Hvad er vigtigst for dig: credits og testimonials?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
bredal187

Re: Hvad er vigtigst for dig: credits og testimonials?

Indlæg af bredal187 »

Holger skrev:
bredal187 skrev:Jeg har svært ved testimonials, da jeg ALTID mistænker artisterne for at havde fået rabat eller fordele ved at give dem.
0% rabat her. Alle får samme pæne behandling og pris ;-) Men point taken, det ligner +1 til i hvert fald også at have mere alm. testimonials på fra indieartister.

Det var nu heller ikke en kritik af dig. Men når jeg ser 10 store artister give testimonials om et Native Instrumenst produkt og derefter ser dem på Youtube arbejde med hardware synths og akai samplers, så lugter det lidt :-)

Anyway, Trustpilot er hvad jeg personligt har mest tiltro til :-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tp er desværre rigtig dyrt at vedligeholde som lille virksomhedsejer, så jeg satser på Facebook-anmeldelser.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Skal man ikke lede længe efter et større svindel firma end Trustpilot?

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jo, de presser (små) virksomheder til at købe sig adgang i dyre domme ellers kan de ikke besvare (måske uretfærdig) kritik. Der har været nogle artikler der behandler "afpresningen", som er er lige lovlig smart nok. Samt muligheden for at nærmest skjule negativ kritik, hvis man ved hvordan. Men ikke for at køre tråden ud på et sidespor... :-)

Det er meget nyttigt med kommentarer på mit oprindelige spørgsmål, så længe det er noget man føler ærligt for. Så keep em coming.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Før / Efter eksempler er klart det der ville rykke mest hos mig, når jeg skulle til at vælge.

Alle kan sige de er gode og smide nogle fede numre op, men hvis man ikke ved hvordan det lød før processering, så er det jo lidt lige meget (som kommentar til Spotify playlist)

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Med frygt for at udstille mig selv, så kigger jeg faktisk på credits, og ikke i så høj grad testimonials.

Men det er ikke fordi at artisterne nødvendigvis er stjerner osv. men fordi jeg elsker lyden. F.eks. lytter jeg til en plade, og hvis jeg forelsker mig i mixet finder jeg ud af hvem der har mixet. Hvis jeg synes det er en fed master finder jeg ud af hvem der har masteret. Hvis jeg så ryger ind på en hjemmeside for jeg kan se at andre sange er mixet af den samme person er jeg bare endnu mere solgt.

Jeg tænker at når nu du har så meget at skrive på dit CV, så mener jeg klart at du skal have det med:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

donnievandango skrev:Med frygt for at udstille mig selv, så kigger jeg faktisk på credits, og ikke i så høj grad testimonials.
Det er der skam ingen udstillen i, det er den gængse mening i USA fx: credits er alt.

Der er desværre en del (men heldigvis ret tydelige) falske creditlister på visse "mastering"-sites: en eller anden total ukendt person med hvad der ligner et hjemme-mixstudie eller et falsk billede fra et eller andet random mixstudie med en creditliste så imponerende som John Holmes diller med internationale megastjerne - og priser der er en brøkdel af normen. Det hænger selvfølgelig ikke sammen.

Så er der nogen der inkluderer en artist på listen bare fordi de har samlet en compilation eller et uofficielt remix som en eller anden hat har lavet, det er også fusk. Igen er det ret tydeligt at spotte, når credits er kæmpestore og resten af pakken ikke helt matcher.

En ægte creditliste bør kun indeholde officielle udgivelser/remixes på major label, sublabel eller evt. indieudgivelse (ikke hvis det er en uclearet/uofficiel release).

Så er det lidt en gråzone hvad angår hvem der er hovedkunstneren på et nummer rent creditmæssigt, når der er tale om remixes. Fx har jeg mixet og masteret Ed Sheeran i et officielt remix, som er udgivet af Atlantic/Warner i UK og står under Ed Sheeran som artist på Spotify. Det bliver ikke mere officielt, men alligevel er det ikke noget jeg pusher creditmæssigt særlig voldsomt udover at have det på listen fordi det netop er et remix. Stadig fedt dog.

Med mange artister har jeg både masteret deres remixes, main versions og akustiske versioner. Jeg skriver blot hovedkunstneren på og i visse tilfælde remixeren som en separat credit.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Men i SEO (search engine optimization) øjemed er det jo ret væsentligt det som donnievandango skriver, specielt også hvis man bliver bekræftet ved at se andre kunstnere man ved kun bruger det/de/den "bedste".
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -


Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg havde lige en times køretur i dag og brugte den til at lytte til din spotifyplayliste.

Med forbehold for, at lyden både var ødelagt af bluetooth, vejstøj og mit bil-anlæg, så synes jeg, det er en rigtig fin playlist, du har strikket sammen. Du arbejder i mange genrer, der ikke lige er mig, men lyden er jo stadig top-notch, og der var også flere artister, jeg blev (positivt) overrasket over at støde ind i (indrømmet, jeg har ikke studeret onlinemastering.dk for sådan ganske nylig)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

:thumbup:

Det er netop en af fornøjelserne ved at være mastering engineer, at man kommer til at arbejde med al slags musik.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tror mange inden for branchen er meget selective med hvad de gider røre ved, der kan også ligge en stigmatisering ved at blive set et "forkert" sted

Alder, modenhed, og selvsikkerhed, trækker den anden ved, så man rummer mere, og gir fanden i andres mening

Derfor er alt jo ikke lige sjovt, eller fremmende :-)
/Dub

Medlemsavatar
Kram
Medlem
Indlæg: 84
Sted: Odense

Indlæg af Kram »

Jeg synes hjemmesiden fungerer godt. Enkel og overskuelig.

Mht testomonials (= "anbefalinger"?), så synes jeg dem fra kendte navne virker bedre. Jeg har det lidt som bredal187 når det gælder "alm. kunder"; man aner ikke om det måske bare er familie og venner, eller slet og ret fiktive personer. Sikkert totalt irrationel fornemmelse, men man er jo efterhånden noget hærdet over for reklamer! (hvad det jo i praksis er). Jeg skimmer i hvert fald hurtigt hen over dem, hvis jeg da overhovedet opdager dem :)

Om en "malplaceret" artist er dårlig reklame? Det tror jeg ikke betyder noget, i hvert fald ikke når det er mastering det drejer sig om.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ok, tak for tanker allesammen.

Det er trods alt dejligt at se at folk her (som jo også er i min målgruppe som musikere/producere/artister) ikke er helt hjerneblæste eller snævertsynede, heh heh

Jeg har taget flere ting til mig og lander nok med lidt af det hele i en balance uden at det bliver for rodet.

Playlisten/showreel er allerede oppe (postet tidligere i tråden).

Dog kommer jeg nok ikke til at have før/efter eksempler, jeg håber resten af hjemmesiden kommer til at tale for sig selv, selvom det måske kan gøre at en enkelt eller to falder fra. De fleste ved trods alt godt hvad mastering kan gøre for lyden. Stort set alle andre pro mastering hjemmesider benytter det heller ikke.

Nyt svar