Hjælp til overgange (musikteori)

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Hjælp til overgange (musikteori)

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har helt vildt svært ved at skabe overbevisende overgange fra én sektion til en anden, selvom 2. sektion er i samme key som 1. sektion, f.eks. begge er D.

For at illustrere hvad jeg mener:

Overgangen høres ved 2:30



Det er den slags jeg ikke kan finde ud af at lave, og jeg mangler nogle brugbare teknikker. Jeg vil være rigtig glad for hvis nogen vil lave en midi-fil (bare til overgangen) som jeg kan studere, da jeg ikke kan læse noder.

Tips og teknikker er også velkommen.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Du vil det her så meget - og bravo for det....men - hvorfor vil du ikke gøre arbejdet med at lære noder? ALLE dem du godt kan lide og har som forbilleder kan teori, noder og har viden om instrumentation.

Og nej - det er ikke i D på 2'30 - der moduleres til G-dur (trods de to fortegn).

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Du vil det her så meget - og bravo for det....men - hvorfor vil du ikke gøre arbejdet med at lære noder? ALLE dem du godt kan lide og har som forbilleder kan teori, noder og har viden om instrumentation.

Og nej - det er ikke i D på 2'30 - der moduleres til G-dur (trods de to fortegn).
Ok, så må jeg jo købe nogle bøger og lære noder.

Btw. har fundet en midi-fil, må se om jeg kan bruge den til noget.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Hvor får du det til at være i D?

Midifil er fin, men tror sådan noget som harmonilære nemt kan læres for at forstå modulationer. Også gennem bøger.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Hvor får du det til at være i D?

Midifil er fin, men tror sådan noget som harmonilære nemt kan læres for at forstå modulationer. Også gennem bøger.
Jeg får ikke Vaughan Williams stykke til at være i D, jeg beskrev mit eget stykke, at den f.eks. går fra D til D (bare en oktav højere) og at selv dette ikke-transponerede stykke er svært for mig at lave. Vaughan Williams og flere andre kan (eller kunne) lave overgange og modulation/transponere melodierne meget let selv efter en overgang.

Iøvrigt, normalvis når jeg har lavet overgange var det med drum rolls (pauke) og bækken. Men jeg vil lave det med strygere og horn istedet. Problemet er at hver gang jeg laver en overgang, f.eks. hvis akkorden er D, F og A, laver jeg en brudt akkord som overgang hvor jeg spiller disse 3 toner efter hinanden op til næste oktav. Men det virker bare ikke særlig overbevisende.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Modulation og transponering er to forskellige ting. Læs evt. om det på musikipedia.

Det er ikke i sig selv en overgang at bryde en akkord og bryde den samme akkord igen.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Du glemmer (igen), at du vil prøve at lave noget, som andre har brugt hele deres liv på - og dem du hører er de "udvalgte" blandt mange andre talenter. De har ikke siddet med regler og forskrifter for hvordan man gør ting - de har studeret i masser af år og stort set alle været i stand til at spille musikken. For at opnå det du gerne vil, så er det op på skolebænken og glæde dig over, at du beskæftiger dig med musik. Det er en massiv sammenblanding af talent, flid og megen lærdom, der giver den musik, du lytter til.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Tænk på overgange som en servering på en restaurant. Der er mange måder at gøre det på, men det handler om at lægge op til den næste sektion i musikken. Tjeneren tager maden, danser tre gange rundt om bordet og siger “voila”, her er den næste ret (melodi)..

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

for mig er der intet i det. jeg laver de toner jeg vil, de bliver opfundet på stedet. jeg laver typisk en lille bro, for at komme til noget nyt, når den foregående part bliver for repetitiv. broen /overgangen skal være der hvor den er, og kommer naturligt (for at bryde noget gentagelse)

kan du ikke prøve at se det på den måde ? at den skal være der, for at bryde gentagelse ?

du skal jo ikke lave overgange bare for at lave dem.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

the songcabinet skrev:Tænk på overgange som en servering på en restaurant. Der er mange måder at gøre det på, men det handler om at lægge op til den næste sektion i musikken. Tjeneren tager maden, danser tre gange rundt om bordet og siger “voila”, her er den næste ret (melodi)..
SIDwave skrev:for mig er der intet i det. jeg laver de toner jeg vil, de bliver opfundet på stedet. jeg laver typisk en lille bro, for at komme til noget nyt, når den foregående part bliver for repetitiv. broen /overgangen skal være der hvor den er, og kommer naturligt (for at bryde noget gentagelse)

kan du ikke prøve at se det på den måde ? at den skal være der, for at bryde gentagelse ?

du skal jo ikke lave overgange bare for at lave dem.
Jeg tror mit problem bunder i, at jeg ikke ved hvad der er idéer og hvad der er teknikker. Jeg blander ofte de to ting sammen. Når jeg søger på youtube tutorials omkring orkestrering handler mange af dem jo ikke om hvordan man skaber et godt stykke, men analyser af allerede eksisterende værker som eksempler. Jeg tror det jeg leder efter er teknikker som kan erstatte idéer, dvs. all-round teknikker som kan fungere som skabelon for mine værker.

Et eksempel fra nyere dato er Hans Zimmer, hans chord progressions er jo ens fra stort set alle værker.

Det er jo ekstremt tydeligt med Hans Zimmer som eksempel. Han anvender helt klart en skabelon, ellers ville hans musik ikke lyde så ensartet, hvadend det er middelalder eller science fiction.

Ved ikke om noget sådan eksisterer inden for musik, men jeg mistænker det da hollywood-musikere eller bare alle de store klassikere har et fælles "touch" eller "feel" til alle deres værker. Uden jeg kan gå i dybten med det, for jeg kender jo ikke de musikalske begreber, så synes jeg at selvom f.eks. Beethoven og Mozart lyder forskelligt, så har de alle, sammen med Haydn, Vivaldi mfl. fællestræk. Derfor undrer det mig at disse teknikker og skabeloner ikke er offentligt tilgængelige på youtube som tutorials. Jeg kan umuligt være den første til at stille det spørgsmål om de har anvendt en skabelon, og hvis de har, så burde skabelonerne jo ligge eksponeret for alle til at se og studere. Det gør det ikke på youtube. Det er som om det holdes hemmeligt hvordan man skaber klassisk musik.

Jeg har en teori om at mestrene, hvadend det er filmmusik-komponister eller klassiske komponister, ikke vil ud med hemmeligheden og lader sig betale meget dyrt for at lære fra sig. Dette til trods for at hemmelighederne er flere hundrede år gamle. Det undrer mig det kan holdes hemmeligt så lang tid, og at man anno 2018 endnu ikke får denne viden gratis serveret på sociale medier som youtube men fortsat skal betale i dyre domme for at gå på musikskole eller anden undervisning.

Fra mit indgående kendskab til 3D-modellering og animation ved jeg da, at hemmelighederne bag det at skabe en film, filmteknikker osv. er så velkendt at du finder tutorials fra høj som lav og med gratis open source programmer. Derfor undrer det mig at den slags viden inden for musikkens verden fortsat kan være for en "elite". Hvorfor er musikundervisning ikke gratis, når 3D-animation er?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Som én der har orkestreret filmmusik på Hollywood-produktioner må jeg endnu engang sige til dig: Studer partiturer!!

Der er ingen hemmeligheder. Træn dit øre og lær at læse noder, så kan alt decifreres.

ALT viden er på den måde gratis. Det kræver bare en indsats fra dig. Forventer du det hele serveret på et sølvfad, lærer du intet.

Du løber ind i mange blindgyde sådan som du fortæller der.

Er du i tvivl? Tjek Mike Vertas master classes.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Som én der har orkestreret filmmusik på Hollywood-produktioner må jeg endnu engang sige til dig: Studer partiturer!!

Der er ingen hemmeligheder. Træn dit øre og lær at læse noder, så kan alt decifreres.

ALT viden er på den måde gratis. Det kræver bare en indsats fra dig. Forventer du det hele serveret på et sølvfad, lærer du intet.

Du løber ind i mange blindgyde sådan som du fortæller der.

Er du i tvivl? Tjek Mike Vertas master classes.
Takker, det vil jeg lige tjekke!

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jo hurtigere jo bedre.

Jeg forstår dog ikke hvad du mener med der ikke findes noget på YouTube?? Stort set alle sample producenter lægger videoer op med hvordan man komponerer med deres samples og viser dig alt de gør.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Som Bryła skriver - og der er ingen tricks. Der er studie og flid - og det du kalder metode kalder jeg stil. Alt er tilgængeligt men hvis du ikke har nøglen, så kan du ikke låse døren op.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg kan også anbefale www.tartelet.dk, ikke decideret om overgange men generelt musikteori og øvelser.

Er ikke selv nogen mester til det, men synes det er en guldgrube af øvelser og tests på gymnasieniveau.

Får helt lyst til at pløje det hele igennem selv for at få frisket et par ting op.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Så fik jeg set lidt af Mike Vertas 'Master Classes' og flere andre tutorials. Der er rigtignok nogle stykker, man skal bare søge på det rigtige ord.

Men jeg tror jeg har fundet ud af hvad mit problem med komposition er: Variation. Det kan vist ikke siges nok gange, mine orkestreringer mangler variation.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Hvilke har du set?

Du konkluderer at dit problem med komposition er at dine orkestrering er mangler variation? Det er to vidt forskellige ting.

Jeg tror stadig ikke det kan siges nok gange: få fat i en lærer! Ellers bliver du ved med at rende rundt i begrebsforvirring og ledt ned af blindgyder.

En anden ting der er blevet sagt mange gange: Lær noder! Så kan du tage et hvilket som helst partitur og studere de fede overgange.

En tredje ting: træn dit øre. Lyt musikken af. Så kan du høre langt de fleste tricks uanset om du har noder eller ej.
skriver noder

Nyt svar