Rytmisk focus og udholdenhed

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Rytmisk focus og udholdenhed

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har problemer, ved ikke om det er motorisk,... eller

Ved spil på instrumenter bliver jeg hurtigt lidt untight, eller taber helt tråden, nogen gange efter få minutter, andre gange efter længere tid, det varierer fra dag til dag

Det kræver en tilsyneladenfe ufattelig energi at bekæmpe når det kommer snigende, og så kommer trætheden, når der skal kæmpes imod

Bliver kun værre hvis rytmen f.eks stampes ekstra markant med foden

Tror altid jeg har lidt under det, dog i svingende grad

Jeg kan høre enhver fejl jeg laver, straks, så det er ret sygt, også for mig selv :-)

Har fænomenet et navn ? og er det noget der kan arbejdes med ?
/Dub

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Aner ikke hvad det hedder...

Men hvis jeg skulle træne tightness, ville jeg bruge gap-tracks (metronom-stykker med hul i) i varierende tempo. Gerne/helst nogle tempi som ligger lidt udenfor comfort-zonen (altså lidt eller meget hurtigere/langsommere end det, du almindeligvis ville spille, hvis du kunne vælge selv).

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Kender godt til mere af det du omtaler, i mit tilfælde blev det sådan efter jeg havde været nede en tur med stress, det er aldrig blevet helt godt igen efterfølgende, så jeg kan ikke kører på en lang dag bag kedlerne som tidligere. I mit tilfælde er det bare hovedet der ikke har overskuddet længere, så pauser og det at kende sine egne grænser har løst det for mig.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hald skrev:Kender godt til mere af det du omtaler, i mit tilfælde blev det sådan efter jeg havde været nede en tur med stress, det er aldrig blevet helt godt igen efterfølgende, så jeg kan ikke kører på en lang dag bag kedlerne som tidligere. I mit tilfælde er det bare hovedet der ikke har overskuddet længere, så pauser og det at kende sine egne grænser har løst det for mig.
Tak Hald,

Det er slet ikke umuligt at stress kan være en factor, eller en af dem. Har haft en mærkelig blanding af stress og apati hele livet, kan ikke selv til fulde afgøre i hvad udstrækning der er tale om en "posetiv" stress, eller en negativ,..

For et par år siden havde jeg så direkte et black-out, hvor jeg måtte smide alt hvad jeg havde i hænderne midt på dagen, gå ind hos ledelsen og meddele at jeg var syg og gik hjem. Efter en uges syge-melding gik jeg så tilbage og meddelte dem at de ikke ville se mig mere, for jeg var klar over præcis hvad der havde fremprovokeret problemet, og gad ikke lege med mit helbred,...

Læste lidt ind på emnet, jeg havde været tæt på "det røde felt", men klarede den uden den helt store nedtur, var ovenpå igen hurtigt, men er stadig chokeret over oplevelsen af, som et lyn fra en klar himmel, at stå lammet, ude af stand til at løse selv helt simple opgaver,..

Men altså, problemet her går meget langt tilbage, jeg tror på en blanding af flere ting, herunder alm. talentløshed :) men kunne godt tænke mig at kortlægge det lidt, og se om der var nogle bud på sagen, evt en god måde at komme bare en smule videre
Mikkel Kå skrev:Aner ikke hvad det hedder...

Men hvis jeg skulle træne tightness, ville jeg bruge gap-tracks (metronom-stykker med hul i) i varierende tempo. Gerne/helst nogle tempi som ligger lidt udenfor comfort-zonen (altså lidt eller meget hurtigere/langsommere end det, du almindeligvis ville spille, hvis du kunne vælge selv).
Tak for ideen, jeg vil google videre på emnet,..

Har selv tænkt på at hvis det her REELT kan trænes til at blive bedre, så kunne man måske indspille ens øve-sessions via MIDI på et spor, og så bagefter analysere hvor tight det rent faktisk er, måske findes der oven i købet software der kan ????

Ideen skulle være at man løbende kunne måle HELT eksakt om man reelt er blevet bedre, samt hvor meget, og hvordan, og hermed en hjælp til at nå optimere sin øvning så meget som muligt

Men først må jeg have lokaliseret hvad problemet HELT præcis er, om øvning rent faktisk kan tænkes at virke, og hvordan,...

