Master hos flere, god/dårlig stil?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Master hos flere, god/dårlig stil?

Indlæg af Madelaire »

Den her er nok mest til dem der arbejder med mastering. Jeg har et projekt, der skal mastereres i løbet af året. Jeg kunne godt tænke mig at prøve flere forskellige troldmænd af. Ideen er at starte med at få et nummer mastereret hos 4 forskellige, og så derefter vælge hvilken vej jeg vil gå med resten.
Spørgsmålet er så om det er, at træde nogen over tæerne? Jeg bevæger mig lidt i forskellige genrer, så et fravalg i denne situation skal helst ikke betyde at jeg brænder broer på sigt i en anden situation. Anyone?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så længe alle får betaling.

Der er ingen professionel engineer, der vil føle sig trådt over tæerne, allerhøjst skuffet hvis de bliver valgt fra til sidst.

Forvent dog ikke, at du kan tage det du bedst kan lide fra den ene master og overføre til den anden, dvs. hvis du kan lide en ting fra en master og noget fra en anden, så regn ikke med at du blot kan bede de to engineers om at rette ind, så du mix & matcher. Lyden er ofte et produkt af en samlet betragtning, hvor tingene kan begynde at falde fra hinanden hvis man tvinger den.

Men det bliver en lidt dyr omgang at få masteret det samme nummer 4 gange, hvad med bare at vælge en enkelt god mastering engineer fra begyndelsen, og hvis du har kommentarer, så få tweaket det ind sammen med ham?

Det lyder lidt som om du tror du håber at få fire halvgode til at være heldige nok til at ramme lyden af én god engineer. Bare et gæt.

Men hvis budgettet er til det, så hyr fire gode engineers og go for it. Det sker også en sjælden gang i mellem på større projekter, at der er flere på opgaven og den bedste (hvilket nogle gange er lidt subjektivt når man er oppe i høj standard) vælges ud, men alle får naturligvis fuld betaling for deres indsats.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er så populært at udgiver remasters, det kan han så gøre 3 gange, hehe..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Holger skrev:Så længe alle får betaling.

Der er ingen professionel engineer, der vil føle sig trådt over tæerne, allerhøjst skuffet hvis de bliver valgt fra til sidst.
Super, det besvarer mit spørgsmål. Tak
Holger skrev: Forvent dog ikke, at du kan tage det du bedst kan lide fra den ene master og overføre til den anden, dvs. hvis du kan lide en ting fra en master og noget fra en anden, så regn ikke med at du blot kan bede de to engineers om at rette ind, så du mix & matcher. Lyden er ofte et produkt af en samlet betragtning, hvor tingene kan begynde at falde fra hinanden hvis man tvinger den.
Det er netop det med at få "produktet af en samlet betragtning" fra flere forskellige, der kunne være sjovt. Forhåbningen er, at en (eller flere) rammer en lyd, hvor jeg kan give dem fri leg til at følge deres intuition uden at skulle blande mig overhovedet. Og det kunne jeg egentlig godt forestille mig.
Holger skrev: Det lyder lidt som om du tror du håber at få fire halvgode til at være heldige nok til at ramme lyden af én god engineer. Bare et gæt.
Du er gal på den 8-) Jeg tør slet ikke sætte min lid til at jeg selv kan vurdere hvorvidt resultatet vil fungere på andre lydsystemer end dem jeg selv har. Derfor skal det være nogle der ved hvad de laver og gør det dagligt.
Ja det bliver en dyr omgang, men nogle gange er nysgerrighed dyr. Desuden er det ikke et projekt der behøver gå i overskud på nogen måde. Det gør det lidt nemmere :)

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hald skrev:Det er så populært at udgiver remasters, det kan han så gøre 3 gange, hehe..
hehe... du har ret

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hvis du gerne vil høre forskellige folks fortolkninger af din sound (sjov ide!), kan du jo eventuelt gribe det an på den her måde: Giv de umastererede udgaver til nogen forskellige lydfolk og sig til dem at de bare skal gøre lige hvad de har lyst til, og at det mere er en form for om-producering eller omfortolkning, du er ude efter. Hvis folk ved at det ikke er en mastering-opgave, vil de måske turde tage hårdere fat.

Derefter kan du så sende hele molevitten til en mastering tekniker, som så sørger for at skidtet ikke stikker alt for meget af, overholder de tekniske krav osv. (den kedelige del af mastering).
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Joachip skrev:Hvis du gerne vil høre forskellige folks fortolkninger af din sound (sjov ide!), kan du jo eventuelt gribe det an på den her måde: Giv de umastererede udgaver til nogen forskellige lydfolk og sig til dem at de bare skal gøre lige hvad de har lyst til, og at det mere er en form for om-producering eller omfortolkning, du er ude efter. Hvis folk ved at det ikke er en mastering-opgave, vil de måske turde tage hårdere fat.

Derefter kan du så sende hele molevitten til en mastering tekniker, som så sørger for at skidtet ikke stikker alt for meget af, overholder de tekniske krav osv. (den kedelige del af mastering).
Der er selvfølgelig noget sandhed i at det nok vil give mere forskellige outputs, men det lyder også som stem-mix+master+master som jeg ikke kan forestille mig er en god ide.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ahhh nej nej, ikke dobbeltmastering, men mere:

Mix --> send til lydmaskinen-agtige mennesker der giver den en tur gennem "vridemaskinen" (tænk remix) --> tilbage til Madelaire --> send til rigtig mastering.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
docone
Medlem
Indlæg: 414
Sted: Århus

Indlæg af docone »

Du gør da bare som rigtig mange fotografer har prøvet.

Skrive til en mastering forum om der ikke lige er noge der vil mastere dine numre, de skal nok få der navn nævnt som betaling

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Joachip skrev:Ahhh nej nej, ikke dobbeltmastering, men mere:

Mix --> send til lydmaskinen-agtige mennesker der giver den en tur gennem "vridemaskinen" (tænk remix) --> tilbage til Madelaire --> send til rigtig mastering.
Det er jeg faktisk næsten sikker på der kan komme noget interessant ud af, men det var dog ikke lige tanken her. Vi snakker ren og skær mastering.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

docone skrev:Du gør da bare som rigtig mange fotografer har prøvet.

Skrive til en mastering forum om der ikke lige er noge der vil mastere dine numre, de skal nok få der navn nævnt som betaling
Det var da en sindssyg god ide. Jeg kan måske også tilbyde dem at tisse lidt på bagsiden af skjorter samtidig? :dollargrin:

Nyt svar