Spotifys loudness og peak anbefaling

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Spotifys loudness og peak anbefaling

Indlæg af Smittefar »

Fra: https://artists.spotify.com/faq/masteri ... s-mastered

---
Will Spotify play my track at the level it’s mastered?
Most of the time, no. This is because Spotify applies Loudness Normalization to your tracks when they’re played by listeners.

Mastering tips for Spotify

Ensure your master stays below -2db True Peak (TP) to be optimised for the lossy formats we use (Ogg/Vorbis and AAC), which, like all lossy formats, do not handle loud peaks well.
Generally, you won’t benefit from mastering louder than -14dB integrated LUFS due to Loudness Normalization. There’s no harm in doing so, but the tracks won’t play louder than that.
---

Jeg synes, det er rimelig vildt, at de anbefaler -2 dBTP, men som de selv siger, så kan konvertering til lossy formats godt give nogle grimme peaks.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Smittefar skrev:Generally, you won’t benefit from mastering louder than -14dB integrated LUFS due to Loudness Normalization. There’s no harm in doing so, but the tracks won’t play louder than that.
Jeg lavede noget mastering i går, hvor jeg prøvede at holde mig til -14db integrated (målt med loudness meteret i FF Pro-L 2), og det holdt overhovedet ikke niveau ift. den spotifyplaylist med referencetracks som jeg havde fået. Til sidst optog jeg noget lyd fra playlisten med Audio Hijack, of prøvede at måle på det med samme loudness meter, og det bon'ede generelt ud på -9db integrated - hvilket i det meter angives som standard loudness for CDer, og ikke streaming. Men Spotify vil tilsyneladende gerne give fuld CD loudness i playback. I hvert fald på min computer.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Der er flere muligheder for, hvorfor det er sket, og det hele bunder i dine spotify-indstillinger.

Der findes en spotify-indstilling, der gør, at hvis musikken allerede findes på din computer, så afspiller Spotify fra din computer i stedet for at streame, og det bliver ikke normaliseret. Hvis du rammer -9 dB integrated, ville jeg gætte på, det var sket.
Du kan også have slået normalisering fra i Spotify.
Endelig kan det også være, du har indstillet spotify til at afspille 'loud' i stedet for normalt.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Smittefar skrev:Jeg synes, det er rimelig vildt, at de anbefaler -2 dBTP, men som de selv siger, så kan konvertering til lossy formats godt give nogle grimme peaks.
Det lyder meget fair som generel anbefaling, taget i betragtning at så meget "elektronisk" musik bliver overpsykopat limiteret.
Jeg plejer at sætte Pro-L til -1.3, uden oversampling. Med den begrænsede limitering jeg laver kommer det indbyggede ISP meter max op omkring -1.0. Det er dog kun til Soundcloud og Youtube upload.
Med en true peak måling har de jo sørget for at folk måler oversamplet, og det er et fint udgangspunkt.
Det virker dog også som om der er forskellige holdninger blandt firmaerne/løst defineret standard iforhold til hvor mange ganges oversampling der skal til true peak.
Vi har informationer om det i andre tråde, som muligvis er forældede, nu der er kommet ny Pro-L og Ozone.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ja, jeg har slået normalisering fra. Det er nok derfor. Intet af musikken på playlisten fandtes på min computer i forvejen.

Men så giver det vel mening at sigte efter CD niveau? På den måde kan de brugere der lige som jeg har slået normalisering fra få playlister hvor alt kommer ud omkring -9 db, mens dem der har slået det til får det ud på -14, også selv om min master er højere. Eller hvad?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Altså CD'er svinger jo meget i niveau - Death Magnetic lå vist på -3

Giver det overhovedet mening at sigte efter et niveau? Det skal vel være der, hvor musikken lyder bedst.

Men du har helt ret i, at hvis alle dine reference tracks lå omkring -9, så var det da et fornuftigt sted at lægge sig :)

Normalisering er vist slået til som default, og jeg vil gætte på, de fleste mennesker har det slået til. Når din master så bliver spillet af dem, så bliver din master jo så bare reduceret 5 dB i niveau. Det er jo helt fint. Hvis man virkelig ville kunne man have lavet to mastere, en der lå omkring -14 og så din på -9 og så afspille dem ved siden af hinanden (med 5 dB volumen reduktion på -9 masteren). Så ville man kunne vurdere, om der er noget vundet ved at lave en -14 master.

Jeg synes (også), -14 er ekstremt konservativt for et moderne popnummer. Som regel har mit råmix ikke engang så meget dynamik. Hvis jeg 'bare' skulle ramme -14 LUFSi, så ville min limiter nærmest ikke skulle lave noget. Jeg lægger mig som regel sådan, så de kraftigste passager har short term max loundness omkring -9, og så har jeg -1 dBTP som min peak grænse. Selv der, synes jeg ikke, min limiter eller kompressor er på særligt hårdt arbejde.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Højt masteret lyder typisk stadig højere på Spotify. Ikke nødvendigvis bedre, men højere.

Det skyldes bl.a. de psykoakustiske faktorer omkring harmonisk forvrængning. Forskellen kan være ret stor i den opfattede forskel, fx 1 dB opfattet forskel.

Med radio er det lidt anderledes.

Spotifys anbefaling om TP er æstetisk et dårligt råd efter min mening. Det lyder oftest overlimiteret eller mere arbitrært pumpende ved samme niveau. Men går man efter -14 LUFS integreret, så limiterer man typisk også mindre til at begynde med og så betyder TP mindre.

Men indtil aggregatorer giver nem mulighed for at uploade individuelle masters til forskellige platforme, så er det lidt ligegyldigt. Selskaberne gider ikke at lave “mastered for Spotify” (endnu).

Sidst men ikke mindst, så er der numre der simpelthen lyder federe når de er blevet most godt sammen. Ikke nødvendigvis til -3 LUFS short term, men væsentligt mere end hvad er typisk til -14 LUFS (I).

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hvor meget skal vi overhovedet slå knude på os selv for at tilfredsstille alle mulige websites' forskellige regler for, hvordan de synes musik skal masteres? Jeg mener, eksisterende CD'er og vinyl er de jo alligevel nødt til at æde som de er. Sådan kan man vel også gribe en online udgivelse an: Man sigter efter en mastering som fungerer fornuftigt i mp3 og mp4 i typisk anvendte bitrates, og så de der web butikker tage det eller lade være. Slutbrugeren skruer jo alligevel selv op og ned.

Jeg er faktisk glad for at jeg ikke skal ligge og lave 10 forskellige udgaver til forskellige websites.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der er meget hysteri omkring det her, ja.

Det vigtigste er stadig at lave et godt nummer, en god produktion, et godt mix, og så lave en mastering, der lyder godt. Højt, lavt, det betyder mindre i dag.

Den mængde distortion der kommer af en høj master der konverteres til et lossy format er ikke det store problem i forhold til alle de andre ting der sker med lyden.
Joachip skrev: Jeg er faktisk glad for at jeg ikke skal ligge og lave 10 forskellige udgaver til forskellige websites.
For mig er det fint med flere formater og versioner, det er mere arbejde og større indtægt.

Det er bare en fis i en hornlygte meget af tiden, så jeg er helt ærlig omkring det til de kunder der spørger om de skal bruge en MFiT eller lign.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Holger skrev:For mig er det fint med flere formater og versioner, det er mere arbejde og større indtægt.
Ah ja, pointe! :-D
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Et major label i Danmark insisterer på at hver master afleveres i

Master, 320 kbps MP3
Master, 16-bit/44.1kHz WAV (Spotify format)
Master, 24-bit/44.1kHz WAV
Master, 24-bit/96kHz WAV (Vinyl master)
Instrumental master, 16-bit/44.1kHz WAV
Acapella master, 16-bit/44.1kHz WAV
Singback master, 16-bit/44.1kHz WAV
Mastered stems, 24-bit/44.1kHz WAV (For live/backtracks and remixes)

Stems kan så af gode grunde ikke altid leveres og nogle gange modtager jeg ikke instrumental eller singback overhovedet.

Men det gør så at en normal 850 kr. opgave typisk bliver til 4k+ kr.

Jeg har prøvet at fortælle at på nogle tracks giver det ikke mening, men hvis de absolut vil af med deres penge... eller at specs ikke nødvendigvis giver mening (upsampling til vinyl fx).

Sjovt nok mangler MFiT på listen.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:... eller at specs ikke nødvendigvis giver mening (upsampling til vinyl fx).
LOL, den detalje havde jeg ikke fanget på din liste. De 96k må vel være et krav fra vinyltrykkeren?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej.

Det er bare en misforståelse. Til vinyl kan du typisk levere op til 192 kHz (uanset om det giver mening, hvilket det ikke gør), så der burde have stået: i højeste relevante sample rate, hvilket sagtens kunne være 44.1 kHz hvis projektet er lavet i 44.1 kHz.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Joachip skrev:Hvor meget skal vi overhovedet slå knude på os selv for at tilfredsstille alle mulige websites' forskellige regler for, hvordan de synes musik skal masteres? Jeg mener, eksisterende CD'er og vinyl er de jo alligevel nødt til at æde som de er. Sådan kan man vel også gribe en online udgivelse an: Man sigter efter en mastering som fungerer fornuftigt i mp3 og mp4 i typisk anvendte bitrates, og så de der web butikker tage det eller lade være. Slutbrugeren skruer jo alligevel selv op og ned.

Jeg er faktisk glad for at jeg ikke skal ligge og lave 10 forskellige udgaver til forskellige websites.
Man behøver jo ikke rigtig slå knude på sig selv. Lige til spotify, er det måske fornuftigt at kigge på deres peak levels (hvorfor hulen, de ikke selv kan håndtere det som en indledende skalering kan man have svært ved at forstå. De siger så, at de alligevel loudness normaliserer din musik til -14 LUFSi. Det betyder jo bare, at der ikke er den store gevinst (i forhold til Spotify) at sætte loudness højere. Men hvis du synes det lyder bedst med en mere komprimeret master, så står det jo en helt frit for at gøre det (jeg kan typisk godt lide en loudness, der ville gøre, at Spotify skruede en anelse ned for mine tracks - Men det generer mig ikke)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Christoffer I. N. skrev:
Holger skrev:... eller at specs ikke nødvendigvis giver mening (upsampling til vinyl fx).
LOL, den detalje havde jeg ikke fanget på din liste. De 96k må vel være et krav fra vinyltrykkeren?
Det giver kun mening hvis originalmaterialet (og masteringen) også er lavet i så høj en rate, og det er det jo stort set aldrig. :-D
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja, men det er før set at eksempelvis vinyltrykkere "kræver" en højere samplerate end 44.1

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det har jeg aldrig oplevet, da det ville være uhørt idiotisk og uprofessionelt. Ingen af de store trykkere gør det.

Ti gengæld har jeg oplevet noget endnu værre, nemlig en tysk trykker der på eksterne projekter kun ville acceptere 44.1 kHz, fordi de kørte direkte ud fra en DDP.

Nyt svar