Erhvervskonto

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Frederik Braad
Medlem
Indlæg: 46
Sted: Aarhus

Erhvervskonto

Indlæg af Frederik Braad »

Med fare for at det her måske skulle være slået op i backstage, ligger jeg det lige op her, da jeg tænker det er relevant for mange i branchen, da mange af os er det man kalder "Enmandsvirksomheder."


Jeg er så småt ved at oprette mig som selvstændig, med enmandsvirksomhed og nu er jeg nået til delen med en Erhverskonto.

Jeg har snakket lidt med nogle banker, og jeg synes det virker rimelig dyrt i forhold til at jeg blot skal bruge en konto.
Lige nu er jeg Nordea privat kunde og er blevet tilbudt 1250.- i oprettelse og 95/md.


Hvad er jeres erfaring med Erhverskonto?
Og hvor er det bedste og billigst at oprette sig?

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Så vidt jeg forstår, kan man ligeså godt bruge en almindelig lønkonto, når det drejer sig om enkeltmandsvirksomhed, men jeg er også ny i det selvstændige game.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Frederik Braad skrev:Med fare for at det her måske skulle være slået op i backstage, ligger jeg det lige op her, da jeg tænker det er relevant for mange i branchen, da mange af os er det man kalder "Enmandsvirksomheder."


Jeg er så småt ved at oprette mig som selvstændig, med enmandsvirksomhed og nu er jeg nået til delen med en Erhverskonto.

Jeg har snakket lidt med nogle banker, og jeg synes det virker rimelig dyrt i forhold til at jeg blot skal bruge en konto.
Lige nu er jeg Nordea privat kunde og er blevet tilbudt 1250.- i oprettelse og 95/md.


Hvad er jeres erfaring med Erhverskonto?
Og hvor er det bedste og billigst at oprette sig?
Som momsregistreret har jeg altid haft det - hos Jyske,

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvis du skal have en kassekredit, så kan du godt risikere at de vil tvinge dig over på en erhvervskonto.

Jeg benytter ikke kassekredit p.t. selvom jeg har en, men jeg betaler vist 200 kr. om året for erhvervskonto + rente af indestående hos Jyske. Latterligt, men så overfører jeg hele tiden til privatkonto for at undgå at betale renter af indestående.

1.250 kr. i oprettelse + 95 om måneden er grotesk optrækkeri. Prøv at sammenligne med de 200 kr. jeg betaler (oprindeligt var det gratis). Husk at stort set ALT kan forhandles i en bank.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Har du hørt Ringkjøbing Landbobank?

Jeg havde erhvervskonto der og jeg mindes ikke det kostede noget.

Også generelt set en meget velfungerende bank. Osse mindre, så jeg har på fornemmelsen de behandler deres kunder (også private endda) noget bedre end andre steder.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:Hvis du skal have en kassekredit, så kan du godt risikere at de vil tvinge dig over på en erhvervskonto.

Jeg benytter ikke kassekredit p.t. selvom jeg har en, men jeg betaler vist 200 kr. om året for erhvervskonto + rente af indestående hos Jyske. Latterligt, men så overfører jeg hele tiden til privatkonto for at undgå at betale renter af indestående.

1.250 kr. i oprettelse + 95 om måneden er grotesk optrækkeri. Prøv at sammenligne med de 200 kr. jeg betaler (oprindeligt var det gratis). Husk at stort set ALT kan forhandles i en bank.
+1

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Hvad er forskellen på en erhvervskonto og en privat konto?

Medlemsavatar
Frederik Braad
Medlem
Indlæg: 46
Sted: Aarhus

Indlæg af Frederik Braad »

Ja, jeg må ringe til nogle flere af de små banker. Ved ikke hvad der sker for tiden. Har det noget at gøre med den nye hvidvaskningslov hvor de skal gå deres erhversdrivende igennem?

Men ja, det giver sgu ikke meget mening at man skal betale banken for at de gider at opbevare éns penge.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Graceville skrev:Har du hørt Ringkjøbing Landbobank?
Jeg har både min privat- og erhvervskonto deri.

Det er rigtig nok man kan få en erhvervskonto gratis (det har jeg da jeg har relativt få transaktioner om året). Det koster at få netbank koster, og det er ikke noget man kan forhandle sig ud af...

Hvorvidt de har omkostniger ved det, ved jeg ikke, men det er et princip de har ihvertfald, og det kan jeg nu meget godt li'.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

AnotherDan skrev: Det er rigtig nok man kan få en erhvervskonto gratis (det har jeg da jeg har relativt få transaktioner om året). Det koster at få netbank koster, og det er ikke noget man kan forhandle sig ud af...
Jeg har aldrig oplevet en bank hvor man ikke kunne forhandle alt inkl. diverse gebyrer, herunder VISA/Dankort, netbank, oprettelsesgebyrer.

Det er så spørgsmålet om det er tiden værd hvis det handler om 20 kr., men hvis er 200 kr. år efter år, så synes jeg det er værd at sætte som krav at man ikke vil betale for den slags hvis man ellers lægger sin forretning i banken.

Finder man den rette bankrådgiver så kan det sagtens være en god oplevelse at være bankkunde næsten uanset banken, da regler i et vist omfang kan bøjes for den enkelte kunde. Dog er der kommet nogle nye almene krav ti vurdering af regnskaber og ikke mindst hvidvaskning, som alle banker skal følge.

Nyt svar