Nogen gange er det som om at det bare bliver mere krampagtigt, jo mere jeg øver,....
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Alle input er stadig velkomment :-)
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det Mikkel skriver omkring øve til Metronom har også hjulpet mig, specielt i fill's har jeg haft tendens til at løbe, ved at spille til musik uden trommer og med et click er det blevet meget meget bedre. Men det kræver at man øver den indre fornemmelse af hastighed, og jo mere man gør det korrekt, jo bedre bliver det både når man slapper af eller bliver udsat for ekstra pres i et svært stykke.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Husk at det er "hullerne" i clicl-trakcet, der er de vigtige. Jo bedre du bliver, desto længere kan du lave dem.

At ligge helt præcist oveni taktslagene ville jeg nok ikke have som et succeskriterie - det kommer hurtigt til at lyde mekanisk, synes jeg. I stedet ville jeg prøve at øve at "ligge foran" og "ligge bagved" beatet. Altså en up-tempo fealing og en "in the pocket"-fealing.

Jeg nørdede det en del på en tidspunkt, og det gav altså rigtigt meget. Og modsat de der teknik ting (tempo, forskellige paradidle ting osv) så er det som om at netop tempo-fornemmelsen bliver mere en indgroet ting. Altså at det ikke forsvinder lige så let som teknikfornemmelse, selvom man ikke lige får det øvet i en periode. I hvert fald hos mig.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg vil godt sige tusind tak for det der trick med gap-teknik :thumbup:

Har lige fundet en HEL simple udgave på YouTube, tempo, jeg hænger lidt på sådan en træt aften, men rammer også helt præcis mestendels :-)

Tror jeg kan videre-udvikle princippet, og tilpasse det,.... evt bygge det op i Studio One,.... og via midi-record checke hvad der helt præcist sker

Har både mulighed for keyboard og midi-slagpad med trommestik

Man kan selvfølgelig også træne u-motorisk bare ved at hænge på indvendigt og så løbende danne sig et circa billed at hvor meget man fejler

For den sags skyld ku man have noget kørende i sit bluetooth headset mens mans var på arbejde, som afveksling til den svenske sprog-træning :)

Alle tricks der virker er velkomne, også mental, meditation, middags-søvn,... what so ever,... :dollargrin:

/Dub

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det lyder som en fed øvelse jeg osse vil prøve at dyrke.

Angående det psykologiske, så arbejder jeg med tankefeltterapi/eft og måske kan jeg hjælpe dig med at opløse problemet eller komme noget nærmere en løsning. Jeg kan give en session gratis, da jeg er nysgerrig på, om der sker en forandring inden for en problemstilling jeg ikke har arbejdet med før. En session kan muligvis være nok og man forpligtiger sig på ingen måde til flere sessioner. Dvs. jeg ikke sender mails eller spørger flere gange. Se mere på www.forandringspunktet.dk.

For mit eget vedkommende, så arbejder jeg i øjeblikket med et paradoks vi måske alle slås med overordnet set. Altså: "vi modarbejder den struktur vi hele tiden forsøger at skabe". Dvs. vi har en ambition om at spille tight, men et eller andet i os protesterer og kan ikke holde det ud. Måske fordi det gør nas at lære noget nyt og komme over en tærskel. Det stiller nye krav og det er nyt land man skal vænne sig til.

Cheers
Morten.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Jeg bruger en app der hedder TImetrainer (IOS). Det er bare en helt almindelig metronom, som du kan sætte op til tilfældig "bar breaks" eller beat drops. Så hvis du ikke har noget imod at træne med metronom, fungerer det godt. Så man træner også det at holde takten selv.

Ellers er der også Melodics, https://melodics.com/ som mere går ud på at spille tight. Jeg har kun prøvet den gratis version, og jeg kan godt forstille mig at det er noget i den stil du søger. Den er mere møntet på fingerdummers, så det fungerer nok bedst med en eller anden form for pad-ting, selv om jeg også mener man kan bruge keys. Den er desværre lidt begrænset i hvordan man kan indstille ens pad-device.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg bruger iPhone app'en Tempo, hvor jeg nogle gange stiller den til kun at give mig click på 1, så har jeg frit spil imellem, men skal ramme 1 spot on hver gang, svært men godt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak for replyes, tilbage til fyraften, hvor jeg vil fordybe mig i dem, som de har fortjent :-)
/Dub

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. jeg har helt sikkert en masse tanker om det her, men det kommer nok til at lyde ret abstrakt, og er nok i virkeligheden bare en redegørelse for hvordan time fungerer for mig. I bund og grund handler det om at være "In the zone" - der hvor ting spiller sig selv, og det bare flyder uden at man skal bruge det store krudt på det. Nogle dage er man der bare, mens man andre dage virkelig skal kæmpe for det.

Sådan helt objektivt set er der ikke motorisk forskel på at spille stramt, fremme eller tilbage, forudsat af at det man prøver at spille ikke er uden for ens formåen .. så i min optik handler det meget om hvad der er i forgrunden af ens bevidsthed og hvad der kører på "automat-pilot" - og hvor de forskellige ting hører til rent mentalt. Hvis ens primære fokus bliver brugt på hvor man skal sætte fingerene på sit respektive instrument, er der ikke meget overskud til at tænke over hvornår de skal gøre det. Hvis man improviserer er det nok "konstruktionen" af musikken som er i forgrunden, og et godt "resultat" forudsætter derfor at nogle andre ting kører på rygraden :).

Hald skriver f.eks. at han kan komme til at "løbe lidt" i fills, hvilket jeg synes fint illustrerer at fokus måske skifter rent mentalt, fra at have overskud og bare at være i det groove man nu er i, til pludselig at skulle finde på et eller andet at spille, som så går ud over udførelsen.

Jeg ser mange ligheder mellem at formulere en sætning, og at spille en linje. Du ved (måske lettere ubevidst) hvad du vil sige, eller har i hvert fald nogle fixpunkter, og så fylder man ellers på med ord, indtil man når sin pointe .. sådan lidt firkantet sagt. Og på samme måde tror jeg det er fornuftigt at være lidt på forkant med det man påtænker at spille - altså .. ikke at man ligger fremme på beatet, men at man spiller hen mod et slag eller punkt. Hvis man skal spille noget hurtigt, virker det godt at forankre det i en langsommere puls og vice versa.

Følelsen af at være "In the zone" for mig, er at jeg hører - og ikke tænker, eller beregner - det jeg gerne vil spille, og så sker det bare; der hvor alle aspekter af at spille virker som baggrund, og dét jeg bruger mit krudt på er at "kanalisere" det jeg hører ud igennem et instrument. Der er skrevet en del bøger om fænomenet, som måske kunne være interessant at læse. Måske "Effortless Mastery" af Kenny Werner, selvom den nok er lidt jazz-agtigt og også ganske new-age.

Det skulle gerne være en nydelse at spille musik; hvis det føles irriterende eller som en kamp, tror jeg ikke på der kommer specielt meget godt ud af det. Men .. man kan sagtens nyde at kæmpe for at blive bedre :). Bare husk på at frugten af ens anstrengelser tit kommer i ryk .. og ofte med lidt forsinkelse :)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Hippo skrev:
Sådan helt objektivt set er der ikke motorisk forskel på at spille stramt, fremme eller tilbage, forudsat af at det man prøver at spille ikke er uden for ens formåen ..
Det er jeg ikke helt enig i - jeg oplever stor "motorisk forskel" på at ligge fremme på beatet ift at lægge tilbage på beatet. Noget med kropsholdning - f.eks ret ryg eller krum ryg - og noget med måden jeg holder på stikkerne på - fast eller løst - måden jeg bruger pedalerne på - heel down eller heel up.

Men måske jeg misforstår hvad du mener? Eller det er en trommesæts-specifik ting...

