Ophavsret Midifiler

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
carjuthcarjuth
Medlem
Indlæg: 2
Sted: Taastrup

Ophavsret Midifiler

Indlæg af carjuthcarjuth »

JEg vil gerne have klassisk musik som underlægning på en podcast. Denne skal måske også udgives i radioen...

Jeg vil købe midifiler og med en god synth optage musikken

Det er ikke KODA på musikken

Hvordan er rettighederne på Midi?

Det kunne fx være fra dette site
https://www.classicalarchives.com

Jeg har skrevet til Gramex og Ascarp og venter svar?

Varetager ophavsrettighedsorganisationer rettigheder på Midi-filer?
Hvem gør det?

Hilsen
Carsten

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

En midi-fil er som et nodeark. Selvom det er klassisk musik som der ikke er copyright på, er selve nodearket beskyttet af copyright.

Lidt ligesom af Beethovens symfonier ikke er beskyttet af copyright som sådan, men det er BBC's indspilninger og lydoptagelser.
Og det er moderne transkriptioner og nodeark også. Den, som skriver et nodeark, har automatisk copyright på det nodeark og de noder som står skrevet. Også selvom det er over gamle klassiske stykker.

Læg dertil det faktum til, at Midi-filer er beskyttet ekstra, fordi det er en reel indspilning af musik. Midi er et elektronisk nodeark for computeren, og kan også konverteres direkte til læsbare noder, men det er også samtidig en slags lydfil (ikke som wav eller mp3, men alligevel...).

Derudover er midi-filer ofte fortolkninger af musik. Dvs. den midi-fil du læser vil være forskellig fra det oprindelige værk, somregel. Ihvertfald på classicalarchives.com. Tonerne/sammensætningerne, akkorderne osv. er jo varieret fra det oprindelige værk, NETOP for at beskytte med copyright.

Der er desværre ikke nogen vej uden om, medmindre du kan finde en komplet original midi-fil som svarer 100 % til det oprindelige originale værk fra f.eks. 1800-tallet og dermed de oprindelige noder. Men det er meget, meget sjældent. Alt for ofte er midi-filer fortolkninger lavet af den, som har lavet midi-filen. Det er faktisk meget værre, end moderne nodeark.

Iøvrigt skal man holde sig langt væk fra moderne nodeark over klassisk musik. Få fat i de oprindelige værker/kopier af samme fra den tid de blev skrevet oprindeligt, ellers ender man med moderne og dermed copyright-beskyttede fortolkninger.

Default avatar
carjuthcarjuth
Medlem
Indlæg: 2
Sted: Taastrup

Indlæg af carjuthcarjuth »

Tak for svar!

Vi ser helt bort fra KODA og NCB.

Jeg er godt klar over, at vi ikke kommer udenom at betale for en rettighed. Det er bare spørgsmålet om "hvilken" rettighed

Scenarie 1:
Nu hvor du nævner BBC indspilninger: Den har BBC jo naturligvis rettighed til. Det er jeg med på.
Hvis jeg hyrer en pianist og lader ham indspille Beethoven på et flygel, er det vel også mig, der har rettighed til indspilningen (selvfølgelig afhængig af, hvad der er aftalt med pianisten)... Jeg skal vel ikke betale for at benytte det nodeark, han spiller efter?

Scenarie 2:
Når vi taler om en en Midifil. Jeg tænkte nok, at der var en rettighed, som skal betales.
Er der en ophavsorganisation varetager dette?

Hilsen Carsten

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

carjuthcarjuth skrev:Tak for svar!

Vi ser helt bort fra KODA og NCB.

Jeg er godt klar over, at vi ikke kommer udenom at betale for en rettighed. Det er bare spørgsmålet om "hvilken" rettighed

Scenarie 1:
Nu hvor du nævner BBC indspilninger: Den har BBC jo naturligvis rettighed til. Det er jeg med på.
Hvis jeg hyrer en pianist og lader ham indspille Beethoven på et flygel, er det vel også mig, der har rettighed til indspilningen (selvfølgelig afhængig af, hvad der er aftalt med pianisten)... Jeg skal vel ikke betale for at benytte det nodeark, han spiller efter?

Scenarie 2:
Når vi taler om en en Midifil. Jeg tænkte nok, at der var en rettighed, som skal betales.
Er der en ophavsorganisation varetager dette?

Hilsen Carsten
Ang. Scenarie 1 - nej, din indspilning er din, og den skal du ikke betale for.
Men hvis du kopierer nodearket til andre, skal du sikre at du har rettighederne hos den som har skrevet nodearket, hvis det er en moderne kopi.

Ang. Scenarie 2 - Midifiler som med al anden ophavsret, skal du gå til den som har copyright på det. Copyright er ikke en købsrettighed, dvs. du skal ikke være medlem af en organisation for at have copyright. Så snart du laver et værk, har du automatisk copyright.

Dvs. du skal gå til classicalarchives eller hvor du ellers har MIDI-filer fra, og spørge den/dem om brug. Du skal ikke igennem nogen ophavsorganisation.
Senest rettet af mediumaevum fre 4. maj 2018 14:07, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

I mine ører lyder det som noget vrøvl. Er du helt sikker?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:I mine ører lyder det som noget vrøvl. Er du helt sikker?
Hvad er vrøvl?

Hvis det er den med at alle har copyright på egne værker uden ansøgning, så læs selv her:

http://www.rettigheder.dk/copyright
I modsætning til de andre immaterielle rettigheder, kræver den ophavsretlige beskyttelse ingen ansøgning eller registrering - ophavsretten opstår automatisk, så snart værket er skabt.

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

carjuthcarjuth skrev:JEg vil gerne have klassisk musik som underlægning på en podcast. Denne skal måske også udgives i radioen...

Jeg vil købe midifiler og med en god synth optage musikken

Det er ikke KODA på musikken

Hvordan er rettighederne på Midi?

Det kunne fx være fra dette site
https://www.classicalarchives.com

Jeg har skrevet til Gramex og Ascarp og venter svar?

Varetager ophavsrettighedsorganisationer rettigheder på Midi-filer?
Hvem gør det?

Hilsen
Carsten
Fra classical archives


Intellectual property.
Acknowledgement of ownership
You acknowledge that the Services and the Site contain Content, graphics, editorial content and other materials that is owned by us and/or by our licensors and is protected by applicable intellectual property laws and other laws, including but not limited to copyright laws, and that you will not use such proprietary information or materials in any way other than use of the Services in compliance with the terms and conditions of this Agreement. You agree that your use is limited to your personal, noncommercial use and that you shall not exploit, modify, rent, lease, loan, distribute, transmit, broadcast, or sell any Content provided through the Services or through the Site nor shall you do anything to disguise, conceal or attempt to change the ownership or source of the Content nor shall you create any derivative works based on the Content, on the Services or on the Site, in any unauthorized way whatsoever, including but not limited to, by trespass or by creating a burden on network capacity without the prior written consent of the copyright owner, or as appropriate, the owner of other intellectual property rights. The owners of the Content shall have the right to enforce this Agreement against you.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det er midi-filer jeg henviser til - det er jo nærmest at betragte som legoklodser, som man stabler oven på hinanden. De værker der er ubeskyttede grundet alder kan enhver tilgå og programmere ind - jeg ville ikke være bange for at bruge versioner, som jeg modificerer med tempo, fraseringer og andet musikalsk stof. Så original versionen er helt væk og forøvrigt er langt de fleste midiversioner ubrugelige i sig selv.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Midi-filer er ikke lyd. De er den data du bruger til at producere lyd. Sammenlignet med noder, er de nodearket og din sequencer er pianisten.

Har komponisten været død i mere end 70 år er dataen omkring kompositionen (de intellektuelle rettigheder) public domain. Du udgiver ikke selve midi-filen men en indspilning af den, som du derefter har master rettigheder på. BBC ejer deres Mozart indspilninger, Mozarts musik må alle spille frit. Henle's nye tryk af Mozarts noder er det dog kun Henle der ejer rettighederne til.

Hvis du vil udgive Mozarts noder, må du altså selv plotte det ind i et nodeprogram – hvis du vil udgive Mozarts midi-filer, må du selv plotte det ind i en sequencer. Hvis du vil udgive Mozarts musik må du selv spille det på klaver eller på en sequencer udfra hvad end du nu har til rådighed at spille fra.

Man kan selvfølgelig altid ændre et par akkordtoner i midi-filen for at 'gøre den til sin egen', men det kan også være, den er født med en Agloe: https://en.wikipedia.org/wiki/Agloe,_New_York
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Midi-filer er ikke lyd. De er den data du bruger til at producere lyd. Sammenlignet med noder, er de nodearket og din sequencer er pianisten.

Har komponisten været død i mere end 70 år er dataen omkring kompositionen (de intellektuelle rettigheder) public domain. Du udgiver ikke selve midi-filen men en indspilning af den, som du derefter har master rettigheder på. BBC ejer deres Mozart indspilninger, Mozarts musik må alle spille frit. Henle's nye tryk af Mozarts noder er det dog kun Henle der ejer rettighederne til.

Hvis du vil udgive Mozarts noder, må du altså selv plotte det ind i et nodeprogram – hvis du vil udgive Mozarts midi-filer, må du selv plotte det ind i en sequencer. Hvis du vil udgive Mozarts musik må du selv spille det på klaver eller på en sequencer udfra hvad end du nu har til rådighed at spille fra.

Man kan selvfølgelig altid ændre et par akkordtoner i midi-filen for at 'gøre den til sin egen', men det kan også være, den er født med en Agloe: https://en.wikipedia.org/wiki/Agloe,_New_York
Det var det jeg forsøgte at sige.

Men du sagde det mere præcist og kortfattet end jeg.

Men det er netop de modificerede akkorder og toner jeg henviser til for at undgå midi-filer. For de er fyldt med (bevidste) fejl-akkorder/harmoniseringer som er anderledes fra originalen, selvom de skrive de er originale.

Nyt svar