Dine erfaringer i musikbranchen

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
Pete54
Medlem
Indlæg: 1
Sted: Aalborg

Dine erfaringer i musikbranchen

Indlæg af Pete54 »

Hej Lydmaskinen :-)

Jeg er så småt begyndt at undersøge, hvordan man kan gøre det lettere for (mindre garvede) musikere at navigere rundt i musikbranchen. Dette gør jeg som led i min uddannelse i innovation og entreprenørskab ved Aalborg Universitet. Formålet med dette (9.) semester er at starte en virksomhed, men det er vigtigt for mig at understrege, at mit fokus ikke er på indtjening, men derimod at løse et problem for en stor gruppe mennesker, som jeg i øvrigt har en ret stor interesse i. Derfor vil jeg virkelig sætte pris på al jeres feedback, hver og en, lige meget om I anser jer selv som værende musikere eller ej.

Al feedback er som sagt påskønnet. Jeg vil gerne forsøge at holde spørgsmålet så åbent som muligt, men mere konkret fisker jeg ganske enkelt efter jeres holdning/tanker omkring:

De største udfordringer for musikere, erfarne som uerfarne? Vi kan snakke alt fra sangskrivning til promovering og netværk, der er ingen begrænsninger.


Jeg håber, at der sidder nogle, der gerne vil dele ud af deres indsigt. Jeg vil naturligvis følge op på tråden og svare på de spørgsmål, der måtte komme. Når jeg er længere i processen med udvikling af et egentligt koncept, vil jeg meget gerne vende tilbage og ligeledes få feedback herpå.

Hav en skøn dag derude

Bh, Peter

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

min erfaring er at selvom man markedsfører og laver musikvideo, så kommer der ikke ret mange lyttere ud af det. og store penge, tjener man ikke.
som selvstændig udgiver..

som tour band, betaler man hele benzin regningen selv, og der er ofte ikke overskud på at spille jobs..

netværk... det handler vist om at kende "nogen"..
der er for eksempel ingen herinde på lydmaskinen, der har hjulpet min karriere på vej.

Medlemsavatar
octo
Medlem
Indlæg: 714

Indlæg af octo »

SIDwave skrev:min erfaring er at selvom man markedsfører og laver musikvideo, så kommer der ikke ret mange lyttere ud af det. og store penge, tjener man ikke.
som selvstændig udgiver..

som tour band, betaler man hele benzin regningen selv, og der er ofte ikke overskud på at spille jobs..

netværk... det handler vist om at kende "nogen"..
der er for eksempel ingen herinde på lydmaskinen, der har hjulpet min karriere på vej.
Jeg er ret forundret over det her svar? Er det ting du ved, eller ting du formoder? For det virker grotesk overhovedet at tage på tour, hvis du selv betaler benzin. Med mindre det giver en hidsig eksponering i et andet omfang (f.eks et andet geografisk område end der hvor du normalt befinder dig, eller du spiller for kongehuset osv.).

Jeg har spillet jobs i 18 år nu (er 35 idag) og har aldrig betalt transport selv, og kender heller ikke andre der kunne finde på at gøre det (med mindre det gav noget vigtigt med sig i form af førnævnte eksempel). Det lyder meget konkluderende den måde du skriver det på, og det kan jgég på ingen måde genkende.

Og så er jeg også nysgerrig på hvordan du mener folk på lydmaskinen skulle hjælpe din karriere på vej? Jeg spørger helt ærligt fordi jeg ikke forstår hvad du mener med det?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SIDwave skrev:som tour band, betaler man hele benzin regningen selv, og der er ofte ikke overskud på at spille jobs
Piv-piv :roll:

Hvis ingen, dybest set, finder det du laver så godt så de gider betale for det, er det så ikke ved at være tid til f.eks. at vaske nogle trapper istedet ?

SIDwave skrev:det handler vist om at kende "nogen"..
der er for eksempel ingen herinde på lydmaskinen, der har hjulpet min karriere på vej.
Hvorfor skulle nogen andre "hjælpe din karriere på vej" ???

Det er da dit eget ansvar 110 pct,.... altid,... hvergang,... uden undtagelse :)

Bitterhed og selvmedlidenhed er dine værste fjender

Prøv med noget andet istedet

Eller skift spor
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Pete54 skrev:De største udfordringer for musikere, erfarne som uerfarne?
LM er nok mere producer og tekniker-orienteret, deraf navnet "Maskinen" :)

Men grænserne er flydende, og der er ikke længere nogen "arketype-musiker", det er et yderst komplekst og mangesidet spørgsmål

Derfor er dit spørgsmål også så bredt, og så stort, så det næsten ikke gir mening,..

Man bliver træt og rådvild bare ved tanken om at formulere et meningsfyldt svar uden at det tager en hel aften :wink:

Hvis du SELV gør arbejdet så er der dog en del her på LM, dog mest vedrørende copyright, distribution, share,.. samt lidt vedrørende promotion

Søge-funktionen oppe i øverste højre hjørne virker ganske fint
/Dub

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

DUBTEMPLE skrev:Hvis ingen, dybest set, finder det du laver så godt så de gider betale for det, er det så ikke ved at være tid til f.eks. at vaske nogle trapper istedet ?
Velkommen til musikbranchen - Danmarks mest liberalistiske erhverv. Stedet, hvor aktørerne selv sørger for at jungleloven og survival of the fittest er gældende, helt uden at aftagersiden behøver at sparke til det. Indbyrdes konkurrence mellem udbyderne? Det behøver I kunder ikke at spørge om, det klarer vi helt selv. Det er Anders Samuelsens vådeste drøm ;-)
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pete54 skrev:Jeg er så småt begyndt at undersøge, hvordan man kan gøre det lettere for (mindre garvede) musikere at navigere rundt i musikbranchen.
Tænk over hvordan du kommunikerer til din målgruppe: "mindre garvede" - hvad betyder dette? er det de som er "dumme"? eller som ikke rigtigt klarer at få "success" med deres ting? Eller er det nybegyndere?

Mht. din afhandling, så er der rigtig meget at finde i de topics vi diskuterer i dette subfora. Check for eksempel:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=16&t=77389 - her kommenterer jeg kort ét aspekt af konkurrencesituationen
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=16&t=77316 - her er en direkte case
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=16&t=77313 - her er en anden side af en case
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=16&t=77278 - her er en tråd hvor innovation direkte bliver diskuteret
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=16&t=77254 - her er mere omkring konkurrencesituation og mikroøkonomi
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=16&t=77281 - endnu et aspekt af konkurrencesituation
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=16&t=77233 - endnu et aspekt af konkurrencesituation

Alt ovenstående var på side 1 i branche og teori, så på de næste par sider er der helt sikkert også andre clues.

En anden ide kunne være at tage fat i nogle af dem som poster i "din musik", og lave nogle kvalitative dybdeinterviews med dem. Gør du det her over eks. PM slipper du samtidigt for at transkribere :wink:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

david mondrup skrev:
DUBTEMPLE skrev:Hvis ingen, dybest set, finder det du laver så godt så de gider betale for det, er det så ikke ved at være tid til f.eks. at vaske nogle trapper istedet ?
Velkommen til musikbranchen - Danmarks mest liberalistiske erhverv. Stedet, hvor aktørerne selv sørger for at jungleloven og survival of the fittest er gældende, helt uden at aftagersiden behøver at sparke til det. Indbyrdes konkurrence mellem udbyderne? Det behøver I kunder ikke at spørge om, det klarer vi helt selv. Det er Anders Samuelsens vådeste drøm ;-)
Haha, godmorgen David, ved godt vi er uenige,... men tro det eller ej,... jeg bryder mig faktisk ikke om Anders Samuelsen :dollargrin:

Men jo, jeg tror ikke at støtte osv nødvendigvis gør særlig meget godt for "kunsten", måske snarer tvært imod,..
/Dub

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Nå, men i tråd med den holdning som Dubtemple giver udtryk for, så er en af de største udfordringer i mine øjne den hårde indbyrdes konkurrence, der giver musikforbrugere alt for billig adgang til både live og indspillet musik. Spotify afregninger er generelt til grin. Som livemusiker er man ofte oppe imod at konkurrere mod kolleger der spiller gratis. Den elite der lever i luksus som musikere i Danmark kan tælles på ret få hænder. Resten må klare sig for meget få penge, eller have anden indtægtsgivende virksomhed ved siden af.

Jeg bebrejder ikke forbrugerne noget. Jeg går også selv efter det bedste og billigste tilbud. Men vi musikudbydere må lære at kende vores værd, og undlade at sælge vores varer på vilkår som enhver anden tjenesteudbyder i DK kun kan ryste på hovedet af. Desværre er rigtig mange af os ofte virkelig gode til musik, men virkelig dårlige til business. Inkl. mig selv.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hvis jeg skulle pege på hvad jeg selv synes er sværest, så er det nok selvpromovering. Det er bare en evne jeg ikke har. Jeg er også mere eller mindre "økonomisk blind", så det med at få noget til at generere penge kommer jeg nok aldrig til at blive god til. Og for lige at fuldende denne hellige treenighed af weltschmertz, så laver jeg ikke pop-musik, men derimod kun sære undergrundsting som nok aldrig får et særligt stort publikum. Resultatet er at musik er en udgift, ikke en indtægt. Men jeg har været så uinspireret de sidste 2-3 år, at de her problemer ikke er relevante længere. :-P

Og det er da prisværdigt at prøve at kunstnere ud af deres evige elendighed, men jeg tror vi er oppe mod en eller anden form for naturlov.
david mondrup skrev:Velkommen til musikbranchen - Danmarks mest liberalistiske erhverv. Stedet, hvor aktørerne selv sørger for at jungleloven og survival of the fittest er gældende, helt uden at aftagersiden behøver at sparke til det. Indbyrdes konkurrence mellem udbyderne? Det behøver I kunder ikke at spørge om, det klarer vi helt selv. Det er Anders Samuelsens vådeste drøm ;-)
Fandme et indlæg med kant! :dollargrin: Det gav det spark i røven, morgenkaffen ikke kunne præstere.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

david mondrup skrev:Velkommen til musikbranchen... Stedet, hvor aktørerne selv sørger for at jungleloven og survival of the fittest er gældende, helt uden at aftagersiden behøver at sparke til det. Indbyrdes konkurrence mellem udbyderne? Det behøver I kunder ikke at spørge om, det klarer vi helt selv.
Der er også en mørk side.
skriver noder

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Joachip skrev:
david mondrup skrev:Velkommen til musikbranchen - Danmarks mest liberalistiske erhverv. Stedet, hvor aktørerne selv sørger for at jungleloven og survival of the fittest er gældende, helt uden at aftagersiden behøver at sparke til det. Indbyrdes konkurrence mellem udbyderne? Det behøver I kunder ikke at spørge om, det klarer vi helt selv. Det er Anders Samuelsens vådeste drøm ;-)
Fandme et indlæg med kant! :dollargrin: Det gav det spark i røven, morgenkaffen ikke kunne præstere.
Helt OK det er lidt kant :-)

Skægt også at blive lagt lidt ekstra ord i munden, ang liberalisme, når man ikke er mere liberalist end man f.eks. mener bankerne skal nationaliseres :-)

Jeg lader den ligge, tråden handler om noget andet,..

Måske værd at se om trådstarter i det hele taget hænger på, før der pumpes for mange resource ind i besvarelsen af det noget umulige spørgsmål
/Dub

Medlemsavatar
oVHSen
Medlem
Indlæg: 213
Sted: Midtfyn

Indlæg af oVHSen »

DUBTEMPLE skrev: Skægt også at blive lagt lidt ekstra ord i munden, ang liberalisme, når man ikke er mere liberalist end man f.eks. mener bankerne skal nationaliseres :-)

Jeg lader den ligge, tråden handler om noget andet,..
Jeg læser overhovedet ikke Mondrups indlæg som en beskrivelse af dit politiske tilhørsforhold, men som en beskrivelse af den danske musikbranche.
"The boat can leave now, tell the crew"

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

oVHSen skrev:
DUBTEMPLE skrev: Skægt også at blive lagt lidt ekstra ord i munden, ang liberalisme, når man ikke er mere liberalist end man f.eks. mener bankerne skal nationaliseres :-)

Jeg lader den ligge, tråden handler om noget andet,..
Jeg læser overhovedet ikke Mondrups indlæg som en beskrivelse af dit politiske tilhørsforhold, men som en beskrivelse af den danske musikbranche.
Jammen ,.. SUPER !!! (hvad så end det er)

Ang politisk tilhørsforhold så har jeg ikke rigtig noget

Jeg venter udelukkende på om trådstarter stadig er der ,.. og evt vil præcisere sit spørgsmål lidt
/Dub

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Det kan være meget svært at definere "musikbranchen", da der er mange forskellige grupper, aktører og institutioner. Hvis du ser det som én stor samlet gruppe, så vil der være mange interessemodsætninger og forskellige behov du ikke tager højde for.

Så det føles som at blive bedt om at svare i blinde på din personlige brainstorm proces. Måske er du kommet lidt videre med din afgrænsning nu?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg ville mene, at selvom det var møntet på hele samfundet af Poul Hammerich så passer det også for musik delen af samfundet. Hvor få har for lidt og færre har format. Fordi samfundet er gået fra et landbrugsland, hvor den feudale struktur tilsyneladende er rystet af men alligevel titter frem som jantelov, ind i et industrialiseret et for dog kort efter så at blive til noget post industrielt.

Personer som intellektuelt og arbejdsetisk passer dårligt til den nuværende samfundsform ... lander så i det som tilnærmelsesvis skulle være den kreative klasse ... for blot at opdage at pladserne allerede er optaget af børn fra bedre hjem med klaver. Der er faktisk ikke plads til skåltalernes anpriste sociale mobilitet selvom der laves professions skoler i fagene, uden smålig skelen til hvad markedet i realiteten kan bære.

