Rytmisk Musikkonservartorium kun A-indkomst

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Rytmisk Musikkonservartorium kun A-indkomst

Indlæg af Holger »

Rytmisk Musikkonservatorium (RMC) vil hyre mig til lektioner, men wow - magen til arrogance skal man lede længe efter.

Udover at de uhøfligt dikterer prisen (sølle 682 kr. i timen inkl. forberedelse og feriepenge) i stedet for høfligt først at spørge hvad min pris er, så vil de kun udbetale det som A-indkomst med skattetræk.

Ingen fakturering. Ingen B-indkomst.

Vi taler en offentlig instans, hvor jeg altid normalt kan fakturere via EAN-faktura + moms.

Det virker jo fuldstændigt latterligt at lave fx blot 5 timer i alt som tvungen A-indkomst med skattetrækning og indeholdt feriepenge, når man har en selvstændig virksomhed.

Det bliver et nej tak igen i år fra mig. Synd for de studerende som årligt henviser til mig, men som jeg altså må afvise pga. deres arrogante betingelser.

RMC bør arbejder på både deres kommunikation (= høflighed når de henvender sig til professionelle som undertegnede) og udvise samme betalingsfleksibilitet som alle andre offentlige instanser.

:smash:

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Hvad nu hvis og hvis (min r** er spids..), de ønsker din kompetence i 20 lektioner á 2 timer - altså 40 timer x 682,- = 27.280,- ?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

;-) Der er mange måde at fuske sig ud af det, men problemet er, at det så går ud over de antal timer den enkelte elever har til rådighed.

Det synes jeg er synd.

Men der har været elever før, der har sagt at de så ville fordoble mit antal timer mod reelt kun at få halvdelen.

Fristende, men jeg har valgt at sige tak men nej tak af principielle årsager.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

I forhold til de priser du har opgivet på Center for Lydteknik, må man da sige at de ikke er så lidt frække.

Men at du ikke som virksomhed kan få lov at sende dem en regning er helt useriøst.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev:;-) Der er mange måde at fuske sig ud af det, men problemet er, at det så går ud over de antal timer den enkelte elever har til rådighed.

Det synes jeg er synd.

Men der har været elever før, der har sagt at de så ville fordoble mit antal timer mod reelt kun at få halvdelen.

Fristende, men jeg har valgt at sige tak men nej tak af principielle årsager.
Det er vel "bare", at rulle bolden tilbage til RMK med krav om et min. antal lektioner, samt løn for estimeret forberedelse pr. gang? Ellers kan jeg godt forstå du bliver fornærmet ... :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hald skrev:I forhold til de priser du har opgivet på Center for Lydteknik, må man da sige at de ikke er så lidt frække.

Men at du ikke som virksomhed kan få lov at sende dem en regning er helt useriøst.
Timeprisen er ikke så meget problemet, primært fordi jeg ingen forberedelse kræver lige til RMC. Ellers havde den været alt for lav.

Mit primære probleme er som du siger, at det er totalt useriøst ikke at ville acceptere EAN-fakturering ligesom alle andre offentlige instanser - eller som minimum B-indkomst udbetaling.

Selv en random ungdomsinstitution i Snoldelev, der sender deres pædagog til timer hos mig, kan finde ud af at aflevere deres EAN-nummer og betale en faktura.

Med A-indkomst trækkes skatten og feriepenge på forhånd og jeg ender op med nul og niks i hånden p.t.. Ingen likviditetsfordel, ingen moms. Og bagefter skal min revisor på overarbejde for at hive lortet ind i mit regnskab.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Hald skrev:Men at du ikke som virksomhed kan få lov at sende dem en regning er helt useriøst.
Det er vist ret almindeligt, at man ikke fakturere ved mange timer - f.eks som jeg giver eksempel på i min kommentar. Det er en kortvarig ansættelse eller lign. Dog med højere timeløn som "konsulent".
Senest rettet af Rosenfeldt tirs 25. sep 2018 14:26, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Rosenfeldt skrev:
Holger skrev:;-) Der er mange måde at fuske sig ud af det, men problemet er, at det så går ud over de antal timer den enkelte elever har til rådighed.

Det synes jeg er synd.

Men der har været elever før, der har sagt at de så ville fordoble mit antal timer mod reelt kun at få halvdelen.

Fristende, men jeg har valgt at sige tak men nej tak af principielle årsager.
Det er vel "bare", at rulle bolden tilbage til RMK med krav om et min. antal lektioner, samt løn for estimeret forberedelse pr. gang? Ellers kan jeg godt forstå du bliver fornærmet ... :)
Not happening.

Hver mail de skriver når jeg spørger om fakturering eller B-indkomst ender med "Lad mig vide om du ønsker at læse timerne, tak.", underforstået "f*ck you".

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Rosenfeldt skrev:
Hald skrev:Men at du ikke som virksomhed kan få lov at sende dem en regning er helt useriøst.
Det er vist ret almindeligt, at man ikke fakturere ved mange timer - f.eks som jeg giver eksempel på i min kommentar. Det er en kortvarig ansættelse eller lign.
Jeg fakturerer altid til offentlige instanser. Kort eller langt, det er underordnet.

Og ellers er det B-indkomst - netop til den slags.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev:Jeg fakturerer altid til offentlige instanser. Kort eller langt, det er underordnet.

Og ellers er det B-indkomst - netop til den slags.
Ok, - det er nok forskelligt. Kommuner der indhenter konsulenter til at vejlede og støtte unge osv., de modtager vist en form for fast timeløn (f.eks 500,- pr. påbegyndt time). Men de skriver så en kontrakt for 3 måneder af gangen, med et minimum antal timer pr. uge.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Mystisk. Når jeg har undervist på konservatoriet (dog ikke RMC) har jeg fået det udbetalt som B-indkomst.

Hvis jeg skriver værker til institutioner bliver de også faktureret med EAN-faktura. Det virker underligt, de ikke også skulle kunne modtage "konsulentbistand" eller ekstern lektur som faktura.
skriver noder

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

bryla skrev:Hvis jeg skriver værker til institutioner bliver de også faktureret med EAN-faktura.
Kan det ikke tænkes, at det beregnes som én opgave - og dermed en fast betaling?

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Som studerende på RMC gennem en del år, undrer det mig slet ikke at du får de svar du gør - jeg ved næsten på forhånd hvilke personer på administrationsgangen der har sendt dem :) .

Tror det kommer sig af at et par af de her personer har siddet i lidt for lang tid i deres stilling, og at de desuden måske er vant til eksterne timelærere der er meget glade for at kunne få en smule ekstra indkomst.

Det er dog mit indtryk at de lærere der er mere fast knyttet kan lave aftaler der er mindre rigide (b-indkomst, EAN, fakturering, whatever - og at det blot er især processen for at hyre eksterne timelærer til valgfag af fx 6 lektioner på et semester der er fuldstændig ugrundeligt sat i sten. Jeg kan dog være forkert på den.

Jeg løste det som regel netop som du siger - lave en ad hoc aftale med den person jeg havde kontakt med, om hvad der føltes rimeligt for det beløb som RMC udbetalte dem, og så bare tage den derfra.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg synes det er fedt at du sætter foden ned og siger fra.

Hvis de er så firkantede, fortjener de at blive mødt af et lige så firkantet svar den anden vej.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har skrevet tilbage til dem i dag at:
Det bliver et ja tak til at gerne ville undervise, men det bliver et nej tak til jeres ufleksible og arrogante holdning til betalingshåndteringen.

Du kan jo sende mit attachment videre op i systemet, så kan det være I i fremtiden kan tiltrække eksperter.
Attached var et screenshot af min Facebook-post og diverse kommentarer om emnet fra folk i branchen og ikke mindst (tidligere) elever som begræder RMCs arrogance og ufleksibilitet.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det er vidst kun i Musikbranchen at business kommunikation foregår på den måde :lol: :lol:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Njah, det ved jeg ikke, men det er i hvert fald pinsomt.

Jeg tror meget af det skyldes en indbygget arrogance hos nogle af dem der hyrer/betaler, hvor de tænker at krummer er fint og det er take it eller leave it.

Min pointe med at offentliggøre problemerne er, at jeg som en af de relativt få har mit på det tørre og er en ret principfast person. Jeg kan godt brokke mig og sige nej tak, andre føler måske ikke at de har råd til det.

Så jeg "skaber" mig gerne lidt for at presse lidt på for rimelige betingelser.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Mener heller ikke noget negativt med det, set fra sidelinjen er det bare en lidt interessant form for kommunikation der er imellem interessenterne her :-D

Du har ingen fagforening eller noget som helst til at backe dig up, så jeg ser hvorfor du ser dig nødsaget til det.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mike-air skrev: Du har ingen fagforening eller noget som helst til at backe dig up....
Han er medlem af Platinum Audio Group, de har vist en ret effektiv gut ansat med et meget effektivt bullshit filter, han løser disse ting. :lol: :-P
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -


Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mike-air skrev:Mener heller ikke noget negativt med det, set fra sidelinjen er det bare en lidt interessant form for kommunikation der er imellem interessenterne her :-D

Du har ingen fagforening eller noget som helst til at backe dig up, så jeg ser hvorfor du ser dig nødsaget til det.
Store medlemsorganisationer som KODA eller offentlige instanser som RMC og lign. får den først privat og siden offentligt når de opfører sig arrogant og forsøger at tryne medlemmer eller arbejdstagere.

Det er min erfaring at ingen af disse organisationer bryder sig om offentlig kritik eller sågar debat. Lederne er tit konfliksky og ukvalificerede i denne branche - rædselslagne for at nogle skal opdage hvor talentløse de er.

Det er ikke noget jeg er nødsaget til. Det handler ikke så meget om at få min vilje (lige nu), som det handler om at skabe en forandring på den lange bane for os alle.

Mine daglige kunder, inkl. store privatejede selskaber, er ikke nogen jeg på nogen måde går offentligt omkring.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hald skrev:
Mike-air skrev: Du har ingen fagforening eller noget som helst til at backe dig up....
Han er medlem af Platinum Audio Group, de har vist en ret effektiv gut ansat med et meget effektivt bullshit filter, han løser disse ting. :lol: :-P
Er det ham her?
Billede

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg ved ikke, hvordan det er med RMC, men KUA tabte en sag mod en masse timeansatte klaver- og sanglærere på Musikvidenskab, der en gang om året måtte søge deres egen stilling og ellers gik glip af pension.

Jeg kan forestille mig, at de forskellige institutioner stadig er sådan såkan-I-osse-få-det-på-den-måde-tøsefornærmerede over, at det ikke gik deres vej, så de kører det temmelig rigidt og firkantet.

Her er en artikel omkring før afgørelsen: https://www.information.dk/indland/2007 ... roletariat
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak for linket. Det er interessant og relevant.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Du gør det rette i at sige- Ikke interesseret. Det er for latterligt. I disse tider hvor man presser youtube, soundcloud og spotify til at betale musikkere ordentligt, vælger man at trykke priserne fra en offentlig musiklætreanstalt. Hvis de vil gøre Rytmisk Musikkonservatorium til en lorte uddannelse, så lad dem om det.
Gad vide hvad de selv tjener.

Nyt svar