Soundcloud har sat bitraten ned ?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Re: Soundcloud har sat bitraten ned ?

Indlæg af petal »

Soundcloud benægter rygterne om at de skulle have sænket lydkvaliteten eller have et ønske herom:
https://www.billboard.com/articles/busi ... dard-tests

Og lidt om Opus:
http://opus-codec.org/comparison/

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det stemmer også bedre overens med at jeg netop kan se at soundcloud kører 128 cbr.

Hvilket dog stadigvæk placerer dem på et niveau af lydkvalitet man forventede for 15+ år siden. Youtube kører 128 kbit mp4 i stedet for mp3, og det giver faktisk en hel del. Alternativt kunne de skrue op til 192 kbit mp3, hvilket nok ville svare nogenlunde til youtube's kvalitet. Men at blive nede på 128 kbit mp3 er altså ved at være lidt pinligt. Alle transienterne på hihats bliver "fedtede".

Så kære soundcloud...
  • Skru så op for kvaliteten, tak.
  • Sluk for det #(*^!(&*#*( autoplay.
  • Få styr på jeres spam problem.
Mere skal der ikke til for at komme tilbage i den gule førertrøje.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

hmm.. jeg ved ikke op og ned, bare at hihats "fedter" som du skriver..

Medlemsavatar
Kram
Medlem
Indlæg: 84
Sted: Odense

Indlæg af Kram »

Joachip skrev:
  • Skru så op for kvaliteten, tak.
  • Sluk for det #(*^!(&*#*( autoplay.
  • Få styr på jeres spam problem.
Hørt!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Joachip skrev:Youtube kører 128 kbit mp4 i stedet for mp3, og det giver faktisk en hel del.
Sidst jeg checkede brugte YouTube 192 kbps AAC til videoer i 720P og over.

Nu kører de MP4A, som er baseret på AAC, men kun i 128 kbps uanset videokvalitet?

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Holger skrev:
Joachip skrev:Youtube kører 128 kbit mp4 i stedet for mp3, og det giver faktisk en hel del.
Sidst jeg checkede brugte YouTube 192 kbps AAC til videoer i 720P og over.

Nu kører de MP4A, som er baseret på AAC, men kun i 128 kbps uanset videokvalitet?
ikke helt rigtigt.
youtube bruger både mp3 og mp4, de bruger nemlig den audio der uploades.
jeg ved at hvis jeg enoder min video med mp3, så beholder youtube det.
og jeg ved at en video med mp4, der beholder de aac.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så vidt jeg kan se er al audio transcoded til MP4A via AAC codec. Kan du give et konkret eksempel hvor lyden ikke er transcoded?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Holger skrev:
Joachip skrev:Youtube kører 128 kbit mp4 i stedet for mp3, og det giver faktisk en hel del.
Sidst jeg checkede brugte YouTube 192 kbps AAC til videoer i 720P og over.

Nu kører de MP4A, som er baseret på AAC, men kun i 128 kbps uanset videokvalitet?
Youtube har pladret skidtet til med ret meget javascript, så det er lidt svært at afgøre, men når jeg prøver med en youtube stream ripper, synes jeg umiddelbart det ser ud som om det altid er AAC i 128 kbit nu - uanset video bitrate. Det er lidt dumt. Det er specielt dumt at de kører constant bitrate på billedet selv når det er et stillbillede.

Men det er når man bruger en typisk youtube-ripper. Hvis man kører i en browser og tænder for "Stats for nerds" får man en overraskelse - to temmeligt eksotiske formater, som jeg egentlig troede var afgået ved en stille død, men som måske alligevel lever videre pga. de alt for mange patenter som mpeg-formaterne er hæmmet af:

Billede

Så man får åbenbart forskellige ting alt efter om man bruger en browser eller en typisk youtube stream-ripper. Man kan også slå det op på nettet og få andre forkerte svar dér, som f.eks. den her side: https://www.h3xed.com/web-and-internet/ ... 720p-1080p
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg prøvede lige en anden approach: Linux programmet "youtube-dl" som har en "-f bestaudio" option. Den giver mig Opus i cirka 128 kbit/sek:

Billede
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg ser noget andet her, det må være browser/platformspecifikt?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hmm sært. Men det komer også an på hvilken ripper man bruger.

PS, god nyhed: Soundcloud har omsider givet os muligheden for at slå det forhutlede autoplay møg fra, og det ser endda ud til at den kan huske indstillingen. :clap: Tak soundcloud. Jeg håber det var i tide før i mistede alt for mange brugere.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar