jeg håber det er OK med jer at jeg skyder denne tråd igang med dette citat, for det er i mine øjne er meget sigende omkring "situationen" for en gennemsnitlig musiker i DK 2018.
Tænker det kunne være fint at have en separat tråd hvor vi diskuterer innovation i forhold til de forretningsmodeller vi kender i dag. Dvs. en form for diskussion omkring mulige løsninger for at tjene penge på musik, og i sidste ende at kunne betale en husleje etc.
donnievandango skrev:DUBTEMPLE skrev:Hvad er der helt præcis tilbage i branchen at tjene penge på, ud over at undervise og gi koncerter, nu når fysiske medier er borte, og streams gir tæt på ingenting ?
(selv folk med mega mange streams kan jo sidde tilbage med tæt på ingenting, ifølge dem selv)
Glad for jeg aldrig har haft ønsker om at tjene penge, men kun overvejelser vedr registrering, copyright, kreditering, mm
Sorry hvis det er for off-topic, kan evt flytte det til seperat topic
Lidt samme følelse jeg sidder med...
Jeg har aldrig haft et ønske om at tjene penge på musik, men da det nu engang er noget jeg ikke kan leve uden, så ville det være rart hvis muligheden for at leve af det var til stede...
Men jorden drejer rundt, mon ikke at der kommer en form for løsning
Her er det at ordet "Innovation" kommer til sin ret- det er nemlig mest af alt det, som den gennemsnitlige musiker har brug for, hvis de skal leve af det de er passioneret omkring.
Musik har værdi- og det er ikke piece of cake at lave et hit, hvilket betyder at der uden tvivl er noget leverage. Derfor er jeg ikke nervøs for at nogle kloge hoveder (musikere) vil finde en løsning.
I mine øjne handler det om at tage en mere holistisk approach til musik, end blot at tænke "en plade" som et produkt. Jeg tror man er nødt til at sælge content, og dermed mere end bare en skive med nogle numre, profiler på sociale medier, og måske et website.
Citatet ovenfor er taget fra en tråd hvor Koda-aftalen med youtube diskuteres. Og jeg kan sige for mit eget vedkommende, at hvis jeg skulle leve af musik fra idag, så ville Koda være de sidste jeg ville sætte min lid til. I stedet ville det for mig handle om at sælge ydelser og måske produkter rundt om min musik.
Dette ville nok også inkludere mentoring, og indspilning for mindre erfarne artister. En anden retning kunne være at se på selve udstyret til indspilning eller performance- udvikle egne produkter i samarbejde med en eller anden aktør. Lave sample biblioteker. Plugins. Merchandise.
Men alt ovenstående ville være afhængigt af et stærkt brand, og for mit vedkommende en form for position som "ekspert". Så derfor ville jeg nok starte med at udvikle en eller anden form differentieret type musik; en niche om man vil.
Beklager. Det var meget tekst