½ million til udvikling af dansk musik

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Viggo Steincke
Forum Donator
Indlæg: 296
Sted: Nørresundby, Denmark

½ million til udvikling af dansk musik

Indlæg af Viggo Steincke »

http://www.steincke.dk
Steincke Soundlab
Referencer: DR, Motorola, DGI, Kræftens Bekæmpelse, Lundbeck

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Har vi ikke givet de nordmænd rigeligt? Hvad er næste skridt - en af romaerne på strøget får en mill?

"Dansk musik" - yeah, right. Min musik bliver sgu da ikke norsk af at jeg flytter til Norge. Lorte fond.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg finder det yderst sært at uddele den slags beløb for at norskere skal lave "dansk" musik.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

MrBacon skrev:Har vi ikke givet de nordmænd rigeligt? Hvad er næste skridt - en af romaerne på strøget får en mill?

"Dansk musik" - yeah, right. Min musik bliver sgu da ikke norsk af at jeg flytter til Norge. Lorte fond.
Men hvad hvis de gør noget godt for det miljø de har valgt at være i?

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Kan ikke helt se hvad problemet er, Statens Kunstfond giver støtte til kunstnere hvis virke er i danmark...
Der har været flere sager som var væsentligt mere underlige... fx støtte til en Direktør i et større Design-bureau som fik et lignende beløb til at udvikle en ny font fx. Jeg syntes egentligt det er fint at støtte to unge up-coming musikere som har vist potentiale...

Og husk på at de 500K er skattepligtige så staten tager lige næsten halvdelen tilbage.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg er principielt imod "støtte".

Dels fordi jeg synes, at kunst må leve på sin egen præmisser.

Og endnu mere fordi det så ikke kan undgå at blive noget med, at noget bliver blåstemplet, godkendt, "det rigtige" eller dem med de bedste venner, de rigtige steder. Og andet så får tommelfingeren nedad.

Men når man nu vælger, at give det, så ser jeg intet galt i det her projekt i forhold til så meget andet.

Det der med "dansk" og "norsk" - det bliver lige en tand for overtænkt, når den faktiske genre kommer fra nogle helt andre lande/miljøer alligevel.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Egentlig kan jeg ikke se hvorfor dansk musik overhovedet skal favoriseres over norsk. Er det ene bedre end det andet? :)

Desuden er deres navn lige så tysk inspireret som deres sound. Jeg zappede lige gennem deres tracks, og der er klart noget inspiration fra den type electrodisco bands som der var så mange af i slut 90erne, f.eks. Miss Kittin & The Hacker. Ja, selv Kraftwerk synes jeg at kunne fornemme lidt af.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Det jeg bider mærke i er “Norge”, ligesom alt tv for unge i DK i dag skal være norsk, skal musikken så også nu?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Så mangler vi bare en Fleksnes reboot [emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:Jeg er principielt imod "støtte".

Dels fordi jeg synes, at kunst må leve på sin egen præmisser.

Og endnu mere fordi det så ikke kan undgå at blive noget med, at noget bliver blåstemplet, godkendt, "det rigtige" eller dem med de bedste venner, de rigtige steder. Og andet så får tommelfingeren nedad.

Men når man nu vælger, at give det, så ser jeg intet galt i det her projekt i forhold til så meget andet.

Det der med "dansk" og "norsk" - det bliver lige en tand for overtænkt, når den faktiske genre kommer fra nogle helt andre lande/miljøer alligevel.
Principielt enig.

Men tænker man på støttens størrelse:
Det er jo pebernødder. Det er to kvinder som får lov at dele én årsløn, over flere år.

Det lugter lidt mere af at man gerne vil lokke læserne til selv at konkludere om det er ok at nogle herboende nordmænd får et tilskud til at udvikle dansk musik.

Jeg er dansker, bor i Norge, men får samme beløb hvert år af staten for at udvikle norsk erhvervsliv. Kan jeg ikke det fordi jeg er dansker? Skal Nordmændene have ondt i røven over mit stipendiat ikke gik til en Nordmand?

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

En del af pointen med musik er vel at den kan transcendere grænser. Dejligt at der stadig er nogle penge der kan skyde noget i gang, og at man giver dem til nogle unge der rykker.

Nyt svar