/mikkel

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Mikkel Kå skrev:
Hippo skrev:
Sådan helt objektivt set er der ikke motorisk forskel på at spille stramt, fremme eller tilbage, forudsat af at det man prøver at spille ikke er uden for ens formåen ..
Det er jeg ikke helt enig i - jeg oplever stor "motorisk forskel" på at ligge fremme på beatet ift at lægge tilbage på beatet. Noget med kropsholdning - f.eks ret ryg eller krum ryg - og noget med måden jeg holder på stikkerne på - fast eller løst - måden jeg bruger pedalerne på - heel down eller heel up.

Men måske jeg misforstår hvad du mener? Eller det er en trommesæts-specifik ting...

/mikkel
Hmm .. jeg tror det jeg argumenterede for, er at det er den samme række af trommer, strenge eller tangenter du skal ramme; det er bare et spørgsmål om hvornår det sker. Jeg er 100% enig i at det føles vidt forskelligt at ligge fremme, pocket, tilbage, you name it, men rent "motorisk" er det (overvejende) den samme ting der skal udføres, og det er derfor jeg vover påstanden, at dét at spille med den time man nu ønsker mere handler om grounding og om hvordan man kobler sig på musikken .. igen, i min optik :)

En herre jeg (som pianist) har studeret en hel del, er Eroll Garner. Hans kendetegn er at hans venstre hånd så at sige "passer butikken", mens hans højre har sin helt egen individuelle time .. måske har det studie kastet en eller anden frihed af sig.

(embed virker desværre ikke når man vil sætte start-tidspunkt i videoen)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Graceville skrev:Angående det psykologiske, så arbejder jeg med tankefeltterapi/eft og måske kan jeg hjælpe dig med at opløse problemet eller komme noget nærmere en løsning. Jeg kan give en session gratis, da jeg er nysgerrig på, om der sker en forandring inden for en problemstilling jeg ikke har arbejdet med før. En session kan muligvis være nok og man forpligtiger sig på ingen måde til flere sessioner. Dvs. jeg ikke sender mails eller spørger flere gange. Se mere på http://www.forandringspunktet.dk. .
Tak for tilbudet, skriver bag øret !!! læser lidt op på dette tankefeltterapi, ved ikke rigtig hvad jeg skal mene, i almindelighed, samt i mit eget tilfælde i særdeleshed, men prøver at danne mig et indtryk, lidt i småbidder,.. og vender måske tilbage desangående,..

Ingen traumer, eller uforløste ting der "blocker", IMHO, men nok generelt "focus-lack", fin vedholdenhed, men spreder mig for meget på alle plan, scene-skræk kun hvis jer er i centrum, f.eks. skal synge / holde tale, men uproblematisk, da ambitionerne går i en helt anden introvert retning :-)
Graceville skrev:For mit eget vedkommende, så arbejder jeg i øjeblikket med et paradoks vi måske alle slås med overordnet set. Altså: "vi modarbejder den struktur vi hele tiden forsøger at skabe". Dvs. vi har en ambition om at spille tight, men et eller andet i os protesterer og kan ikke holde det ud. Måske fordi det gør nas at lære noget nyt og komme over en tærskel. Det stiller nye krav og det er nyt land man skal vænne sig til.
Meget spændende tanker, jeg kan følge det, tror det er noget i det,..
Hoby skrev:Jeg bruger en app der hedder TImetrainer (IOS). Det er bare en helt almindelig metronom, som du kan sætte op til tilfældig "bar breaks" eller beat drops. Så hvis du ikke har noget imod at træne med metronom, fungerer det godt. Så man træner også det at holde takten selv.
Takker, er på Android, men ser lige på det alligevel, der kunne være noget at bruge, måske på min egen måde,..
Hoby skrev:Ellers er der også Melodics, https://melodics.com/ som mere går ud på at spille tight. Jeg har kun prøvet den gratis version, og jeg kan godt forstille mig at det er noget i den stil du søger. Den er mere møntet på fingerdummers, så det fungerer nok bedst med en eller anden form for pad-ting, selv om jeg også mener man kan bruge keys. Den er desværre lidt begrænset i hvordan man kan indstille ens pad-device.
Har kikket på det, kunne ikke bliver helt klog på detaljerne, men der stod den kunne bruges med forskellige midi-dimser, jeg har alm controller keyboard, (også med pads), og en Alesis slagplade samt stikker liggende et eller andet sted, måling af progress lyder sejt og motiverende, hvis altså øvelserne giver mening :-)
Hald skrev:Jeg bruger iPhone app'en Tempo, hvor jeg nogle gange stiller den til kun at give mig click på 1, så har jeg frit spil imellem, men skal ramme 1 spot on hver gang, svært men godt.
Tak, prøver at se om den findes til android :-)
Hippo skrev:.. jeg har helt sikkert en masse tanker om det her, men det kommer nok til at lyde ret abstrakt,
Tusind tak for dit gode og gennemarbejdede svar Hippo, der er mange ting jeg kan nikke genkendende til, samt tage til mig, og reflektere over,..

Vil vende tilbage og læse det nogle flere gange de kommende dage

Kender om nogen til "forkant og bagkant" da jeg f.eks. har lyttet indgående til Sly and Robbie de sidste 20-30 år :-) og selv hænger ud på kanterne hvis jeg på nogen måde kan slippe af sted med det, helt klart en komfortzone,..... du har ret, jeg slipper jo typisk tankerne netop der,..

---------------------

Uden at betragte mig som direkte stress ramt, i traditional forstand kan, kan jeg ikke helt slippe tanken omkring hvorvidt der kører nogle ubemærkede bagrunds-proccesser i hjernen, som slører focus, og om forskellig former for afkobling, afspænding, eller meditation kunne gøre
gavn,.. i almindelighed

Vi er nogle underlige væsner, for ikke længe siden hørte jeg om at fysisk balance-træning havde vist sig at have en uventet posetiv indvirkning på flere ting, bl.a. indlæring af matematik
/Dub

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

DUBTEMPLE skrev:
Har kikket på det, kunne ikke bliver helt klog på detaljerne, men der stod den kunne bruges med forskellige midi-dimser, jeg har alm controller keyboard, (også med pads), og en Alesis slagplade samt stikker liggende et eller andet sted, måling af progress lyder sejt og motiverende, hvis altså øvelserne giver mening :-)
Så er jeg ret sikker på at du vil kunne bruge både din controller og alessi'en. Programmet som sådan er gratis, og kommer med nogle få gratis træningspakker - Der er forskellige øvelser, i forskellige stilarter, og det er i bund og grund dem man betaler for. Det vil sikker også være nødvendigt for at beholde interessen

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

DUBTEMPLE skrev:
Graceville skrev: ved ikke rigtig hvad jeg skal mene, i almindelighed

Ingen traumer, eller uforløste ting der "blocker", IMHO, men nok generelt "focus-lack",
Ja, hvis nogen præsenterede mig for det i dag og jeg ikke kendte noget til det, ville jeg tænke yeah right, da jeg af natur har en sund agnostisk skepsis.

Focus-lack hedder 'at dissociere' i psykologiske termer. At dissociere kan være alt fra at dagdrømme og til at føle, at man ikke er til stede som en undvigelse. Børn der har oplevet voldsomme ting i deres barndom er gode til at dissociere hele tiden som en forsvarsmekanisme. Man kan også dissociere i matematiktimen. Mange af os dissocierer, når der er en fælles besked på arbejdspladsen fordi hjernen går i en slags 'det vedkommer ikke mig'-dvale.

At dissociere kan være alt fra en dårlig vane (dagdrømme) til en forsvarsmekanisme (at beskytte sig mod at beskæftige sig med en traumatisk oplevelse).

Det behøver ikke være knyttet til et traume, det kan også være grundlæggende fordi vi som mennesker er gode til at undgå smerte og det gør nogengange nas at komme videre, dvs. kan det være en dårlig vane der beskytter mod at komme op på et nyt læringsplateau.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
lassegrubbe
Medlem
Indlæg: 390
Sted: Danmark

Indlæg af lassegrubbe »

DUBTEMPLE skrev: Takker, er på Android, men ser lige på det alligevel, der kunne være noget at bruge, måske på min egen måde,..
Hvis ikke du finder en brugbar app til Android, er her et webbaseret gratis alternativ (skamløs selvpromovering) :)
https://www.musikipedia.dk/metronom

Nyt svar