fordeling af penge mellem sangskriver, komponist, og udøvere.

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
Anders Jensen
Medlem
Indlæg: 17

fordeling af penge mellem sangskriver, komponist, og udøvere.

Indlæg af Anders Jensen »

Hvis der et økonomisk udbytte af en sang, hvordan fordeles det så typisk mellem, komponist, sangskriver og udøvende kunstnere?

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det kunne være 50/50 til komponist og sangskriver.

Gramex til udøvende kunstner og derudover vederlag for koncertvirksomhed.

Det kan selvfølgelig diskuteres, men den udøvende kan være med på tusindvis af udgivelser, især kontrabasister, mens komponisten og sangskriveren typisk skal lægge penge til side til nyt udstyr og/eller nye studieindspilninger.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg


Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Det er forskelligt alt efter hvor indtægterne kommer fra og det er ikke alle områder der er regler for.
Tager vi Koda f.eks er det til Komponist og tekstforfatter.
Gramex er til udøvere altså dem der spiller.
Liveoptræden er vel primært til udøvere og lidt til Koda når det er en offentlig fremførelse.
Salg af musik Stream/diównload/cd/LP alle den slags : der kan være aftaler om fordeling mellem alle mulige involverede

Det er sådan grove træk , men du må nok være mere præcis med hvilke indtægter du taler om hvis det skal være mere nøjagtigt..

Nu fik lige set linket med den fine opstillig over det hele.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Koda er til komponist og tekstforfatter under fremførelse. Så kan der være versioner hvor der har været arrangør inde over så det kunne være 37,5 + 37,5 + 25 alt efter aftale. Så melder man bare den version til koda og ikke det radioedit der ellers er.

Man kan på samme måde også registrere en live version som tilgodeser alle bandmedlemmer.

Der skal selvfølgelig være en aftale. Jeg kan jo ikke lave en ny version af I Will Survive og så tage 50% i koda for hver fremførelse.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Desuden skal man huske, at fordeling af koda eller andre midler ikke er det samme som fordeling af rettigheder. En sanger eller bassist kan ikke komme og brokke sig over, at man har lavet en indspillet version som vedkommende ikke er med på og derfor ikke får koda eller gramex for. Jo, det kan de, men der er ikke noget juridisk belæg for, at de skal have det – med mindre de altså har været med til at skrive et C-stykke eller andet der manglede. Som udgangspunkt har man rettigheden over den version man som udgangspunkt var med til, og det er typisk tekstforfatter og komponist, plus forvaltningen af de fremtidige versioner, herunder også at afstå forvaltningen til et forlag.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
Anders Jensen
Medlem
Indlæg: 17

Indlæg af Anders Jensen »

Mange tak for de svarene. Jeg tænkte sådan på alle former for økonomisk udbytte. f.eks fra afspilning i radio, samt alle andre indtægter koda omtaler her: https://kunde.koda.dk/priser-og-musikaftaler. men selvfølgelig også indtægter fra f.eks. CD'er. Efter have gjort at have gjort mig en lille bitte smule mindre dum på emnet, kan jeg se at. komponist, og tekstforfatter, typisk skal have penge via koda, og de udøvende og udgiverne af musikken gramex. De steder hvor koda og gramex penge indkræves sammen, ser det ud til at der gå lidt mere til koda end til gramex, hvorfor det måske ikke er muligt at aftale at hovedparten, af et udbytte skal gå til udøverne. Hvis jeg selv kommer ind i musikbranchen, bliver det som tekstforfatter, uden det store håb om at tjene mange, men alligevel vil jeg jo gerne undgå at føle mig snydt. Hvis kunne få 10% af det en bruger skulle betale for at bruge musikken ville jeg være ovenud tilfreds.

Nyt svar