Workflow: Administrering af tid - Forskel på editering/redigering og kreative opgaver

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Workflow: Administrering af tid - Forskel på editering/redigering og kreative opgaver

Indlæg af Christoffer I. N. »

[Har prøvet at formulere så konkret en overskrift som muligt, men det var lidt besværligt]

Optog ca. 1 times video igår, fordelt over 6 10-minutters optagelser. Har nu brugt 2-2½ time på at se igennem, og notere hvilke passager jeg kan bruge til mit projekt. Jeg skulle bruge video til 14-15 minutters lyd, derfor optog jeg så meget ekstra. Video-materialet er vel lidt øhhh... eksperimentalt..
Endte dog ud med at have markeret 28 minutter der kan bruges. Dejligt at have for meget, fordi der også skal bruges overlappende tid til fades m.m., der er garanteret noget der bliver sorteret fra pga. for store farveforskelle, osv.


Når jeg klipper lydfiler i Wavelab, så er jeg relativt opmærksom på hvor hurtigt jeg kan gøre det. Det er dejligt ligetil at sortere efter filtype eller oprettelsesdato i stifinderen, og tælle antallet af filer, og se hvor lang tid der er gået fra første til sidste nye fil. Normalt er jeg omkring 1-2 minutter pr. fil. Der skal trods alt loades fil, findes start og slut tidspunkt, og fade start og slut. Nogle gange går det hurtigere end andre, det kommer an på lyden.


Det var beskrivelsen af video-opgaven der gav mig lyst til at starte tråden her, men jeg betragter mig som totalt nybegynder hvad video angår, så det vil jeg holde ude af min del af tråden fremadrettet.
Min pointe er sådan set bare, i jeres (daglige) arbejde med lyd-redigering, er I så opmærksomme på hvor meget tid der går med det, og hvilke punkter der kan gøres hurtigere?

Jeg vil gerne skelne mellem dødsyg redigering og reelt kreativt arbejde, da mine erfaringer med det kreative er, at det ofte tager minimum den dobbelte tid af det jeg regner med ved opgavens start.

Der er dog måder at speede det kreative op på. Jeg er eksempelvis nysgerrig på at designe trommelyde fra bunden (i synths m.m.). Det er et eksempel på en kreativ opgave, hvor det har virket for mig at sætte en relativt fast tidsramme på. Jeg bruger 10 minutter, hvis det stinker det jeg har gang i starter jeg forfra. Hvis lyden er lige ved at være der, tweaker jeg videre et par minutter, og bliver glad for den lyd jeg har programmeret. Har jeg brugt 14 minutter giver jeg mig selv en lettere opgave som den næste, som måske er klaret på 5-8 minutter.
Det har givet gode produktive resultater for mig, samtidigt med nogle fede hjemmelavede trommelyde.


Det var nattens rant, det kan være nogen kan blive inspireret af det, eller hvis I gør det på en anden måde, så beskriv den. Fyr løs. :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev: Det var beskrivelsen af video-opgaven der gav mig lyst til at starte tråden her, men jeg betragter mig som totalt nybegynder hvad video angår, så det vil jeg holde ude af min del af tråden fremadrettet.
Min pointe er sådan set bare, i jeres (daglige) arbejde med lyd-redigering, er I så opmærksomme på hvor meget tid der går med det, og hvilke punkter der kan gøres hurtigere?
Meget opmærksom.

Tre ting:

1. Brug templates i DAW, favoritlister, og presets i plug-ins (bruges som udgangspunkt), hvor det er muligt.
2. Lær og brug key commands til så meget som muligt. Jeg tildeler dem mnemoteknisk, så de er nemme at huske.
3. Eksperimentér for at optimere workflow. Stil spørgsmålstegn ved alt: kan det optimeres?

Regnede ud at jeg sparede over 7 fulde arbejdsdage om året ved bare at bruge key commands i stedet for mus/menuer.

Til gengæld skal man lige gøre forårsrent engang i mellem og opdatere presets og autoload. Desuden fjerner jeg alt unødvendigt i DAW'en, så jeg kan fokusere på det vigtige (fjern unødige knapper, plug-ins, minimér GUI).

Undtagelsen for workflow-optimeringen er når min OCD kommer i vejen, dvs. når jeg har det bedre med at lukke et bagvedliggende program end at holde det åbent.

Eksempel: Logic tillader at man åbner filer i en ekstern editor, i mit tilfælde Izotope RX6 Advanced. Med mindre jeg 100% sikkert på at jeg skal redigere i flere forskellige filer efter hinanden, så lukker jeg altid RX6 ned efter redigeringen af en fil.

Det lægger så et par sekunder til hvis det skal gen-åbnes alligevel, men min OCD tillader ikke at der kører flere samtidige programmer når jeg mixer/master. Min erfaringer siger mig, at der i sjældne tilfælde kan opstå konflikter eller lign. selvom jeg vist ikke har oplevet det i mange år.

Gevinsten ved at optimere workflow er mere fokus på indhold/ægte arbejde/kreativitet. For mig er høj hastighed = kvalitet. Det kan virke uintuitivt fordi man er vant til at kvalitet tager lang tid, men kvalitet handler mere om at holde fokus.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

På den kreative og mere generelle side:

Mit attentionspan er som en syvårigs lige nu, så pt er mit benspænd at starte et nyt projekt om dagen og sideløbende åbne tidligere projekter, hvor kravet er, at der skal tages en eller anden beslutning. Om det er en enkelt linje i sangteksten, et b-stykke, en bas eller andet er ligemeget, bare der sker et eller andet.

På den måde tænker jeg jeg kan blive nær færdig med gennemsnitligt en sang om dagen.

I Logic kan man lave track stacks, så min næste tilrettelse er - ud over at have template med de rigtige input-indstillinger, plugins med videre - at lave track stacks med de instrumenter jeg ofte bruger - guitar/vokal grundspor - elguitar - kor - keys.

Et irritationsmoment er, at når jeg vil skifte fra vokal til bas, skal jeg ind i console og vælge en ny channel preset. Jeg gad godt man kunne sætte det op sådan, at console skiftede automatisk, når jeg valgte et spor i Logic.

Det har også vist sig at være en super god idé at have 'ærlige Henrik' forbi til en kop øl og gennemlytning. Jeg har ikke noget særligt kritisk øre, især ikke når det handler om mine egne ting, så det er fedt at høre 'det nummer skal du bygge op fra bunden istedet for alt det smadder, den bas skal lyde af rickenbacker (eq) i lige det nummer, hvorfor ligger det crash lige der?' Osv osv. 'Ærlige Henrik' behøver som sådan ikke være musiker selv. Nogengange er det endda en fordel, hvis han ikke er, men blot en der er vant til at sige sin mening.

Referencesange: både til hvordan en lilletromme skal lyde, staging, rumklang og opbygningen, formled osv osv.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Damn guys, jeg sidder hver dag og tænker at jeg snart skal lave en ny template, men jeg kommer altid fra det fordi jeg sidder og arbejder med musik.

Den her tråd gør at jeg i dag laver en template med alt fra groups, buss- instillinger og alt det jazz. Jeg bruger simpelthend for meget tid på at starte helt fra bunden af hver gang, fordi mine gamle templates er for dårlige

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hvis du laver track stacks (og jeg vil tro man kan lave hele ret gode templates på den måde) så skal du lave stacket og save i library vinduet nederst til højre med save-kassen, så bliver det gemt som instrument. På den normale måde er det kun aux-kanalen der bliver gemt. Har lige brugt en masse forvirret tid på det, apropos workflow.

Jeg tror stacks er vejen frem for mig. Et guitar-vokal stack med de rigtige kanalindstillinger, et kor-stack, et el-guitar-stack, trommestack osv. Så kan de hives ind efterhånden som man får brug for dem, eller ikke. Hvis jeg har besøg, kan jeg hive et 'combo-stack' ind med deres indstillinger på respektive kanaler fra sidst de var her'. Til sammenligning synes jeg templates virker stift. Ihvertfald i logic.

Mon ikke andre Daw's har den funktion, at man kan hive grupper af instrumenter ind som man har gemt fra andre projekter.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis muligt laver jeg multicam video, så jeg altid har en anden vinkel der matcher tid at gå til.

Og hvis man er i tvivl om første take blev godt, så lad dem bare rulle og tag dem om, det kan klippes, og er nemmere at klippe væk når det tidsmæssigt hænger sammen, når man så er sikker på at have det hele i kassen, kan man tage sit bedste kamera og filme lidt B-roll til fyld.

Så loader man alle videovinkler og lyd ind og laver align to audio, og så klipper man alt det væk der kan undværres, derefter kan man arrangere hvilke videospor man vil se.

(final cut pro x)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Jeg har brugt rigtig meget tid med at optimere mit workflow og lavet templates. Jeg bruger også ugentligt tid på oprydning mm. Mit virtuelle skrivebord skal være rydeligt som det er i min virkelige verden:-) Jeg bruger meget tid på at lave lyde, patches og små klip som jeg katagoriserer og kan så bruge disse i kommende projekter. Derudover laver jeg en del sketches, som jeg så til sidst færdiggør og udgiver. Pt. har jeg 6 releases/Albums jeg arbejder på. Nogen dage er det bare oprydning og optimering, så er der dage med leg og så er der dage hvor man tager sig sammen og færdiggør.
noget:-)

Både mit setup i Ableton og Reaper er sat op med de mest brugte plugins tilgængelige, samt nogle preloaded på tracks/busses osv.
Jeg bruger meget tid på at holde mit setup kørende, eller jeg vedligeholder det løbende, da jeg bare ikke magter at gå i stå pga. plugin fejl, driver issues når kreativiteten kalder:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Nyt svar