Hvad var studie teknikken og teknologien i 60'erne
- Frederik Braad
- Medlem
- Indlæg: 46
- Sted: Aarhus
Hvad var studie teknikken og teknologien i 60'erne
Hey Folkens.
Er godt igang med bachelor. Som er kommet til at handle om frekvensbalance, hvor jeg analyser musik fra 50'erne og frem til idag, med henblik på at se en udvikling i den overordnet frekvens balance. Jeg søger en del information omkring det forskellige udstyr og begræsningerne for de forskellige tidaldere. Lige nu er jeg nået til 60'erne, men søger information om alle årtierne (50,60,70,90,00)
Så hvis i kender nogle gode kilder eller ved noget saftigt om vintage grej fra fortiden så er det her i skal blære jer
Jeg søger mest information, som havde betydning for frekvens spekteret. F.ek.s Så er al frekvens information over 15.000 hz først kommet i den senere tid, da bånd ikke kunne afbillede lyd over 15.000 hz. og Man brugte f.eks en del bånd mikrofoner som vokal mics, som også afgrænsede toppen.
Er godt igang med bachelor. Som er kommet til at handle om frekvensbalance, hvor jeg analyser musik fra 50'erne og frem til idag, med henblik på at se en udvikling i den overordnet frekvens balance. Jeg søger en del information omkring det forskellige udstyr og begræsningerne for de forskellige tidaldere. Lige nu er jeg nået til 60'erne, men søger information om alle årtierne (50,60,70,90,00)
Så hvis i kender nogle gode kilder eller ved noget saftigt om vintage grej fra fortiden så er det her i skal blære jer
Jeg søger mest information, som havde betydning for frekvens spekteret. F.ek.s Så er al frekvens information over 15.000 hz først kommet i den senere tid, da bånd ikke kunne afbillede lyd over 15.000 hz. og Man brugte f.eks en del bånd mikrofoner som vokal mics, som også afgrænsede toppen.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35557
- Sted: Hørsholm
Det lyder super spændende! God idé og god held med opgaven!
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
"Spektrum vesus tidsalder", som isoleret concept, lyder godt nok som noget der kan ødelægge det generelle overblik, og dermed sig selv
Men masser af atikler i SOS der ingående beskriver udstyr og teknik i afgrænsede tidsaldre
F.eks. er der artikler om hvordan præcis store klassiske albums er blevet til
Guldgrube af back-issues, alt ældre end 6 mdr gratis, og rimelig pris på resten som PDF
Bruger det selv meget
https://www.soundonsound.com/
Men masser af atikler i SOS der ingående beskriver udstyr og teknik i afgrænsede tidsaldre
F.eks. er der artikler om hvordan præcis store klassiske albums er blevet til
Guldgrube af back-issues, alt ældre end 6 mdr gratis, og rimelig pris på resten som PDF
Bruger det selv meget
https://www.soundonsound.com/
/Dub
Jeg har en info, du skal tænke lidt over - og nok ikke relevant for din opgave, men jeg nævner det alligevel.
Meget af den musik hører fra den tid var med super gode musikere, som kunne noget meget få kan i dag - nemlig at balancere sig selv. Derfor kunne du lave helt vildt godt klingende plader - uanset hvad det optaget på og med hvilken frekvenshøjde som max. Hvis du tager trommerne så spillede den tids trommeslagere først med balance mellem egne instrumenter (altså ikke noget med bevidstløst at smadre på bækkenerne og en balance mellem de enkelte instrumenter. Dernæst spillede man med en volume så andre akustiske instrumenter fik plads - og det gjaldt hele vejen rundt. Der var balance - skabt på stedet - af super dygtige mennesker. Dernæst var musikken akustisk i de første mange år - altså med en rigdom i overtoneregistret, som slet ikke findes i den elektroniske verden. Derfor er det også ofte meget svært for gode musikere at intonere med et elektronisk univers, da det er i overtonerne, man stemmer instrumentet. Prøv at lytte på bigband og vokalensembler fra 40-50-60'erne - det meste lavet med et stereosæt med mulighed for en enkelt solistmikrofon. Det lyder ofte helt vildt godt.
Meget af den musik hører fra den tid var med super gode musikere, som kunne noget meget få kan i dag - nemlig at balancere sig selv. Derfor kunne du lave helt vildt godt klingende plader - uanset hvad det optaget på og med hvilken frekvenshøjde som max. Hvis du tager trommerne så spillede den tids trommeslagere først med balance mellem egne instrumenter (altså ikke noget med bevidstløst at smadre på bækkenerne og en balance mellem de enkelte instrumenter. Dernæst spillede man med en volume så andre akustiske instrumenter fik plads - og det gjaldt hele vejen rundt. Der var balance - skabt på stedet - af super dygtige mennesker. Dernæst var musikken akustisk i de første mange år - altså med en rigdom i overtoneregistret, som slet ikke findes i den elektroniske verden. Derfor er det også ofte meget svært for gode musikere at intonere med et elektronisk univers, da det er i overtonerne, man stemmer instrumentet. Prøv at lytte på bigband og vokalensembler fra 40-50-60'erne - det meste lavet med et stereosæt med mulighed for en enkelt solistmikrofon. Det lyder ofte helt vildt godt.
- Frederik Braad
- Medlem
- Indlæg: 46
- Sted: Aarhus
MrBacon skrev:Det er måske værd at tage med, at det meste var mixet og masteret til vinyl i den tid.
Ja det skal helt sikkert med. Vinyl havde jo også sin tids bass begrænsning, som er værd at kigge ind på.
- Frederik Braad
- Medlem
- Indlæg: 46
- Sted: Aarhus
ja. har faktisk allerede gjort stort brug af deres lille video afsnit, hvor de besøger et studie genskabt til at virke præcis som i 50'erne.DUBTEMPLE skrev: Men masser af atikler i SOS der ingående beskriver udstyr og teknik i afgrænsede tidsaldre
F.eks. er der artikler om hvordan præcis store klassiske albums er blevet til
Guldgrube af back-issues, alt ældre end 6 mdr gratis, og rimelig pris på resten som PDF
Bruger det selv meget
https://www.soundonsound.com/
YepFrederik Braad skrev:ja. har faktisk allerede gjort stort brug af deres lille video afsnit, hvor de besøger et studie genskabt til at virke præcis som i 50'erne.DUBTEMPLE skrev: Men masser af atikler i SOS der ingående beskriver udstyr og teknik i afgrænsede tidsaldre
F.eks. er der artikler om hvordan præcis store klassiske albums er blevet til
Guldgrube af back-issues, alt ældre end 6 mdr gratis, og rimelig pris på resten som PDF
Bruger det selv meget
https://www.soundonsound.com/
Psyko-akustik skal måske også tages med i betragtning ,.. det er under alle omstændigheder spændende
Der findes som bekendt teknikker til at snyde øret til, trods begrænsninger, at "høre" toner der reelt ikke er til stede
Dette blev, og bliver, jo brugt,.. fra langt tilbage,..
Her er et eksempel fra 90'erne på brugen: (waves havde en hardware-udgave før den nuværende software)
https://www.soundonsound.com/reviews/wa ... ss-101-102
Jeg er sikker på det er noget der er anvendt på mange måder op igennem tiden
Kunne forestille mig nu til dags til hip-hop på ghetto-blaster, som bekendt kommer der overnaturligt meget bas ud af dem
Do the google
/Dub
- the19thbear
- Medlem
- Indlæg: 3339
- Sted: Roskilde
Forresten kan bånd optage langt over 20khz (25 agtigt) i mange tilfælde. Ikke 15 som du siger.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Du skal nok være opmærksom på at det meget langt tilbage ikke er viden eller udstyr der begrænser.
Begrænsninger i kvalitet med hensyn til lyd ligger oftest i en række valg , af praktiske grunde , og valg af teknologier.
Det gør det også i vore dage , f.eks den digitale teknik og internettet har medført en række valg der har forringet kvaliteten.
Jeg kan nævne mp3 format , Youtube ,forskellige former for kompression.
Man må nok tale om to ting , 1. hvad vi faktisk kan og 2. hvad vi gør og hvordan vi bruger vores viden og teknologi.
