Spotify fjerner R Kelly fra playlists pga. nye politisk korrekt politik

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Spotify fjerner R Kelly fra playlists pga. nye politisk korrekt politik

Indlæg af Holger »

https://www.billboard.com/articles/busi ... uct-policy

Spotify fjerner R Kelly fra playlists pga. ny politisk korrekthedspolitik.

Hans musik vil stadig findes på Spotify, men de vil ikke længere have ham på interne playlists eller promovere ham.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og hvis man er doven er her quote fra artiklen om grunden til Spotifys valg:
Billboard artikel skrev:Over the past several years, Kelly has been accused by multiple women of sexual violence, coercion and running a "sex cult," including two additional women who came forward to Buzzfeed this week. Though he has never been convicted of a crime, he has come under increasing scrutiny over the past several weeks, particularly with the launch of the #MuteRKelly movement at the end of April. Kelly has vociferously defended himself, saying those accusing him are an “attempt to distort my character and to destroy my legacy." And while RCA Records has thus far not dropped Kelly from his recording contract, Spotify has distanced itself from promoting his music.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Problematisk når rygter eller anklager kan dømme en mand ude. Tværtimod blev han frikendt i den sag der kørte for nogle år siden.

Vent nu lige til han er dømt for noget.

Michael Jackson var jo udsat for grove beskyldninger, som alle viste sig at være falske.

Medlemsavatar
Kram
Medlem
Indlæg: 84
Sted: Odense

Indlæg af Kram »

Skyldig eller ej, så burde det ikke være et privat firmas opgave at uddele straf.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Han har voldtaget mindreårige piger siden '94. Han har en sexdungeon / slaver - der er flere piger, der har stået frem. Han giftede sig med Aaliyah, da hun var 15 eller noget... nogle af historierne, som pigerne for nyligt har fortalt er f*cking crazy.

BBC har lavet en dokumentar om det.

f*ck ham.

https://pitchfork.com/news/two-alleged- ... lly-today/
https://www.theguardian.com/music/2018/ ... CMP=twt_gu
https://www.buzzfeed.com/jimderogatis/p ... .pvKrx6Dex


Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Kram skrev:Skyldig eller ej, så burde det ikke være et privat firmas opgave at uddele straf.
Nej. Men de bør naturligvis heller ikke på nogen måde føle sig forpligtet til at promovere ham.
Nobody noes.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Det er fandme plat

Hvad skal jeg så lytte til, mens jeg pisser på en 12 årig pige?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

:-D

Et mere nuanceret billede tegner sig her:
http://www.bbc.com/news/amp/entertainment-arts-40635526

En masse anklager, ingen beviser, ingen sager der har holdt i retten.

Det er klart, at når rigtig mange står frem med enslydende historier, så tænker man “ingen røg uden ild”. Det samme skete jo for Weinstein, Spacey, Cosby, og Johanne-Schmidt Nielsen, sidstnævnte der jo holdt en hel kælderfuld af hjernedøde unge mænd som ideologiske slaver.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Det er faktisk lidt det samme som er sket med en masse mandelige stjerner i Hollywood efter #metoo

Mange mistede deres job på grund af anklager, der aldrig blev bevist. Det er sgu lidt forfærdeligt :-/

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er i hvert fald forfærdeligt, hvis det er usandt. Fx som man så med Michael Jackson.

Weinstein, Spacey og Cosby er der vist ikke megen tvivl om. Så kan man diskutere hvor slemt det Louis CK gjorde var, men han har da indrømmet det selv.

Og ellers er det naturligvis forfærdeligt for de kvinder (og mænd) som en hver form for magtmisbrug går ud over.

Nu har jeg leget djævlens advokat nok, min pointe med tråden var mest, at det er et nyt og socialt interessant fænomen når Netflix, Spotify o.a. går ud offentligt og dømmer folk (halvt eller helt) ude på deres levebrød før der overhovedet har været en dom eller en indrømmelse.

Et af de links postet længere oppe var til et website kaldet "Pitchfork", som bekendt betyder høtyv. Høvtyven, som er symbolet på en lynch-mob i gamle dage.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hey Holger,

Tech-giganterne (her under spotify) spiller jo en større og større rolle i samfundet, så de har bestemt et ansvar når det kommer til decideret fravalg/censurering af indhold.

Min hukommelse er meget svag på det område, men mener at konkurrence-loven i dk forbyder den slags.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er helt galt, når tredelingen af magten er ved at blive noget med tech-giganter, pøbelvældet på sociale medier ol.

Det er specielt galt, når man bruger "oplagte" sager som denne grumme mand, vi alle kan blive enige om er en værre en, til at promovere denne tendens med at blive dømt uden retssag.

Selvom de fleste synes, at alle har ret til et fedt køkken, så er det altså en fair rettergang man har ret til. Og ikke være skyldig før man er dømt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mike-air skrev:Hey Holger,

Tech-giganterne (her under spotify) spiller jo en større og større rolle i samfundet, så de har bestemt et ansvar når det kommer til decideret fravalg/censurering af indhold.

Min hukommelse er meget svag på det område, men mener at konkurrence-loven i dk forbyder den slags.
Jeg tror ikke der er noget til hinder I hverken den amerikanske eller danske lovgivning for at en virksomhed ikke promoverer en artist eller fjerner ham fra playlister. Det er sagen her.

Så R Kelly ligger der stadig, man skal bare altid manuelt søge efter ham.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er jo i høj grad et spørgsmål om, hvem man som virksomhed vil associeres med. Det samme ses overalt på nettet, hvor flere og flere virksomheder tager stilling til hvilke YouTube videoer og kanaler, deres reklamer vises på. Her er der alene tale om, at Spotify ikke længere vil promovere R Kelly på egen hånd. Det er jo ikke fordi, de fjerner hans sange helt.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:
Mike-air skrev:Hey Holger,

Tech-giganterne (her under spotify) spiller jo en større og større rolle i samfundet, så de har bestemt et ansvar når det kommer til decideret fravalg/censurering af indhold.

Min hukommelse er meget svag på det område, men mener at konkurrence-loven i dk forbyder den slags.
Jeg tror ikke der er noget til hinder I hverken den amerikanske eller danske lovgivning for at en virksomhed ikke promoverer en artist eller fjerner ham fra playlister. Det er sagen her.

Så R Kelly ligger der stadig, man skal bare altid manuelt søge efter ham.
Interessant, her lærte jeg sku noget. Leverandører er nærmest ikke ‘beskyttet’ i forhold til forskelsbehandling, diskrimination etc.

Leverandører er næsten ikke nævnt med et ord;
https://europa.eu/youreurope/business/s ... dex_da.htm

Der direkre siger man ikke må misbruge en magtfuld position ifht. Kunderne.

....nu er jeg meget hurtig ved havelågen, men det her kunne vel være endnu et udtryk for at lovgiverne har svært ved at følge med den digitale udvikling.

.... hvor facebook, google, apple, spotify, netflix etc. Reelt set styrer hvad vi eksponeres for.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Men er det ikke som det altid har været? Ytringsfrihed giver dig ret til at sige, hvad du vil, men du har ikke ret til at få det viderebragt af andre.

Det minder mig lidt om den artikel, der kørte i en af aviserne for nylig: "Netflix, Spotify og HBO styrer dit medieforbrug!" Ja, og før i tiden var det DR, der styrede det. Det har altid været sådan, at man skulle være i Krudthuset hos distributørerne/eksponeringssiderne, hvis man gerne ville frem i verden.

Man kommer heller ikke på nogen af P3s playlister, hvis man har Distortion guitar på sit nummer.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Synes slet ikke det sammenlignes.

Spotify siger: Vi ved du er kriminel, så derfor fjerner vi dig fra diverse spillelister mm. Så jeg ud fra at "I believe I can fly" ikke optræder på deres "90'er filmhits"-spillelister eller lign? (Jeg har ikke Spotify).

Det er ikke det samme som, at Pepsi ikke vil bruge R. Kelly til at reklamere for Pepsi.

Det er heller ikke det samme som, at en eller anden random DJ ikke vil spille R. Kelly, fordi han synes hans musik er ligegyldigt.

Den er helt gal.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Men du kan stadig spille den på Spotify. De gør bare ikke noget for at promovere den. Jeg er ikke sikker på, den bliver fjernet fra tilbageskuende playlister (hvor mange i øvrigt slet ikke er oprettet af Spotify men af'almindelige' brugere)

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev:Men er det ikke som det altid har været? Ytringsfrihed giver dig ret til at sige, hvad du vil, men du har ikke ret til at få det viderebragt af andre.

Det minder mig lidt om den artikel, der kørte i en af aviserne for nylig: "Netflix, Spotify og HBO styrer dit medieforbrug!" Ja, og før i tiden var det DR, der styrede det. Det har altid været sådan, at man skulle være i Krudthuset hos distributørerne/eksponeringssiderne, hvis man gerne ville frem i verden.

Man kommer heller ikke på nogen af P3s playlister, hvis man har Distortion guitar på sit nummer.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Uden tvivl - men er det optimalt?

Sat på spidsen: Er det sundt for os som samfund, hvis vi er ignorante overfor hvordan medierne former os, og i hvilken grad de gør det?

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Men vi har da altid været imod det ;-)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

lakris skrev:Men vi har da altid været imod det ;-)
Hvad er ‘’i’’ imod?

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

At medier prøver på at forme os :-)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Mike-air skrev:
Smittefar skrev:...
Uden tvivl - men er det optimalt?

Sat på spidsen: Er det sundt for os som samfund, hvis vi er ignorante overfor hvordan medierne former os, og i hvilken grad de gør det?
Hvis ikke vi kan lide, at BIG MONEY styrer hvilken kultur og holdningsdannelse, vi eksponeres for, så er det eneste modsvar BIG MAMA :)

Der er aldrig rigtig kommet noget godt ud af at prøve at regulere private firmaer :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kram
Medlem
Indlæg: 84
Sted: Odense

Indlæg af Kram »

niklasni1 skrev:
Kram skrev:Skyldig eller ej, så burde det ikke være et privat firmas opgave at uddele straf.
Nej. Men de bør naturligvis heller ikke på nogen måde føle sig forpligtet til at promovere ham.
De har åbenbart følt sig forpligtet til at promovere ham indtil for få dage siden. At de pludselig ikke gør det mere, er så deres lille private måde at straffe ham på. Efter min mening en slags selvtægt, og uskønt at være vidne til, hvis det da ikke lige var for landeplagen "I believe I can fly". Alene dén gør, at sadisten fortjener AL den straf, han overhovedet kan få!

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:... og Johanne-Schmidt Nielsen, sidstnævnte der jo holdt en hel kælderfuld af hjernedøde unge mænd som ideologiske slaver.
Hov hov! Jeg har de bedste minder fra Johannes kælder!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar