Konstatering/spørgsmål om hvad der gør spansk/portugisisk/Latin-inspireret Pop

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Konstatering/spørgsmål om hvad der gør spansk/portugisisk/Latin-inspireret Pop

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hørte et nummer, og kom straks i tanke om 2 andre, som i min hukommelse "mindede en del om hinanden". Det skulle selvfølgelig vise sig at blive en sandhed med modifikationer.

Mendez - Fiesta:


Jennifer Lopez - Let's Get Loud


Cardi B, Bad Bunny & J Balvin - I Like It:


Sampler fra:
Pete Rodriguez - I Like It Like That:




Ekstra:
Jennifer Lopez featuring DJ Khaled, Cardi B - Dinero:


J Balvin, Willy William - Mi Gente:


Lige omrking Mi Gente er det interessant for mig, at den betragtes som Latin, men det er vel udelukkende det sungne sprog der kvalificerer den til det?! Ellers bliver det meget snævre kategorier for et kæmpe Pop-marked i Sydamerika/Spanien/Portugal/Mellemamerika..

Daddy Yankee - Dura:


5.5 Milliarder views... :shock: Luis Fonsi featuring Daddy Yankee - Despacito:


Og så skulle man da være et skarn hvis man ikke kippede lidt med det danske flag.
Ricky Martin featuring Maluma - Vente Pa' Ca:



Men der hvor jeg gerne vil hen er, at det i mine uvidende ører lyder til at "Latin Pop" rækker relativt langt tilbage i musikkens ophav. Dog er der en del af de eksempler jeg har postet, som ikke benytter sig af de mere "traditionelle" instrumenter.

Nogle af jer der har jeres forcer indenfor melodier, akkorder m.m., der hører nogle tendenser/valg, iforhold til hvad der gør en melodi "latin-lydende"? For mig, når jeg lytter til instrumental-delen, så kunne synth-stabs m.m. jo ligeså vel være plantet i et tilfældigt house/pop nummer. Men ligesom resten af Pop-verdenen følger det vel bare med tiden og trends.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Er vi ikke bare der - ligesom diskussionen om de elektroniske subgenrer - at de overordnede genre kan beskrives - og skal det specificeres mere giver det hurtigt ikke mening mere. Genre og begreber er ikke faste, ændrer sig over tid og bliver defineret forskelligt i forskellige miljøer osv.

Det der blev kaldt techno i 1982 lyder på ingen måde, som det der bliver kaldt techno nu.

Latin pop er for mig lidt "en vibe" , der går igen i alle overstående numre - mere end nødvendigvis de andre parametre.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

SustainerPlayer skrev:Latin pop er for mig lidt "en vibe" , der går igen i alle overstående numre - mere end nødvendigvis de andre parametre.
Men er du sikker på, at det i visse tilfælde ikke bare er vokalen der får dig derhen? Jeg ved godt at vokalen og sproget bestemt skal ses som instrumenter, men det ville være unfair overfor andet spansk/portugisisk-sproget musik at generalisere på den måde.

Det kan også være jeg vil skille elementerne for meget ad, istedet for at se på helheden.. Jeg kender det jo fra de genrer jeg lytter til, hvor 2 bærende elementer kan lyde på én måde, men valget af de efterfølgende elementer kan tage det i helt forskellige retninger.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Lige bortset fra det gamle nummer med Pete Rodriguez, så er der ikke nogen af de der numre der lyder 100% latin for mig. Det virker altsammen som noget cross-over, d.v.s. noget der kun er "delvist latin". Her lidt cumbia techno trival fra Colombia som eksempel på en genre der ikke er lige så tilpasset et europæisk/amerikansk publikum:


Bare hop lidt ind, det er et mix set.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Er det som går igen ikke Tango takter, i både meget latinamerikansk pop og vestlig pop er meget, vel også, påvirket af latinamerikanske rytmer..
f. eks Hotel Californien med Eagles

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Lige nu – og i et stykke tid faktisk – har det været meget den der En ca-lyp-so To ca-lyp-so rytme, der har præget meget hitlisterne. (1--så 2-og-)

Måske var det Despacido der startede misæren. Lytter heldigvis ikke så meget til radio-hits, at jeg er nået at blive træt af det, men opsøger det heller ikke.

Ovenstående med Ricki Martin, Fonzi har det.

Im IImb5 Vdur bliver brugt af Lopez i nr. 2 sang, hvor V vistnok er i mol og med Vdur af Pete Rodriques. I Cardi B's version er det kun Vmb5 - Im der kommer med.
I Let's get loud er det samme akkorder fra Cmol men med en Vdur.

Mendez sangen er samme akkorder med lidt variationer fra Bmol.

Progressionen er brugt rigtig meget, lige fra Hasta Siempre (Che Guevarra sangen) af Carlos Puebla, dvs i protestsangergenren til mambo og den slags man ser til de der danseturneringer.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar