Stewart Copeland - studie-gennemgang og andet spas

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Stewart Copeland - studie-gennemgang og andet spas

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg vidste ikke hvem han var inden jeg klikkede, men det var meget underholdende 20 minutter. På wikipedia står der en masse om hvad han har været involveret i:
https://en.wikipedia.org/wiki/Stewart_Copeland


Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Trommeslageren fra Police.....tiden flyver:)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Wow, interessant, og godt at se ham i så god form efter alle de år :dollargrin:

En af dem der har imponeret mig mest ud over Sly Dunbar ,... undre mig egentligt ikke at høre han er fra en jazz-baggrund

Har altid bemærket mig det briliante trommespil på meget af Police-materialet

Har også læst et eller andet sted at Police faktisk var HANS project, men at Sting så stak af med alt opmærksomheden :)

Måske man skulle checke hvad han ellers har haft gang i !!!!!
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

*LOL* fra wiki :dollargrin: :dollargrin:
He noted for his strong emphasis on the groove as a complement to the song, rather than as its core component. He once drove this point home at a drum clinic: Copeland announced that he would show the audience something "that very few modern drummers can do" and proceeded to play a simple rock beat for two minutes
/Dub

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Fed video og fed musiker!
skriver noder

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Vild energi den mand har. Meget smittende.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Kæft han er sjov. Elskers hans jazz rablen til slut:

"Jazz is more fun to play than it is to listen to". :-D

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

AvS skrev:Kæft han er sjov. Elskers hans jazz rablen til slut:

"Jazz is more fun to play than it is to listen to". :-D
"it's funny becourse it's true" :-)

Det er cirka 20 år siden jeg var til jazz-koncert, "The Real Thing", i Montmartre, så fik man prøvet det, et lille sammenspist publikum klappede, trofast, ikke når det lød bedst, men når det var sværest at spille, de var monster-gode på deres instrumenter, men altså, 20 år siden, det smagte ikke efter mere :-)

Det han siger om 10/90 pct er spot on :-)
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 29. nov 2017 13:52, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Nu er "jazz" en rimelig bred betegnelse ... just saying.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jammen så rammer han jo bare bredt :-) :-) :-)
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Haha :-D

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

DUBTEMPLE skrev:
AvS skrev:Kæft han er sjov. Elskers hans jazz rablen til slut:

"Jazz is more fun to play than it is to listen to". :-D
"it's funny becourse it's true" :-)

Det er cirka 20 år siden jeg var til jazz-koncert, "The Real Thing", i Montmartre, så fik man prøvet det, et lille sammenspist publikum klappede, trofast, ikke når det lød bedst, men når det var sværest at spille, de var monster-gode på deres instrumenter, men altså, 20 år siden, det smagte ikke efter mere :-)

Det han siger om 10/90 pct er spot on :-)
Det er desværre også min erfaring...
skriver noder

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Hyggeligt besøg.
Blev lige nysgerig om der skulle være nogen dokumentar udsendelser om "the police".
Stewart Copland købte et super 8 kamera mens de var i usa første gang i et førsøg på at bryde igennem der.
masser ægte dokumentar lege stue fra inside The Police.


De spiller jo som skudt ud af en punk kanon :dollargrin: jeg husker selv hvor hurtigt det gik for dem at blive det største siden beatles. Jeg har en date med 5 police vinyler og et mega veldspillende lydanlæg i den her week-end. :dollargrin:

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Jeg har lige hørt de første 2 plader igennem. Hvilken luxus at kunne gøre det når man ligepludselig bliver historisk interesert i en artist eller et band. Når det er nogen der har legende status starter jeg altid fra begyndelsen af.

Jeg købte ikke police plader den gang, der hvar andre ting der trak og de var ikke ligfrem inde i varmen der hvor jeg færdes. Men jeg hørte det jo i radioen og elskede deres utallige maga hits de sprøjtede ud.

Pladerne er købt second hand senere. Den første Outlandos d'Amour 1978 lyder som om den er lidt slidt og trækker lidt til mod den højre kanal, den må jeg finde et nyt eksemplar af.
Anyway kæmpe inspirerende og helt tydeligt hvordan Stewart Copeland driver musikken frem med sit energiske tromme drive. Tydeligt at han har lydst til at spille hurtigere. :-D Hvor er de dog dygtige og hvor er det noget spændende og vildt avanceret pop der er lagt i ovnen til. Der bliver leget helt vildt og det nærmer sig avantgarde flere steder. Jeg bemærker at det allerede nu er Sting der har lavet 80% af numrene.Den kunne være interessant at høre på cd.
Jeg bemærker at "Can't Stand Losing You" ligesom mangler at gå op i det dersens police omkvæds gear. Det er sikkert sting der er blevet mopset.

1979 Reggatta de Blanc.

H-O-L-L-Y MOTHER F*** hvad sker der lige her. Hvilken DYNAMIT udladning I Ekstrem vellyd musikalsk vanvid blandet med det fedeste POP. Jeg skruer bare op for anlægget og det lyder bare bedere og bedere.
Sikke en energi og nu husker jeg også en ting jeg bemærkede dengang. Hans lille tromme lyd!..Det er den han refere til som "the snare". Hold da op hvor får han lov til at brede sig på de trommer og hvor er han genial på dem.
Lyden på pladen brasser lige igennem de sidste 30 års lyd produktion og lige ud i lyd himmelen hvor de bedste indspilninger befinder sig.
1000 stjerner til den.

nu tør jeg næsten ikke sætte nummer 3 på.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg husker stadig det program, der hed Rock Palast - fra Tyskland. Der så jeg i tv live Police. Nok koncerten der breakede dem totalt - selv om det var første gang man så dem, så var det helt klart at her var noget særligt på færde.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

no 3 Zenyatta Mondatta 1980

Hmmm lidt skuffet efter at hørt album no 2 et par timer før. Super lyd endnu bedre end forrige album, alle kanoner må være kørt i stilling.
Udmærket numre og noget fyld som egentligt passer udmærket, men det fyld er bare ikke så legende som på forrige album.
Energien er også neddroslet, bedste nummer er canary in a coal mine.
Der er helt vild fed lyd de må have haft adgang til noget af det bedste udstyr. Guitarerne er der skruet op for med masser af fed start 80´r chorus og flageolet guitar.
Trommerne har også lige fået en tand eller 2 mere, man må have ment at dette nu var et så stærkt varemærke for bandet.
Og her er efter min mening sket en producer fejl! "the snare" ligger alt for højt. Den dominere alle numrene og bliver pænt irriterende når man høre klak...klak...klak hele pladen igennem.Og det lyder faktisk som om sidder og keder sig, Stewart folder sig overhovedet ikke ud.
Syntes jeg kan høre noget wow and flutter fra båndoptageren forskellige steder på pladen bla på "Don't Stand So Close to Me"
Men spændende super dynamisk gennemsigtig lyd på produktionen....men den lille tromme Arghh.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

fin priotering i mix synes jeg - den skaber noget energi - guitar er jo rimeligt pænt/poleret spillet og mixet....

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

gs-dk skrev:Jeg husker stadig det program, der hed Rock Palast - fra Tyskland. Der så jeg i tv live Police. Nok koncerten der breakede dem totalt - selv om det var første gang man så dem, så var det helt klart at her var noget særligt på færde.
Yeah husker jeg var lidt ærgerlig over ikke at kunne Rock Palast. Men husker også at folk ofte nævnte de store (trætte) hård rock elefanter når de snakkede om Rock Palast. :-D

Jeg er helt sikker på at the police må have været den fedeste live oplevelse dengang, jeg simpelthen de magtede at levere den energi fra de første plader + muligvis lige et gear mere. :-D

Hvis der eksistere en Rock himmel så skal man hverdag spille nummeret "Reggatta de Blanc" for 50.000 publikum. :party: :banan: :clap:

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

raoul skrev:fin priotering i mix synes jeg - den skaber noget energi - guitar er jo rimeligt pænt/poleret spillet og mixet....
Ja det hele er lidt for pænt og energi forladt, så de har nok prøvet at rede den ved at skrue op for energi trommen.
Anyway nu kan jeg ikke abstrahere fra den og kommer til lægge alt for meget mærke til den fra nu af indtil de mixer det album om.

Det gjorde mig lidt bekymret for næste album i rækken "Ghost in the machine"

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

apropos ghost in the machine. så fik jeg lyst til at checke din snare ud :)

every little thing... den er godt nok lavt mixet den vokal i de første 2 vers/omkvæd !

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Han spiller heldigvis ikke konstant på snaren på de 2 første numre hvor den ligger højt. det bliver ikke noget problem + energien er tilbage pyih.
Ja det er lidt pudsigt med vokalen på every little thing men helt generelt er Stings vokal ikke lagt in youre face langt fremme på police
pladerne. Og alligevel blev det verdens omspændende mega hits der er gået over i historien og som man nemt synger med på. :love: :?:
Men det er jo det der er så forunderligt uforklarligt med de allerbedste musik konstellationer gennem tiderne.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

1981 Ghost in the machine

Husker meget tydeligt det fede cover med deres ansigter i 7 segment display..genialt.
Jeg tror næppe jeg nogensinde har hørt det her album i fuld længde, og sider med bange anelser at jeg skal blive meget mopset over en lilletromme der stjæler al opmærksomheden. Albummet har ingen mix problemer tværtimod det er skide godt arbejde. Ikke helt så gennemsigtig som de forrige album men der bliver også tilføjet mange nye instrumenter. Blæs, klaver, synths, olie tønder etc. Endnu mere avancerede kompositioner med endnu flere lag af tværgående rytmer og toner, hamrende spænde at overvære og hele tiden med de skøneste pop elementerne smurt ud over det hele, og så er den bund stærke rytmik fra de 2 første plader tilbage, flere numre kunne være med på "Reggatta de Blanc"...stærkt!. Copeland folder sig igen uforudsigeligt helt ud med masser af kling og pling :-D Der også en melankolsk tåge over dele af albummet og da det er slut sidder jeg og stener over det rytmiske klik i udgangsrillen i ca 5-10 minutter.
Så rejser jeg mig op og spiller hele pladen en gang til 3 db højere..FANTASTISK album 1000 stjerner til det også.

For helvede hvor er Sting en fed bassist det har jeg aldrig rigtigt lagt mærke til. Han ligger så latterligt tight sammen med Copeland´s stortromme på den mest selvfølgelige måde. Jeg får lyst til at eje en båndløs bas.

Nyt svar