Spotify sagsøgt for $1.6 milliarder for uberettiget brug af musik

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Re: Spotify sagsøgt for $1.6 milliarder for uberettiget brug af musik

Indlæg af Hippo »

Holger skrev:Ud af 100 kr til Tidal går sandsynligvis et par kroner til artisten, måske lidt højt sat endda. Muligvis er vi nede under en krone eller endnu lavere.
Må jeg spørge hvor du har det tal fra? Jeg noterede mig, at den tjeneste blev lanceret som værende mere fair over for artisterne, men hvis det er sådan det forholder sig, vil jeg da klart overveje hvor jeg placerer mine penge. For mig handler det lige så meget om at de tilbyder lossless ..

edit:
her er hvad tidal selv skriver - http://tidal.com/soc/#howareroyaltiescalculated .. ~75% af indtægter udbetalt - dog med en meget tung overvægt på master-rettigheder vs. resten ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hippo skrev: Jeg gætter på samtlige streaming-tjenester har en historik på hvad hvad hver enkelt bruger har hørt, så det er på ingen måde kompliceret at implementere
Bl.a. Koda arbejder i at lave en kryptokode så man kan følge sangens anvendelse til alle tider. Det gør det nemmere at fordele fair eller ihvertfald mere præcist ud fra en fordelingsnøgle ihvertfald når sange bliver afspillet i medier (film, radio, lokalradio, etc.) fra Tokyo til Snekkersten osv. Der går nok lige et par år. Håber jeg har forstået problemstillingen.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Graceville skrev:Bl.a. Koda arbejder i at lave en kryptokode så man kan følge sangens anvendelse til alle tider.
Kan du linke mig en artikel? Snakker vi noget blockchain halløj eller et "watermark" embedded i musikken?
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hippo skrev:
Holger skrev:Ud af 100 kr til Tidal går sandsynligvis et par kroner til artisten, måske lidt højt sat endda. Muligvis er vi nede under en krone eller endnu lavere.
Må jeg spørge hvor du har det tal fra? Jeg noterede mig, at den tjeneste blev lanceret som værende mere fair over for artisterne, men hvis det er sådan det forholder sig, vil jeg da klart overveje hvor jeg placerer mine penge. For mig handler det lige så meget om at de tilbyder lossless ..

edit:
her er hvad tidal selv skriver - http://tidal.com/soc/#howareroyaltiescalculated .. ~75% af indtægter udbetalt - dog med en meget tung overvægt på master-rettigheder vs. resten ..
Jeg skulle nok have præciseret, at vi taler i sidste ende. Som bekendt udbetaler de fleste selskaber kun en brøkdel af deres indtægter videre i royalties, ofte i en blanding af ren bedrag og lag af deductions. Upfront fees eller advancet er ofte de eneste penge mange ser.

Typisk taler vi ikke engang 1 kroner pr. 100 kr. efter moms, forhandler/mellemled og deductions, hvis der overhovedet afregnes.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hippo skrev:
Graceville skrev:Bl.a. Koda arbejder i at lave en kryptokode så man kan følge sangens anvendelse til alle tider.
Kan du linke mig en artikel? Snakker vi noget blockchain halløj eller et "watermark" embedded i musikken?
Ifølge Neils Mosumgaard (Koda) er vandmærkeideen død. Så blockchain.

http://videotool.dk/koda/c4051/v31944 fra ca 08:00 mins. er det nok mest relevant.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Nice.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hippo skrev:.. en ting jeg tit har overvejet ift. aflønningsmodellen på streams, er at den faktisk er for solidarisk. Mit eget mdl. bidrag (til Tidal) tilfalder i høj grad artister jeg ikke hører - og måske i virkeligheden slet ikke ønsker at støtte, så i min optik ville en mere fair fordeling være at den indtægt streaming-tjenesten har på mig bliver fordelt på de numre jeg rent faktisk har streamet. Det ville gøre det muligt for smalle artister at tjene lidt mere på de tilsvarende smalle streamere derude.
BRILLIANT!!! Det vil jo gøre at brugere som hjemme hos os betaler 149 kr for et familieabo. og nok ikke bruger det så meget, mest periodisk vil udløse en ordentlig sum til dem vi lytter til. Det er en meget mere fair model. om så det hedder sig at der er noget drift af systemerne der tager f.eks. 20% til hosting er det jo stadig bedre for musikerne.

Hvis jeg i dag kun hører ét album en måned, og det kun udløser f.eks. 12 plays, vil resten af beløbet jo befinde sig hos streamingtjenesten. Hmm...
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Graceville skrev: Ifølge Neils Mosumgaard (Koda) er vandmærkeideen død. Så blockchain.

http://videotool.dk/koda/c4051/v31944 fra ca 08:00 mins. er det nok mest relevant.
Spændende, han lyder relativt optimistisk vedr standarder, men kun når der tales langt sigt, hvilket vel kan være 10-20 år, og ikke brugbart nu,..

