Hvem udgiver man gennem pt?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Re: Hvem udgiver man gennem pt?

Indlæg af Graceville »

SustainerPlayer skrev: For mange små kunstnere kan det vist ikke betale sig, da udgivelserne aldrig kommer til at tjene sig hjem?
Helt ned i lige den detalje ville jeg ikke bekymre mig så meget medmindre de gør ingenting for de 2-300,-

Sammenlignet med Digidis 45,- månedligt kan Digidi gå hen og være marginalt dyrere, hvis Gateways ordning er et engangsbeløb og man ikke har mange sange online.

Jeg tror ikke man skal tænke så meget 1:1 men mere som en investering i deres indsats og derfor undersøge, hvad det er de foretager sig for de penge man betaler og om materialet har en chance i landskabet. Der bliver udgivet 150 sange om ugen bare i DK.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Graceville skrev:
Jeg tror ikke man skal tænke så meget 1:1 men mere som en investering i deres indsats og derfor undersøge, hvad det er de foretager sig for de penge man betaler og om materialet har en chance i landskabet. Der bliver udgivet 150 sange om ugen bare i DK.
Enig. Men hvad er deres indsats? Og hvad adskiller den sig fra, når jeg, Orgle-Allan og Johnny-DJ udgiver via dem. Rigtig meget af det her business er netop "pay-to-not-be-heard" ... :)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

SustainerPlayer skrev: Enig. Men hvad er deres indsats? Og hvad adskiller den sig fra, når jeg, Orgle-Allan og Johnny-DJ udgiver via dem. Rigtig meget af det her business er netop "pay-to-not-be-heard" ... :)
Derfor er det netop vigtigt at have en distributør som har kontor i DK og som man kan genere via direkte nummer på daglig basis, hvis man ikke er kommet ind på den playliste man vil på. Så kan man (jeg) altid få et ærligt svar om hvor irriterenede jeg er og hvad de i virkeligheden synes om sangen.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
FadedMusic
Medlem
Indlæg: 64
Sted: Slangerup

Indlæg af FadedMusic »

mikkelb skrev:Netop derfor fravalgte jeg Spinnup (som jo reelt set er Universal). De forbeholder sig ret til eksklusivt at distribuere udgivelsen i al fremtid, så skulle man pludselig stå med en pladekontrakt hos et andet selskab, kan du, hurtigt forklaret, risikere ikke at måtte (gen)udgive de numre, der er udgivet på Spinnup.
Det er ellers ikke hvad de skriver på deres hjemmeside? Kan du evt. pege mig i retning af hvor du har læst dette henne?
Jeg kan kun finde dette: https://spinnup.com/dk/faq/does-spinnup ... -my-music/

Benytter mig ikke selv af Spinnup, men kender flere der gør og vil da gerne "advare" dem hvis det er som du skriver. :shock:

Vi benytter os af DiGiDi, som vi har været ganske tilfredse med! :-D

Medlemsavatar
mikkelb
Medlem
Indlæg: 112
Sted: København

Indlæg af mikkelb »

Det fremgår af den kontrakt man underskriver med dem og står i et noget kringlet, juridisk sprog. Præcis hvor kan jeg ikke huske, men jeg blev frarådet at bruge dem af flere branchefolk på denne baggrund.
Men derfor er det ikke faktuelt forkert at du selv ejer din musik, som Spinnup skriver på hjemmesiden. Men Spinnup forbeholder sig retten til distribution af masteren. Det er langt fra det samme. Men ikke desto mindre en væsentlig detalje.

Medlemsavatar
nulpunkt
Medlem
Indlæg: 81

Indlæg af nulpunkt »

Morten B skrev:Har ikke selv benyttet mig af det endnu, men prøv lige at kaste et øje på https://amuse.io
Jeg har lige indsendt 2 black metal tracks. De er i review nu. Spændene :lol:

Processen er sgu lidt bøvlet i forhold til distrokid fordi de insistere på at gøre det via en app. Men det virker da.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

nulpunkt skrev:
Morten B skrev:Har ikke selv benyttet mig af det endnu, men prøv lige at kaste et øje på https://amuse.io
Jeg har lige indsendt 2 black metal tracks. De er i review nu. Spændene :lol:

Processen er sgu lidt bøvlet i forhold til distrokid fordi de insistere på at gøre det via en app. Men det virker da.
Ok, fedt, glæder mig til at høre om dine erfaringer.

Ja, det er helt tåbeligt at man skal igennem app'en, det giver ikke meget mening.

Medlemsavatar
nulpunkt
Medlem
Indlæg: 81

Indlæg af nulpunkt »

Morten B skrev:Ok, fedt, glæder mig til at høre om dine erfaringer.

Ja, det er helt tåbeligt at man skal igennem app'en, det giver ikke meget mening.
Nå, jeg var kommet til at give begge numre det samme navn. Det blev først opdaget i deres review process. Efter lidt frem og tilbage med supporten (der startede med at sende boilerplate gibberish) blev det fikset og jeg har fået at vide mit release er godkendt. Den står dog stadig som in-review i app'en.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Tak for update :)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Umiddelbart ser Amuse spændende ud, 100% gratis og man kan blive “opdaget” af dem og indgå samarbejde. Digidi er ikke 100% gratis og chancen for at blive “opdaget” den vej igennem er der vel ikke?!

Medlemsavatar
nulpunkt
Medlem
Indlæg: 81

Indlæg af nulpunkt »

Fik en officiel mail om at mit release nu er officielt godkendt og vil blive released d. 12.
Man kunne selv angive udgivelses dato (modsat det billigste tier på distrokid), hvilket sikkert er lækkert for folk der går op i den slags.

App'en ser også ud til at have fanget at titlen er ændre og releasen godkendt, så all good.

Medlemsavatar
nulpunkt
Medlem
Indlæg: 81

Indlæg af nulpunkt »

I morges kl 5:03 landende musikken hos Spotify, så hvis man vil holde releasefest i dansk tid, skal man nok lige sørge for at have releasen' ude en dag i god tid.

Alt i alt en rigtig god oplevelse, selv om det ville være rart ikke at skulle bruge en app. Til prisen kan de nemt anbefales.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Jeg kan simpelthen ikke få den amuse-app til at køre. Hver gang jeg kommer til at mailadressen i log-in, så staller den og lukker ned. At logge ind via facebook vil den heller ikke.
Er der andre der har lignende problemer, eller er det bare mig der en hat?

Default avatar
Telstar
Forum Donator
Indlæg: 354

Indlæg af Telstar »

mikkelb skrev:Det fremgår af den kontrakt man underskriver med dem og står i et noget kringlet, juridisk sprog. Præcis hvor kan jeg ikke huske, men jeg blev frarådet at bruge dem af flere branchefolk på denne baggrund.
Men derfor er det ikke faktuelt forkert at du selv ejer din musik, som Spinnup skriver på hjemmesiden. Men Spinnup forbeholder sig retten til distribution af masteren. Det er langt fra det samme. Men ikke desto mindre en væsentlig detalje.
Jeg kan 100% bekræfte dette. Det står også i deres forretningsbetingelser, som man kan finde på deres hjemmeside.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Valget faldt på digidi. Glæder mig til d. 13. Feb hvor singlen releases.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Jeg har også lige sendt en ansøgning afsted til Digidi, da jeg godt kan lide konceptet om uafhængihed, samt deres "hvile i sig selv"- princip:)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

For mig var det afgørende, at man kommer på så mange platforme som muligt, at man kan komme i kontakt med nogen som har kontor i Danmark.

Det er osse sympatisk, at det er bygget op omkring andelstanken. De siger at man selv bestemmer hvornår man trækker penge ud, hvilket er en fordel ift dagpenge mv., men jeg tror nu ikke helt lovmæssigt man bare kan have penge stående mere end et skatteår ad gangen. Men ved det dog ikke helt.

Og så er hjemmesiden strikket sådan sammen, at den ikke oversælger og blinker og bamler for at få mig til at lave tilkøb. Kan jeg forestille mig sker andre steder.

Jeg vil umiddelbart anbefale, at du bruger de ekstra 30 kroner om månededen til at få pitchet dit materiale, men vær forberedt på at skulle skrive en pitching tekst på ihvertfald to sprog og argumentere i punktform hvorfor det er godt. Det var jeg ikke, så det tog lidt ekstra tid at få flikket noget sammen.

For 15 kr måneden sker der ikke noget og uploader du nye singler osv., mener jeg det koster ekstra hver gang.

Iøvrigt har jeg lige fundet ud af, at releasedatoen d. 13. er dagen før valentines day. Perfekt dag at release en duet der handler om et breakup.. Lige de datoer, har jeg som sørgerlig single jo selfølgelig ikke styr på, så det er rent held.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Graceville skrev:For mig var det afgørende, at man kommer på så mange platforme som muligt, at man kan komme i kontakt med nogen som har kontor i Danmark.
Klart også noget som jeg synes er superfedt. Jeg synes også det virker ret tjekket mht. at de breder sig ud over de klassiske som f.eks. Spotify og Itunes, men også giver muligheder for at få fordele på youtube osv. Det virker ret grundigt, og som at de har fokus på forbrugeren:)

Nåhr men nu prøver jeg, så må det bære eller briste:)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Så er den ihvertfald på iTunes for dem det måtte interessere.

https://itunes.apple.com/dk/album/the-a ... 30257?l=da

Jeg forsøger at lave et Linkfire, en slags widget et dansk firma af samme navn har fundet på. Det er smart. Det koster selvfølgelig et beløb jeg ikke har undersøgt endnu, men man kan prøve det i 14 dage gratis. Det går ud på, at brugeren kan trykke direkte på det link der hører til den portal man plejer at lytte musik fra. Spotify, Apple Music, Tidal og Yousee kan man selvfølgelig vælge skal stå øverst, eller hvem man nu mener målgruppen bruger af portaler. Det er så meningen, at linket så åbner selve appen til henholdsvis Tidal, Apple osv.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar