Overlords i DR TV avisen

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
docone
Medlem
Indlæg: 414
Sted: Århus

Overlords i DR TV avisen

Indlæg af docone »

Jeg sad lige og hørte den første udgivelse med danske Overlords (midtnight at the grooveyard) og så kom jeg til at tænke på et gammelt indslag i DR TV-avisen hvor de fortalte om sampling. Det er nok et sted omkring 1988.
Er jeg helt galt på den? Der skulle vel ikke være nogen der har indslaget liggende?

Ved ikke helt om det er den rigtige gruppe jeg har postet i - eller flytter i den bare.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg kan godt huske indslaget. De samplede Miles Davis for rullende kamera. Fokus var på om der var tale om tyveri eller en ny form for kreativitet i musikverdenen, med en klar overvægt på det første (tyveri).
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
docone
Medlem
Indlæg: 414
Sted: Århus

Indlæg af docone »

Ok, så huskede jeg rigtig. Der er også sampled en del på Midtnight at the....
Var der ikke også noget med en optræden på Roskilde festivalen og en drug razzia.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

david mondrup skrev:Jeg kan godt huske indslaget. De samplede Miles Davis for rullende kamera. Fokus var på om der var tale om tyveri eller en ny form for kreativitet i musikverdenen, med en klar overvægt på det første (tyveri).
Hvor reaktionært (lige indtil man selv bliver samplet selvfølgelig).

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:
david mondrup skrev:Jeg kan godt huske indslaget. De samplede Miles Davis for rullende kamera. Fokus var på om der var tale om tyveri eller en ny form for kreativitet i musikverdenen, med en klar overvægt på det første (tyveri).
Hvor reaktionært (lige indtil man selv bliver samplet selvfølgelig).
Ja, det er en gråzone. I dette tilfælde samplede de blot en enkelt tone, så de kunne spille melodier på keyboardet med Miles Davis' karakteristiske mutede trompetlyd. Selvom det er 30 år siden, så husker jeg indslaget fordi jeg fuldstændigt tabte kæben over at det kunne lade sig gøre.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Noget musik er så gammelt og u-spillet at det får en renæssance når det bliver samplet. Helt sikkert en gråzone.


Nyt svar