Og hvem ved efterhånden hvad fremtiden "kræver" længere, så svært at være strategisk i en traditional forstand

Spørgsmålet er også om folk som ham i virkeligheden ikke befinder sig i et hamster-hjul, ligesom lokal-politikere, reelt uden for indflydelse, og nogen man rent indistruelt, og økonomisk, vil detronisere hvis de blir farlige for dem der sidder på flæsket, de overgir sig jo ikke frivilligt,...

Koda etc. har jo også sin egen agenda, med ansatte der lønnes, og ønsker "staus quo", men de fremmer ikke nødvendigvis interesserne for "alle", nu hvor virkeligheden er blevet mere kompleks,... men præcis som FDM, eller enhver anden stor interesse-organisation, beskriver de stadig sig selv som u-undværlige, og vigtige, hvilket selvfølgeligt er forudsigeligt

Havd der reelt er brug for er et stort spørgsmål, jeg tror desværre at nutidige artister og sangsrivere, m.m. som ønsker at tjene penge på dette, stadig vil være taberne, også om 5-10-20-30 år

Vedr diverse vandmærker og historik, så er det vel bare en automatiseret procces på et par minutter, at afspille nummeret analogt, og resample hele nummeret, så er alt digital vedhæng ude af billedet, eller hvad ? ,.... dette eller lignende må man jo formode også kan, eller vil, ske

(på samme måde som hvis jeg blæser et foto op på full-screen, tager et screen-dump, så vil EXIF data være gået i fløjten)

Personligt ved jeg heller ikke om jeg gider den slags på mine egne computer og smartphones, der er i forvejen nok der snager og snasker på mit system, og på min privacy, og historik, m.m. ,.... bruger faktisk kun YouTube ind til videre

Hvorfor skulle man tro på der ikke ryger andre data med retur, når der ikke engang er sikkerhed omkring anvendelsen af enes hævekort ?

Jeg kunne faktisk godt forestiller mig at folk i stigende grad gav afkald på muligheden for streaming, for i stedet kun af have noget mere fast material liggende på deres devices, som personligt genererede mp3 eller lignende, renset for digital snask vel at mærke,..

Og streaming tjenesterne er jo alligevel ikke ligefrem noget man har lyst til at støtte, som landet ligger
Senest rettet af DUBTEMPLE tors 1. feb 2018 10:16, rettet i alt 2 gange.
/Dub

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

DUBTEMPLE skrev:
Spørgsmålet er også om folk som ham i virkeligheden ikke befinder sig i et hamster-hjul, ligesom lokal-politikere, reelt uden for indflydelse, og nogen man rent indistruelt, og økonomisk, vil detronisere hvis de blir farlige for dem der sidder på flæsket, de overgir sig jo ikke frivilligt,...
Jeg synes Koda klarer det meget godt. De siges at være de bedste i europa til at kradse penge ind. Ifølge en tysk musikervendinde, så er det tyske system til sammenligning horribelt for små kunstnere.

Det er nok mere DMF og de andre kunstner-fagforeningers opgave at gå i flæsket på streaming-tjenesterne. Koda opkræver penge for afspilning til koncert, film, radio og TV. Jeg er ikke sikker på de har indflydelse på cuttet fra streamingtjenesterne ud over hvad der er koda-afgift, dvs. hvad der fremføres offentligt.

Det afholder dem selvfølgelig ikke fra at have en mening om det.

mht vandmærke og sikkert også blockchain osv. kan det allerede undgås ved at afspille sangene offline. Men er man en radiostation har man jo sendetid med en vis procentdel af musik og kører det helt automatisk med registrering med timelange huller i, så kan der være tale om svindel, og hvem gider det efter det er blevet opdaget. En slutbruger med et abonnement på 100-150 kr måneden skal være et stædigt rad for at orke at sidde og overspille og bounce fra en daw frem for at streame når alle streaming tjenester er så store, at tilgængelighed til alt er en stor fordel.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Graceville skrev:Jeg synes Koda klarer det meget godt
De hører nok til i den bedre ende, blandt den slags, og forsøger da tydeligvis også at hænge på,..
/Dub

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Nu kan jeg se, at Niels og alle de andre i Kodas bestyrelse kommer fra DPA og DJBFA, DMF, og DKF, undtagen lige en medarbejderrepræsentant, så det er jo egentlig meget betryggende at der er en god relation.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg


Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det har altid været planen. Det er den eneste måde major labels can cashe ind på den fuskeraftale de lavede med Spotify i sin tid.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

De er godt nok gode til at bruge penge https://www.digitalmusicnews.com/2017/0 ... de-center/
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Nyt svar