Kommunikation i "branchen"

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Kommunikation i "branchen"

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har et problem med kommunikation omkring min youtubekanal.
Problemet stikker nok dybere end blot til kanalen, det er en mere grundlæggende udfordring for mig.

Hvordan kan jeg, trods denne udfordring, udbrede mine budskaber på youtube samt svare tilbage på konstruktiv kritik og anden skriftlig/verbal kommunikation så det af modtager forstås som jeg havde i sinde?

Problemet er ligeligt youtube-budskaber i videoer - f.eks. historie/facts og præsentere dem på en kort og præcis måde, og samtidig skabe rum for debat omkring mine videoer. F.eks. kan jeg ikke skrive længere sætninger, det skal være kort og præcist. Samtidig skal jeg sige, om de ting der er facts, hvordan vi ved det og hvilke kildemateriale og hvordan det er tolket til at være den slags "fact" som måske kan være mere gætværk og teori end historiske facts. Jeg vil jo gerne give udtryk for det hele i mine videoer.

- og så er det ligeligt omkring modtagelse og svar på feedback, hvadend det er konstruktiv kritik eller brugernes/lytternes efterspørgsel af materiale.

Mit problem er, at når jeg siger noget (skriftlig/verbal) mener jeg det de fleste gange bogstaveligt. F.eks. at jeg ikke lægger mere i det, end ordene betyder. Men modtagere af samme budskab lægger automatisk noget "mere" i det sagte, og det vil jeg gerne undgå. Jeg gætter på at det at lægge mere i det sagte, end det der blev sagt, har noget med den normale måde at forstå kommunikation på, som jeg ikke er så god til.

Hvordan undgår jeg det?

Eksempelvis havde jeg for nyligt en tråd (rettere: tråde) i Din Musik hvor jeg fortalte at jeg blev forvirret over, at noget som virker for andre ikke virker for alle. Eksempelvis at nogle på KVR syntes godt om noget musik, mens flere på Lydmaskinen mente det modsatte.

Det blev af modtagerne forstået som at jeg affejer Lydmaskinens konstruktive kritik og kun vælger at lytte til enkelte brugere på KVR.
Hvilket naturligvis ikke var min intention, at det skulle forstås sådan. Jeg skrev, jeg blev forvirret over forskellighederne i kritiken, og ville undersøge det nærmere.

Jeg ved ikke hvordan jeg fik lavet den kommunikationsfejl, og jeg har gennemlæst det jeg selv har skrevet. Jeg kan ikke se hvordan det kunne misforstås, men det blev det jo, ergo har jeg lavet en fejl, men hvilken fejl er jeg faktisk meget nysgerrig på. Det er nemlig langt fra første gang jeg laver den slags kommunikationsfejl, og jeg vil virkelig gerne blive bedre til kommunikation, trods vanskeligheder.

Hvis jeg ved hvilke fejl jeg har lavet, og hvornår de opstår, kan jeg måske være heldig at tage dem i opløbet.

Jeg håber på I kan hjælpe mig.

På forhånd tak :)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Du arbejder med emner, som interesserer meget få mennesker, så det er vel helt naturligt, at du ikke når ud til mange. Det tror jeg, at du skal acceptere og forstå. Derfor kommer de fleste heller ikke i berøring med din kanal.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Hvis du vil have hits, skal du se hvad den næste store historiske film er og lave materiale der fanger folk.

Hvis du refererede dit materiale til serien Vikings, da den var mest hot havde du sikkert fået et par hundrede følgere bare på dety

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Du arbejder med emner, som interesserer meget få mennesker, så det er vel helt naturligt, at du ikke når ud til mange. Det tror jeg, at du skal acceptere og forstå. Derfor kommer de fleste heller ikke i berøring med din kanal.
Kan man gøre noget for at vække interessen?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det har jeg ikke forstand på - spørg på museerne, hvad de gør og se evt. på deres kampagner - mange steder slås de også med at få folk ind. Jeg ville selv være ret uinteresseret og har ikke set noget, der fanger min interesse. Det er helt ok at være nørdet og få - det bliver det ikke dårligere af:)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Det har jeg ikke forstand på - spørg på museerne, hvad de gør og se evt. på deres kampagner - mange steder slås de også med at få folk ind. Jeg ville selv være ret uinteresseret og har ikke set noget, der fanger min interesse. Det er helt ok at være nørdet og få - det bliver det ikke dårligere af:)
Jeg tror ikke interessen er så lille igen. Når man tænker på de mange turister rundt om på danmarks ruiner, borge/slotte må det da falde helt naturligt at stille spørgsmålet "hvordan så det ud?". Det gør det ihvertfald hos mig.

Jeg har igennem en flink musiker/kunster fået skabt et slags samarbejde med et museum. Håber da på udbredelse den vej, når de engang får publiseret de ting jeg har lavet i en større helhed.

Men som jeg også skriver i resten af mit indlæg, som jeg egentlig også godt kunne tænke mig lidt svar på, så tror jeg min aller største udfordring slet ikke er det nørdede eller smalle område. Jeg tror det er min person. Jeg er elendig til det kommunikative og får sagt noget som opfattes anderledes hos modtager, end jeg som afsender havde tiltænkt.

Et eller andet sted tror jeg netop dét problem er den aller største fare for mit virke. Derfor vil jeg ønske, at jeg får bragt problemet under kontrol.

Lige et hurtigt spørgsmål:
Kan det have relevans for tråden her eller Lydmaskinen generelt at fortælle om årsagen?

Jeg skal jo ellers passe på med ikke at udlevere for meget...

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

mediumaevum skrev:Jeg skal jo ellers passe på med ikke at udlevere for meget...
Nej du skal ej ;-) . Jeg er ret sikker på, at du er den eneste herinde der er bekymret for hvor meget eller lidt du udleverer. Det har du selvfølgelig lov til at være, men det er i min optik helt ærligt ret ufarligt at fortælle om sig selv. Men jeg er så nok også ret meget i den anden ende, og har intet problem med at udlevere fakta om mig selv.

Man kan i hvert fald sige, at så længe du holder kortene tæt til kroppen, så kan vi andre ikke andet end at gætte på hvad du mon måtte gemme på. Jeg har mine egne teorier, der går i retning af noget aspergers/let autisme, baseret på at de aldeles udmærkede mennesker jeg kender der går og slås med den slags, deler den egenskab med dig at de har en meget selvfølgelig interesse for meget smalle og nørdede emner. Men igen, siden du helt bevidst er ret tilbageholdende med fakta om dig selv, så er det et rent gæt, og jeg kan meget sagtens være way off.

Men det er altså ikke farligt at fortælle om sig selv. Hvad er det værste der kan ske? At vi andre lærer dig bedre at kende, og dermed måske kan rådgive dig på bedre og mere relevant vis? Det ville jeg betragte som en bonus.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

David Mondrup, dit gæt er ok. Sværhedsgraden er dog iflg. dokumentationen noget højere, og jeg har bevidst anstrengt mig MEGET på Lydmaskinen for at gøre mig bedre end jeg er. Den går dog ikke i længden.

Men jeg håber forklaringen også samtidig giver jer en forståelse for, hvorfor jeg ikke bare kan tage ind på et Musikkonservatorie og finde en studerende til at hjælpe mig med det teoretiske, som foreslået af flere brugere i mine musikteori-tråde. Det er ikke fordi jeg ikke vil, men der er omstændigheder i mit liv som gør den slags ikke bare svært, men umuligt, idet jeg pga. sværhedsgraden og måden det udarter sig på for mit vedkommende, gør at jeg har brug for hjælp til det meste i mit liv.

Jeg vil dog trods mine vanskeligheder, gerne lære både musikteori og kommunikere bedre på Lydmaskinen. Jeg har bare brug for lidt ekstra hjælp/forståelse til sidstnævnte.

Og for at slå det helt fast, så vægter jeg konstruktiv kritik højere end "flot klaret"-kommentarerne. At det modsatte tilsyneladende så ud til at gøre sig gældende, skyldes min kluntede måde at formulere mig på.

Selvfølgelig er "flot klaret"-kommentarer rare at få, om ikke andet så ved jeg da hvad virker efter hensigten, men de er ikke udviklende på samme måde. Men jeg kunne godt tænke mig noget (mere) feedback meget konkret listet op i sektioner, f.eks. "Det her virker:" og "Det her kan du gøre bedre: Sådan og sådan..." og naturligvis i kombination med "Det dér virker absolut ikke!" så jeg har noget konkret at forholde mig til.

Det var bare idéer til hvordan I bedre kan hjælpe mig.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tror du skal tage fat i de kommuner bygningerne står i, måske de kan QR-code et link til dine videoer på de skilte der ofte står ved turist-oplevelser.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar