Hvordan får man kontrapunkt til at arbejde med istedet for imod?
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Hvordan får man kontrapunkt til at arbejde med istedet for imod?
Når man komponerer for violinensemble, hvordan sørger man for at 2.violinerne arbejder med istedet for imod 1.violinerne?
Forstået på den måde, hvordan får man kontrapunktiske stemmer til at komplementere og arbejde sammen, istedet for imod hinanden?
Forstået på den måde, hvordan får man kontrapunktiske stemmer til at komplementere og arbejde sammen, istedet for imod hinanden?
Det mener jeg, jeg har svaret en del på før. Prøv at søge på forum.
Se også denne video og prøv at følge med i noderne for at se, hvornår strygerne bevæger sig i forhold til melodien i 1. violinerne, som er den øverste linje:
[/quote]
Se også denne video og prøv at følge med i noderne for at se, hvornår strygerne bevæger sig i forhold til melodien i 1. violinerne, som er den øverste linje:
[/quote]
skriver noder
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Takker. Jeg tog et kig på den og anvendte lidt af de principper du gør brug af i din video, til min egen melodi, og det virker rigtig godt.bryla skrev:Det mener jeg, jeg har svaret en del på før. Prøv at søge på forum.
Se også denne video og prøv at følge med i noderne for at se, hvornår strygerne bevæger sig i forhold til melodien i 1. violinerne, som er den øverste linje:
Dog bemærker jeg, at der er en del disharmoni? Jeg mener, harmonisk ser det lidt sjovt ud, men det lyder godt. Det holder sig bare ikke til de akkorder jeg først lagde ud for melodien. F.eks. får jeg en tone som går igennem D selvom akkorden siger C, F, A.
Er det meningen med kontrapunkt?
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
C, F og A er en F akkord. D er en del af skalaen i en F akkord, så det er ikke disharmonisk.mediumaevum skrev:
Dog bemærker jeg, at der er en del disharmoni? Jeg mener, harmonisk ser det lidt sjovt ud, men det lyder godt. Det holder sig bare ikke til de akkorder jeg først lagde ud for melodien. F.eks. får jeg en tone som går igennem D selvom akkorden siger C, F, A.
du fokuserer alt for meget på "kontrapunkt".
du har glemt at lytte til Brylas råd: "komponer noget 2 stemmigt" !
du har glemt at lytte til Brylas råd: "komponer noget 2 stemmigt" !
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
2-stemmigt er også kontrapunkt.SIDwave skrev:du fokuserer alt for meget på "kontrapunkt".
du har glemt at lytte til Brylas råd: "komponer noget 2 stemmigt" !
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Nu har jeg gennemsøgt snart sagt hele Google's database for intuitiv lærenem måde at lave kontrapunktiske 2. violiner og har endda betalt 2½ tusinde kroner for et musikkursus (Evenant's Cinematic Music from Idea to Finished recording) i grundlæggende teori og praksis i at komponere filmmusik.
Jeg troede oprigtigt kurset havde noget om kontrapunkt. Det har det også, en meget lille ultrakort sektion hvor instruktøren går efter gehør uden at fortælle hvad og hvorfor.
Det kan da ikke passe at der ikke findes en intuitiv måde at lære det her på?
Man siger kontrapunkt skal være harmonisk... men af de track-breakdowns jeg har set på både Evenant og Youtube bruger de enormt mange dissonant akkorder. Feks. C og D eller G og A. Det er da efter selv min meget basale teorividen helt uhørt, og i strid med de nedskrevne regler for musik, sådan helt grundlæggende, med årtusind gamle rødder.
- medmindre jeg mangler noget. Men så må i gerne fortælle mig hvorfor og hvornår man må bruge f.eks. C og D eller G og A i en akkord.
Jeg kan sammensætte 2. violinerne med kontrapunkts-lignende andenstemme, men så virker bratschen ikke. Lige så snart jeg giver bratschen en 3. stemme bliver hele værket rodet.
Jeg troede oprigtigt kurset havde noget om kontrapunkt. Det har det også, en meget lille ultrakort sektion hvor instruktøren går efter gehør uden at fortælle hvad og hvorfor.
Det kan da ikke passe at der ikke findes en intuitiv måde at lære det her på?
Man siger kontrapunkt skal være harmonisk... men af de track-breakdowns jeg har set på både Evenant og Youtube bruger de enormt mange dissonant akkorder. Feks. C og D eller G og A. Det er da efter selv min meget basale teorividen helt uhørt, og i strid med de nedskrevne regler for musik, sådan helt grundlæggende, med årtusind gamle rødder.
- medmindre jeg mangler noget. Men så må i gerne fortælle mig hvorfor og hvornår man må bruge f.eks. C og D eller G og A i en akkord.
Jeg kan sammensætte 2. violinerne med kontrapunkts-lignende andenstemme, men så virker bratschen ikke. Lige så snart jeg giver bratschen en 3. stemme bliver hele værket rodet.
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
C dur akkorden har en tilhørende skala: C,D,E,F,G,A,B (hvis vi følger de engelske betegnelser)
Hvis D optræder i akkorden kan de f.eks være en Csus2 = C, D , G eller en Cadd9 = C, E, G, D (bare to eksempler)
På denne side kan du trykke dig i gennem de forskellige akkorder forneden og se/lære de forskellige typer:
http://www.pianochord.org/c-major.html
Hvis D optræder i akkorden kan de f.eks være en Csus2 = C, D , G eller en Cadd9 = C, E, G, D (bare to eksempler)
På denne side kan du trykke dig i gennem de forskellige akkorder forneden og se/lære de forskellige typer:
http://www.pianochord.org/c-major.html
Det er ganske almindeligt.mediumaevum skrev: Man siger kontrapunkt skal være harmonisk... men af de track-breakdowns jeg har set på både Evenant og Youtube bruger de enormt mange dissonant akkorder. Feks. C og D eller G og A. Det er da efter selv min meget basale teorividen helt uhørt, og i strid med de nedskrevne regler for musik, sådan helt grundlæggende, med årtusind gamle rødder.
Jeg ved ikke hvad kursus beskrivelsen har været, men titlen du skriver lyder altså ikke til at have noget med kontrapunkt at gøre. Der ville jeg måske kigge på https://mikeverta.com/product/online-ma ... erpoint-1/
skriver noder
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Tak for linket, det tror jeg, jeg vil kigge nærmere på.bryla skrev:Det er ganske almindeligt.mediumaevum skrev: Man siger kontrapunkt skal være harmonisk... men af de track-breakdowns jeg har set på både Evenant og Youtube bruger de enormt mange dissonant akkorder. Feks. C og D eller G og A. Det er da efter selv min meget basale teorividen helt uhørt, og i strid med de nedskrevne regler for musik, sådan helt grundlæggende, med årtusind gamle rødder.
Jeg ved ikke hvad kursus beskrivelsen har været, men titlen du skriver lyder altså ikke til at have noget med kontrapunkt at gøre. Der ville jeg måske kigge på https://mikeverta.com/product/online-ma ... erpoint-1/
Du skriver at C og D i en akkord er almindelig? Men er den ikke dissonant? Den lyder ihvertfald dissonant.
Hvorfor er det nu, at du nægter at modtage reel undervisning? For de 2500kr kunne du have taget jegvedikkehvormange timer hos en som fx bryla, der kunne sidde og lære dig det hele ansigt til ansigt. I stedet insisterer du på at famle dig frem i mørket og støde på det ene problem efter det andet, som kunne være undgået ved at lære noget simpel musikteori.
Undskyld den hidsige tone, men jeg forstår det simpelthen ikke. Du er tydeligvis meget engageret i at lave musik og har klare ambitioner om at blive bedre til det. Du har fået det samme råd en masse gange men bliver ved at undgå det åbenlyse: find en lærer. I virkeligheden.
Undskyld den hidsige tone, men jeg forstår det simpelthen ikke. Du er tydeligvis meget engageret i at lave musik og har klare ambitioner om at blive bedre til det. Du har fået det samme råd en masse gange men bliver ved at undgå det åbenlyse: find en lærer. I virkeligheden.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Jeg nægter det ikke. Jeg kan bare ikke, at flere årsager. Én af dem er, at det er undersøgt om jeg kan komme på en musikskole og få undervisning, hvilket ikke var en mulighed. Andre lærere som kunne undervise mig (har spurgt dem) kan heller ikke i mit nærområde.mikkels skrev:Hvorfor er det nu, at du nægter at modtage reel undervisning? For de 2500kr kunne du have taget jegvedikkehvormange timer hos en som fx bryla, der kunne sidde og lære dig det hele ansigt til ansigt. I stedet insisterer du på at famle dig frem i mørket og støde på det ene problem efter det andet, som kunne være undgået ved at lære noget simpel musikteori.
Undskyld den hidsige tone, men jeg forstår det simpelthen ikke. Du er tydeligvis meget engageret i at lave musik og har klare ambitioner om at blive bedre til det. Du har fået det samme råd en masse gange men bliver ved at undgå det åbenlyse: find en lærer. I virkeligheden.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Hej, alle, kan i ikke lige fortælle mig om dette her er kontrapunkt?
[soundcloud][/soundcloud]
Det høres bedst i sidste del, ved klaverstykket.
Kan klargøre nodeark, hvis nogen skal bruge det.
[soundcloud][/soundcloud]
Det høres bedst i sidste del, ved klaverstykket.
Kan klargøre nodeark, hvis nogen skal bruge det.
Som sagt, så mener jeg at have svaret på det mange gange før. Jeg påstår ikke at være ekspert, men har virkelig brugt mange år på at studere det og arbejde med det.
Problemet med at spørge ind til så fagspecifikke termer på et forum, bliver hurtigt at du får modstridende eller misinformationer.
Hvis du vil lave noget musik, så lav noget musik. Hvis du vil lære kontrapunkt så find en lærer.
Problemet med at spørge ind til så fagspecifikke termer på et forum, bliver hurtigt at du får modstridende eller misinformationer.
Hvis du vil lave noget musik, så lav noget musik. Hvis du vil lære kontrapunkt så find en lærer.
skriver noder
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Selv hvis jeg satte mig ned og gennemlæste alle reglerne for kontrapunkt, så snart det skal udføres i praksis vil jeg have brug for at få så mange eksperters ord for om det jeg har lavet, rent faktisk også var kontrapunktisk - som det er muligt.bryla skrev:Som sagt, så mener jeg at have svaret på det mange gange før. Jeg påstår ikke at være ekspert, men har virkelig brugt mange år på at studere det og arbejde med det.
Problemet med at spørge ind til så fagspecifikke termer på et forum, bliver hurtigt at du får modstridende eller misinformationer.
Hvis du vil lave noget musik, så lav noget musik. Hvis du vil lære kontrapunkt så find en lærer.
En ting er teori. Noget helt andet er praksis. Det er derfor jeg spørger.
Du skriver selv du har studeret og arbejdet med det, så forstår jeg ikke problemet med at jeg spørger f.eks. dig om det jeg har lavet er kontrapunkt.