Begrænsninger i kvalitet med hensyn til lyd ligger oftest i en række valg , af praktiske grunde , og valg af teknologier.
Det gør det også i vore dage , f.eks den digitale teknik og internettet har medført en række valg der har forringet kvaliteten.
Jeg kan nævne mp3 format , Youtube ,forskellige former for kompression.
Man må nok tale om to ting , 1. hvad vi faktisk kan og 2. hvad vi gør og hvordan vi bruger vores viden og teknologi.
facebook : Jørn Pedersen
jo jeg må lige tilføje , at der i halvtresserne og frem, i de europæiske radiofonier , var lagt begrænsninger for hvor bredt frekvensområdet måtte være. Det vil sige at fremstillere af forskelligt udstyr måtte begrænse frekvensområdet for at kunne sælge deres ting. Nu går jeg jo op i mikrofoner og i mange af f.eks Neumanns mikrofoner var der er simpelthen indbygget loft over og under hvad de faktisk kunne yde.
facebook : Jørn Pedersen
Pas på: Det er ikke nødvendigvis så simpelt, og der kan være overraskelser.
Jeg testede f.eks. nogen klassiske plader fra slutningen af 70erme, og der var stadigvæk lyd som kom fra selve instrumenterne helt oppe ved ca. 30 kHz. Specielt violiner og crash bækkener. Tingene var jo analoge dengang, så man havde ikke de der stejle lowpass filtre som alting kører igennem i dag, hvor alle kører 44.1 eller 48 kHz.
Et lille trick: En måde at teste det på er, at optage noget ved f.eks. 96 kHz og så afspille det ved 32 kHz, hvilket vil få alting til at køre 1/3 hastighed og blive meget dybt. På den måde kan man høre om det støj eller rigtig lyd fra instrumenterne der ligger oppe over det hørbare område.
Jeg testede f.eks. nogen klassiske plader fra slutningen af 70erme, og der var stadigvæk lyd som kom fra selve instrumenterne helt oppe ved ca. 30 kHz. Specielt violiner og crash bækkener. Tingene var jo analoge dengang, så man havde ikke de der stejle lowpass filtre som alting kører igennem i dag, hvor alle kører 44.1 eller 48 kHz.
Et lille trick: En måde at teste det på er, at optage noget ved f.eks. 96 kHz og så afspille det ved 32 kHz, hvilket vil få alting til at køre 1/3 hastighed og blive meget dybt. På den måde kan man høre om det støj eller rigtig lyd fra instrumenterne der ligger oppe over det hørbare område.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
- Frederik Braad
- Medlem
- Indlæg: 46
- Sted: Aarhus
the songcabinet skrev:Jeg tænker du vil have fat i denne bog
Fun det jo lige præcis den jeg skal bruge. årh må se om jeg kan få den hjem i tide.
- Frederik Braad
- Medlem
- Indlæg: 46
- Sted: Aarhus
Det er godt at næste uge står på spektrogram analyser af udgivelser gennem tiderne. Dog med den fejlkilde at størstedelen af materiale bliver taget fra reudgivelser, til cd. Må se om jeg kan finde ting som ikke er blevet remasteret, for at få det bedst mulige resultat.
- Frederik Braad
- Medlem
- Indlæg: 46
- Sted: Aarhus
Hvad angår frekvens, så synes tager jeg mit udgangspunkt i
http://museumofmagneticsoundrecording.o ... Ampex.html
Det med 15.000 hz er også tilbage fra 50'erne. allerede i 67 var der bånd med op til 18.000, hvordan skæringen til vinyl påvirkede dette mangler, jeg selvfølgelig at undersøge. At det både har givet støj og overtoner over disse frekvenser er bestemt en mulighed.
http://museumofmagneticsoundrecording.o ... Ampex.html
Det med 15.000 hz er også tilbage fra 50'erne. allerede i 67 var der bånd med op til 18.000, hvordan skæringen til vinyl påvirkede dette mangler, jeg selvfølgelig at undersøge. At det både har givet støj og overtoner over disse frekvenser er bestemt en mulighed.
Jeg kan anbefale bogen "Recording the Beatles" - den er lidt pebret men indeholder rigtig meget info om teknikken i Abbey Road studierne etc.
Mere info her:
http://www.curvebender.com/rtb.html
Mvh
Morten
Mere info her:
http://www.curvebender.com/rtb.html
Mvh
Morten
At se på hvad forskelligt udstyr gennem tiderne kan er noget vanskeligt noget. Det du henviser til f.eks , er amerikanske båndoptagere og de tal der er opgivet er ikke et udtyk for hvad de maskiner kan , men en standart . Jeg har et godt kendskab til Lyrec båndoptagere og ved fra en konstuktør af disse maskiner at de tal der står i salgsmateriale , datablade om dem , er minumums tal , maskinernes ydelse ligger langt over det oplyste. I europa var fremstillig af professionelt udstyr præget meget at de tyske radiofonier , gamle mennesker vil huske "Braunbuch" , en bog med forskellige krav til teknisk udstyr , disse krav prægede i meget høj grad det der blev fremstillet.
Lidt om udstyr i Tyskland , der også satte standard for mange andre europæiske lande.
https://www.irt.de/IRT/publikationen/braunbuch.htm
Nå ,, alt dette for at sige , det var i høj grad krav og standarter der satte grænser.
Det nærmeste du kan komme er nok som du er inde på , at måle på materiale fra tiden . I en meget lang periode var det fremstilling af vinylplader der bestemte hvad man gengav af frekvenser , så skal det være lidt videnskabeligt bør du vel sætte en grammofon op.
Der skal nok en ordentlig stak plader til at sige noget som helst , du vil finde meget store forskelle på forskellige indspilninger.
Jeg har medvirket ved presning af vinylplader med dansk popmusik , her var kvaliteten meget høj i det materiale der kom fra studiet.
Det endelige resultat afhang af den tekniker der "skar" pladen. Som en biting vil jeg nævne at de store studier i halvfjerds/firserne og frem , kunne optage en meget høj kvalitet . Sjovt nok var disse studier fyldt med udstyr fra halvtresserne og frem ,og det er de stadigvæk.
Med hensyn til mikrofoner er der fra ca 1950 specielt to mikrofoner der dominerer , Neumanns U47 og M49 ,
de går fint op i 20.000 Hz området.
En bog på området der belyser det tekniske i Danmark er : Statsradiofoniens teknik af H.C. Jørgensen , den handler om udviklingen fra 1906 til 1984
Nå min taletid er opbrugt.
dejligt emne.
Lidt om udstyr i Tyskland , der også satte standard for mange andre europæiske lande.
https://www.irt.de/IRT/publikationen/braunbuch.htm
Nå ,, alt dette for at sige , det var i høj grad krav og standarter der satte grænser.
Det nærmeste du kan komme er nok som du er inde på , at måle på materiale fra tiden . I en meget lang periode var det fremstilling af vinylplader der bestemte hvad man gengav af frekvenser , så skal det være lidt videnskabeligt bør du vel sætte en grammofon op.
Der skal nok en ordentlig stak plader til at sige noget som helst , du vil finde meget store forskelle på forskellige indspilninger.
Jeg har medvirket ved presning af vinylplader med dansk popmusik , her var kvaliteten meget høj i det materiale der kom fra studiet.
Det endelige resultat afhang af den tekniker der "skar" pladen. Som en biting vil jeg nævne at de store studier i halvfjerds/firserne og frem , kunne optage en meget høj kvalitet . Sjovt nok var disse studier fyldt med udstyr fra halvtresserne og frem ,og det er de stadigvæk.
Med hensyn til mikrofoner er der fra ca 1950 specielt to mikrofoner der dominerer , Neumanns U47 og M49 ,
de går fint op i 20.000 Hz området.
