Rykker/faktura i EU

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Rykker/faktura i EU

Indlæg Skrevet: 16. sep 2018, 11:48

Har de seneste år oplevet at kunder i EU har været langsomme til at betale. Jeg har almindeligvis 10 dages betaling men hvis kunden først skal have afviklet koncerten, kan vi aftale andet. Stadig har jeg fundet, at jeg en eller to måneder efter det, har haft fat i folk flere gange.

Jeg vil gerne have skrevet noget på fakturaen ala: Betal senest "dato" for at undgå rykkergebyr på 100DKK.

100DKK á 3 gange er åbenbart et loft indenfor Danmark. Jeg har ikke kunne finde et europæisk loft, så jeg vil tage udgangspunkt i 13EUR for ikke at overstige det.

Kan jeg blot skrive: Pay by "date" to avoid a late fee of 13EUR?

Hvordan håndhæver I den slags? Jeg plejer først at tage fat i folk cirka en uge efter betalingsfrist, så banken ikke er en undskyldning. Ville I sende en ny faktura med påregnet gebyr en uge efter? Og rent teknisk er det så et nyt eller samme fakturanummer?

Den anden måde er at tilskrive renter, men så skal betaler til at regne ud, hvor meget ekstra han skal betale alt efter hvor mange dage forsinket han er. Den har jeg aldrig helt forstået.

Hvad er jeres erfaringer og procedurer?
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Re: Rykker/faktura i EU

Indlæg Skrevet: 24. sep 2018, 20:47

bump

Tilbage til "Branche & Teori"