sangskrivning og rettigheder

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
MichaelHausted
Medlem
Indlæg: 82

sangskrivning og rettigheder

Indlæg af MichaelHausted »

Hej folkens :)

Jeg ville gerne høre jer ad hvad i synes ville være en rimelig fordeling i følgende eksempel:

Jeg producerer et nummer, og lægger en topline-melodi, sender demo'en til en sangskriver.
Derefter laver han/hun lyrikken til, hvorefter jeg tilpasser og retter den til. Til sidst indsynger jeg den færdige topline,
og evt. får det mixet/mastret eksternt hvorefter jeg selv udgiver nummeret.

Som jeg forstår det, er det mest efter bogen at man med det samme splitter 50/50 i indberetningen til KODA når man samarbejder om at skrive en sang. Men hvad med de mekaniske rettigheder såsom indtjening fra streams osv., hvad ville i gøre med fordelingen af de rettigheder til sangskriveren i dette eksempel?

Håber i kan hjælpe :)

DBH Michael Hausted

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

MichaelHausted skrev: Jeg producerer et nummer, og lægger en topline-melodi, sender demo'en til en sangskriver.
Derefter laver han/hun lyrikken til, hvorefter jeg tilpasser og retter den til. Til sidst indsynger jeg den færdige topline,
og evt. får det mixet/mastret eksternt hvorefter jeg selv udgiver nummeret.

Som jeg forstår det, er det mest efter bogen at man med det samme splitter 50/50 i indberetningen til KODA når man samarbejder om at skrive en sang. Men hvad med de mekaniske rettigheder såsom indtjening fra streams osv., hvad ville i gøre med fordelingen af de rettigheder til sangskriveren i dette eksempel?
Umiddelbart kan I vælge at dele KODA/NCB med 50/50 i sådan en situation. Det er meget almindeligt at man splitter på den måde, selvom du tydeligvis har lavet broderparten.

En mere fair løsning, hvis det alene er lyrikken sangskriveren har bidraget til, er 75% til dig og 25% til den eksterne sangskriver, men det bør I aftale på forhånd. Er det ikke aftalt på forhånd, så må du nok ty til 50/50 for at holde linjerne rene.

Mechanical rights = NCB. Det er normalt baseret på KODA-fordelingen, så ingen ændring der. Teknisk set kan du godt have forskellige fordeling mellem KODA og NCB, men typisk bruger man samme fordeling, hvilket da også sker automatisk med mindre andet er indført i værksanmeldelsen.

Master owner rights = licens til master owneren (af indspilningen). De går 100% til dig i dette tilfælde.

Medlemsavatar
MichaelHausted
Medlem
Indlæg: 82

Indlæg af MichaelHausted »

Holger skrev:
MichaelHausted skrev: Jeg producerer et nummer, og lægger en topline-melodi, sender demo'en til en sangskriver.
Derefter laver han/hun lyrikken til, hvorefter jeg tilpasser og retter den til. Til sidst indsynger jeg den færdige topline,
og evt. får det mixet/mastret eksternt hvorefter jeg selv udgiver nummeret.

Som jeg forstår det, er det mest efter bogen at man med det samme splitter 50/50 i indberetningen til KODA når man samarbejder om at skrive en sang. Men hvad med de mekaniske rettigheder såsom indtjening fra streams osv., hvad ville i gøre med fordelingen af de rettigheder til sangskriveren i dette eksempel?
Umiddelbart kan I vælge at dele KODA/NCB med 50/50 i sådan en situation. Det er meget almindeligt at man splitter på den måde, selvom du tydeligvis har lavet broderparten.

En mere fair løsning, hvis det alene er lyrikken sangskriveren har bidraget til, er 75% til dig og 25% til den eksterne sangskriver, men det bør I aftale på forhånd. Er det ikke aftalt på forhånd, så må du nok ty til 50/50 for at holde linjerne rene.

Mechanical rights = NCB. Det er normalt baseret på KODA-fordelingen, så ingen ændring der. Teknisk set kan du godt have forskellige fordeling mellem KODA og NCB, men typisk bruger man samme fordeling, hvilket da også sker automatisk med mindre andet er indført i værksanmeldelsen.

Master owner rights = licens til master owneren (af indspilningen). De går 100% til dig i dette tilfælde.
Tak for svar Holger :)

Synes godt nok bare det er voldsomt selv med "kun" 25% for lyrikken hvis man gør det op i timeantal for at producerer og skrive topline til et helt nummer, og derefter eventuelt også står for alle mix/master omkostninger. Men nogle procenter af noget, er selvfølgelig altid bedre end 100% af ingenting :D

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Produktionstiden er sådan set irrelevant for sangskrivningen kan man sige. Produktionen hører under master owner rights og der er ofte et non-recoupable fee + royalty tilkoblet, som ikke går til sangskrivningen.

Får du ikke et fee, ja så er det typisk fordi du selv er master owner og til gengæld får 100% af en evt. licensindtjening fra salg og streaming. Ikke at blande sammen med de mekaniske copyrights (NCB).

Produceren har så typisk også en (væsentlig) del af sangskrivningsindtægten, men generelt er tidsforbrug og økonomisk investering irrelevant når vi taler ophavsrettigheder af denne art.

Mix- og masteringomkostninger er ligeledes irrelevant for sangskrivningen. Førnævnte hører igen under master owner rights.

Du kan ikke blande de to ting sammen.

Medlemsavatar
MichaelHausted
Medlem
Indlæg: 82

Indlæg af MichaelHausted »

Holger skrev:Produktionstiden er sådan set irrelevant for sangskrivningen kan man sige. Produktionen hører under master owner rights og der er ofte et non-recoupable fee + royalty tilkoblet, som ikke går til sangskrivningen.

Får du ikke et fee, ja så er det typisk fordi du selv er master owner og til gengæld får 100% af en evt. licensindtjening fra salg og streaming. Ikke at blande sammen med de mekaniske copyrights (NCB).

Produceren har så typisk også en (væsentlig) del af sangskrivningsindtægten, men generelt er tidsforbrug og økonomisk investering irrelevant når vi taler ophavsrettigheder af denne art.

Mix- og masteringomkostninger er ligeledes irrelevant for sangskrivningen. Førnævnte hører igen under master owner rights.

Du kan ikke blande de to ting sammen.
Okay, så er det fordi jeg misforstår det. Synes det er en jungel at finde rundt i alle de rettigheder. Det er nok nærmere "Master Owner Rights og Licensindtjening og salg af streams" som du nævner jeg prøver at forstå hvordan man både indberetter og hvad en typisk fair fordeling af disse vil være i det eksempel jeg nævnte :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det har jeg allerede svaret på, dvs. du sidder på 100% af master owner rights. Master owner rights er koblet alene til den specifikke indspilning af sangen, dvs. underlæggende produktion/mix/master.

Sangskrivningen er en 100% separat ophavsret, som falder under KODA/NCB. KODA for offentlig fremførsel, NCB for streaming og salg.

Hvis vi tager et konkret eksempel, så vil pågældende nummer udbetale følgende baseret på 1 million streams på Spotify alene. Ca. tal, der varierer fra år til år:

1.000.000 streams x 0,03 DKK = 30.000 DKK til master owner (100% til dig, så fremt du selv er pladeselskab og ingen distributør har)

1.000.000 streams x 0,01 DKK = 10.000 DKK til NCB for mekaniske copyrights = (75% til dig og 25% til ekstern sangskriver, såfremt der ikke er en publisher involveret)

I alt = 37.500 DKK til dig, 2.500 kr. til ekstern sangskriver

Så er der også noget Gramex (= neighboring rights på amerikansk), det går alene til dig.

Radio-, diskotek- og baggrundsmusik fordeles efter KODA/NCB nøglen.

Medlemsavatar
MichaelHausted
Medlem
Indlæg: 82

Indlæg af MichaelHausted »

Holger skrev:Det har jeg allerede svaret på, dvs. du sidder på 100% af master owner rights. Master owner rights er koblet alene til den specifikke indspilning af sangen, dvs. underlæggende produktion/mix/master.

Sangskrivningen er en 100% separat ophavsret, som falder under KODA/NCB. KODA for offentlig fremførsel, NCB for streaming og salg.

Hvis vi tager et konkret eksempel, så vil pågældende nummer udbetale følgende baseret på 1 million streams på Spotify alene. Ca. tal, der varierer fra år til år:

1.000.000 streams x 0,03 DKK = 30.000 DKK til master owner (100% til dig, så fremt du selv er pladeselskab og ingen distributør har)

1.000.000 streams x 0,01 DKK = 10.000 DKK til NCB for mekaniske copyrights = (75% til dig og 25% til ekstern sangskriver, såfremt der ikke er en publisher involveret)

I alt = 37.500 DKK til dig, 2.500 kr. til ekstern sangskriver

Så er der også noget Gramex (= neighboring rights på amerikansk), det går alene til dig.

Radio-, diskotek- og baggrundsmusik fordeles efter KODA/NCB nøglen.
Ah OKAY. Beklager det lige skulle ind et par gange :D Tror jeg er meget mere med nu! Tak for at skære det ud i pap for mig :D Så kan jeg med god samvittighed tilbyde en sangkriver 50% af sangskrivningen, men at jeg beholder 100% af master owner rettighederne, hvis jeg har stået for hele den underlæggende del ikke sandt? :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Absolut.

Ikke alene er det en ekstremt fair deal for ham, men han har intet krav udover dette, hverken juridisk eller moralsk.

KODA/NCB anmeldelsen kræver ikke engang hans underskrift, såfremt det er 50/50. Dette er såkaldt standardfordeling. Du skriver blot dit og hans navn både under komposition og tekst, dvs. 25+25%/25+25%, men det vil være god stil at lige få hans signatur på også.

Så skal du lige sikre dig førsteudgivelsesretten på sangen fra ham, dvs. bare en email hvor han skriver at det er ok at du udgiver sangen. Så er du sikret.

Medlemsavatar
MichaelHausted
Medlem
Indlæg: 82

Indlæg af MichaelHausted »

Holger skrev:Absolut.

Ikke alene er det en ekstremt fair deal for ham, men han har intet krav udover dette, hverken juridisk eller moralsk.

KODA/NCB anmeldelsen kræver ikke engang hans underskrift, såfremt det er 50/50. Dette er såkaldt standardfordeling. Du skriver blot dit og hans navn både under komposition og tekst, dvs. 25+25%/25+25%, men det vil være god stil at lige få hans signatur på også.

Så skal du lige sikre dig førsteudgivelsesretten på sangen fra ham, dvs. bare en email hvor han skriver at det er ok at du udgiver sangen. Så er du sikret.
Førsteudgivelsesretten?! :D DAMN, hvor fa'n har du lært om alt det her? Vil supergerne blive skarp i det, så man også "tør" at få en masse ind over sangskrivningen.

Men okay, det må jeg hellere lige få vedkomne til når det når dertil så. Fedt med noget know-how, giver lidt mere ro i maven.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Førsteudgivelsesretten er den ret en sangskriver har til at bestemme hvornår og hvem der første gang må (indspille og) udgive sangen. Da de fleste sangskrivere tilmelder deres sange KODA/NCB, så vil enhver efterfølgende kunne udgive en coverversion af sangen via en statutorisk licens, sålænge coverversionen overholder såkaldt morale droit.

Learning by doing gennem 25 år i branchen, aka. et sted mellem en venlig henvendelse og et sagsanlæg, når jeg selv har trådt ved siden af eller den anden vej, når nogen har jokket mig over tæerne.

Dernæst læst en masse bøger og senere online info om emnet og ikke mindst talt med folk der vidste mere end mig om immaterielle rettigheder, typisk mine advokater og musikbranchementorer.

Danske regler er dog anderledes end i USA, så når man læser amerikansk litteratur skal man sortere i info og sammenligne hvert punkt.

Jeg vil anbefale Donald S. Passman's "All You Need To Know About The Music Business", nyeste revision, som dog er fra 2012 tror jeg. Streaming er stort set ikke dækket, den er US-centric og relativt kompliceret læsning for nybegyndere. Til gengæld er man godt klædt på til at være paranoid og forstå at alt kan og skal forhandles.

Medlemsavatar
MichaelHausted
Medlem
Indlæg: 82

Indlæg af MichaelHausted »

Holger skrev:Førsteudgivelsesretten er den ret en sangskriver har til at bestemme hvornår og hvem der første gang må (indspille og) udgive sangen. Da de fleste sangskrivere tilmelder deres sange KODA/NCB, så vil enhver efterfølgende kunne udgive en coverversion af sangen via en statutorisk licens, sålænge coverversionen overholder såkaldt morale droit.

Learning by doing gennem 25 år i branchen, aka. et sted mellem en venlig henvendelse og et sagsanlæg, når jeg selv har trådt ved siden af eller den anden vej, når nogen har jokket mig over tæerne.

Dernæst læst en masse bøger og senere online info om emnet og ikke mindst talt med folk der vidste mere end mig om immaterielle rettigheder, typisk mine advokater og musikbranchementorer.

Danske regler er dog anderledes end i USA, så når man læser amerikansk litteratur skal man sortere i info og sammenligne hvert punkt.

Jeg vil anbefale Donald S. Passman's "All You Need To Know About The Music Business", nyeste revision, som dog er fra 2012 tror jeg. Streaming er stort set ikke dækket, den er US-centric og relativt kompliceret læsning for nybegyndere. Til gengæld er man godt klædt på til at være paranoid og forstå at alt kan og skal forhandles.
Okay. Ja du har nok set det meste efterhånden :D Takker mange gange for de grundige forklaringer!

Nyt svar