En bog på området der belyser det tekniske i Danmark er : Statsradiofoniens teknik af H.C. Jørgensen , den handler om udviklingen fra 1906 til 1984
Nå min taletid er opbrugt.
dejligt emne.
facebook : Jørn Pedersen
Hvad med 251 og C12, var de ikke også pænt store dengang, nok specielt 251'eren...bodtbody skrev: Med hensyn til mikrofoner er der fra ca 1950 specielt to mikrofoner der dominerer , Neumanns U47 og M49 ,
de går fint op i 20.000 Hz området.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]
jo det er rigtigt , der er andre kondensatormikrofoner i den første tid , og Ela 301/1 og Ela M 302/1 var nogen af de første i dansk radio.Jeg nævner Neumanns mikrofoner da de blev mest udbredt og anvendt i Statsradiofonien.
facebook : Jørn Pedersen
Er det ikke bare fx -1 dB @ 15 kHz, dvs. de går højere op, men de afrunder betydeligt. Det viser tallene i hvert fald.bodtbody skrev:At se på hvad forskelligt udstyr gennem tiderne kan er noget vanskeligt noget. Det du henviser til f.eks , er amerikanske båndoptagere og de tal der er opgivet er ikke et udtyk for hvad de maskiner kan , men en standart . Jeg har et godt kendskab til Lyrec båndoptagere og ved fra en konstuktør af disse maskiner at de tal der står i salgsmateriale , datablade om dem , er minumums tal , maskinernes ydelse ligger langt over det oplyste.
Der er heller ikke meget meningsfyldt at hente over 15 kHz på mange vinyler i det hele taget, så uanset mikrofoner og optagemetoder, så havde det mest almindelige playbackmedie ikke meget at gøre godt med i praksis fordi der blev skåret hårdt af cutting engineeren.
Jeg vil gerne se en indspilning og evt. på vinyl - gammel eller ny - klassisk eller rock - der indeholder noget meningsfuld lyd over 20 kHz. Hvis du optager en vinyl ind i 96 kHz så kan der godt være støj/forvrænging over 20 kHz som dukker op på spektrogrammet, og det vil fx være tilknyttet bækkener eller lign. som overstyrer vinylen, men det er ikke det samme som at det er meningsfuld lyd fra selve optagelsen.
Jeg gætter med de Ampex maskiner ikke noget jeg ved mere præcist.
Det var min tanke at valg af proces , f.eks vinyl sætter grænserne for kvaliteten.
Hvorimod selve optage udstyret kan mere.
Det er vel stadig sådan , et eksempel : Hvis man nu undersøgte Holgers studie , alle dimserne , så på datablade om hvad de kunne yde.
Ville man så vide hvordan lyd var i 2017 ?
Man ville selvfølgelig vide noget om hvad vi "kunne" , men ikke meget om hvad vi gjorde.
Vil man vide hvad vi "gjorde" må gå til det format lyden er gemt ned i . plader af forskellig type , bånd , CD er , og digitale filer.
Det var min tanke at valg af proces , f.eks vinyl sætter grænserne for kvaliteten.
Hvorimod selve optage udstyret kan mere.
Det er vel stadig sådan , et eksempel : Hvis man nu undersøgte Holgers studie , alle dimserne , så på datablade om hvad de kunne yde.
Ville man så vide hvordan lyd var i 2017 ?
Man ville selvfølgelig vide noget om hvad vi "kunne" , men ikke meget om hvad vi gjorde.
Vil man vide hvad vi "gjorde" må gå til det format lyden er gemt ned i . plader af forskellig type , bånd , CD er , og digitale filer.
facebook : Jørn Pedersen
Jeg synes denne tråd viser, at det er et interessant emne Frederik har valgt.
Til gengæld bliver det meget svært og essentielt for troværdigheden af opgaven at skille tingene ad og forstår årsag og virkning, som du også er inde på Jørn.
Til gengæld bliver det meget svært og essentielt for troværdigheden af opgaven at skille tingene ad og forstår årsag og virkning, som du også er inde på Jørn.
- Frederik Braad
- Medlem
- Indlæg: 46
- Sted: Aarhus
Ja, der er meget kød på. Sidder i denne uge med undersøgelserne. Jeg skal heldigvis kun påvise tendenser. Men mit største problem er lige pt at jeg ikke har adgang til musik via andet end mp3'er og det er et helvede at finde rundt i hvad der er blevet remasteret og hvad der blevet mere eller mindre clean genoptaget til digital format.