Hvordan får jeg udgivet mine tekster som sang.

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
Anders Jensen
Medlem
Indlæg: 17

Hvordan får jeg udgivet mine tekster som sang.

Indlæg af Anders Jensen »

Jeg har puslet lidt med at skrive nogle sange. Enkelte af sangene er blevet færdige, og jeg kunne faktisk vældig godt tænke mig at få dem indspillet og delt med et lidt større publikum end nærmeste familie og venner. Det bliver svært for sangteksterne er skrevet på allerede kendte melodier udgivet med andre tekster. Endvidere kan jeg på ingen måde spille et instrument og min sangstemme lader meget tilbage at ønske. Men det første problem bliver at få tilladelse fra komponisterne eller dem der nu måtte have rettighederne til melodierne. Først skal jeg finde ud, hvem der har rettighederne til melodierne, så skal jeg finde ud hvordan jeg kontakter dem, så skal jeg overbevise dem om at mine tekster fortjene at blive udgivet på deres melodier, så er der det at finde nogle der vil indspille det. Men hvis I var i min situation, hvad ville I så gøre?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvis jeg skal være helt ærlig og i din situation, så ville jeg finde en, der kunne være interesseret i at skrive melodier til dine tekster.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

gs-dk skrev:Hvis jeg skal være helt ærlig og i din situation, så ville jeg finde en, der kunne være interesseret i at skrive melodier til dine tekster.
Det ville også være mit første råd. Men hvis du mener at du hellere vil have dem udgivet på de melodier du har brugt, så vil Koda kunne hjælpe dig med at opstøve rettighedshaverne. Www.koda.dk
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Anders > Hvad er det for nogle kendte melodier, det drejer sig om?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Næste skridt, efter at have fået clearet rettighederne ved enten at have fået lavet nye melodier eller ved at have fået tilladelse fra ophavsmændene, er at få det indspillet. Hvis du ikke selv kan producere, har du brug for en producer. Hvis du ikke selv kan synge har du brug for en sanger. Begge dele kan købes for penge, i mange forskellige prislejer. Her på lydmaskinen er der mange af dem, så det vil være et udmærket sted at spørge sig for.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
Anders Jensen
Medlem
Indlæg: 17

Indlæg af Anders Jensen »

Jeg vil som udgangspunkt, hellere have mine sange udgivet på de melodier, jeg i første omgang har tænkt dem på, ellers er det tvivlsomt om det er i de sange, jeg havde tænkt de skulle være. Hvis jeg skulle finde nogle til at lave nye melodier til mine tekster skulle de godt, nok gøre det godt. Helt udelukket er det dog ikke. Jeg vil prøve at kontakte koda.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Kan det ikke let blive (undskyld udtrykket) sådan lidt "konfirmations-sang-agtigt" at lave nye tekster til kendte sange? Melodi og tekst er jo som regel en unit, der passer sammen og derfor er uadskillige for folk - hvem forestiller du dig, vil synes godt om projektet, hvis du taler om at få det udgivet?

Default avatar
Anders Jensen
Medlem
Indlæg: 17

Indlæg af Anders Jensen »

Det er svært sige præcis, hvem der ville synes godt om det. Men der kan vel altid være nogle, der deler tekst smag med mig. Det med at lave nye tekster til allerede kendte melodier er dog noget der er gjort før. Af. f.eks Shu-bi-a, smølferne, diskofil med flere. Jeg skal ikke afvise, at hvis det virkeligt lykkedes for mig at få udgivet alt det jeg havde på hjerte, så ville nogle sige at jeg mindede om shu-bi-dua.

Default avatar
Anders Jensen
Medlem
Indlæg: 17

Indlæg af Anders Jensen »

De kendte melodier det drejer sig om er:

En Forårsdag: af Anne Linnet
Kærlighed: En gang sunget af Laus Høybye også kendt som Krumme.
Tubthumbing af Chumbawanba:
Jeg Savner Min Blå Min Cykel af Ibens.
There Will Never Be Another tonight af Bryan Adams:
Tiden Er Klog af Tøsedrengene.

Endelig er der nogle sange jeg ikke er færdig med. Som bruger melodierne Fading Like a Flower ( Per Gessle fra Roxette ) evt. i blandet lidt Garbage: Only Happy When It Rains.

og News: Jeg Elsker dig eller måske Du Er. måske lidt fra begge dele.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hvilket sprog skriver du så teksterne på?

Default avatar
Anders Jensen
Medlem
Indlæg: 17

Indlæg af Anders Jensen »

Alle teksterne er på dansk.

De nævnte sange har qua deres melodi og tekst har mindet mig om nogle tanker jeg selv har haft. Tanker der oftest har ligget et stykke væk fra det som originalsangene handler om.

Om nogle af mine sange vil faktisk sige at jeg ikke kender andre sange, der udtrykker det samme. Om det er fordi, jeg sær eller særlig ved jeg ikke.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Shubidua startede selv med at skrive nye tekster til kendte melodier (Kylling med softice og pølser, Fed rock og Stærk tobak bl.a.).. så det er da både muligt at få en karriere og priser i DK med den tilgang..

Men Shubidua kunne selv både skrive, spille, producere og optræde. Så hvis du selv kun skriver tekst, så må du nok enten selv lære det andet, eller finde et hold der kan og vil, de andre dele der skal til.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

the songcabinet skrev:Shubidua startede selv med at skrive nye tekster til kendte melodier (Kylling med softice og pølser, Fed rock og Stærk tobak bl.a.).. så det er da både muligt at få en karriere og priser i DK med den tilgang..

Men Shubidua kunne selv både skrive, spille, producere og optræde. Så hvis du selv kun skriver tekst, så må du nok enten selv lære det andet, eller finde et hold der kan og vil, de andre dele der skal til.
Det var så også en helt anden tid, dengang faldt folk ikke lige over originalerne på internettet :-)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Lidt som den gamle dansktop, hvor alle sangene var udenlandske med dansk tekst. Det var der ikke mange, der vidste på det tidspunkt.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg tror nu aldrig det var tænkt som nogen hemmelighed at Shubidua lavede tekster til eksisterende numre. Heartbreak Hotel (Karbad Baby), Killing me softly (Kylling med softice og pølser), The Ballad of John and Yoko (Livets pølse), Twist and Shout (Stærk tobak) og mange flere var da allerede meget velkendte sange i deres originale versioner med hhv. Elvis, Roberta Flack og Beatles.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg mener den GAMLE Dansktop, hvor f.eks. "Tie a yellow ribbon in the old oak tree" blev til "Bind dit gule hårbånd i det gamle træ" (noget der slet ikke gav mening i Danmark, da det var en amerikansk tradition for folk i krig) og mange flere af samme slags. Shu Bi Dua var ikke det dansktop segment, jeg taler om. Der var massive mængder af oversættelser i 60 og 70'erne.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Klart nok. Min kommentar var også mere til posten før.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg tror der stadigvæk er folk der ikke ved at flere af Shubiduas numre er cover versioner :-)

Medlemsavatar
Kram
Medlem
Indlæg: 84
Sted: Odense

Indlæg af Kram »

Mht de udenlanske melodier så bliver du i første omgang måske bedt om at lave "rå-oversættelse" til engelsk, dvs uden rim og ikke ordret, men bare tekstens mening.

Default avatar
Anders Jensen
Medlem
Indlæg: 17

Indlæg af Anders Jensen »

Kram skrev:Mht de udenlanske melodier så bliver du i første omgang måske bedt om at lave "rå-oversættelse" til engelsk, dvs uden rim og ikke ordret, men bare tekstens mening.
Det må jeg så gøre. Det bliver nok ikke det største problem.

Default avatar
Anders Jensen
Medlem
Indlæg: 17

Indlæg af Anders Jensen »

david mondrup skrev:Jeg tror nu aldrig det var tænkt som nogen hemmelighed at Shubidua lavede tekster til eksisterende numre. Heartbreak Hotel (Karbad Baby), Killing me softly (Kylling med softice og pølser), The Ballad of John and Yoko (Livets pølse), Twist and Shout (Stærk tobak) og mange flere var da allerede meget velkendte sange i deres originale versioner med hhv. Elvis, Roberta Flack og Beatles.
Twist and Shout var nu, så vidt jeg ved, ikke oprindeligt en Beatles-sang. Om end Beatles-versionen nok er den mest kendte.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Anders Jensen skrev:Twist and Shout var nu, så vidt jeg ved, ikke oprindeligt en Beatles-sang.
Wikipedia er helt enig:
https://en.wikipedia.org/wiki/Twist_and_Shout

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ah - my bad.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
Anders Jensen
Medlem
Indlæg: 17

Indlæg af Anders Jensen »

Ville det ( forudsat jeg kunne ) være en god ide at lave en indspilning først, som jeg kan præsentere for dem jeg søger rettigheder fra, eller burde jeg bare søge rettighederne før jeg så meget som tænker at optage noget?

Hvis min tekst på en eller anden måde er offentliggjort, har jeg så ret til at modsætte mig at den udgives med andre melodier end den tiltænkte, som jeg jo ikke har ophavsret til?

Medlemsavatar
Kram
Medlem
Indlæg: 84
Sted: Odense

Indlæg af Kram »

Anders Jensen skrev:Ville det ( forudsat jeg kunne ) være en god ide at lave en indspilning først, som jeg kan præsentere for dem jeg søger rettigheder fra, eller burde jeg bare søge rettighederne før jeg så meget som tænker at optage noget?
Hvis det er en god indspilning (på den ene eller anden måde), ville jeg gøre det, ellers ikke :)
Anders Jensen skrev: Hvis min tekst på en eller anden måde er offentliggjort, har jeg så ret til at modsætte mig at den udgives med andre melodier end den tiltænkte, som jeg jo ikke har ophavsret til?
Ja, det har du.

Nyt svar