Der opereres med højt profilerede institioner i et forhenværende monopoler, med en her masse faste orkester pladser, lyd og scene teknikere tilknyttet ubeset at markedet har ændret sig markant efter streaming tjenesternes indtog. Ingen tror på at disse ting for alvor er game changere ... hvad de nu nok er? Men det ser ud til at fortidens nomenklatura bliver sendt ud i salgsleddet for udstyr og som eventmagere, men der fra og så til at sige at der er blevet frit valg på øverste hylde, uden rigtigt gode kvalifikationer og selviscenesættelses evner - som det egentlig forudsættes på skrømt professionsskolerne ville kunne give ... er direkte forkert. Borgerløn er en mere retvisende betegnelse for forehavendet.

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Modsat hvad man kunne tro ud fra denne tråd, så er den største udfordring i branchen ikke den fri konkurrence mellem andre musikere og teknikere.

Den største udfordring er, at streaming services som Spotify og YouTube i kollusion med major labels stærkt underbetaler og direkte snyder rettighedshaverne vha. bagdørsbetaling i aktier mod lavere fordørs-royalties.

På sidelinjen står en slap og ofte magtesløs forvaltningsorganisation som KODA, hæmmet af manglende politisk gennemslagskraft og en EU-lovgivning der tilgodeser konglomeraterne. De danske politikere generelt har ingen forståelse for eller lyst til at hjælpe den kreative branche, det gælder lige fra den ekstreme venstrefløj til den pseduo-liberale, populistiske grødmasse lidt til højre for midten.

Så i virkeligheden er det manglen på et ligeværdigt marked med ægte konkurrence og en fair lovgivning, der er den største hæmsko. Det er crony capitalism, som er næsten lige så slem som marxistisk økonomi.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev:Det er crony capitalism, som er næsten lige så slem som marxistisk økonomi.
Wings of the same bird :wink:
/Dub

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Holger skrev: Den største udfordring er, at streaming services som Spotify og YouTube i kollusion med major labels stærkt underbetaler og direkte snyder rettighedshaverne vha. bagdørsbetaling i aktier mod lavere fordørs-royalties.
Det lyder spændende! Er det noget du har kilder på?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, det er nu ikke nogen hemmelighed.
https://www.theguardian.com/music/music ... ls-spotify

Nu har de så cashet ind efter IPO'en, som jo hele tiden var planen, Warner alene fik knap 3.2 mia. kr. kanaliseret udenom artisterne.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Holger skrev: Den største udfordring er, at streaming services som Spotify og YouTube i kollusion med major labels stærkt underbetaler og direkte snyder rettighedshaverne vha. bagdørsbetaling i aktier mod lavere fordørs-royalties.
Som modsvar starter Led Zeppelin deres egen streaming service:
https://www.digitalmusicnews.com/2018/0 ... ing-music/

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

the songcabinet skrev:
Holger skrev: Den største udfordring er, at streaming services som Spotify og YouTube i kollusion med major labels stærkt underbetaler og direkte snyder rettighedshaverne vha. bagdørsbetaling i aktier mod lavere fordørs-royalties.
Som modsvar starter Led Zeppelin deres egen streaming service:
https://www.digitalmusicnews.com/2018/0 ... ing-music/
Hvordan er det et modsvar? De går jo ikke i direkte konkurrence med spotify etc.?

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Holger skrev:Ja, det er nu ikke nogen hemmelighed.
https://www.theguardian.com/music/music ... ls-spotify

Nu har de så cashet ind efter IPO'en, som jo hele tiden var planen, Warner alene fik knap 3.2 mia. kr. kanaliseret udenom artisterne.
Investorerne virker dog ikke til at mene at det er så lukrativt igen:

https://www.theverge.com/2018/4/3/17194 ... -valuation

Hvis det passer at Spotify udbetaler mere end 3/4 af deres omsætning i royalties, hvordan harmonere det med at selskaberne bliver spist af med en mindre takst, for til gengæld at modtage aktier i selskabet? Skulle den reelle udbetaling være 4/5? 9/10?

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Holger skrev:Ja, det er nu ikke nogen hemmelighed.
https://www.theguardian.com/music/music ... ls-spotify

Nu har de så cashet ind efter IPO'en, som jo hele tiden var planen, Warner alene fik knap 3.2 mia. kr. kanaliseret udenom artisterne.
Jeg synes det er simpelthen så grotesk!!!! Der burde være et armslængdeprincip, eller en eller anden form for regulering..

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

donnievandango skrev:
Holger skrev:Ja, det er nu ikke nogen hemmelighed.
https://www.theguardian.com/music/music ... ls-spotify

Nu har de så cashet ind efter IPO'en, som jo hele tiden var planen, Warner alene fik knap 3.2 mia. kr. kanaliseret udenom artisterne.
Jeg synes det er simpelthen så grotesk!!!! Der burde være et armslængdeprincip, eller en eller anden form for regulering..
Det vil være cirka lige så let som at indføre mindsteløn, kontanthjælp gratis sygehuse globalt.

Nyt svar