Cover rage

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
JesperS
Forum Donator
Indlæg: 399
Sted: København

Cover rage

Indlæg af JesperS »

En lidt filosofisk diskussion til weekenden. Da vi hygger os med at lave Depeche Mode covers og jeg også snakker med en del der har samme interessere oplever jeg tit fans der hidser sig voldsomt op og bliver pænt perfide over at nogen tillader sig at lave covers af "deres" band. Det er bestemt ikke et Depeche fænomen, men det virker som om at jo mere seriøst eller højpandet et band er, jo mere crazy bliver deres fans. Det er ikke noget jeg lader mig gå på af - når jeg får en rigtig sviner besked hygger jeg mig for det meste med at sende en rigtig venlig besked tilbage, da jeg er sikker på det pisser folk endnu mere af - eller gør dem lidt småflove. Jeg kan dog undre mig over hvordan voksne mennesker kan hidse sig op over sådan noget. Gad vide hvad det er for nogen psykologiske mekanismer der gør at man reagerer sådan.

Som musiker/komponist må det da være det ultimative kompliment at andre folk synes ens sange er så fantastiske at de har lyst til at lave deres egen version. Kræver selvfølgelig at det ikke bliver udnyttet kommercielt eller man modtager de royalities der tilfalder en - eller at det bliver brugt i en kontekst man ikke kan acceptere (politisk, racistiske holdninger etc.). Har svært med at forestille sig at en musiker bliver direkte indigneret over at nogen laver en version i en stilart man ikke kan lide eller af en amatør der synger lidt småfalsk.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Ja det er lidt sjovt. Personligt synes jeg covers er superfede, men kan omvendt også godt føle at et band som kun kopierer ét andet band, måske er lidt tyndt. Jeg kunne dog aldrig drømme om at bruge tid på at nedgøre dem, det er altså kun for folk med personlige problemer og alt for meget tid der har tid til den slags:)

Dog er mange af de store jo coverbands. Hendrix og Zeppelin Startede selv med at være noget nær coverbands, og idag er de nærmest indbegrebet af "ordenlig" musik. Da jeg startede med at spille guitar elskede jeg at sidde på youtube og finde personer der lavede fede covers.

Medlemsavatar
Kram
Medlem
Indlæg: 84
Sted: Odense

Indlæg af Kram »

Jeg tror de fleste artister / sangskrivere ser det som lidt af en ære, og vel også de fleste fans, men der vil altid være tosser der bliver gale over det. Jeg tror de opfatter covers som en slags "udfordring" af originalen.

Nyt svar