Hvem ejer musikvideoen?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
Sjuft
Medlem
Indlæg: 15

Hvem ejer musikvideoen?

Indlæg af Sjuft »

Hej Lydmaskinen.
Jeg har produceret en række musikvideoer for en mindre dansk gruppe, som på daværende tidspunkt havde en pladekontrakt.
Videoerne har jeg lavet gratis, og pladeselskabet har kun betalt udgifterne hertil. ca 5000.- pr video. Der fremgår altså ingen faktura eller andet hvor label betaler for selve videoerne eller løn til mig.
Nu er gruppen hyret til en reklame, hvor de ønsker at bruge nogle bidder fra musikvideoerne og/eller råmaterialet herfra.
Men så blev jeg i tvivl om hvorvidt label ejer en del af musikvideoerne? De ejer selvfølgelig musikken, som der allerede er lavet en aftale omkring brugen af. Men hvad med selve billedsiden?

Håber der sidder nogen derude der kan hjælpe.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er et rigtig godt spørgsmål, som jeg ikke tror du finder et simpelt svar på. Dem der har betalt regningen vil nok mene, at de har frikøbt produktet, også selvom det kun dækkede (produktions)udgifterne minus løn.

Hvis du ikke har aftalt andet, så bliver det svært at kræve yderligere betaling for dit arbejde på nuværende tidspunkt.

Til gengæld kan du jo mene, at du besidder nogle kunstneriske rettigheder til din video, der ligesom en film måske kan betragtes som et værk. Og værker kan man ikke nødvendigvis bruge i reklamesammenhæng uden yderligere tilladelse og betaling jfr. ophavsretslovens paragraf 3 stk. 2 om droit moral.

Dette punkt dækker i praksis bl.a. over at et værk ikke må bruges i politisk, seksuel eller reklamesammenhæng uden separat tilladelse.

Jeg tror du får svært ved at køre (og vinde) en sådan sag, selvom du muligvis har loven på din side. Det lugter af at du enter opgiver sagen, hyrer en advokat eller på egen hånd prøver at forhandle/true/tigge dig til en aftale på nuværende tidspunkt.

Hvis du vil, så kan jeg anbefale en advokat med ekspertise i ophavsrettighedssager. At køre en sådan sag til ende vil typisk koste 30-250.000 kr. (fra hurtigt forlig til en egentlig retssag) og regn med 5-10.000 kr. + moms i startomkostninger hos advokaten, hvilket inkluderer et møde + et brev til modparten.

Default avatar
Sjuft
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af Sjuft »

Tusind tak for svar. Ved ikke om det var tydeligt nok.
Men jeg ønsker ikke yderligere betaling og har givet gruppen grønt lys til at bruge videoerne i reklame sammenhæng. (Det er mine venner)
Så det er sådan set kun et spørgsmål om label så kan gøre krav på en del af reklamepengene?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis ikke du har givet dem en kvittering på hvad deres udgift dækker, ser jeg ikke at de kan bevise at de på nogen måde ejer videomaterialet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar