Lidt om den manglende bas på Metallicas "and Justice for all"

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Musikere skal spille musik i et studie, ikke kloge i eq og niveuer. Det soniske udtryk skal afspejle hvem de har valgt til at være producer på projektet, ellers kunne de lige så godt selv indspille og mikse. Shit, det er et godt eksempel.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg kan iøvrigt sagtens have andre i et studie og føre et projekt til dørs, men var det mit eget, så ville jeg have en producer på som ikke er biased ift. niveauer og eq osv. Det skal self. være en der er dygtigere og mere erfaren end mig og ikke bare hiver ideer ud af navlen. Man skal headhunte en man kan se kan tage projektet 100 gange op i løbet af ingen tid så man ikke behøver diskutere far fetched beslutninger.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Men endnu et eksempel på, at uanset hvor ussel lyden er, så køber folk det alligevel.

Vellydende og velproduceret er ikke store salgsparametre.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Så er der de modsatte tilfælde, som f.eks. bassisten fra bandet Ibens der forærede mig sit eneste eksemplar af en af deres CD'er, fordi bassen var blevet skruet så langt ned, at man ikke kunne høre den. Det var han ikke specielt tilfreds med.

Pudsig detalje: Jeg fandt lige det album på Spotify, men det lyder det faktisk fint nok. Så måske har de masteret den om? Mystisk.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Joachip skrev:Pudsig detalje: Jeg fandt lige det album på Spotify, men det lyder det faktisk fint nok. Så måske har de masteret den om? Mystisk.
Prøv at lytte til Metallica albummet bagefter. Så tror jeg ikke du synes And Justice for all lyder så fedt igen. :)

Underligt band. De har flere album som lyder rigtigt godt og andre som lyder vaaaaaaaanvittigt dårligt.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Ibens eller Metallica? :-)


Der var også en masse postyr vedr mastering af et af Metallicas nyere albums, der lød af prut

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Joachip skrev:Så er der de modsatte tilfælde, som f.eks. bassisten fra bandet Ibens der forærede mig sit eneste eksemplar af en af deres CD'er, fordi bassen var blevet skruet så langt ned, at man ikke kunne høre den. Det var han ikke specielt tilfreds med.

Pudsig detalje: Jeg fandt lige det album på Spotify, men det lyder det faktisk fint nok. Så måske har de masteret den om? Mystisk.
Syntes du så at det var berettiget at bassisten ikke var tilfreds ?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Om det var berettiget? Det kommer an på om jeg husker rigtigt, at der var så lidt bas på, at han nærmest var væk. I så fald er det berettiget, synes jeg. Men de par stikprøver jeg lige fik lavet på spotify lød slet ikke så underligt som jeg huskede. Der kunne man sagtens høre ham!? Jeg må vist grave i arkiverne, og se om jeg kan finde den CD... og høre om den virkelig var så underlig som jeg husker den.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Joachip skrev:Om det var berettiget? Det kommer an på om jeg husker rigtigt, at der var så lidt bas på, at han nærmest var væk. I så fald er det berettiget, synes jeg. Men de par stikprøver jeg lige fik lavet på spotify lød slet ikke så underligt som jeg huskede. Der kunne man sagtens høre ham!? Jeg må vist grave i arkiverne, og se om jeg kan finde den CD... og høre om den virkelig var så underlig som jeg husker den.
Jeg spørger fordi jeg har erfaret at egoer godt kan spille ind.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

(Så er jeg tilbage fra London.)
Jeg ved ikke om det havde noget med egoer at gøre. Pladen er 20 år gammel, og jeg var ikke selv involveret i den på nogen måde. Jeg kan bare huske at jeg synes den lød lige så elendigt som bassisten synes. Umiddelbart tror jeg nærmere bare det var dårlig mixing eller mastering.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis jeg er uenig omkring et mix lader jeg det gerne ligge en dag eller 2 så ørene kan blive nulstillet efter tracking af guitar, bas og trommer. Selv om projektet er i højeste gear og tæt på færdigt i den fase, er det bare vigtigt ikke at overspille det konstant, så bliver det lidt som at skulle læse korrektur på en tekst man kan udenad.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar