, prøv at lytte det af, gå til live koncerter hvor du kan se musikerne spille, få en snak med nogle musikere der spiller det givende instrument. Du kan lære rigtig mange ting på egen hånd, hvor senere du kan blive tilrettet af en lære. Hold dig ikke tilbage, og se at komme igang med det samme.
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Nogle gange kan ingen lære dig noget, og du lærer bedst selv, ved at gøre.
Mit forslag er at lytte til John Williams og Jerry Goldsmith: hvad instrumenter er brugt, og hvordan bruges de ?

Jeg siger det fordi du spørger om orkestrering - men vil gøre opmærksom på, at der er ingen regler i musik og du skal bare lave hvad du har lyst til!!! det eneste du herefter skal, er at få det til at lyde ordentligt.

#1 gør hvad du vil
#2 få det til at lyde ordentligt

Hvis du ønsker at modtage undervisning, er det vist nok 4 gang at jeg siger til dig, at du bare skal gå igang! på aftenskole kan du lære at spille.
Så var der en der sagde at det kan alle ikke lære...

Du ved selv hvad du kan.

Og så vil jeg sige at du kan ikke lære ret meget ved at spørge for meget! det er en fejl! find ud af det selv!!!!
Det er så nemt som jeg sagde: gør hvad du vil, og få det til at lyde ordentligt. Det kan du sagtens finde ud af!!!!!

Held og lykke.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

se nogle video på youtube om emnerne.
de er bedre end alle mulige gode råd i dette forum. (min mening)
fordi du lærer at gøre det på din egen metode.

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

SIDwave skrev: Mit forslag er at lytte til John Williams og Jerry Goldsmith: hvad instrumenter er brugt, og hvordan bruges de ?
Bernard Herrmann, Basil Poledouris, James Newton Howard, Alexander Desplat, Bruce Broughton, Howard Shore og James Horner.
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Måske vil det være en idé at henvise til flere klassiske komponister. Det er mere i stilen og det er der ovennævnte har lyttet.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

medi: jeg er sikker på at hvis du tager alm klaverundervisning på aftenskole, så lærer du det du skal for at ku det du vil.

du ha rallerede lavet en masse musik og har en forståelse, men du mangler fagudtryk, og vil gerne lære nogle teknikker du ikke aner noget om.
når du lærer at spille, så spørger du bare læreren om det du vi vide, og så er du superglad og øver dig hver dag hele ugen indtil i ses igen.

aftenskolerne starter snart, det koster ca 1100 kr for 20 uger i klaver.


nu kan det være at bryla vil slå mig i hovedet, fordi der er en masse jeg ikke ved, ja det er der: men jeg vil sige:
orkestrering er indlysende, når du bare gør hvad du vil, så bliver det hele som du vil ha det. og der findes slet ikke disse spørgsmål som du har.
glem at du SKAL lære noget der hedder kontrapunkt, du laver det allerede i dine numre, ellers lyder de af helvede til :) og det gør de jo ikke.
du har fået 100000 forklaringer, men du sidder fast og spørger om det samme og forstår det åbenbart ikke :) så glem det!!!!!!!!!

læreren på aftenskole kan lære dig det på 10 min!

ellers er den eneste vej, på musikkonservatorie, men du har ikke en chance for at komme ind... du behøver det heller ikke!

du skal bare ha, så at du ved hvad du vil ha, og at du får lavet tingene som du vil.
det kommer af sig selv, i og med at du går til klaver i efteråret på aftenskole!!!! for det kan du sagtens fatte!

:)

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

janteloven ha rgivet mig 10000 hak i tuden, det er derfor jeg nogle gange skriver som en gal :)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det eneste jeg lige vil slå dig i hovedet over er: selvfølgelig har alle en chance for at komme på musikkonservatoriet. Der er en vej brolagt med hårdt arbejde derhen til og så er der en masse linjer, hvor der sikkert var et par der tiltalte dig.

Det du siger om orkestrering og kontrapunkt lader jeg bare være med at kommentere, da min erfaring tydeligvis er anderledes og mine meninger om dette er blevet skrevet mange gange her på siden.
skriver noder

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

det ved og regner jeg også med, for du har jo lært det på en anden måde.
ang det med at blive optaget, det har aldrig være aktuelt, men jeg synes bare når man læser kravenen og om prøven - man skal ku det hele i forvejen for at komme ind, hvad skal man så derind for ? :)

en superdygtig dreng der hedder Laxity, Thomas Egeskov Petersen, blev afvist 2 gange: vi kan ikke lære dig noget.
Fjollet pjat :)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Prøv at læse kravene til de forskellige linjer.

Nu har jeg selv været censor en del gange; hvad der er begrundelsen og faglig bliver tit fordrejet og obskurt, når det bliver videre fortalt til venner og familie.
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Og så skift da: i orkestrering kan man ikke bare 'gøre som man vil' hvis man overhovedet vil have en chance for at rigtige musikere skal spille det. Punktum.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg er så småt i gang med at lære lidt teori.

Der er godt nok meget at holde styr på!

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev:Jeg er så småt i gang med at lære lidt teori.

Der er godt nok meget at holde styr på!
Fedt at høre! God fornøjelse!
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:
mediumaevum skrev:Jeg er så småt i gang med at lære lidt teori.

Der er godt nok meget at holde styr på!
Fedt at høre! God fornøjelse!
Det har godt nok været youtube-videoer indtil nu, men håber på noget regulær undervisning.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev: Det har godt nok været youtube-videoer indtil nu, men håber på noget regulær undervisning.
:thumbup:
/Dub

Nyt svar